Dominantie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xkmmtjeee

Dominantie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:23

Ik heb sinds 2 weken een verzorghaflinger.
Ze is 2.5 jaar en er is nooit wat mee gedaan
nu heb ik dan voor het eerst een halster om gedaan en
dan ging allemaal goed en mag haar ook poetsen
nu loop ik wel is een rondje door de wei met haar
en dat doet ze ook goed alleen nu heeft ze al 2 dagen dat ze ineens
der oren in der nek legt, haar hoofd omhoog doet en neiging om met haar
voorbenen te slaan.

eerst dacht ik dat ze het niet meer zocht omdat ik al even met haar
rond aan het wandelen was maar nu deed ze het meteen toen
ik met haar weg liep van de poetsplek.

Zou dit te maken hebben met een dominantie probleem en hoe
kan ik het aanpakken zodat het niet uit de hand loopt?

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:33

Ik zelf zou je Haflinger zowieso corriceren als ze jou (of gewoon) slaat met haar voor benen.
Niet gelijk heel erg want ze is nog jong..
Misschien kan je ook eens ergens anders gaan poetsen en vanaf daar gaan wandelen.

Mijn paard is erg lastig in haar eigen wei, als je op het erf wandeld of in de bak gaat het super.
Mijn paard beschouwt haar wei als haar thuis (tenminste zo begrijp ik het ). ik corriceer haar wel in d'r eigen wei en dan gaat het goed maar het liefst ben ik uit haar wei met haar.

Misschien kan je ook zoals mij proberen, of ze ergens anders dan in de wei wel netjes loopt. en niet met d'r voor benen slaat.

ik denk trouwens niet dat ze gelijk dominant is misschien begrijpt ze het nog niet goed.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:34

il_horse schreef:
Ik zelf zou je Haflinger zowieso corriceren als ze jou (of gewoon) slaat met haar voor benen.
Niet gelijk heel erg want ze is nog jong..
Misschien kan je ook eens ergens anders gaan poetsen en vanaf daar gaan wandelen.

Mijn paard is erg lastig in haar eigen wei, als je op het erf wandeld of in de bak gaat het super.
Mijn paard beschouwt haar wei als haar thuis (tenminste zo begrijp ik het ). ik corriceer haar wel in d'r eigen wei en dan gaat het goed maar het liefst ben ik uit haar wei met haar.

Misschien kan je ook zoals mij proberen, of ze ergens anders dan in de wei wel netjes loopt. en niet met d'r voor benen slaat.

Ik zal is vragen aan de eigenaar of ik haar ergens anders mag poetsen en wandelen, kijken of het helpt.

bedankt ;)

Almeetje

Re: Dominantie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:05

Il_horse heeft gelijk, ik zou ook eens ergens anders dan in haar wei proberen poetsen e.d.
Verder, gedreig negeer ik meestal gewoon, dus loop gewoon door als ze haar oren plat legt en hoofd omhoog gooit, is aanstellerij. Als ze uithaalt met haar voorbenen zou ik haar een pets geven met het uiteinde van je halstertouw, is heel gevaarlijk en mag ze zeker niet doen.
En uiteraard als ze braaf is, goed belonen! En ook geduld, ze is nog jong en het is allemaal nieuw voor haar.
Succes.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:26

Almeetje schreef:
Il_horse heeft gelijk, ik zou ook eens ergens anders dan in haar wei proberen poetsen e.d.
Verder, gedreig negeer ik meestal gewoon, dus loop gewoon door als ze haar oren plat legt en hoofd omhoog gooit, is aanstellerij. Als ze uithaalt met haar voorbenen zou ik haar een pets geven met het uiteinde van je halstertouw, is heel gevaarlijk en mag ze zeker niet doen.
En uiteraard als ze braaf is, goed belonen! En ook geduld, ze is nog jong en het is allemaal nieuw voor haar.
Succes.

Gedreig zou ik in dit geval zeker niet negeren, ze deed het eerst pas na een tijdje, en nu al onmiddellijk, dus de kans is heel groot dat het van kwaad naar erger gaat (heb het hier zelf meegemaakt met een pensionpaard dat uiteindelijk is beginnen aanvallen). Idd een pets geven met het halstertouw of een zweepje als ze uithaalt met de voorbenen. Je paard achteruit drijven als ze dreigt of opdringerig wordt of zo, is ook een goede methode om haar minder dominant te maken (let op: niet achteruit duwen!). Als ze echt dominant is, zal het de eerste keren wss een hele klus zijn om haar achteruit te "jagen", maar eens ze het gesnapt hebben, krijgt je paard veel meer respect voor jou.

