Gisteren was het dan zover: ik hoorde dat ze ging liggen. Rustig, dus ik liet haar doen. Maar ze bleef wel erg lang liggen (meer dan drie kwartier) en begon met iets over de vloer te schrapen (jammer geen beeld bij de klank...). Ben dan gaan kijken waarna ze natuurlijk meteen recht krabbelde en me verdwaasd aankeek zo van: "Baas, weet je wel wat uur het is? Moet jij niet in je bed liggen?" Beetje hooi gegeven dan maar, nog eens getemperatuurd en alles bleek in orde.
Nu deze nacht: zelfde scenario... Alleen lag ze deze keer meer dan een uur neer! Dit kon ik echt niet langer geloven. Opnieuw dat geschraap... Ik kon het niet laten en ben gaan kijken. Mevrouw lag languit - hoofd op de grond dus - te slapen en krabbelde opnieuw onmiddellijk overeind. Heb maar terug hooi gegeven, want anders gaat ze die nachtelijke bezoeken echt niet meer appreciëren, denk ik.
Zou het kunnen dat ze gewoon altijd al zo lang liggend geslapen heeft (zoals Seabiscuit)? En droomt in haar diepe slaapfases en op dat moment met haar benen 'draaft' zoals je wel eens leest? Met die powernaps al die weken zal ze dan nu wel wat slaap in te halen hebben.
Reden waarom ik denk dat ze dit vroeger ook al deed, is dat ze altijd al achteraan links een afgesleten hoef en ijzer had waarvoor we geen verklaring vonden. Echt de zijkant helemaal weg: sleet met gemak een halve cm ijzer weg op twee maanden. Nu heeft ze geen ijzers meer, maar de schuurplek in de hoef heeft ze nog steeds. Ze slaapt overigens altijd op dezelfde zijde: dat merkte ik al op aan de vorm van haar houtkrullen en de occasionele mestvlek op haar vacht.
Ik dacht dat een paard na 20 min al problemen begon te krijgen met de circulatie? De paardjes op stal vroeger hoorde ik vaak al na enkele minuten zuchten en kreunen onder hun eigen gewicht. Die bleven nooit lang liggen. Ama hoorde je amper ademen: na een uur hoorde ik ze een beetje 'brommen', maar dat was het dan ook. Moet ik me zorgen maken over die lange duur van haar slaap? Kan dit gevaarlijk zijn voor haar genezende darmen en buik? Nog mensen die 'vreemde' slaapgewoontes hebben opgemerkt bij hun paardjes?
maar dan beweegt er gelukkig weer een oortje en dan even later staat ze weer te grazen of de veulens een lesje te leren 

)
Zit ik daar weer mee. Vroeger ging ze ook wel eens een krolletje eten, maar nu eet ze echt veel. Ben bang dat ze er ziek van zal worden. Moet ik ze nu echt met een 'muilkorf' gaan zetten? Zo zielig: ze heeft al niets te doen en dan dat nog?