Pony kruipt onder de stroomdraden door...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Pony kruipt onder de stroomdraden door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:58

Het zit zo, we hebben een twenter van 1,14m (een dartmoor).
Deze Dartmoor loopt overal, behalve in het stukje weiland waar ze moet lopen. Het ging vorige week heel erg goed (ze ontsnapt wel vaker), maar sinds zondag moet ik haar echt overal weg halen...
We hebben veelal shetlanders en hebben hier dus onze weides op aangepast (onderste draad zit denk ik op 50 tot 75 cm). Helaas, loopt (kruipt) deze pony aldoor overal onderdoor. Stroom of geen stroom, ze neemt een aanloop, en daar is ze...
Ik zit nu met mijn handen in het haar. Omdat ik nu alleen ben (ouders zijn op vakantie) staat ze op stal, maar ook hier is ze enorm vervelend (zou ik ook zijn, ze staat nooit op stal, maar ik weet echt even niet waar ik met dat beestje heen moet... straks loopt ze de weg op als ik even weg ben ofzo ;( ).

Wie o wie weet wat ik hieraan kan doen? En ik hou haar namelijk liever niet op stal als ik alleen ben... straks komt ze met haar beentjes tussen de tralies... maar ik ben het ook wel zat om de halve dag achter dat beest aan te zitten :o .

Edit: inmiddels staat ze rustig op stal. Heb het stukje voor huis gereed gemaakt, dat is veelal ons 'veulenkampje'. Die onderste draad zit op een cm of 30/40. Dan moet ze het daar voorlopig maar 'wonen'. Maar is er nog iemand die een tip heeft? Want ze doet dit al ruim een jaar, we hoopten dat het over zou gaan als ze groter zou worden, maar helaas... zo bont als ze het nu maakt is mij echt te gek(echt door 3/4 stukken weiland vliegen zodat ze bij jou in de buitenbak is en dan om jou en je pony heen begint te galoperen etc. ;(

BarbaraNova

Re: Pony kruipt onder de stroomdraden door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:47

er staat wel genoeg stroom op? Inderdaad de onderste draad toch lager zetten of meerdere draden met kleinere ruimtes er tussen spannen?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:49

wou net zeggen , staat er wel genoeg stroom op .

Wij hebben hier een shet veulen , die ging er ook heerlijk door en onderdoor .
Stroom aan gepast, en nu staat er een doodsklap op .

Hij is er nog eenmaal doorheen gegaan , en heeft er nu echt ontzag voor .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:50

Hoger voltage op zetten en/of lager plaatsen.

Darteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:34

Wij hebben een houten plank/balk helemaal op de grond aan de andere kant van het hek gezet. Dat werkt ook. Als je de balk/plank goed vastmaakt, stoot je paard er tegen op.
Veel succes! ;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:38

Gaas wegzetten? Wij hebben er 2 lopen die duwde hun hoofd onder het gaas en duwde gewoon door totdat het meegaf. Heb ik nu onderaan maar latjes vastgetimmerd tegen de paal aan waardoor er geen beweging meer in te krijgen is en ze blijven mooi staan!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:40

Ik zou er idd ook een plank onderaan doen. Of er hoger stroom op zetten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:42

Meer draden maken en en sterkere stroomschok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:09

Een houten hek met tussen de planken stroomdraad spannen?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:41

Je kunt misschien een stuk of 4 planken boven elkaar maken met daar onder een dun stroomdraadje, met iets meer stroom. ;) onder de planken kan ze denk ik niet makkelijk door

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 00:07

Dank je wel voor jullie reacties!

Stroom genoeg :) daar ligt het niet aan... Onze Tinkers lopen overal ook doorheen als er niet voldoende stroom op staat (daarom snap ik dus niet waarom die Dartmoor overal heen vliegt). We hebben al een betere stroomklok aangeschaft en je krijgt nu echt rake klappen. Het is namelijk niet zo dat ze niet bang voor stroomdraad is... dit is wel zo (als ze de draad alleen al op de grond hoort tikken komt ze niet in de buurt). Waarom ze ontsnapt is mij dus een raadsel.

Heb haar nu al sinds mijn post in het kampje voor huis lopen. Dat werkt perfect! Omdat we werken met streepbegrazing (dus elke dag verzetten we alles) is een hek of gaas helaas geen optie. Het gaas wat we hebben staan hebben we inderdaad goed afgezet nu met een stroomdraad erboven langs. Ze leeft nu dus even op hooi, puur omdat ik mijn handen al vol heb aan de streepbegrazing van de Tinkers (draad moet strak blijven, zit er iets te weinig spanning op, dan tillen ze de draad op en verhuizen ze zichzelf).
Maar strak of niet, de dartmoor maakt dit niets uit :+ .

