Mijn pony wil de zee niet in!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Mijn pony wil de zee niet in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:09

Hoi

Mijn pony is van de winter in de sloot gevallen.
En lag tussen het ijs...
Maar ik wilde deze zomer naar het strand om te zwemmen met haar.
Ze wilde apsoluut het water niet in!
Weten jullie een goede methode om haar het vertrouwen in water terug te geven?
Ze loopt gewoon over zeilen en is nergens bang voor.
Maar de zee en plasjes wil ze echt niet in.

Tips??

Palmera

Re: Mijn pony wil de zee niet in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:47

hier heb je heel veel geduld voor nodig. Je kunt niet van je pony verwachten dat ze zo even 1-2-3 de zee in wandelt. Begin inderdaad eerst eens met een plasje water en niet meer. Laat haar daar een voetje inzetten en beloon haar. Blijven oefenen, blijven belonen en heel veel geduld hebben. Kwaad worden heeft geen zin en overhaasten ook niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:53

Wilde ze daarvoor dan wel zwemmen in de zee?
Persoonlijk vind ik het vrij onnatuurlijk en zou ik een paard wat niet wil ook echt niet vragen om het te doen.
Door een ondiep plasje water moet wel kunnen, maar zeker in de zee zwemmen vind ik erg veel gevraagd. Vind het ook eng met kuilen en de stroming trouwens :o

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:52

beestje heeft een trauma opgelopen en heeft veel geduld en begrip nodig. Begin idd met een plasje water. Vind ze het erg als je haar afspuit en dan in het water staat?

NatalieV1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:56

..ik denk dat het niet verstandig is om het beestje weer met water te confronteren zo kort alweer. Het heeft echt een trauma ervan als ik het zo lees. Wat er gebeurd is heeft erg veel impact en diern ehebben niet het bevattingsvermogen en het herstel vermogen als wij mensjes.. Ik begrijp dat jij graag wil zwemmen met haar, maar ik denk dat je nu het belang van je paardje voorop moet stellen toch ? Sterkte ermee !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:33

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 17:49

Ze is niet bang voor de waterslang.
Maar ik bedoel met zwemmen niet echt zwemmen hoor. :)
Het water komt ong tot haar knie
Er is ook geen branding het is een soort slootwater maar je kunt de bodem wel zien.
Ik ga nog niet met haar de zee helemaal in maar ga eerst proberen met plasjes. Ze moet het vertrouwen van het water weer een beetje terug krijgen.
Slangen vind ze helemaal niet eng als ik wil kan ik zelfs haar hoofd wassen:)

Bedankt voor de tips!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:57

Kon ze voorheen wel het water in? Een paard kan in het water geen diepte zien dus hij moet je wel erg goed vertrouwen eer hij er in gaat.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:03

Voorheen heb ik het niet geprobeerd
Maar ik ga rustig aan oefenen met plasjes laten snuffelen enz...
Bedankt allemaal voor de tips :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:13

De grootste fout die veel ruiters maken als ze de zee in willen is hun paard er recht voor zetten. Dan hebben ze een inmense zee voor zich met golven die recht op hen afkomen!
Blijf altijd evenwijdig aan de duinen en ga eerst over het natte zand van een golf die zich terug getrokken heeft.
Als je een recht lijntje blijft rijden en het wordt vloed, zal een volgende golf vroeger of later haar voeten nat maken zonder dat JIJ wat vraagt.
Je kunt ook iets schuin rijden zodat je wat eerder natte voeten pakt, afhankelijk an de situatie. Maar altijd naar de horizon kijken tussen duinen en zee en niet de horizon achter de zee. Maak zelf geen punt van het feit dat het zee is, dan voelt je pony aan dat het niets byzonders is en dat ze dus niet bang hoeft te zijn.
Als de voeten eenmaal nat zijn en ze accepteert dat golven komen en gaan is het makkelijk om geleidelijk wat dieper te gaan.

Maest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 02:36

Waarom zou je de pony laten zwemmen als hij hier geen behoefte aan heeft?
Je kan toch ook over het strand rijden zonder de zee in te gaan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 03:16

Sommige paarden hebben een hekel aan water en willen er dus echt niet in, daar doe je niets aan.
Ik heb ook een pony gehad die echt niet wilde, ook niet als er andere pony's voor haar uit liepen, als ze achteruit ging, aan de hand, noem maar op, ze deed het gewoon niet.

