Lomp... of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeniVidi

Lomp... of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 23:12

Ik vroeg me dit toch even af...

Sinds 6 weken heb ik een onwijs lieve fries in mijn bezit. Hij is pas 4 en nog erg groen met betrekking tot omgeving en ' spannende' dingen.

Wat mij de laatste tijd opvalt (en pijnlijk is soms...) is als ik hem bv in of uit de wei haal of in of uit de rijbak dat hij me soms gewoon omver loopt. Negen van de tien keer kijkt hij ook gewoon de andere kant op en loopt zo door en duwt hij mij omver als ik het niet zie aankomen.
Dat is best pijnlijk (hij staat gewoon zo op me voet ofzo) en als ik hem dan wil corrigeren kijkt hij me echt aan van hey wat doe jij naast me?

Is dat nou echt lomp van zijn kant of zit er meer achter? Hij komt niet gemeen over of wat dan ook.

En heeft iemand tips om dat te corrigeren?

belle_boef

Re: Lomp... of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:13

HIj zit gewoon niet op te letten, concequent blijven en probeer hem bij jou te houden niet bij z'n omgeving.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:14

Dat is echt niet lomp maar gewoon zwaar respectloos. Paard moet echt altijd gewoon opletten met waar jij loopt. Denk je dat dat in een kudde zomaar kan? Dat een paard perongeluk tegen iemand van hogere rang op botst? Nee :P
Ik zou aan 't werk gaan met grondwerk. Leer 'm maar netjes schuin achter je te blijven lopen op een mooie afstand, dat 'ie met z'n neus niet aan jou kan komen. Ga ook gewoon eens los met 'm in een longeerbak staan bv. Komt 'ie op je aflopen? Maak je groot en zwaai met een touw rond je lijf. Zogauw 'ie dan blijft staan adem je uit en ontspan je weer. Dat 'ie echt leert dat 'ie niet dicht bij je mag komen. Behalve als jij hem benadert.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:29

Ben het helemaal met Tara eens. Je moet dit paard opvoeden, zodat hij jou met respect gaat behandelen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:33

_Tara_ schreef:
Dat is echt niet lomp maar gewoon zwaar respectloos. Paard moet echt altijd gewoon opletten met waar jij loopt. Denk je dat dat in een kudde zomaar kan? Dat een paard perongeluk tegen iemand van hogere rang op botst? Nee :P
Ik zou aan 't werk gaan met grondwerk. Leer 'm maar netjes schuin achter je te blijven lopen op een mooie afstand, dat 'ie met z'n neus niet aan jou kan komen. Ga ook gewoon eens los met 'm in een longeerbak staan bv. Komt 'ie op je aflopen? Maak je groot en zwaai met een touw rond je lijf. Zogauw 'ie dan blijft staan adem je uit en ontspan je weer. Dat 'ie echt leert dat 'ie niet dicht bij je mag komen. Behalve als jij hem benadert.

inderdaad!
Als jij een boom zou zijn zou hij je dan ook omver lopen? waarschijnlijk niet....
dus, opvoeden!

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:10

Het klinkt inderdaad alsof hij geen respect voor je heeft. Als je toch denkt dat dit het is, zou je altijd nog wat oefeningen kunnen proberen, grondwerk, met stappen over balkjes enz. misschien is hij (ook) wel een beetje onhandig zou je zo kunnen testen

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:15

_Tara_ schreef:

mee eens, hij moet leren om op jou (de leider) te letten, dan gebeuren dat soort dingen niet.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 23:31

Dank je voor jullie reacties!

Het rare is als ik hem bv los gooi in de longeerbak, houd hij wel netjes afstand.. is hij continu aan het kijken van een afstandje wat ik doe.. pas als ik een klik met me tong of iets dergelijks komt hij mijn kant op..

