Tam maken van een mini shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Tam maken van een mini shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:42

Vorig jaar heb ik als gezelschap voor mijn veulen een mini shet (10 jaar) met veulen gekocht.
De moeder (Luna) was erg schuw, volgens de verkoper omdat ze altijd op het land had gestaan en dus niets kende. Maar... volgens hem was dat een weekje werk en dan was dat er wel af. Dat vond ik al erg optimistisch maar goed, wat langer mocht ook wel van ons..
We zijn nu dus een jaar verder en geen centimeter opgeschoten. :(
Ik kan in de wei met veel moeite een snoepje geven, maar dan strekt ze haar hals wel zo ver uit dat ik niet hoef te proberen een halstertouw aan te klikken. Dus vangen kan alleen als je haar met een paar man de stal in drijft. Als je haar eenmaal hebt is ze wel tamelijk rustig. Ondergaat ze alles zeg maar, het gaat niet van harte.
Ik weet het echt niet meer, ben nu al zolang bezig om haar vertrouwen te winnen dat ik op het punt sta het op te geven. Maar wil gewoon niet elke keer een drama met de smid, dierenarts, ontwormen en eigenlijk dat ze net als de anderen gewoon rustig in de hand kan worden gepakt.
Ik weet ook niet of het van haar kant nog steeds angst is of inmiddels ook gewoonte, het is natuurlijk wel een shet dus ook eigenwijs.

Ik heb haar nu op stal gezet, wil dat de komende weken proberen, maar als jullie tips hebben graag!

Nicole288

Re: Tam maken van een mini shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:07

SMP -> OPG

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:32

ik zou de pony weer op de wei gooien , want de stal , en dat jij steeds naar der toe komt lijkt me omdat ze opgesloten staat eerder een straf.(uit angst)

op de wei gooien met halster en een lang touw er aan , dan beginnen om eerst haar een paar keer per dag te vangen en een snoepje geven , en verder niks .

en dan dat uitbreiden met af en toe eens kriebelen op de lekkerste plaatsen , en voor het los laten weer een snoepje.

zorg wel dat het touw lang genoeg is , je vast inmiddels wel hoe dicht je ongeveer in de buurt kan komen.

sterkte

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:59

Ik had dit ook bij mijn shet merrie. Bij de vorige eigenaars stond ze ook enkel maar op de wei samen met koeien en ze had daar ook een halster met lange touw aan.
Toen ik haar kwam halen moesten we haar ook in een hoekje drijven want we konden de touw zelfs nog niet nemen.
Eenmaal bij mij thuis heb ik haar in een kleine weide gestoken, iets van een 80 vierkante meter (afgemaakt van een grote) en haar dan verlost van haar halster en touw want haar halster stond al heel in haar en ze trapte constant op het touw.
Ik ben dan regelmatig naar haar gegaan om haar een snoepje/wortel te geven en soms hield ik het snoepje echt tegen mijn buik zodat ze echt dicht moest komen.
Ik heb haar dan ook veel geborsteld en geaaid en een goede maand later kwam ze al hinikend naar me toe als ze me zag aankomen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:29

Zet het beestje inderdaad op een kleiner stukje zodat hij niet helemaal weg kan, je moet wel de mogelijkheid hebben om het te laten zien dat je iets lekker hebt.
Rustig voeren, steeds dichterbij en als je denkt het juiste moment te hebben, aaien.
Succes

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 11:05

Bedankt voor de reacties. Heb haar inderdaad nu aan een lang stuk touw in een kleinere wei gezet, vlakbij ons huis (heeft ze niet de kans om helemaal achterin de wei te gaan staan, en ziet ze ons wat meer).
Ze hinnikt trouwens wel als we eraan komen en haar roepen, maar ja, dan wel veilig op afstand. ;)

Met snoepjes/appel/wortel komt ze met veel moeite naar je toe, strekt zich tot het uiterste om het aan te pakken en loopt dan weg. Aanraken lukt absoluut niet. Snoepje iets korter naar me toe houden helpt niet, als ze ziet dat ze er op haar eigen manier niet bij kan hoeft het van haar al niet meer.

