Gemeen bokken en stijgeren, Rodeo!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hanjaas

Gemeen bokken en stijgeren, Rodeo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 17:25

Hoi,

Ik heb sinds 2,5 maand een arabiertje. Vanaf de 2e week ging het al mis. Hij wilt dan opeens niet meer verder. Begint te draaien, achter uit te lopen, omhoog komen etc.

Eerst ben ik een paar keer naast hem gelopen en toen we eenmaal in het bos waren was het over.

Op een gegeven moment deed hij in het bos ook moeilijk en ben ik met slof gaan rijden, zodat hij niet meer zo makkelijk omhoog kan komen en minder vrijheid heeft. Dit ging zo goed dat ik na 2 weken gewoon alleen kon rijden, zonder slof of iets.

Nu ben ik er vorige week afgevallen. Ik was me beugels een gaatje lager aan het doen en zat dus een beetje scheef en had d eteugels niet goed vast. Hij schrok opeens enorm van een aantal mensen achter een boom. Dus ik lag er naast. Niks ergs ofzo.

Maar sinds die val is hij weer enorm vervelend aan het doen. Ik durf hem gewoon niet meer hard aan te pakken omdat hij dan heel gemeen bokt en stijgert, lijkt net rodeo. Dat voelt hij denk ik ook en dan wint hij weer, maar ik word dit zo zat.

Heeft iemand tips voor mij..misschien een ander manier van aanpak?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:27

Dit staat verkeerd, ik tem even.

Je paardje is natuurlijk ook geschrokken en weet nu ook niet wat hij moet. Is er niet iemand die je kan helpen? En rij je alleen maar in het bos? Anders misschien eerst in de bak weer vertrouwen opbouwen.

Niet zo handig om in het bos je beugels van lengte te veranderen. Maar goed dat is achteraf...

Tanja

Re: Gemeen bokken en stijgeren, Rodeo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:23

In dit geval mag de TS zelf bepalen waar het topic geplaatst wordt, zij ziet het als een gedragsprobleem dus staat het topic hier op de juiste plaats en hoeft het niet verplaatst te worden :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:29

Tsjah, weet je ook wat over zijn verleden? Misschien dat hij ooit eens iets vervelends heeft meegemaakt op buitenrit?
Doet hij het ook als je gewoon in de bak rijd?

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:41

Ik rijd eigenlijk nooit in de bak, maar de keren dat ik in de bak heb gereden deed hij heel braaf. Ik ga morgen maar weer eens met hem in de bak rijden. Hij heeft volgens mij nooit iets vervelends meegemaakt buiten. Hij heeft endurance gelopen, dus is het ook wel gewend om veel buiten te lopen. Zijn vorige eigenaren herkennen dit gedrag ook wel een beetje en zeggen dat het uitproberen is. Zij hebben hem 4 jaar met veel plezier gehad.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:38

als dit lang door blijft gaan, kun je misschien beter iemand zoeken die daar veel eraving mee heeft en weet hoe je dit kunt oplossen, maar ik denk ook dat dit paard je uitprobeerd. Dat doen veel paarden op het begin. ;)