Bang? paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rampshellie

Bang? paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:06

Hallo mede-bokkers,

Op mijn werk hebben we momenteel een 3-jarige merrie staan. Deze hebben wij zelf van het land gehaald, om keuringsklaar te maken en vervolgens te verkopen.

Nou zijn we al ongeveer 3 maanden bezig met longeren (elastiekje) met veel ontspanning.. Dit gaat beetje bij beetje beter.. Toch blijft ze tijdens het eerste rondje áltijd bokken, om de singel. Wanneer ik haar zonder singel longeer doet ze dit niet.

Nou is ze in de omgang ook heel bangig en schrikkerig, en hoe dat komt? Zelf als ik haar beloon schiet ze nog wel eens in de achteruit. Nou ben ik gewoon bezig met het belonen, lees; klopjes geven over het hele lichaam. Hier blijft ze ook schrikkerig op, al zie ik een minimale verbetering.. Zo heeft ze met alles wel wat..

Stapmolen: Stroom interesseert d'r niks. Madame gaat gewoon staan, maakt zich klein en laat het hek over zich heen komen..

Nou merk ik wel dat de kleine dingen die ik doe wel helpen, maar zou graag nog meer tips willen :). Kan natuurlijk niet hele dagen bezig zijn met de merrie maar wil er toch de nodige aandacht aan besteden, omdat de merrie straks toch verkocht moet worden.

Dus als jullie tips hebben?! Kom maar op!

Thnx alvast :).

suuzepuus

Re: Bang? paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:15

Het klinkt als een erg onzeker dier. Misschien nog meer grondwerk/ met haar wandelen ed. Veel tegen haar praten en proberen te zorgen dat ze je helemaal vertrouwd.
Misschien is oefeningen doen in een andere omgeving een idee.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:17

Suuz; Thnx voor je reactie ;).

Nouja, wandelen probeer ik wel, maar niet veel verder van huis, want ze weet heel goed gas te geven! Wel een beetje op het terrein enzo :).
En heb d'r vandaag inderdaad voor het eerst gelongeerd in de paddock ipv de longeerring, was toch weer anders! Een ook veel van hand wisselen zodat dat ook niet meer 'eng' is..

Vanaf morgen denk ik ook maar regelmatig de wasplaats op, zodat ze veel ziet..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:21

Ja precies, veel laten zien en misschien is ze wat angstig op bepaalde plaatsen (ooit ergens van geschrokken ofzo)

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:25

Dat dacht ik misschien ook.. Maar de merrie is als veulen zijnde afgespeent, en met 2 andere veulens op de wei gezet, en er niet vanaf geweest.. En de wei was erg afgelegen, komt dus ook geen verkeer langs en dergelijke.. Heb ook al nagevraagd over het verleden van de merrie maar daar kan in principe niks schokkends zijn gebeurd.. Dus denk dat het een beetje aan het karakter van de merrie ligt? Maar dan nog moet het gewoon lukken om de merrie 'mak' te krijgen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:12

RCHLLKE schreef:
Stapmolen: Stroom interesseert d'r niks. Madame gaat gewoon staan, maakt zich klein en laat het hek over zich heen komen..

Paard dat bang is kan als het te erg wordt ook bevriezen en dan helemaal nergens meer op reageren. Kan best zijn dat dat het probleem is bij de stapmolen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:16

Klinkt mij ook als een onzeker paardje dat gewoon wat meer tijd nodig heeft. Wij hebben trouwens ook een merrie gehad die belonen in de vorm van een klopje op haar lichaam nooit fijn is gaan vinden. Gewoon een aai is dan vaak prettiger voor ze. Als ze erg riebelig zijn op het lijf, kun je ook nog een skippybal ophangen in stal, die over de rug rolt, kan erg helpen om ze iets minder riebelig te maken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:27

eerst door middel van grond werk vertrouwen winnen, en dan pas door gaan. Niet als mietje gaan behandelen hoor, maar wel zekerheid proberen te creëren. Niet te snel willen gaan, en geef haar de tijd om te wennen. Sommige paarden hebben meer tijd nodig als de andere.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:42

Ik zou idd heel rustig opbouwen. Dus idd grondwerk, uitgebreid poetsen en haar overal aanraken. Gewoon 2 uur met haar bezig zijn, misschien zelfs 2 keer per dag een uur. Zodat ze rustig zichzelf kan worden.
Stapmolen zou ik nog even laten voor wat het is.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:20

Het paard is van mijn werk, en ik beslis dus niet overal over.. Dus ga ik het ook niet redden om 2 uur per dag bezig met haar te zijn, aangezien er zo'n 35 paarden op stal staan :).

