Hoe krijg ik mijn paard van de handrem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Hoe krijg ik mijn paard van de handrem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:54

Hallo iedereen!

Ik ben op dit moment mijn paard zadelmak aan het maken.
Er is alleen 1 probleempje...
Mevrouw doet geen stap vooruit als je er op zit, ze blijft echt staan en kijkt anderen zo aan van, pfff ga zelf ff lekker lopen ofzo!
Je kunt haar opjagen wat je wilt, een zweep erbij, sporen om, lawaai maken... Niks helpt.
Soms als iemand er even naast loopt doet ze een stap vooruit maar als diegene haar loslaat is het ook direct gedaan, dan staat ze direct weer op de rem.
Ik heb al veel paarden ingereden en beleerd, maar heb dit echt nog nooit meegemaakt :P
Het is ook niet zo dat ze het vreemd vind of dat ze bang is, ze vertikt het gewoon om te lopen.

Iemand ervaring hiermee?

_Tara_

Re: Hoe krijg ik mijn paard van de handrem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:56

Hoe meer druk je er soms op legt, hoe meer je paard denkt: bekijk 't maar, ik zet geen stap meer.
Je weet ook zeker dat 't niks medisch is? Anders misschien weer even terug naar het longeren :j

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:58

Weet je paard wel wat je van hem verwacht?
Of geef je gewoon been, zonder je paard te vertellen wat het betekend...
maw, wat doe jij, wat doet je paard?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:12

Paard kan op niks reageren uit dominantie, die hebben inderdaad zo'n la di da houding met alles is interessant behalve die 2bener.

Over mogelijke motivatie : lopen interessant maken kan je proberen door stomweg emmer met brokken te gebruiken. Laat haar maar achter haar ontbijt aanlopen. Ontbijt op, afstappen en klaar. Hoeveelheid arbeid voor emmertje brokken langzaam opvoeren. Verder moet je zo'n paard mentaal uitdagen. Bak is vaak te saai, alleen maar rechthoek met zand en verder niks. Zet er dus dingen in en doe daar je oefeningen bij/op/over.

Paard kan ook van angst bevriezen en dan nergens meer op reageren, niet op jouw, maar ook niet op voorbijvliegende vogel, of wat er verder op het erf gebeurt.
Heb je zo'n exemplaar ga je waarschijnlijk een paar stappen te hard. Die moeten zich echt veilig voelen voordat ze instaat zijn om iets te leren.

Vraag is dus wat is, het werkelijk angst of "ik zie niet in waarom ik met dit gedoe mijn energie moet verspillen".

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 20:21

Hoi,

Het zit echt meer in het karakter van mijn paard. Het is nogal een koppig dier. (moeder ombala-z vader Saffraan)
En als er iemand bij loopt, dan wil ze nog wel eens meelopen maar verder vertikt ze het om een stap te zetten.
Ik ben ook al alleen met haar bezig geweest, met veel geduld en dan niet al te veel been aanleggen maar vooral met mijn stem werken. Maar niks helpt.
Ik heb er zelf ook aan gedacht om maar eerst weer te gaan longeren en haar nog meer de tijd te geven.
En dan maar hopen dat het lukt.
Je kunt ook echt aan haar hele houding zien dat ze het vertikt en dat het totaal geen angst is, want ik ken mijn paard, en dan kijkt ze heel anders.

Je lacht je eigenlijk ook wel weer dood, ze verzet gewoon echt geen stap. Wat je ook doet. Ik voelde me vanmiddag net een clown haha.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:24

Let er wel echt op dat je 't allemaal leuk houdt voor je paard. Zeker als je zeker weet dat 't niet uit angst is dat ze geen stap meer zet.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:25

ik had er ook zo 1, ze is inmiddels 4 en nog steeds erg cool in haar kop. ze loopt wel, maar nooit uit zich zelf. wel lekker mak, dus dat is een voordeel. Ik heb haar alleen maar gereden achter haar maatje aan en dan veel belonen. paard blijft een kude dier, dus daar gebruik van maken, dit steeds veder uitbouwen. succes er mee!

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:28

Als ie niet voor uit wil dan maar achteruit, wordt ie vanzelf wel zat en dan bij elk stukje voorwaarts meteen belonen door de druk af te nemen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:34

als je er op gaat zitten doe je helemaal niets je blijft wachten net zolang tot zei het zat word. en dat gebeurd reken maar. gewoon blijven zitten. ze mag natuurlijk niet gaan rollen maar verder niets doen, wel teugels bij je houden want je weet niet wat er daarna gebeurt. maar nogmaals blijven wachten.
en als ze loopt niet storen tenzij ze hem smeert natuurlijk en dan belonen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:39

Ik heb in mijn leven meer dan 100 paarden zadelmak gemaakt (op een trainingsstal). Een paar jaar geleden één van mijn eigen paarden. Voor het eerst kwam ik toen ook dat probleem dat jij schetst tegen.

