Trappen tegen de staldeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marga12

Trappen tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:44

Mijn paard staat elke ochtend rond zes uur,half zeven te trappen tegen de staldeur.
Omdat mijn buren hier niet zo blij mee zijn ga ik wel naar buiten, wacht wel tot het paard stil is.
wie heeft een idee hoe ik dit kan doorbreken, afleren.

Anoniem

Re: Trappen tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:45

Meer hooi, rubberen matten, evt buiten zetten. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:24

wat is de reden dat ze trapt? heeft ze wel genoeg ruwvoer tot haar beschikking? is het voedertijd?

Marga12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:31

bedankt voor je tips en vragen:

Ze krijgt gedurende de hele dag hooi, s 'avonds laat nog een keer.
Het is rond voertijd, als ik vroege dienst heb sta ik om 6 uur op. Haar moeder staat braaf te wachten tot ik kom.
Als ik een late dienst heb sta ik om 7 uur op. Helaas lukt dat de laatste tijd niet meer want ik laat haar niet doorgaan met trappen tegen de deur.
Ik wacht tot ze (even)stopt en dan ga ik snel naar haar toe. (wil geen burenruzie).
Overdag doet ze dit niet.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:35

Is het geen optie om rubbere matten tegen de staldeur te maken? Tegen het geluid ivm de buren.
Mijn paard doet het ook. Puur om aandacht, of als zijn vriendin van stal is.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:37

Is het geen optie om de paarden buiten te zetten?
Misschien dat het uit verveling is?

Esthermuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:40

Mijn paard schopt ook tegen de deur, deed dit voornamelijk voor aandacht, dus ook s'nachts. Buren niet blij!! Ik heb een dikke lap rubber tegen de deur aan geschroefd (hangt schuin)dat het geluid minder werd. En nu gaat voor de nacht de bovendeur helemaal dicht. Dit gaat heel goed.

Misschien een tijdelijk een schrikdraadje voor de deur plaatsen, zodat hij niet bij de deur kan komen. Niet de vriendelijkste oplossing, maar lastige buren is ook niet alles.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:17

Schrikdraadje lijkt me niet echt slim.
Hij kan hier ook in blijven hangen, met de engste gevolgen. En dadelijk wordt je paardje bang van de deur, en wil 'ie ook de stal niet meer in of uit op een normale manier.

Rubber matten lijken me een optie.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:24

ja, dat lijkt me het beste, een rubber mat tegen de deuren maken, ik zou het maar eens proberen :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:18

mijn paardje deed het ook, vooral in de winter als ze niet veel buiten kwamen op de vorige stal. Nu met veel weidegang en alleen bij erg slecht weer naar binnen is het afgelopen.
Inderdaad zijn dikke rubber matten of een dikke deurmat een goede optie als je niet de mogelijkheid hebt snachts je paardje buiten te kunnen laten

QntnMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:20

miss s'avonds op de wei zetten en s'morgens binnenhalen dan kan hij zich s'avond uitleven

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:07

doorbreken van vervelend gedrag bij mijn paard (tralies bijten, schrapen,stampen)

op afstand staan met een hand biks .....
wanneer het paard het slecte gedrag vertoond met een hoge boog een brokje op het paard gooien

--> paard schrikt licht.....

elke keer slecht gedrag--> elke keer licht schrikken
paard zal dit associeren met elkaar en zal snel ophouden met het slechte gedrag...

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:12

Marga12 schreef:
Mijn paard staat elke ochtend rond zes uur,half zeven te trappen tegen de staldeur.
Omdat mijn buren hier niet zo blij mee zijn ga ik wel naar buiten, wacht wel tot het paard stil is.
wie heeft een idee hoe ik dit kan doorbreken, afleren.

Hallo,

ik begin bij het begin.
Jouw paard slaat tegen de staldeur omdat het jou iets wil zeggen. Aan jou om terug te denken aan het moment wanneer dit gedrag zich voor de eerste keer heeft voorgedaan?
Vanaf dat moment heeft het paard ook geleerd dat het jouw aandacht kan trekken door op de deur te trappen. Als jij dus elke keer tot bij je paard komt, krijgt het paard wat hij vraagt: jouw aandacht. Je moet twee dingen doen: ten eerste niet meer komen opdagen als je paard jou ''roept'' en ten tweede: te weten komen waarom je paard jouw aandacht wil. Ik vermoed dat het enerzijds is dat je paard buiten de stal wilt (en je ken hem daartoe geen ongelijk geven) en anderzijds omdat het voorje paard een gewoonte geworden is dat jij komt als je paard tegen de staldeur trapt.

Hopelijk kan je hiermee verder, anders shoot maar!

Eva Saegerman
Gedragstherapeute paarden

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:21

ikdoemaarwat schreef:
doorbreken van vervelend gedrag bij mijn paard (tralies bijten, schrapen,stampen)

op afstand staan met een hand biks .....
wanneer het paard het slecte gedrag vertoond met een hoge boog een brokje op het paard gooien

--> paard schrikt licht.....

elke keer slecht gedrag--> elke keer licht schrikken
paard zal dit associeren met elkaar en zal snel ophouden met het slechte gedrag...

