paard met boxrust, hoe bezighouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karoke

paard met boxrust, hoe bezighouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 16:31

Mijn paard heeft een peesblessure aan zijn achterbeen en staat dus op boxrust, alleen wel een aangepaste vorm omwille van zijn allergie (een stukje wei, iets groter dan een stal onder de bomen).
En hij verveelt zich dus enorm. Ik was van plan om een hooinet te halen zodat hij langer doet over zijn hooi. Maar hebben jullie misschien nog tips om hem bezig te houden.
Het is echt de bedoeling dat hij zo min mogelijk rondloopt (op dit moment kan hij amper staan op dat been), maar uit pure verveling loopt/draait hij er dus de hele tijd rondjes...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:37

Moet je niet stappen aan de hand op het harde?

Ik zou denken aan onbeperkt ruwvoer..

Hoelang heeft ie boxrust?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:39

Er zijn al heel veel topics over vermaak op stal :)
Voer, speelgoed, etcetc
Als je de zoekfunctie gebruikt (rechts bovenin) kom je veel tips tegen!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:40

Ik lees even mee, ivm dat mijn merrie ook op volledige stalrust staat.

Wel kan je voer (ik heb zelf energij/suiker/ed vrije musli) in zo'n voerbal(geen idee hoe dat eigenlijk echt heet) doen.
Dan houdt je ze wat langer bezig.

Valencia2002

Re: paard met boxrust, hoe bezighouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:45

Toen mijn merrie een peesblessure had en 3 maanden boxrust moest houden (mocht pas na 1,5 maand langzaam op het harde stappen) heb ik speelgoed gekocht en daar wat brok in gedaan, zodat dit haar bezig hield, maar dan wel zo'n arme brok mogelijk. Desnoods tinkerbrok aangezien er anders weer veel teveel energie in zit.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1

Je kunt het ook zelf maken door een gaatje in een dichte ton te maken al moet je wel oppassen dat hij er niet met zijn voet tegenaan gaat slaan:S

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 00:11

Hij mag niet stappen tot 1 september. Nu ik zie me dat ook niet doen met hem nu, hij staat continu op 3 benen en als hij stapt is het niet om aan te zien :s
Hij krijgt al onbeperkt ruwvoer en ik haal morgen hooinetten zodat ik zijn porties iets kan verminderen, vrees dat hij anders binnenkort veel te vel zal zijn.

Zo'n bal, ik weet niet of dat zo doenbaar is bij mij op de weide. Dat is eigenlijk het grootste probleem. Hij staat tussen de bomen nu, omdat dit het handigste was, dicht bij de tuinslang zodat hij zeker niet te veel moet stappen om dagelijks zijn been af te spuiten.
Hij staat dus nu in een stukje van 4 op 5 met een aantal boompjes in. Maar er zijn hier dus geen muren, dus alles wat rolt, als hij er een paar keer goed tegen duwt, ligt het buiten en kan hij er niet meer aan.
Het feit dat het een kleine ruimte op de wei is maakt allerlei dingen praktisch nogal moeilijk maar hem in een box zetten is geen optie omwille van zijn allergie en het feit dat hij in het verleden al dempig is geweest...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:24

Het blijft altijd moeilijk, je zegt dat hij pijn heeft, staat er niet goed op (uiteraard kan je dan nog niet aan de wandel) het is al heel fijn dat hij buiten staat. Maar ja vertel dat een paard maar eens.
Wat wellicht een idee is, om een grote dikke tak van de wilg af te zagen ten eerste vinden ze die erg lekker, ze zijn een tijd bezig met de schors ervan af te knagen en de schors is ook nog eens pijnstillend.
Sterkte ermee

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:16

Je kan zo'n bal dan misschien wel vastmaken aan een boom.
Eigenlijk net zoals je een jollybal aan een lijn op stal vastmaakt.
Dus op schouderhoogte bijvoorbeeld.
Nog een idee: een schuurborstel aan de boom vastmaken.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:43

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:32

Dat van die wilgentak is een goed idee! Gaat verveling tegen en werkt pijnstillend. Zo te lezen kan ie dat wel gebruiken. Veel sterkte!