Ik heb mijn man gevraagd een ander paard op te zadelen en hij reed met dat paard voor mij uit. Ze liep er toen zo achteraan, geen probleem.
Drie dagen later reden we zo al samen in het bos (hoefde om in het bos te komen geen verkeer in, was zandpad naar achteren het bos in).

Zo hebben wij dat paard aan de praat gekregen. Ik heb het paard nu nog steeds en het is een zeer looplustig exemplaar nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:40

Ik ga er van uit dat het paard geleerd heeft om gelongeerd te worden.
Kun je gebruik maken van een afgesloten longeerkraal? Dan zou ik teruggaan de longeerkraal in, persoon in het midden, ruiter op het paard en gaan longeren. Je zegt dat het paard nergens van onder de indruk is, maar misschien helpt het om een plastic zak, die je een beetje hebt opgeblazen, aan het eind van een longeerzweep te binden en haar daarmee een beetje te laten schrikken...ik denk dat, als je met ruiter in het zadel die voorwaartse beweging krijgt - ook al is dat in eerste instantie ontstaan door een schrikreactie, dat het dan beter gaat.
Is iig het proberen waard...

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:03

Hoi!

Iedereen super bedankt voor de reacties:D
Ik heb het al geprobeerd om net zo lang te wachten totdat ze uit zichzelf ging lopen maar ze gaat dan alleen maar heel woest met haar voorbeen over de grond schrapen.
Dat doet ze trouwens altijd hoor, ook als ze los is.
Maar het helpt niets, of ik moet al wachten tot het donker word:P
Verder zet ik geen druk in haar mond, heb de teugels helemaal lang, mocht ze er vandoor vliegen, ik heb gelukkig een erg vaste zit en mocht dat niet genoeg zijn, dan val ik maar. Haha.
Dat met die zweep met dat zakje was inderdaad ook een goed idee!
Mijn paard kan wel gelongeerd worden maar doet dit niet zo goed, ze komt de hele tijd naar me toe ipv dat ze gaat lopen.
Dit kan ik vaak wel oplossen door met mijn uitgestrekte arm naar haar hoofd te wijzen of met een zweep naar haar hals te wijzen.

We hadden er inderdaad ook al aan gedacht om een ander paard te pakken zodat ze er achteraan loopt alleen is het probleem dat mijn mevrouwtje nogal kattig is naar andere paarden, en de rest van de paarden die op stal staan zijn ook erg pittig. Ik kan het wel eens proberen met mijn welsh!

Ik denk dat ik zelf gewoon weer een stapje terug doe met haar, en haar weer ga longeren.

Groetjes!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:41

Ging even mis. Volgend bericht is juist.
Laatst bijgewerkt door Chrisss op 01-08-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:49

Chrisss schreef:
Het paard geeft aan dat het niet begrijpt wat de bedoeling is. Misschien is het zadel niet goed passend of is het iets lichamelijks. Een paard doet niet iets om je bewust tegen te werken of om je te pesten. Paarden doen dingen vanuit hun overlevingsdrang en instinct. Aangezien paardrijden niet iets natuurlijks is, reageerd een paard op de aanwijzing die wij als ruiter geven. Een paard doet dus wat van hem gevraagd wordt (wat wij aangeven), al is dit soms niet wat wij verwachten of bedoelen.

Hoe is de basis vanaf de grond? Begrijp dat het longeren ook nog niet goed gaat? Als je basis vanaf de grond goed is, dan moet het rijden ook geen probleem zijn. Hoe is het inrijden gegaan?

Hoop dat jullie snel fijn samen kunnen rijden en jullie een goeie samenwerking zullen ondervinden. In ieder geval veel succes ermee.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:49

dan heb ik toch liever een wilde bokkende steigerende dan dit haha
lijkt me maar niks zo onvoorspelbaar. voor het zelfde geld denk jij nou zitten we mooi relaxx en springt ie ineens vooruit al stijgerend en bokkend....kan me wel voorstellen dat je je hier slap op lacht..

btw al eens een euro geprobeerd? :D of misschien moet je hem gewoon eerst opladen ofso? _O- whahaha

sorry ik neem het wel serieus hoor! al duiden mijn reacties er niet op!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:55

Ik denk toch echt dat er in de basis al iets niet goed zit. Ik zou er zeker voor zorgen dat je gewoon lekker kan longeren beide kanten om. Respect, vertrouwen, stemhulpen, lichaamstaal.