Bedankt voor de tips!!

Grondwerk zat ik inderdaad ook aan te denken, maar ben er helemaal níét in thuis.. Misschien dat jullie tips hebben in dit geval?

Pollewoppy; De reactie door de merrie wordt steeds beter. Ik kan d'r wel overal op het lichaam aanraken, maar de lichtste klopjes zijn al eng. Al wordt dat met de dag een beetje beter!!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:27

sommige paarden zijn gewoon heel rillerig, kan zomaar dat het er nooit uitgaat. Wel dat t minder wordt, maar op een 'enge' dag kunnen ze hetzelfde gedrag weer vertonen. Ik zou gewoon alles met heel veel rust doen. Schrikt ze, gewoon stoicijns doorgaan, wel op gemak stellen, maar wel doorgaan waar je mee bezig was. Waarschijnlijk duurt het allemaal wat langer en is het moelijk om er een geschikte ruiter voor te vinden -qua verkoop- maar het zijn meestal wel de beste paarden! Ik zou zeker niet heel veel tijd er aan besteden. Liever elke dag even en relaxed terugzetten dan 2 uur kierewiet maken.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:33

RCHLLKE schreef:
Grondwerk zat ik inderdaad ook aan te denken, maar ben er helemaal níét in thuis.. Misschien dat jullie tips hebben in dit geval?

voor tips over grondwerk, kan je ook in dat specifieke deel van het forum kijken, zijn vast genoeg mensen die je tips willen geven :D

en voor de rest ga ik met de anderen mee; grondwerk, enge dingen laten zien, en er aan laten wennen enzenzenz

succes! :D

vivalasvegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:42

misschien is er in het verleden wat gebeurt, dat weet je maar nooit natuurlijk..
ik heb zelf een arabier, en die is ook schrikkerig, ik longeer hem ook wel is, en laat hem na een kwartier los en laat hem dan galloperen, als hij bijv. haar hoofd naar binnen draait of haar hoofd naar beneden doet en haar binneste oor naar jou toe draait is het goed en draai je je rug naar haar toe en kijkt naar de grond, dan wordt ze nieuwschrierig naar wat je doet.
als ze NIET naar je toe komt lopen en niks doet, ga je weer naar haar toe en laat je haar weer galloperen.
net zolang totdat ze wel naar je toe komt,
als ze naar je toe is gekomen, maak je GEEN oogcontact, je mag wel een klopje op de hals geven natuurlijk.
nadat je dat hebt gedaan loop je een stukje verder en maak je scherpe hoeken, als ze achter je aan loopt, is het goed, zo niet; laat je haar weer galloperen.
als je een paar scherpe hoeken hebt gemaakt en ze loopt goed achter je aan, ga je haar overal aaien, onder haar buik haar achterbenen ect. als ze dit goed vindt, betekend dat je haar leider bent.
ik doe dit zelf ook met mijn pony, en zie dat hij mij gehoorzaamt en makkelijk te poetsen en te aaien is, terwijl hij vroeger dat niet zo fijn vond!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en ik zal deze oefening zeker vaker doen, zodat ze weet wie de leider is en jou helemaal accepteert.

Groetjes

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:55

Mijn 5 jarige ruin is ook rillerig. Dekje, deken op/afdoen, bodemschuw, snel schrikken, etc. Waarom hij dat is? Ik heb werkelijk geen idee. Hij is bij mij geboren, altijd al een mietje geweest. Zijn moeder kijkt (bijna) nergens naar en is heel dapper. De mijne is geen held, 'jouw' merrie is daarbij ook nog eens wantrouwend. Dat kan komen door negatieve ervaringen maar ook simpelweg karakter. Sommige paarden zijn denk ik gewoon zo.
Ik ga in oktober een schrik- en obstakeltraining bij een Emiel Voest trainer (Karin Huizer) met hem doen, met de hoop dat het beter gaat. Grondwerk en een NH-omgang kan denk ik bij dit type paarden wel veel verbeteren. Of je daarvoor de tijd krijgt/hebt bij een handelsstal hoop ik. Als dat niet zo is, dan mss wat groener verkopen aan iemand die er wel goed mee overweg kan?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:47

