Sinds ik met mijn paard verhuisd ben naar een nieuwe stalling is mijn slome merrie veranderd in een wilde hengst..
Vanaf het moment dat wij op de nieuwe stalling kwamen is ze een compleet ander paard. Super vrolijk, aanhankelijk..gewoon heel blij lijkt ze met haar nieuwe plekkie
Het enige probleem is dat haar 'blije' gedrag vaak doorslaat naar gestoord gedrag...wanneer er merries langs haar stal komen worden ze helemaal gek, dat wil zeggen heel hard hinniken, rondjes rennen, slaan met de voorbeen, flemen. Wanneer ik met haar aan de hand de gang door loop dan is het net een hengst zoals ze door de gang loopt te paraderen..ze is dan compleet in een andere wereld lijkt het..totaal niet meer te controleren, hoort of ziet niets meer.Met dit gedrag heb ik om leren gaan en door wat aanpassingen (bijv. andere stal met alleen een ruin naast haar) gaat dit nu gelukkig redelijk goed

Het probleem waar ik nu alleen tegen aan loop is dat ze niet meer rustig in de wei kan staan..Zo'n 2 maanden geleden is de pony waar zij mee in de wei stond weg gevallen en sinds dien heeft zij een tijd alleen gestaan. Dit is niets anders dan problemen geweest...ze kan niet naast merries staan want ze verwond zichzelf gewoon door het gepiep en slaan tegen de draad.. wanneer ze naast paarden staat die ze niet zo 'leuk' vind is ze alleen maar aan het rennen..tot het zweet van haar af druipt.. Nu staat ze samen met een ruin in de wei. Dit leek goed te gaan, maar wanneer 1 van de andere paarden uit de wei wordt gehaald om bijv te gaan rijden begint ze te rennen en houdt ze niet meer op.
Waar dit nu in resulteert is dat ze iedere dag na ongeveer een uur weer naar binnen gehaald wordt omdat ze zo gek wordt dat het gewoon niet meer verantwoord is.. Dit is natuurlijk ten eerste niks voor het paard om iedere dag maar een uurtje buiten te komen en ten tweede ben ik bang dat het een keer echt mis gaat.. (ze heeft al een keer haar hele voet open gehaald omdat ze vast zat in de draad..)
Is er iemand die dit gedrag herkent of iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?? Ben een beetje ten einde raad
Ik heb hier ook al met de dierenarts over gesproken omdat ik dacht dat het misschien een hormoonkwestie zou zijn..de dierenarts sloot dit eigenlijk uit aangezien ze totaal niet hengstig is..