Hebben jullie nog meer tips?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:35

Ik ben er niet zo in thuis omdat ik het niet eerder nodig heb gehad maar heb begrepen dat je met grondwerk (of parelli of iets dergelijks) een heel eind komt.
Denk dat als je dat op de zoekfunctie intikt je een heel eind komt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:05

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij en haar een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt zij dat ze leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet haar opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij de "ondergeschikte".
De verandering in haar gedrag is waarschijnlijk een gevolg van haar leeftijd, tussen 3 en 5 kan je een paard vergelijken met een puber : die weten ook alles het best en luisteren naar niemand en als daar dan niet op de juiste manier wordt op gereageerd denken ze : "ha, ik kan hier de baas spelen want de rest van de kudde laat mij doen".
Je zal dus moeten beginnen met haar op te voeden zodat de rangorde terug juist zit.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in haar gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op haar gedrag.
Als je hulp wil zou ik adviseren om een goede western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:50

Ik denk dat het heel simpel is: hij is niet onder de indruk van jou.
Wij hebben zo een jonge friese hengst gehad. Het omver lopen werd zo erg dat als we zelf stil stonden dan beukte hij je omver.Ik was het toen zo beu dat ik hem ''omver'' liep en daar was hij zo van onder de indruk dat hij het een poosje niet meer deed. :+

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:54

Gewoon alert houden en zoals eerder aangegeven.

Om te oefenen zou je hem halt kunnen laten houden. Mee laten lopen, halt houden etc. Zodat hij weet dat hij op moet letten.
Ik denk niet dat het gemeen is, maar dat hij niet zo goed weet hoe of wat en dat hij moet kijken waar hij loopt.

Gewoon goed belonen als hij naast je blijft lopen en stopt als jij dat aangeeft... Komt vanzelf goed.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:57

Ik heb dit ook met met mijn nieuwe paard, ( ook een fries, heb er al eerder een topic over geopend)
Zij is al 10 jaar, maar had ook niet geleerd dat ze op mij moet wachten. Zodra de boxdeur open ging, liep ze er direct uit, lieftst over me heen, en bij het in de wei zetten ging ze er van door, met halster en touw!
Kreeg toen hier ook adviezen, grondwerk doen!
En het helpt prima, leer je paard dat hij moet wachten, netjes achter je moet lopen. Iedere keer als hij sneller wil: achteruit.
Begint al met hooi geven in de box, dat vreet hij niet uit je handen, maar netjes eerst achteruit, en wachten tot het hooi op zijn plek ligt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:25

Beuk die van mij ook gewoon terug omver hoor :P (overigens loopt die wel rustig tegen een boom aan, let ie weer is niet op hihi :+)

Maar inderdaad, grondwerk kan heel goed helpen en verder gewoon een zet terug geven. Die onschuldige oogjes, trap er niet in hoor! Hij weet heus wel dat ie je omver liep.. Consequent blijven en heel duidelijk vertellen dat het níet de bedoeling is dat ie tegen je aanloopt, komt het helemaal goed :)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:28

Bij mij krijgen paarden die me omver lopen gelijk
een tik op hun snuit, hou ik niet van, is echt respectloos.
Gewoon gelijk afleren en zeker bij een koudbloed,
straks prakt hij je nog een keer in de deuropening.
succes

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 21:08

Super bedankt voor al jullie reacties! we zijn al druk bezig met grondwerk, en de laatste keer begon het er goed op te lijken! Hij let op mij en niet ergens anders op!
Meer tips zijn nog welkom!

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:56

Je moet hem leren dat als jij hem mee neemt aan het halster dat hij buiten jouw persoonlijke zone blijft. Ik zou hem ook meteen straffen als hij je omver beukt.

Zolbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:11

Goed dat je ermee aan de slag bent gegaan !

Ik hoop voor je dat je snel vooruitgang boekt.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 10:31

Hij begint het al te leren! Ben echt trots op hem! Als ik nu de wei inloop blijft hij op een paar meter afstand... klik ik met me tong komt hij naar me toe om te kijken wat ik toch aan het doen ben!

binky74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:48

vergeet ook niet dat z'n concentratie niet erg groot is en dat hij je echt moet leren vertrouwen..
hoe meer hij jouw vertrouwd en jouw ziet als leider(passief) kan je veel meer doen..

