Paard bijt weidegenoten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dolano

Paard bijt weidegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 22:05

Ik heb een hele lieve 4 jarige friese ruin waar je aan de hand bijna alles mee kan. In de wei komt hij direct naar je toe en volgt je als een hondje.

Het probleem is alleen dat hij in wei tegen zijn weidegenoten niet zo lief is. We hebben nog twee pony's en een KWPN merrie. Bij de pony's heeft hij nooit kunnen staan omdat hij ze op ging jagen en boven op ze sprong.
Sinds kort is ook mijn merrie de dupe. Hij bijt haar tot bloedens toe. Ze zit onder de kleine wondjes en bultjes en vanavond had ze zelf een grote open bijtwond. ;(
De merrie is zeker geen doetje, ze weet van aanpakken en schopt er flink op los als het gebeurt. Het lijkt hem alleen niet te deren.

Uit elkaar halen lijkt de beste oplossing, helaas breekt er dan de grootste paniek uit aan beide kanten en wordt er door de draad heen gelopen of erover heen gesprongen.

Wie weet hoe dit probleem opgelost kan worden? Is er wel een oplossing voor?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:54

Jeetje wat een rotprobleem. Hem je niet een zeer dominant paard die hem een lesje kan leren? Anders zou ik hem geloof ik simpelweg muilkorven.. Dat gebijt kan echt niet.

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:19

ik zou eerst proberen om je in de bosjes te verstoppen en dan steeds net voordat hij bijt naar iemand iets hards naar zijn kont te gooien, zonder dat hij weet waar het vandaan kwam. als het goed is is het resultaat na een tijdje dat hij niet meer bijt omdat een paard de eerste paar x zo functioneerd: actie-hersenen-reactie. als je dat gooien dus een tijdje vol houd denkt een paard als het goed is niet meer na maar reageerd direct, zo dus: actie-reactie. hij zal dus denken dat als hij iemand bijt hij weer een hard voorwerp (dus vervelend gevoel) krijgt en het (als het goed is) daarna niet meer doen.

als dit niet werkt zou ik toch zeggen dat je je paard het beste kunt muilcorven |(

troi

Re: Paard bijt weidegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:08

Zou jij het volhouden om uren in de bosjes te zitten?? Mijn ding zou het niet zijn helaas..

xamyyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:20

troi schreef:
Zou jij het volhouden om uren in de bosjes te zitten?? Mijn ding zou het niet zijn helaas..

Als mijn paard de andere paarden zou bijten. Dan zou ik dit wel doen. Ben je er wel van het probleem af ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:28

ik ben bang dat er nog niet echt een rangorde is bevestigd tussen beide paarden.
of de merrie staat onder je ruin, maar houd zich niet aan de regels.

mijn ruin was altijd ook nogal bazig en reageerde erg fel tegen de anderen. (lees: schoppen en bijten)
en dus hadden die paarden regelmatig wondjes en bijt plekken.

nu is hij 7 en gelukkig veel rustiger in zijn correcties.
een paard van 4 is eigenlijk nog te jong om de leider te zijn, en daarom nogal heftig in zijn reacties.

ik snap dat je ervan baalt, maar ben bang dat je niet zoveel eraan kan veranderen tenzij je ze uit elkaar haalt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:51

En de mogelijkheid om ze naast elkaar te zetten met goede schriklint met flink wat stroom erop is geen optie?
Zo doen wij het hier meestal als het niet in een keer gaat eerst een paar maanden naast elkaar in de wei zodat ze wennen aan elkaars aanwezigheid en dan is het eigelijk altijd probleemloos gegaan als ze bij elkaar in de weide gingen.

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:08

Het was altijd zo dat de merrie de dominante van het stel was. Dit ging ook altijd prima, kwam hij(fries) te dicht in de buurt dan kreeg hij een tik.
Het lijkt er nu op dat de rollen aan het omdraaien zijn.

Een beetje vechten geef ik niet zo veel om, een rangorde is belangrijk en die is er ook niet zomaar.
Maar grote open bijtwonden gaan mij toch iets te ver.

Naast elkaar met schriklint werkt ook niet, is al geprobeerd. De merrie springt er zo overheen, de angst van blijven hangen is dan toch groot!

