Ik heb in mei een paardje gekocht een 9 jarige kruising fjord merrie. In het begin ging alles redelijk goed, ook het rijden.
Maar in de omgang gaat het steeds slechter tussen ons. Ze speelt de baas over me omdat ik niet consequent genoeg kan zijn en de verkeerde lichaamstaal gebruik. Als ik haar dus wil vangen in de wei legt ze haar oren plat en draait haar kont naar me en slaat (gelukkig heeft ze me nog nooit geraakt) ik wil haar dan straffen maar het is altijd al te laat.
Ik krijg nu echt steeds meer schrik van haar en bij alles wat ik moet doen met haar voel ik me onzeker en daar maakt ze dus echt misbruik van.
Onder het rijden daarintegen is ze wel heel braaf maar ben IK degene die denkt dat ze gaat schrikken of iets doen als IK iets zie dat voor haar eng zou kunnen zijn. Ze is wel heel braaf in het verkeer dus dat is geen probleem. Maar bij andere paarden is ze ook echt dominant
Ik ging altijd wandelen met mijn vriendin en haar fjord (een ruin) en 1,5 week geleden heeft mijn merrie haar fjord een schop gegeven tegen zijn knie (gelukkig was het niet ernstig, anders had ik me nog schuldiger gevoeld). Ik krijg dus echt nog meer schrik door het feit dat ze haar achterbenen steeds meer als dreigement gaat gebruiken.. ik heb er totaal geen plezier meer in, en durf ook niet de stap te zetten om te gaan rijden uit schrik dat ze weer iets gaat doen.
We hebben ook al grondwerk gedaan en daar reageert ze wel goed op maar ik ben voor haar nog steeds niet haar leider en we vertrouwen elkaar niet.
Heeft iemand tips HOE ik leer om consequenter te zijn? En wat ik kan doen zodat ze me toch als een leider gaat zien en niet omgekeerd?
En aan opmerkingen zoals 'je moet strenger zijn' heb ik niets, want ik weet dat ik dat moet zijn, maar ik doe het altijd fout.
Alvast bedankt.

).
die heeft ook een soort van join up met haar gedaan maar na 2 uur gaf ze zich nog niet over .. Hij zal nog een paar keer moeten komen en gelooft dan dat het wel goedkomt met ons.. hij gaat me bij alles begeleiden.