Heb je een afgesloten longeercirkel? Zoek iemand op met ervaring en ga eerst eens los aan de slag.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:53

Iris82 schreef:
Ik denk toch echt dat er in de basis al iets niet goed zit. Ik zou er zeker voor zorgen dat je gewoon lekker kan longeren beide kanten om. Respect, vertrouwen, stemhulpen, lichaamstaal.

Heb je een afgesloten longeercirkel? Zoek iemand op met ervaring en ga eerst eens los aan de slag.

Dat hoeft dus echt niet zo te zijn.
Paard wat ik beschreef hadden we vanaf de geboorte. De verhoudingen waren goed. Longeren geen probleem, ze liep al in enkelspan n tweespan voor de kar. Alleen toen ik er op ging zitten was er geen beweging in te krijgen.....
De reden? Ik heb geen idee...
Maar met een ander paard er vooruit rijdend kwam ze ineens in beweging en toen kon ik gelijk stappen, draven en galopperen en ook het bos in (paard was al veel gewend door het aangespannen werk, dan gaat het onder het zadel soms heel snel).

Maar hier was dus niks mis in de basis. Ik denk dat het paard zichzelf niet vertrouwde met het gewicht. Ze deed namelijk een paar passen, heel onzeker (op stemcommando heel braaf naar voren) en bleef daarna stokstijf staan om met geen mogelijkheid meer in beweging te komen.
Ik had dat dus nog nooit meegemaakt (heb meer dan 100 paarden zadelmak gemaakt).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:04

Polly2 zoals je kan lezen zit het bij dit paard NIET goed in de basis.
Als het longeren al niet goed gaat kan je niet verwachten dat ze het rijden dan maar direct snapt.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 12:34

Als het paard wel loopt, of draaft (dat is me nu 2 keer gelukt) dan is ze niet onzeker want dat kun je aan haar uitstraling wel zien. Dan loopt ze heel erg ontspannen.
Ik heb heel erg het idee dat ze gewoon iemand nodig heeft om te volgen...
Ik heb een hele goede band met dit paard en mij vertrouwd ze blind. Want ik zat op haar rug, en volgens mij vroeg ze zich gewoon af waar ik nou was gebleven, want toen ik een helder moment kreeg en mijn vriendin er op liet, toen zag het paard mij weer en liep ze achter me aan, en ze ging heel erg makkelijk in draf...
Op stal is ze ook altijd heel aanhankelijk naar mij, altijd tegen mij aan staan en met haar neus in mijn gezicht enzo.

Haha, ik heb inderdaad ook liever een paard dat bokt en stijgert en vanalles doet haha:P

Maar ik ga het gewoon rustig aan doen en weer maar wat langer bezig met het longeren, en dan komt het allemaal vast wel goed.
Het enige wat heel erg jammer is is dat wij achter een bakje hebben zonder drainage, dus als het geregend heeft is het direct te glad in de bak en kunnen we niks doen, en met heel heet weer vind ik het ook zielig om de paarden te laten werken.
En de trailer op gaan was ook altijd een probleem, anders kon ik nog eens naar een andere bak met haar. Maargoed de dichtsbijzijnde bak is ong. 10 km rijden en daar betaal je 6 euro per keer!! Dus daar ga ik ook niet elke dag heen.
Ik heb zelf trouwens geen longeercirkel of iets dergelijks tot mijn beschikking helaas.

Nou ik ga mijn best doen, en gewoon weer overnieuw beginnen. En als niks lukt, dan maar geen zadel op het beessie. Maar ik ga wel mijn best ervoor doen (Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:42

Als niets lukt, dan maar geen zadel? Dan is alles wat je nu probeert voor niets geweest.