Ik zal inderdaad opperen om er een extra draad onder te hangen, als ze wel achter zo'n laag draad wil blijven zullen we dat eerst maar eens moeten proberen. Toch wel bizar dat zo'n 'grote' pony niet achter de draad wil blijven waar onze 92cm hoge shetlander rustig achter blijft (zolang er stroom op staat :Y) ).

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 03:00

Ik heb een jaarling mini merrie die echt totaal geen indruk had van draad!
Ze stond op een weidde met andere paarden,en negen van de 10 keer geen stroom erop!
Ze liep dus doodleuk door draden en linten,en bij twijfel teste ze even met haar mondje,kreeg ze een tik toevallig,dan nam ze nog een herkansing en liep doodleuk en nijdig nogmaals het draad in!(eerste pony die ik wraak zie nemen op het schrikdraad!).
Een meesteres in uitbreken dus!
Nu staan ze elders,en daar staat constant spanning op het draad...een paar flinke tikken hebben ze dus al gekregen...en zowaar blijven ze allebei netjes achter het draad!
Zelf mn meesteres in uitbreken,heeft ontzag en blijft netjes staan waar ze hoort!
schrikdraad is handig,maar het moet wel aanstaan,en doorkomen!
Voorheen hadden we lint...maar dat werkt bij shetjes dus echt amper!
Ze doen het nu hier,met dun schrikdraad beter,want dat komt sneller op de huid en pangggg!
Heb ze nu voor het eerst ook echt op de plek waar ik ze wil hebben,hahhaha.
Doorgaans moest ik ze uit het land plukken,waar nog tig andere paarden liepen,en zij niet eens hoorde te komen!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 06:38

Voor mijn shet heb ik bij de openingen 4 draden zitten.

Langs de gehele lengte van de weide (in het midden opgedeelt uitenkant van de palen.in stukken) zit er nog schapengaas aan de bi

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 06:57

JE zou toch eventueel het hele land (wat verdeeld is) daaromheen een hek kunnen zetten. Dus alleen de buitenste rand. Dan kan je binnenin gewoon verdelen. Zo heb je wel de kans dat ze van landje verhuist, maar niet dat ze nog de weg op kan!?

En inderdaad een lagere draad. Succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 07:06

Heeft ze ooit wel eens een klap gehad van het draad waar ze er onderdoor gaat?

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 07:12

Wat komt me dat bekend voor!
Onze pony(1.16m) die we hadden deed het ook.
Bleek het dat ie al die schokken gewoon niet voelde..

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:30

Update, vannacht heel kort zonder stroom gezeten, de dartmoor loopt nog altijd in haar stukje. :D (maar dit is geen definitieve oplossing, ze verzuipen nu al in dit stuk na de regen van afgelopen dagen)

ZusJacobs schreef:
Heeft ze ooit wel eens een klap gehad van het draad waar ze er onderdoor gaat?

Aan haar reacties te zien wel... Ze is echt bang voor het draad. Als ik alleen al het stukje open doe, blijft ze op afstand, als je hem laat tikken op de grond is ze weg... Ze gaat er ook zo raar onderdoor (ik zie meerdere shetlanders wel eens ergens onderdoor lopen, maar die doen dit beheerst, niet zoals zij het doet), het liefste in een galopje, ogen dicht en waarschijnlijk hopend op geen schok. En dan vliegt ze nog een heel eind door en gaat dan ergens gestresst staan eten...

De buitenkant van de weides zijn al begrenst door een dubbele ijzeren draad. Daar blijft ze wel achter. Alleen de openingen zijn van gewoon dubbel stroomdraad. En de stukjes zijn bij haar afgezet door enkel of dubbel draad, enkele hangt dan op een cm of 60/70 (mede omdat we de draden konden blijven reparen, ze trok echt alles stuk en dan konden we ook de Tinkers overal weer wegvissen). Hier blijven zelfs al onze shetlanders achter... die krijgen streepbegrazig met een draad op dezelfde hoogte :o .
Enige wat we nu als voordeel hebben, ze sloopt niks meer... en soms staat ze 4/5 dagen wel achter dat enkele draad, maar soms nog geen uur... en ze maakt het gewoon te bont, welke pony komt je nou opzoeken in de bak terwijl je aan het rijden bent? Als je alle draden heel braaf dicht hebt gedaan... (bak heeft dubbel lint en het is ook nog steeds heel na haar acties).
Ze loopt nu trouwens ook tussen linten, gaat tot nu toe nog steeds goed. Zal ze even hooi brengen. Ze hinnikt :Y)

@ Cupcake_x, heb je dat probleem ook kunnen oplossen? :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:16

Mijn shetlander rende ook gewoon als een bezetene door de draden, en die heb ik even stroom laten proeven. Maar het ''voordeel'' is dat hij het ook deed als ze in de weide mochten en dan onder het draad door dook. Ik gooide dan het draad tegen hem aan (ving hem er gewoon in op) en hij kreeg dus behoorlijk lang keiharde stroom tegen zijn lijf.. Toen wist die het wel, nooit meer gedaan. Blijft nu ook van de 50 cm hoge draadjes vandaan.