Als ze de wei als haar eigen terrein ziet, is ze idd dominant. De wei is echter jouw terrein, je bent altijd en overal de baas, dat moet ze leren accepteren. Ik ken nog wel enkele tips die hiervoor kunnen helpen, maar denk dat je voorlopig met de vorige tips ook wel iets kunt beginnen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:31

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij en haar een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt zij dat ze leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet haar opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij de "ondergeschikte".
Een bijkomende factor is haar leeftijd, tussen 3 en 5 kan je een paard vergelijken met een puber : die weten ook alles het best en luisteren naar niemand en als daar dan niet op de juiste manier wordt op gereageerd denken ze : "ha, ik kan hier de baas spelen want de rest van de kudde laat mij doen".
Je zal dus moeten beginnen met haar op te voeden zodat de rangorde terug juist zit.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit zij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in haar gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op haar gedrag.
Als je hulp wil zou ik adviseren om een goede western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 08:32

Carline schreef:
Almeetje schreef:
Succes.

Gedreig zou ik in dit geval zeker niet negeren, ze deed het eerst pas na een tijdje, en nu al onmiddellijk, dus de kans is heel groot dat het van kwaad naar erger gaat (heb het hier zelf meegemaakt met een pensionpaard dat uiteindelijk is beginnen aanvallen). Idd een pets geven met het halstertouw of een zweepje als ze uithaalt met de voorbenen. Je paard achteruit drijven als ze dreigt of opdringerig wordt of zo, is ook een goede methode om haar minder dominant te maken (let op: niet achteruit duwen!). Als ze echt dominant is, zal het de eerste keren wss een hele klus zijn om haar achteruit te "jagen", maar eens ze het gesnapt hebben, krijgt je paard veel meer respect voor jou.

Als ze de wei als haar eigen terrein ziet, is ze idd dominant. De wei is echter jouw terrein, je bent altijd en overal de baas, dat moet ze leren accepteren. Ik ken nog wel enkele tips die hiervoor kunnen helpen, maar denk dat je voorlopig met de vorige tips ook wel iets kunt beginnen.

Bedankt voor de tips en reactie. Ik ga vandaag kijken hoe ze het doet en dan jou raad opvolgen

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:08

Dat had ik met mijn eerste verzorg pony ook. Ik heb maar een paard keer een tets met het halstertouw hoeven te geven en toen was het al ver over. verder wat het ook dat ze me nog niet vertrouwde. Naar veel tijd met haar door te brengen en haar vertrouwen te winnen werd ze steeds liever.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:49

Ik ben vandaag geweest
en nu deed ze weer haar oren in de nek en beet ze me (zachtjes) in me mouw en toen heb ik haar een tik op der neus gegeven en hard '' Nee! '' geroepen en toen schrok ze echt en leek ze wel een beetje versuft en daarna wel meteen der oortjes naar voren en wilde ze meteen naar me toe komen. dit heb ik niet toegelaten en heb ik haar pas naar me toe gehaald wanneer IK dat wilde. en daarna heeft ze me netjes gevolgd aan de hand.

was dit een goede actie? of was ik te streng?

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:02

xkmmtjeee schreef:
Ik ben vandaag geweest
en nu deed ze weer haar oren in de nek en beet ze me (zachtjes) in me mouw en toen heb ik haar een tik op der neus gegeven en hard '' Nee! '' geroepen en toen schrok ze echt en leek ze wel een beetje versuft en daarna wel meteen der oortjes naar voren en wilde ze meteen naar me toe komen. dit heb ik niet toegelaten en heb ik haar pas naar me toe gehaald wanneer IK dat wilde. en daarna heeft ze me netjes gevolgd aan de hand.

Nee, denk dat dit een heel goede reactie was.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 21:06

Carline schreef:
xkmmtjeee schreef:
Ik ben vandaag geweest

Nee, denk dat dit een heel goede reactie was.

Oke dat is mooi om te horen. Ze schrok en liep meteen met haar hoofd omlaag naar achter. teken van onderdanigheid???
daarna kwam ze met oortjes naar voor naar mij toe.

wat ik ook merkte tijdens het borstelen wat ze altijd deed maar nu pas opviel na dat gedoe met wandelen dat ze steeds met haar neus naar mijn hand ging en dan aaide ik haar en dat deed ze vandaag gewoon ook en nu heb ik dat genegeerd en deed ze het op een gegeven moment ook niet meer. dus ik dacht dat dat een teken was dat ze eigenlijk eiste dat ik haar moest aaien