steek er tijd en energie in..
als je merkt dat hij je gaat vertrouwen dan ga je rustig aan dingen uitbreiden..
dan ga je juist de dingen die hij nog eng vindt opzoeken..(dit natuurlijk wel met de gedachte van ..hij mag dingen eng vinden ,maar hij moet op jouw letten met wat hij moet doen..)

mijn fries vond alles eng in het begin...
had je hem gevangen in het land ..ging hij er net voor het hek vandoor(vond verkeer eng)
heb hem toen express naast de snelweg gezet en ben hem gewoon iedere dag gaan halen en dat begon met eerst alleen tot het hek en weer los tot voor bij het ek en weer terug .. tot er niets meer aan was en dat heb ik eigenlijk met alles gedaan ... grote vrachtwagens /bussen .. hij vindt het niet eng en mocht hij het toch eng vinden omdat ze express lopen te toeteren(ja zulke mensen heb je helaas ook nog ) dan staat hij stil, want dat heb ik hem gewoon aangeleerd...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:53

Dit is een typische lompe Fries. Zorg dat hij respect voor jou krijgt, wees erg consequent en straf dit gedrag op gepaste wijze. Dan is het binnen no-time over.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:37

Volgens mij is het niet perse respectloos. Hij is jong schrijf je, je hebt hem nog niet erg lang en de grote wereld om hem heen zal best ook erg interessant zijn. Als hij niet op jou let, kan het dus inderdaad dat hij je omver loopt, wat niet perse respectloos is, maar wel erg lastig. :+

Ik ga mee met de tips over grondwerk. Leer hem dat als jij met hem aan de slag gaat, hij op jou moet letten. Op welke manier je dat precies doet, maakt volgens mij niet eens zoveel uit (ieder kan zich in een manier vinden en iedereen doet het anders). Zoek een manier die bij jullie past. Als hij weet dat als jij er bent, hij met jou bezig moet zijn en niet alleen met zijn omgeving, is dit probleem zo voorbij.

Maar ga met hem aan het werk vanuit de insteek dat hij niet beter weet en nog veel leren moet en niet dat hij respectloos is. Respectloos impliceert dat hij je expres omver loopt, maar volgens mij is dat niet zo (tenminste, dat is wat ik uit je eerste post haal, wanneer je zegt dat hij echt bijna verbaast is dat jij er ook bent).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:42

Maar een paard zou moet uitkijken waar je staat. En dan kan hij jong zijn, en het misschien nog niet snappen. Maar dan is het dus nog steeds zo dat hij jou niet ziet staan en dus eigenlijk geen respect toont.

Mijn mening. :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:23

D00R schreef:
Volgens mij is het niet perse respectloos. Hij is jong schrijf je, je hebt hem nog niet erg lang en de grote wereld om hem heen zal best ook erg interessant zijn. Als hij niet op jou let, kan het dus inderdaad dat hij je omver loopt, wat niet perse respectloos is, maar wel erg lastig. :+

Denk dan toch maar even aan die kudde: daar zal ze echt geen ranghogere omlopen, en mocht dat wel "per ongeluk" gebeuren dan kan ze toch echt een flinke correctie verwachten. En net zoals MarcR heel goed aangaf: die rol van ranghogere zul je tegenover je paard moeten aannemen.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:21

D00R schreef:

Ik ga mee met de tips over grondwerk. Leer hem dat als jij met hem aan de slag gaat, hij op jou moet letten. Op welke manier je dat precies doet, maakt volgens mij niet eens zoveel uit (ieder kan zich in een manier vinden en iedereen doet het anders). Zoek een manier die bij jullie past. Als hij weet dat als jij er bent, hij met jou bezig moet zijn en niet alleen met zijn omgeving, is dit probleem zo voorbij.

Maar ga met hem aan het werk vanuit de insteek dat hij niet beter weet en nog veel leren moet en niet dat hij respectloos is. Respectloos impliceert dat hij je expres omver loopt, maar volgens mij is dat niet zo (tenminste, dat is wat ik uit je eerste post haal, wanneer je zegt dat hij echt bijna verbaast is dat jij er ook bent).

idd! zo denk ik er ook over. 1 tip er nog bij: praat tegen hem dat hij weet dat je er bent mis ziet je paard niet goed, vooral gewoon rustig.