Dus ja, als ze echt niet wil, waarom zou je daar een probleem van maken? Zeker nadat ze een nare ervaring met water heeft gehad.
Je kunt proberen een ander paard mee te nemen die het wel durft maar als ze dan nog niet wil, laat het dan gewoon lekker zo.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:06

rust is het sleutel woord. Hier waren van de week ook hogere golven en moesten de 2 waterratten van mij toch ook echt evn worden overtuigd dat golfen geen paard etende beesten waren.

Ga anders eens naar het strand met een ervaren paard die er niet van afschrikt. Dat helpt hier altijd heel goed.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 09:24

Lusitana

Goeie tip!
Dan is het al een stuk minder eng.
Ik ga misschien volgend jaar weer oefenen.
Ze vind water heerlijk. Als het warm is en ik spuit haar af gaat ze er helemaal voor staan.
Ik denk als ze door haar angst heen is dat ze het super leuk vind! Daarom doe ik het ook voor haar eigen plezier het meest:)
Het hoeft echt niet 1,2,3 hoppa het water in.
Hier en daar een beetje oefenen help ook al een heel goed.
Ik denk dat het echt door die rot sloot komt. Dus gaat ik het lief en rustig oefenen... Zodat het vertrouwder in water terug komt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:30

Baily12, het komt echt niet door die rotsloot, zet dat nou maar uit je hoofd dan heb je ook geen verkeerde energie als je met je paard gaat oefenen.
Die sloot is niet te vergelijken met een plas water of de zee en paarden denken in het heden en niet in het verleden.
Hoe meer jij denkt dat het eng is hoe meer je paard het ook eng vindt.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:52

er is mij verteld dat paarden van nature (bang) zijn voor water want ze zien de diepte niet ...(weet niet of ik dit moet geloven)
Maar ik denk dat als je haar nog even met rust laat, en dan rustig beetje bij beetje dingen probeerd met water.
dan komt het wel goed.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:37

Denk ik ook :)
Bedankt!

XxIriiSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:59

Ik denk dat je heel veel geduld nodig hebt en het veel tijd moet geven, ik denk toch dat je paardje een trauma aan water heeft over gehouden.
Misschien dat je met hele kleine waterplasjes kunt beginnen en het daarna steeds verder uitbreiden.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:47

vind ze afspuiten ook eng ?

Lotteee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:28

Heel rustig opbouwen en echt heel veel geduld hebben. In de sloot vallen is niet zomaar iets!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:36

Dat van die sloot weet ze echt nog wel hoor, en met een ander paardje er bij volgt ze ook niet? Mijn pony wilde ook geen water in, mijn vriendin met haar grotere pony reed naast mij op het strand langs de waterlijn, ik reed aan de waterkant. Zij liet haar pony wat wijken richting zee zodat die van mij beetje bij beetje zijwaarts er in werd geduwd, heel rustig aan. Daarna was ze er niet meer uit te slaan. Als het wat golft en de zee schuimt gaat ze er nog niet graag in hoor, ze zien ook slecht diepte ja. Als het echt niet lukt met een andere pony er naast deed ik altijd mijn sokken uit, er naast gaan lopen en liet haar er achterwaarts in lopen...kijk uit voor voorwaartse sprongen en dus je tenen....

Maar je pony is nog erg jong dus rustig aan...

Jooooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:38

je paard heeft een trauma gekregen voor plasjes water,
en ik denk dat je heel rustig met veel geduld
door plasjes moet gaan lopen, proberen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:25

je ziet snel zat of ze het echt gewoon dood eng vindt of dat ze het gewoon niet wil...die van mij willen in het begin gewoon niet maar reageren niet panisch, dan mag je best een beetje druk geven om het door te zetten...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:01

Gewoon accepteren, misschien wil ze ooit anderen volgen, afdwingen heeft sowieso geen zin..
Ik hou niet van strijken.
Dat doe ik dan ook niet. gelukkig word ik daar ook in gerespecteerd.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:22

Hallo allemaal.
Zoals jullie wel meegemaakt hebben heeft het de laatste tijd veel geregend en dat betekend plasjes!
En denk ff proberen :)
Eerst wilde zet nie toen ben ik een volte erom wezen rijden.
En daarna weer een keertje proberen en toen liep ze eroverheen :DD
Het gaat dus al een stuk beter :)
Het grote werk word volgend jaar (De zomer)
Dat laat ik haar nu nog niet doen...

Xx