van weiland tot stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

van weiland tot stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 18:27

tjah ik heb 2 jarige paardje.
nu zit ik met het dilemma dat als ik haar uit het land haal dat ze niet richting de stallen wil.

wat er gebeurt is dit. ik kom met halster aan gelopen en ze komt gewoon naar mijn toe. geen probleem halster om doen ook niet en tot aan de uitgang lopen gaat ook goed. zelf door het hek loopt ze gewoon mee.
maar daarna zet ze de stop er op. ze verzet geen stap.
zelf niet als ik met het halstertouw even laat merken dat ze moet lopen.

nu is het probleem dat ik dus even niet weet hoe ik dit ga oplossen.
met een andere paard loopt ze gewoon mee maar niet alleen en dat moet ze toch gewoon doen
heeft ze eigelijk altijd gewoon gedaan

kom maar op met de tips :D

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:28

Klinkt misschien heel gemeen, maar ik deed altijd bij dat soort paarden (met iemand anders erbij uiteraard) de bezem tegen de kont aanduwen. Na een paar keer hebben ze dan wel door dat het niet kan.

edit: dus NIET slaan!

friesiszwart

Re: van weiland tot stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:31

Rondje draaien en dan weer proberen door te lopen. Zodra zij dan meeloopt een bixkorrel geven. Enne ... heel veel geduld. Succes.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 18:59

tjah het nadeel is roxxxiejjjj als er iemand bij is loopt ze 9 van de 10keer wel mee.
en friesiszwart loop al 4weken rondjes maar kom niet echt een stap verder :P dus dat heeft geen nut.

ow en slaan doe ik niet. daar kan ze niet over. dan loop ze een uur er na nog steeds te draaien en te springen naast me.
(niet gelijk denken dat het een moeilijk paardje is wat dat valt wel mee)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:04

En een longeerlijn achter de billen, en druk opvoeren zodra ze stil gaat staan?

Zou je door het halster kunnen halen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 22:25

maar als ze er dan vandoor gaat... en ik hem hem door de halster is dat niet beetje gevaarlijk?? ging vandaag trouwens goed.
had vandaag een lang zweepje mee en alleen een licht tikje gegeven als waarschuwing. dat hiep erg goed

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:48

Gewoon je zweepje meenemen. Vragen of ze mee wil lopen, doet ze dit niet, dan zal madam het voelen. Niet zo miepen dat dat peerd, jij bent de baas :)

[edit] Hoe sta je trouwens naast haar als je haar mee wilt nemen? Ik neem aan gewoon met je rug naar je paard? Want als je je gaat omdraaien en haar aankijkt vertel je haar natuurlijk tegenstrijdige dingen. Je wilt dan dat ze meeloopt maar tegelijk vertel je haar in haar eigen taal dat ze op haar plek moet blijven.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 17:45

nee ik loop naast haar. en inderdaad dat heb ik gisteren dus ook gedaan had even longeerlijn mee zo dat als ze er vandoor zou schieten dat ik er nog wel had. kijken hoe ze vanavond doet neem zweepje weer mee :D
nee weet dat je niet met je gezicht naar het paard moet gaan staan. als ik dat doe en ik loop langs der heen gaat ze ook netjes achteruit hoef daar ook weinig voor te vragen :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:48

Hallo!

Een hele leuke beloning in het vooruitzicht stellen. Bij ons krijgen de paarden altijd voer als ze op stal gezet worden, dus ze willen maar wát graag naar binnen. Als je paard alleen naar stal gaat, dan zou je bv een wortel klaar kunnen leggen. Naar stal gaan betekent: jammie :9

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:48

Achteruit is ook nog een optie. Omdraaien en achteruit naar stal laten lopen. Werkt over het algemeen goed, ook bij enge dingen onderweg. Zijn ze gauw zat :+

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 17:53

ze krijgt altijd lekkers :D net zo in de trailer.
maar kijken hoe het vanavond gaat.
achteruit heb ik ook gedaan haha hiel een klein stukje.
maar wel allemaal erg bedankt ga het allemaal keer proberen :D