santos17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:07

Inderdaad meer draden erop zetten.
Maar dat helpt ook niet altijd.
Wij hadden een Welsh A Merrietje en die ontsnapte elke keer uit de wei en toen hadden we er nog meer stroomdraden opgezet. maar wat bleek nou... ze sprong ertussendoor!
dus toen wouden we haar met de kont tegen het stroomdraad aanzetten om haar te laten voelen dat er stroom opstond maar ze wist dondersgoed dat er stroom opstond want we kregen haar er echt niet bij in de buurt.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 07:58

hij stopte gewoon van de ene op de andere dag ermee :+

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:20

Hoe is zijn verhouding met de groepsgenoten?
Heeft hij een beste maatje of is hij bang voor bepaalde groepsgenoten waarvoor hij dus wil vluchten?
Waarom wil hij weg uit de bestaande wei en blijft soms wel achter het volgende draadje staan? Als ik het zo goed begrijp?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:36

santos17 schreef:
Wij hadden een Welsh A Merrietje en die ontsnapte elke keer uit de wei en toen hadden we er nog meer stroomdraden opgezet. maar wat bleek nou... ze sprong ertussendoor!

Klopt, dat doet/kan ze inderdaad ook. :o een van de redenen waarom de meeste dubbele draden nu enkel zijn, vele onderste draden heeft ze kapot gemaakt :o

Tellisto schreef:
Hoe is zijn verhouding met de groepsgenoten?
Heeft hij een beste maatje of is hij bang voor bepaalde groepsgenoten waarvoor hij dus wil vluchten?
Waarom wil hij weg uit de bestaande wei en blijft soms wel achter het volgende draadje staan? Als ik het zo goed begrijp?

De oudste Tinker heeft het niet zo op de Dartmoor (Beau). Daarentegen doet Beau er alles aan om bij die Tinker in de buurt te komen. Of dat dus de reden is, weet ik nog altijd niet...
Ze is wel de laagste in rang in het groepje waar ze loopt (maar dat is mede omdat ze de jongste is).
Wel valt het me op dat de pony snel van een andere pony onder de indruk is.
Als je 2 bultjes met voer erneer legt (voor elke pony 1), wil ze perse met de ander mee-eten (terwijl deze daar helemaal niet blij mee zijn).
Het is een sociale pony (ook naar de mensen toe), maar is erg opdringerig. De shetlander waar ik haar bij had lopen mepte haar alle kanten op, maar daar blijft ze wel bij lopen. De Tinker doet alleen chagrijnig naar haar toe... maar nu ik dit opschrijf... Dezelfde shet heeft ook een poos bij de Tinkers en de Beau gelopen. Toen bleef ze er wel binnen, ook al doet die Shetlander lang niet altijd aardig tegen de Beau.

De ene tinker is een enter daar kan ze het goed mee vinden. Verder kan ze het goed vinden met de Dartmoor ruin (maar die mag niet zoveel eten)en blijkbaar ook met onze oude 'leermoeder' de shet (die juist wel in het gras mag ivm gebitsproblemen door ouderdom).

En inderdaad, ze blijft soms wel achter het volgende draadje, niet altijd, maar vaak loopt ze gewoon in het sukje ernaast, dan verzet ik de draad voor de Tinkers en dan komt Beau er zelf al aan en loopt weer onder de draad door (die ik heel hoog moet optillen voor der :Y) ) en dan komt ze even bij je staan knuffelen en gaat ze water drinken. Het is ook lang niet elke dag dat ze verhuisd. Alleen de afgelopen tijd neemt dit echt toe... laatst lieten we der lopen en ze kroop gelijk onder het draad door en daar liep ze weer in het andere stuk...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:10

ZusJacobs schreef:
Mijn shetlander rende ook gewoon als een bezetene door de draden, en die heb ik even stroom laten proeven. Maar het ''voordeel'' is dat hij het ook deed als ze in de weide mochten en dan onder het draad door dook. Ik gooide dan het draad tegen hem aan (ving hem er gewoon in op) en hij kreeg dus behoorlijk lang keiharde stroom tegen zijn lijf.. Toen wist die het wel, nooit meer gedaan. Blijft nu ook van de 50 cm hoge draadjes vandaan.

Ik had af moeten kloppen _O-
Stom rot beest :')

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 22:17

Ben stiekem best blij om te lezen dat er meer van die onmogelijke beesten zijn _O-

Ze loopt nu met de shetlander in het stukje waar ze hoort te lopen (achter 70cm hoge draden :o )...
Nu blijft ze er hopelijk wel in. Als dat zo is, dan zit er toch iets fout tussen haar en de ene Tinker...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:58

Ja haha.. had net een stukje afgezet voor hem (met langer gras) zet hem erin, hoppa gelijk andere kant er weer uit :') Onmogelijk die oliebol :))
Ik hoop voor je dat dit wel zal werken!