We gaan in ieder geval dit met het lange touw en de kleine wei proberen, hoop echt dat het gaat lukken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:09

pinto_1 schreef:
Bedankt voor de reacties. Heb haar inderdaad nu aan een lang stuk touw in een kleinere wei gezet, vlakbij ons huis (heeft ze niet de kans om helemaal achterin de wei te gaan staan, en ziet ze ons wat meer).
Ze hinnikt trouwens wel als we eraan komen en haar roepen, maar ja, dan wel veilig op afstand. ;)

Met snoepjes/appel/wortel komt ze met veel moeite naar je toe, strekt zich tot het uiterste om het aan te pakken en loopt dan weg. Aanraken lukt absoluut niet. Snoepje iets korter naar me toe houden helpt niet, als ze ziet dat ze er op haar eigen manier niet bij kan hoeft het van haar al niet meer.

We gaan in ieder geval dit met het lange touw en de kleine wei proberen, hoop echt dat het gaat lukken.

dat gehinnik is toch wel een teken dat ze heel erg graag wil , alleen neemt de angst nog de overhand, toch aan het touw vast houden ff aaien tot er iets van ontspanning te zien is en dan weer los laten ,

t gaat wel goed komen ;) suc6

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:21

Probeer 'r nieuwsgierig te maken. Ben je al wel eens (al kan het heeeel lang duren) in de (kleine + zo saai mogelijke!!) wei gaan zitten (haar hoogte zeg maar).. met de rug naar 'r toe en heel stilletjes (en heel erg veel enorme lekkere snoepjes/wortels bij je). Er zijn er toch veel die uiteindelijk even polshoogte gaan nemen en ontdekken dat het allemaal zo eng niet is... alleen wel een erg geduldig werkje.
In ieder geval nooit rondlopen zonder lekkers in je zak :D
Wat vindt ze trouwens van een beetje rondwandelen losjes bij jou aan een touwtje?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 12:19

_daf_ schreef:
Probeer 'r nieuwsgierig te maken. Ben je al wel eens (al kan het heeeel lang duren) in de (kleine + zo saai mogelijke!!) wei gaan zitten (haar hoogte zeg maar).. met de rug naar 'r toe en heel stilletjes (en heel erg veel enorme lekkere snoepjes/wortels bij je). Er zijn er toch veel die uiteindelijk even polshoogte gaan nemen en ontdekken dat het allemaal zo eng niet is... alleen wel een erg geduldig werkje.
In ieder geval nooit rondlopen zonder lekkers in je zak :D
Wat vindt ze trouwens van een beetje rondwandelen losjes bij jou aan een touwtje?

Heb haar wel eens aan een halstertouw mee laten lopen. Dan loopt ze een aantal meters, blijft dan stil staan en dan krijg ik haar ook niet meer in beweging (tenzij er iemand achter gaat lopen, dat is natuurlijk eng dus loopt ze wel weer).

Ben wel blij te lezen dat het hinniken een positief teken is. ;)

Net weer even wezen kijken, dan komt ze uiteindelijk wel naar me toe lopen. Heel voorzichtig, en blijft vervolgens op anderhalf meter staan. Aanraken durf ik niet eens te proberen, ben bang dat ik het dan forceer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:42

Idd een tijdje alleen maar lekkers geven en verder zo min mogelijk verwachten. Intussen andere pony's in de wei lekker veel aandacht geven. Ziet zij dat de ponyvriendjes níet bang zijn voor je. Zoals ik het lees wil ze idd wel heel graag, maar durft niet. Geef haar rustig de gelegenheid om die angst te overwinnen. Als je een snoepje geeft en dan gelijk probeert haar te pakken, gaat ze eea aan elkaar koppelen en dat moet nou juist niet :)

Succes iig, kan me goed voorstellen dat het frustrerend is als je het al zo lang probeert!