Bijten bij aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madelieffx

Bijten bij aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 13:22

Ik weet niet of dit juist staat :o

Mijn Quarter (inmiddels al 15) wilt me altijd bijten bij het aansingelen. Niet dat ze echt bijt, maar ze dreigt wel, ze draait haar hoofd om, oren plat en trekt haar buik in. Dit doet ze al vanaf ze in de manege stond (ik heb ze gekocht in een manege, ze stond er nog maar een paar maanden, voorheen deed ze veel wandelingen). Heeft iemand tips om haar dit af te leren? Ik heb al veel geprobeerd : negeren, haar een tikje geven, haar proberen te kalmeren, heel voorzichtig aansingelen, ...

Groetjes, Daisy.

JPS

Re: Bijten bij aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:27

Misschien heeft ze pijn, past haar zadel wel goed?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:28

Dit heet singelnijd. Afleren zal vermoedelijk niet lukken wel kan het minder worden. Het belangrijkste is heel geleidelijk te singelen. Eerst de singel heel losjes vastmaken, niet dat het eraf kan vallen maar dus vooral niet strak. En dan na een paar minuten gaatje erbij en zo doorgaan tot het goed vastzit. Je paard meot er vertrouwen in krijgen dat jij niet ineens die singel aansnoert (wat natuurlijk bij maneges wel gebeurt omdat niet iedereen dit soort dingen weet). Wat bijten betreft. Leer haar dat ze niet mag bijten (dus dan wel een tik uitdelen) maar dat ze best mag zwaaien met haar hoofd en enigzins dreigen zolang ze niet te dichtbij komt met haar tanden en echt wil bijten. Ze moet ook haar angst kunnen uitdrukken/kwijtraken natuurlijk. Als je dit volhoud zal het vanzelf wat beter worden (reken hier wel een paar jaar voor hoor) maar echt weggaan zal waarschijnlijk niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:29

Of ze heeft last van haar rug of ze had op de manege last van haar rug, nu niet meer, maar dan associeert ze het zadel nog steeds met die pijn. Soort aangeleerd gedrag is 't dan geworden.

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:07

Mijn paarden bijten ook met singelen.
waardoor ze het bij mij minder doen is :
Een zweep in je hand nemen en zodra ze proberen te bijten een tik geven.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:29

ZeldaZorro, heb je al eens bedacht dat je paarden misschien een reden hebben om naar je te bijten en je willen vertellen dat je iets doet wat niet prettig is? Dan is met de zweep slaan niet de meest eerlijke oplossing...

TS, weet je zeker dat ze geen pijn heeft? Lijkt me handig eerst uit te sluiten voordat je probeert haar dingen af te leren. Natuurlijk kan ze singelnijd hebben ontwikkeld, zoals Troi aangeeft, maar ik zou wel eerst zeker willen weten dat ze niet zo reageert om je te vertellen dat het pijn doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:08

ZeldaZorro schreef:
Mijn paarden bijten ook met singelen.
waardoor ze het bij mij minder doen is :
Een zweep in je hand nemen en zodra ze proberen te bijten een tik geven.

Zo, jij krijgt nooit een paard van mij om te verzorgen of rijden! Zonder na te denken waarom een dier iets doet er blindelings de zweep over halen vindt ik echt belachelijk! Natuurlijk doet het dier het niet als hij iets nog veel pijnlijkers krijgt als hij een signaal af wil geven..

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:11

Mijn verzorg paardje doet het alleen als ze hengstig is..
Dan pak ik wel de zweep erbij want dan is ze gewoon sagarijnig ;)
En idd even de rug na laten kijken ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:16

Typisch gevalletje singelnijd. Ik ben overigens van mening in tegenstelling tot Troi dat het prima af te leren is.

Als je zeker weet dat het geen pijn is!! dan kun je het gaan afleren. Gewoon gepast en op tijd afstraffen. En maakt het aansingelen voor je pony zo prettig mogelijk. Gaatje voor gaatje. Kalmeer je paard, zeg dat ze het goed doet.

Ik heb er 3 gehad die het deden maar die hebben nergens meer last van. Het is ook een kwestie van vertrouwen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:17

Mijn paard doet het ook als ze de kans krijgt. Wat bij ons vrij goed helpt is rustig aansingelen, echt gaatje voor gaatje en haar vooral blijven aankijken bij het aansingelen. Dan bijt ze mij niet en dreigt ze niet eens. Als ik mijn paard vastzet doet ze het ook erger dan wanneer ik haar gewoon los in haar box laat staan. Daarnaast laat ik regelmatig de fysio even kijken of ze nergens last van heeft en zorg ik ervoor dat haar zadel goed past. Grappig genoeg vergeet mijn paard soms dat ze boos wordt om een singel, dan ziet ze in de verte in het land iets en is ze zo afgeleid dat ze het allemaal prima vindt.

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:25

Ja eerst je zadel laten controleren door een zadelmaker dit is meestal de oorzaak een paard bijt niet zomaar omdat hij je niet leuk vindt
het kan best zijn dat je zadel nu goed past maar dat hij vroeger een niet passend zadel heeft gehad
Dan laten controleren of hij geen pijn heeft in zijn rug of buik/borst
als alles oke is net als eerder is gezegd stap voor stap rustig aansingelen, eerst je hand op de buik leggen en schuiven voordat de singel de buik aanraakt
handig is om het bijvoorbeeld in de bak te doen of op een andere plek als normaal,
wanneer de omgeving anders is dan wordt het denkpatroon van zadel en pijn of zadel en geen goede ervaring vaak sneller opgelost
ik weet wel dat het soms heel lang duurt voordat het overgaat of dat het alleen minder wordt

succes

Froetsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:34

Hier heeft mijn pony ook altijd al last van gehad.
Dit komt bij haar, doordat ze het simpelweg niet prettig vind om aan te singelen :+

Als ze mij beet, gaf ik haar een tikje, maar als ze ergens anders in beet deed ik dat niet.
nu bijt ze mij vrijwel nooit meer.. ;)

ik heb een bontje om de singel (dit ook omdat ze een dunne huid heeft wat snel open gaat), en ik doe gaatje voor gaatje zodat het voor haar wat prettiger wordt.

Madelieffx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:25

Hey, bedankt voor jullie tips !
Vroeger in de manege had ze een veel groter zadel, zo'n soort 'wandelzadel', eigenlijk speciaal op haar maat gemaakt. Dus ik denk niet dat het aan pijn ligt want dan deed ze het ook al, nu is het een gewoon veelzeidigheidszadel, maar misschien ligt het ook wel aan de singel, hij is iets te kort. Maar, ik ga nu proberen eerst haar te kalmeren, misschien werkt dit.