RCHLLKE schreef:
Nou zijn we al ongeveer 3 maanden bezig met longeren (elastiekje) met veel ontspanning.. Dit gaat beetje bij beetje beter.. Toch blijft ze tijdens het eerste rondje áltijd bokken, om de singel. Wanneer ik haar zonder singel longeer doet ze dit niet.

Heb je er al aan gedacht dat dit singedwang zou kunnen zijn? Hier vind je meer info wat het is en wat je er (soms) aan kunt doen: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... ew=article Ik schrijf 'soms', omdat er deskundigen zijn de aangeven dat singeldwang bij sommige paarden niet volledig te verhelpen is, omdat zij in het gebied waar de singel zit meer zenuwen hebben dan het gemiddelde paard en op die plek dus heel erg gevoelig zijn. Monty Roberts schrijft ook over singeldwang, hoe het ontstaat en wat je er wel en niet aan kunt doen in 'Mijn trainingsmethoden in woord en beeld'.
Een trainingsmethode om je paard minder angstig te maken is 'desensibiliseren'. Goede informatie hierover vind je onder meer op de site van Paard Natuurlijk: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... desens.htm en hier: http://www.happyhorsemanship.nl/grondwerk.html

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 18:53

Nou, wandelen op vreemd terrein ging supergoed! Gaf er eigenlijk niks om.

Vandaag aan een halstertje gelongeerd en een balkje in de bak gelegd.. Deed ie eigenlijk super! Daarna nog geaaid enzo over d'r hele lichaam, en klopjes gegeven, deed ze eigenlijk ook heel goed!!

x_Mariska_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:23

Misschien kun je wat met kruiden doen. Ik heb gelezen dat er kruidens voor zijn. Let wel op. Smeer een middeltje niet ineens op, laat het paard kiezen.
Ze is dus een beetje schrikkerig, dan kun je der laten kiezen tussen:
- Jasmijn
- Salie
- Viooltje
- Kamille
- Vetiver

Als ze er ééntje heeft gekozen dan moet je dat mengen met een draagolie. Bijvoorbeeld Amandelolie. (Als ze er één kiest kun je dat zien doordat ze het wilt pakken, of eraan wilt likken. Laat haar dat niet doen!
Je moet 10 ml van de amandelolie mengen met uit mijn hoofd max. 8 druppels (dacht ik) van de gekozen olie. Ik weet niet alles 100% meer. Dus voor de zekerheid kun je even googlen.
Maargoed, dat mengseltje masseer je om de neusgaten heen, en op de onderkant van de hals. (Ongeveer 2x per dag)
Binnen 5 dagen zou je verschil moeten merken. Ik heb het zelf nooit echt geprobeerd maar het 'schijnt' te werken. Oja, als het zonnig is.. Smeer het dan pas 's avonds!

Ik weet niet of dit bij het paard een mogelijke allergische reactie oproept. Dus de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Ik vertel het alleen. :D
Veel succes!

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:34

als je haar longeert met singel bokt ze en zonder niet!! laat eens nakijken of ze geen pijn heeft! waarschijnlijk wil ze vertelen dat ze pijn heeft!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 17:49

Mariska; Bedankt voor de tip, maar zoals je hebt kunnen lezen is het paard niet van mij :). Ik kan het voorleggen bij mijn baas.

x_Mariska_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:04

RCHLLKE schreef:
Mariska; Bedankt voor de tip, maar zoals je hebt kunnen lezen is het paard niet van mij :). Ik kan het voorleggen bij mijn baas.

Graaggedaan hoor! Ik weet niet of het werkt bij haar, hoop het wel!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 09:11

De merrie gaat met grote sprongen vooruit. Heb gewoon wat kleine dingetjes aan de hand gedaan, en gister pas weer een keer met singeltje gelongeerd: Ze gaf er niks om!! Ze liep heel erg fijn zelf. Op stal wordt ze ook wat mens gerichter, dus ben heel blij :).