Hallo, dit is geen effectieve trainingsmethode. Ten eerste pak je niet de oorzaak weg en ten tweede leer je dat het paard in aanwezigheid van jou en de schrikbiks het ongewenst gedrag niet mag vertonen, maar daardoor weet je paard nog steeds niet wat het dan wel moet doen.
Bovendien komt dit ongewenst gedrag gegarandeerd weer naar boven als jij met je biks de hoek om zijn.

Oorzaak aanpakken dus, zie vorig bericht.

Eva Saegerman

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:24

Een kennis van mij heeft dit zelfde probleem.
Rubber matten zijn een uitkost en hij heeft voor s'nachts een buis horizontaal op zo'n 40 cm boven de onderdeur gemaakt.
Het paard kan dus niet meer met de hele hals over de onderdeur naar buiten en dus ook niet meer tegen de deur schoppen.
Misschien is een rek (geen weefrek) er in plaatsen ook een optie,zo behoud je wel de toevoer van frisse lucht.

Marga12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 23:34

Bedankt voor alle tips.
Mijn paard is als veulen in de opfok gegaan, eerst samen met een veulen in de stal, later in een koppel.
Ergens in die periode heeft ze dit geleerd.

Ik kan haar niet laten trappen, ik krijg dan echt last met de buren.
Ik wacht altijd wel tot ze stil is en dan ga ik naar haar toe.
Ze loopt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten, ze gaat pas rond de klok van 10.00 uur op stal.
Dan krijgt ze een plak hooi, nav de tips doe ik dit nu in een hooinet. Daarnaast krijgt ze ook nog zo een plak hooi los in de stal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 02:30

PIB schreef:
Hallo, dit is geen effectieve trainingsmethode. Ten eerste pak je niet de oorzaak weg en ten tweede leer je dat het paard in aanwezigheid van jou en de schrikbiks het ongewenst gedrag niet mag vertonen, maar daardoor weet je paard nog steeds niet wat het dan wel moet doen.
Bovendien komt dit ongewenst gedrag gegarandeerd weer naar boven als jij met je biks de hoek om zijn.

Eva Saegerman

jij kan zeggen dat het niet werkt,maar ik heb op een stal gewerkt met probleempaarden en deze methode werkte wel degelijk :j
het is ook het beste als je enigzins uit het zicht gaat staan indie mogelijk

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:58

ikdoemaarwat schreef:
PIB schreef:

Eva Saegerman

jij kan zeggen dat het niet werkt,maar ik heb op een stal gewerkt met probleempaarden en deze methode werkte wel degelijk :j
het is ook het beste als je enigzins uit het zicht gaat staan indie mogelijk

Hallo,
probleempaarden bestaan helaas niet. Het zijn mensen die verkeerd omgaan of verkeerd trainen van paarden en daardoor ontwikkelen paarden ongewenst gedrag, nooit uit zichzelf maar wel omdat dat ongewenst gedrag ooit beloond werd, wellicht zonder dat de trainer dat toen heeft beseft. Een trailerprobleem bv is er nooi bij een paard dat de eerste keer de trailer op gaat, maar wel na herhaaldelijke negatieve associatie met de trailer, veroorzaakt door de trainer.
Bovendien IS straf geen effectieve methode. Dat het werk geloof ik best. Het werkt ook wel, zeker en vast. Maar niet effectief. Dat wil zeggen dat het paard niet leert wat het dan wel moet doen, bovendien zal het paard nog steeds stampen tegen de staldeur als jij niet in de buurt bent, je neemt de oorzaak niet weg, paard verliest vertrouwen in je, je gedraagt je niet als betrouwbare leider maar wel als humeurig roofdier, etc. Ik kan nog veel meer redenen aanhalen waarom straffen niet effectief is OP LANGE TERMIJN en welke effecten straf heeft.
Daarom verwijs ik graag naar [url]dit artikel http://www.kc-delft.nl/artikel/straf.html[/url] en naar mijn eigen website op http://www.clickertrainingmetpaarden.be ... ge0006.htm

Eva Saegerman
gedragstherapeute paarden

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:53

dat noemen we in de volksmond probleempaarden.....hun gedrag vormt op dat moment een probleem, en nergens staat dat het door de paarden komt
uiteraard komt het door de mens.....als het aan het paard had gelegen liep ie in de vrije natuur ;)

overigens is het geen straf....maar een zeer kleine schrik effect waardoor je wel degelijk een patroon doorbreekt

trailerladen staat hier overigens los van....appels met peren vergelijken...
een probleem is iets los op zichzelf.....

en over dat vertrouwen, dat is niet waar, dieren hebben nog nooit vertrouwen in ons verloren
btw staat de stal goed en hoog aangeschreven wat betreft hun kennis van paarden........

als je er meer over wilt weten moet je maar pben...

Zolbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:50

@PIB het is wel heel fijn voor de TS dat je weet waar de oorzaak ligt, maar je geeft niet aan wat de TS eraan kan doen om het gedrag te veranderen...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:26

De rubberen mat die iedereen noemt, kan je ook dmv 2 kettinkjes laten hangen. Dus niet aan je deur vast timmeren, maar dat het een apart 'gordijntje' is vlak voor de deur. (Hoop dat je het een beetje begrijpt).
Wij hebben dit in de trailer (onder de voorste stang) en het helpt niet alleen tegen schoppen of schrapen (wat die van ons dus doet), maar zorgt er ook voor dat je paard zich niet verwondt doordat het mishandelde deurtje/ matje niet meeveert.