Ik heb de merrie vandaag een lichte zomerdeken opgedaan, dan bijt hij alleen maar in de deken en niet meer in haar. Dit is natuurlijk alleen maar een tijdelijke oplossing!

Kan het bijtgedrag uit zichzelf overgaan?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:11

is hij de enige ruin in de kudde?
hier hadden we ook een ruin die iedereen beet
nu is er een andere ruin bij
en heeft hij een 'bijtmaatje'
gaat er ook af en toe heftig aan toe (niet tot bloedens gelukkig)
maar ze zien het als spelen en zijn veel gelukkiger zo dan voorheen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:16

Het kan natuurlijk inderdaad een nieuwe rangorde zijn. Hij is nu 4 en wordt dus langzaam aan volwassen. Misschien wil hij gewoon boven de merrie staan.
Maar... soms kunnen 2 paarden gewoon niet met en niet zonder elkaar. Als dit na een maand ofzo niet stopt, zul je toch echt een oplossing moeten vinden om ze uit elkaar te halen. Zij springt? Staan de ponys bij haar? Zo niet, misschien is dat een optie?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:20

Ik zou ze uitteen halen.
Heb enkele weken geleden twee paarden moeten inslapen met open botbreuk en andere breuken aan de achter benen.
Een dominante van bijna twee jaar viel de twee leiders aan om hoger in rang te komen.
Ze sloegen met de achterhand naar elkaar resultaat twee dode paarden en de derde die twee jarige heb ik onmiddelijk naar de handel gebracht.
deze kudde was volledig rustig tot de twee jaarse enkele weken terug besloot dat het tijd was om hogerop te komen.
Vanaf nu gaan ze nog met max 4 of 5 het land in en in de padoks met max twee paarden en dan nog vriendjes

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:22

savath schreef:
Ze sloegen met de achterhand naar elkaar resultaat twee dode paarden en de derde die twee jarige heb ik onmiddelijk naar de handel gebracht.

wat vreselijk voor je. ik had misschien die 3e echter niet naar de handel gebracht... straks doet die het ook bij andere paarden???

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:24

Zidore: ze is in de handel gegaan en er is bij gezegt wat er mis was gegaan,paardje is voor minder dan de helft weg gegaan,ze moest onder mijn ogen uit.(Een half uur nadat het eerste is ingeslapen is ze door een vriendin opgehaald en ik had gezegt dat ze maar moest zien wat ik ervan kreeg,maar ze moest weg.
Deze is dan verkocht via vrienden,en der is bijgezegt wat er mis is gegaan .

Ik heb gekregen wat ik voor haar als veulen betaald had.

Ik hoop alleen nooit nog iets van haar te horen.

horsefashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:10

Ik had hetzelfde voor met mijn paard van 4. Ik heb hem toen in een hele grote wei met en 20tal paarden gezet en daar was het probleem over. Ik denk dus ook dat het een 'dominantie-probleem' is...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:04

Hoi Savath, ik vind het echt verschrikkelijk voor je. Als ik me indenk dat zoiets bij ons zou gebeuren... Goed dat je het zo opgelost hebt en hoop ook voor je er niets meer van te horen. Sterkte verder!
@ TS heb je geen mogelijkheid om hem in een grote kudde te zetten? Meestal gaat het gedrag dan wel over omdat ze dan hun plek krijgen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:40

Zoals eerder gezegt hier gaat dat gedrag vaak over in een grote kudde,maar je moet rekening houden zoals het bij ons is misgegaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:47

savath schreef:
Zoals eerder gezegt hier gaat dat gedrag vaak over in een grote kudde,maar je moet rekening houden zoals het bij ons is misgegaan.

waarom heb je hem niet laten wegbrenegn naar de slager? dat vind ik eerlijker als naar de handel. een handelaar zal met hetzelfde gemak een paard verkopen zonder dit erbij te zeggen en dan vallen er misschien nog veel meer slachtoffers. en ja, een paard kan niet voor zichzelf beslissen, dus als eigenaar zou ik me dan verantwoordelijk voelen en het dier als die een tik blijkt te hebben die zo gevaarlijk is weg brengen naar de slager.
nu krijgt het paard waarschijnlijk weer een kans dit te flikken.