Nieuw paard in kudde van twee...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barron

Nieuw paard in kudde van twee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:10

Hallo,

De afgelopen drie jaar staan mijn beide paarden samen aan huis. Er is een duidelijke rolverdeling, de een dominant (ruin van 9 jaar) de ander onderdanig (merrie van 30 jaar). Voor beide duidelijk en rustig. Nu wordt mijn oude merrie steeds minder fit en om die reden heb ik er voor gekozen om een nieuw paardje er bij te kopen en al vast te introduceren, zodat mijn ruin straks niet alleen komt te staan als mijn merrie er niet meer is. Gister is ze gekomen (merrie van 5). Eerst heb ik de nieuwe pony met een draadje naast het huidige duo geplaatst en mijn ruin was gelijk nieuwgierig en enthousiast. Later werd het aardig rustig en stonden ze allemaal rustig te grazen. Op dat moment heb ik gedacht het draadje even weg te halen. Ook dat ging redelijk goed, tot de nieuwe pony ook even kennis wilde maken met mijn oude merrie. Die reageerde heel zuur, waarna mijn ruin heel gemeen naar de nieuwe pony heeft gerageerd. Op een dusdanige manier, opjagen maar ook steeds bijten, waardoor ik heb gemeend de nieuwe pony in bescherming te moeten nemen en heb opnieuw een draadje tussen ze gespannen. De nieuwe pony was eigenlijk gelijk weer rustig, maar mijn ruin in vanaf dat moment volledig opgewonden. Hij eet niet, houdt alleen het nieuw paard nog in de gaten. Elke keer al ze even bij het draadje komt jaagt hij haar al weg. Zo juist ze even uit elkaar gehaald en de ruin even gepoetst ter afleiding maar ook dit hielp niks. Hij blijft opgewonden en niet te kalmeren.

Nu weet ik niet wat ik het best kan doen... Draden er uit er het laten uitvechten? Of naast elkaar laten staan en eerst nu de rust er zo weer even in krijgen en dan weer eens proberen? Wat kan ik verwachten en hoe ver kan ik het laten gaan? Ik vind het ten opzichte van de nieuwe pony vooral erg als ze zo aangevallen wordt en wil blessures zien te voorkomen...
Wie heeft suggesties?

Alvast bedankt!

ikke20

Re: Nieuw paard in kudde van twee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:15

ik zou het draadje ertussen laten zo kan de rust wederkeren en kunnen ze op hun gemakje aan elkaar wennen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:58

Tja, de dominante ruin heeft nu de kans niet gehad de rangorde vast te stellen (met hem als hoogste in rang). Hij is nu gefrustreerd door het draadje ertussen, en je kunt er op wachten tot-ie er doorheen zal gaan. Als je land groot genoeg is zou ik zeggen: draadje weg en uit laten vechten.

Is het weiland niet groot genoeg, dan de dominante ruin alleen zetten en eerst de nieuwe met de oude merrie een 'kudde' laten vormen. Ze minimaal 2 weken bij elkaar laten en dan de dominante erbij. In mijn ervaring gaat dat 9 van de 10 keer dan zonder slag of stoot.

anyw1

Re: Nieuw paard in kudde van twee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:00

Ik ben het met Ibbel eens. Liever even laten uitvechten, kans is groot dat het met een paar uur redelijk geregeld is.
De andere optie die Ibbel geeft is ook een goede.
Succes!

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:23

Bedankt voor de reacties! Zit er best wel mee in mijn maag.

Ibbel: Loop ik niet de kans als ik de beide merries bij elkaar zet dat de ruin juist helemaal doordraaid? Mijn oude merrie mag van hem nu al niet bij de ander kijken dan jaagt hij haar al weg. Of is het een idee om juist de oude merrie (waar de ruzie door ontstond) tijdens de kennismaking even weg te zetten? Uit het zich zodat mijn ruin en de nieuwe merrie alleen eerst met elkaar te maken krijgen. Wanneer is de wei groot genoeg? Ik heb redelijk de ruimte, maar geen hectares.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:09

Je hebt veel te snel willen gaan door direct toen het even goed leek te gaan het draadje weg te halen. Nou ja, daar is nu niets meer aan te doen.
Persoonlijk zou ik dit proces nu extra langzaam opbouwen. Laat ze de eerste paar weken alleen maar naar elkaar kijken. Dus ik zou zelfs een extra draad spannen, op zo'n drie meter van de draad die er al tussen staat, zodat ze elkaar absoluut niet aan kunnen raken.
Na een paar weken zou ik één draad weghalen, zodat ze elkaar eventueel kunnen besnuffelen. Pas als dat een paar dagen goed gaat, zou ik de nieuwe pony in een aparte ruimte (paddock, bak o.i.d.) heel kort kennis laten maken met steeds een paard tegelijk. Die tijdspanne steeds als het goed gaat, maar pas na minimaal een paar dagen, iets verruimen. Als ze langere tijd met z'n tweetjes kunnen staan zonder te vechten (meer dan een uur ofzo) zou ik pas weer een poging doen om ze met z'n drietjes bij elkaar te zetten. Liefst ook dit niet direct proberen in de eigen wei, maar in een paddock of bak.

Edit: PS: die aparte ruimte(paddock of bak) moet wel groot genoeg zijn, zodat de paarden elkaar uit de weg kunnen gaan als ze dat willen. Als je zo'n ruimte niet hebt, zou je misschien iets tijdelijks kunnen maken door een deel van de wei met draad en lint af te zetten. Nadeel hiervan is dat de 'achterblijver' de anderen kan zien (tenzij je die zo lang weg kunt zetten); in dat geval zou ik eerst zorgen voor een goede band tussen de ruin en de nieuwe merrie en dan pas de merries aan elkaar laten wennen.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:18

Ik vind dat els gelijk heeft maar misschien zou je op die nieuwe merrie kunnen rijden en een vriend of vriendin op die ruin en dan kijken hoe ze op elkaar reageren..