Ik ben er een voorstander van om het paard voor het inrijden uit handen te geven. Op een accomodatie neerzetten waar de omstandigheden zo zijn dat je door kunt als je eenmaal aan het beleren bent geslagen, waar een longeerkraal, goed gedraineerde bak aanwezig is. Een paard leert dingen heel snel, zowel de goede als verkeerde dingen, alleen zijn de verkeerd aangeleerde dingen niet meer zo snel afgeleerd.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 12:49

Dit is haar trouwens:

Afbeelding
Afbeelding

@Cassidy:
Ik heb zelf al best veel ervaring met het beleren van paarden en het inrijden. Alleen dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Als je je paard op zo'n accomodatie neer wilt zetten, moet daar het geld ook voor zijn en dat is er niet.
Ja als ik over een jaar nog bezig ben, en ik heb er al tig keer opgezeten, ja dan geef ik het op inderdaad.
Als het echt niet wil, dan wil het niet.
En ik ben mij er ook heel erg van bewust dat een paard eerder iets verkeerds aanleerd, daarom werk ik bij het inrijden van paarden alleen maar met mensen die er ervaring mee hebben.

Groetjes

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:53

Hoi,

Gewoon een tijdje zo doen met die vriendin samen. Komt volgens mij vanzelf goed. Wat ook nog kan is werken aan de hand: dat je bij haar buik gaat lopen, dus naast waar je zit en de teugels in de hand neemt alsof je eropzit, alleen je buitenteugel over de hals heen richting vasthouden en haar met een zweepje of met je hand aanleert, wat een beenhulp en teugelhulp is. Dat wordt werken aan de hand genoemd: voor voorbeelden zie: http://www.paardenbegrijpen.nl. Wat misschien ook kan als overgang is lange lijnen, dan moet ze ook zelf voorop maar kan ze je nog wel zien. Maar dan moet je paard wel echt betrouwbaar zijn van achter he?! Ik denk dat je paard de hulpen nog niet snapt.

succe sanne

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:54

Als het echt niet wil dan wil het niet? Of als het jou niet lukt? Paard een goede basis ontzeggen, op die leeftijd al als grasmaaier weg gaan zetten, omdat jij denkt dat je de middelen niet hebt om hem te laten opleiden als het je niet lukt?

Een geschikte accomodatie is wel een vereiste bij het beleren van een paard.
En de juiste volgorde meenemen ook.
Voorlopig zou ik weer terug gaan naar longeren. Vervolgens aan de longe de ruiter erop. En mocht het dan nog niet lukken kun je verder kijken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:59

Bij ons vroegere paard had ik dat in het begin ook, dat ze gewoon niet vooruit ging. Niet dat het een probleem werd, ik ben zelf toen maar even direct terug gegaan naar de longe en ben meer met stemcommando's gaan werken (die kende ze al aardig).

De keren daarop longeerde ik haar dan eerst met heel veel nadruk op de overgangen + stemcommando's. Daarna ging ik er even opzitten en gaf haar stemcommando voor stap, en deed alleen mijn hand naar voren (net zoals bij de longe). Daar reageerde ze toen goed op. Daarna liefst meteen afstappen als ze het 1x goed doet anders krijg je alleen verwarring! Toen was het snel opgelost. Een ander paard er even voor kan natuurlijk ok. De knop moet gewoon even op "vooruit".

Het kan best zijn dat jouw paard echt het idee heeft dat het zo hoort, bijvoorbeeld omdat jullie haar (terecht) geleerd hebben bv bij het poetsen stil te staan. Soms denken ze dan: oooooh als er een mens bij is, moet je altijd netjes stilstaan. En denken dan: nou makkie zeg!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 13:02

@ Sanne:
Dankjewel voor de nuttige tips:D De hulpen snapt ze ook niet hoor, dat klopt wel. Maar je kunt je zweep op haar doormidden slaan bij wijze van spreke, ze trekt zich er net niks van aan.
Alleen als er iemand naast loopt volgt ze soms, maar ook niet altijd.

@ Cassidy.
Jij weet niet hoe oud mijn paard is volgens mij?
En dat bij jou rijden een vereiste is oke, maar bij mij niet.
Zou het erg leuk vinden om te rijden maar als het paard er geen plezier in heeft hoeft het van mij niet. Ik poets en knuffel net zo graag met haar.
Ik heb ook nog een welsh en een mini shetlander staan, daar kan ik toch ook niet op rijden?
Dat heeft helemaal niks te maken met grasmaaiers wegzetten ofzo.

De juiste volgorde is er, ze is gelongeerd en dit vind ze gewoon moeilijk.
Nee ik heb er de middelen niet voor, dat klopt. Heb ik ook geen geld voor. Ik heb een ander prachtpaard staan die heb ik nu 3 maanden onder het zadel, en ook daar beleerd en die doet het nu super. En daar ga ik 1x per week mee naar een manege om te rijden.
Dus het wil heus wel achter bij ons in de bak.
Ik ben het wel met je eens dat een geschikte accomodatie belangrijk is. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt.