Draaien met poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joey

Draaien met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 15:05

Mijn pony draait met het poetsen!
Het is erg vervelend en met negeren lukt het niet.
Een paar keer ben ik ff duidelijk geweest en heb hem streng toegesproken en hem een klap verkocht, met me hand. (Niet hard hoor :P)
Die keer bleef hij wel de hele tijd staan met het poetsen en opzadelen,
maar ik wil hem niet elke keer een klap verkopen en streng worden!
Ik doe aan NH, en vond het daarom vreselijk om hem een klap te verkopen!

Hij draait alleen als ik binnen poets,
als ik buiten poets blijft hij meestal staan,
is dit misschien uit verveling dat hij gaat draaien?
En het rare is dat hij alleen draait met poetsen,
en niet met opzadelen!

Graag tips!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:09

Heb ik ook heel lang gehad met mijn paardje... hield uiteindelijk vanzelf op... denk dat het wennen was, aan mij en de nieuwe omgeving. Én het is nou eenmaal een zenuwpees, ze doet het nu nog wel eens als ze gespannen is:)

Joey

Re: Draaien met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 15:11

Ik had het even na gevraagd trouwens,
hij doet dit al z'n hele leven,
dus ik denk zelf niet dat dat het probleem is...

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:12

Je paard een klap verkopen vind ik echt een absolute onzin! Het is toch je bedoeling dat je je paardje wilt stil laten staan tijdens het poetsen en niet dat hij bang van je word? :n volgens mij moet jij nog heel veel leren wat NH betreft..
Hoe oud is hij/zij? is hij wel gewend om vast te staan?

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 15:14

Leslie90 schreef:
Je paard een klap verkopen vind ik echt een absolute onzin! Het is toch je bedoeling dat je je paardje wilt stil laten staan tijdens het poetsen en niet dat hij bang van je word? :n volgens mij moet jij nog heel veel leren wat NH betreft..
Hoe oud is hij/zij? is hij wel gewend om vast te staan?

Toen wist ik nog niet zoveel over NH, nu weet ik wel beter ;)
Hij is 15 jaar en zolang hij bij z'n baasje is staat hij al vast tijdens het poetsen!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:25

Gelukkig maar.
Het kan natuurlijk zijn dat hij ook een beetje een zenuwachtig typje is.

Is er geen mogelijkheid op stal om hem aan 2 kanten vast te zetten? Zo had ik ook een verzorg Arabiertje die absoluut niet stil kon staan, maar als hij aan allebei de kanten vast stond was er niets aan de hand en bleef hij netjes staan.

Als dat niet mogelijk is zou ik gewoon volhouden. Telkens als hij de verkeerde kant opdraait vriendelijk weer omduwen. De aanhouder wint ;)
Met schreeuwen, slaan of boos worden schiet je niets op.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 15:28

Ik ga donderdag weer naar hem toe,
ik zal het proberen!
Dankjewel!

Meer tips zijn nog steeds welkom :P

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:43

Inderdaad, gewoon zorgen dat jij voldoende plaats en ruimte hebt/behoudt en hem voor de rest wat laten doen. Dus om'duwen' en voor de rest toch negeren.

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:02

misschien heeft hij buiten meer afleiding dan binnen, en staat hij daarom stil??

misschien afleiding bieden...
of gewoon lekker buiten poetsen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:04

dus je 'doet' aan NH, je weet heel goed wat dat is en toch staat je paard niet stil met poetsen en dan geef je hem een klap??? :?

Ik denk dat je nog eens overnieuw moet beginnen met leren wat NH inhoudt, dan heb je het nog niet helemaal goed begrepen. ;)

Parelli heeft daarvoor de friendly game, porcupine en driving game, als je die beheerst dan staat je paard écht wel stil. Ook als hij al 15 jaar heeft staan draaien :) ze zijn nl niet gek en weten heel goed wie er aan het touwtje hangt, ze nemen gewoon de ruimte die jij ze geeft, bewust of onbewust, daar zijn ze heel goed in! ;)

Paard kan gewoon stil staan met poetsen, kwestie van opvoeden. Paard heeft dus geen respect voor jou en jouw persoonlijke ruimte anders zou hij wel stil staan.
Tussen 2 touwen zetten kan een oplossing zijn maar dan kan hij nog net zo hard wegdraaien met zn achterkant.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:09

ik lees ff mee...
de mijne is net verhuisd ...
nog erg draaierig..
hoop dat het mindert..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:10

Vaak geven ze op die manier aan iets niet prettig te vinden :), poets is wat minder hard / een andere borstel?

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:18

hij is erg nieuwsgierig..kijkt veel om zich heen..
hij stond hiervoor op een rustig weilandje en er was eigg niet veel te zien..
terwijl er nu meer mensen lopen,fietsen en auto's..

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:44

Heb je de mogelijkheid om je paard aan twee touwen vast te zetten. Aan iedere zeide van het halster een touw vastmaken en die allebei (op minimaal 30 cm van je pony af) vastmaken. Dan zal het draaien een stuk minder zijn.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 15:40

cissy schreef:
dus je 'doet' aan NH, je weet heel goed wat dat is en toch staat je paard niet stil met poetsen en dan geef je hem een klap??? :?

Ik denk dat je nog eens overnieuw moet beginnen met leren wat NH inhoudt, dan heb je het nog niet helemaal goed begrepen. ;)

Parelli heeft daarvoor de friendly game, porcupine en driving game, als je die beheerst dan staat je paard écht wel stil. Ook als hij al 15 jaar heeft staan draaien :) ze zijn nl niet gek en weten heel goed wie er aan het touwtje hangt, ze nemen gewoon de ruimte die jij ze geeft, bewust of onbewust, daar zijn ze heel goed in! ;)

Ik heb al gezegt, ik wist toen bijna niks over NH ;)
Ik vind het ook vreselijk als ik dr over na denk, dat heb ik ook al gezegt :P

Nu ben ik ook bezig met die games, maar hij vind het allemaal nog spannend.

Vandaag niet tussen twee touwen geprobeert maar hem gewoon z'n gang laten gaan met het draaien,
na een tijdje had hij door dat ik het niet intressant vond, en als hij draaide,
duwde ik hem terug!
Het ging heel goed :D

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 09:41

GOED NIEUWS :D

als ik heb gewoon binnen poets, en los laat staan, blijft hij gewoon staan :D
voortaan dat doen dus :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:26

goed zo! +:)+
zie je wel.... :) gewoon doen en niet accepteren dat hij draait, niet meer slaan maar gewoon terugduwen en niet voor hem aan de kant gaan werkt gewoon het beste.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:13

Wat ik doe met mn jaarling; alsie draait tijdens het poetsen, ga ik gewoon verder op de plek die dan het dichtstbij is. Hij weet intussen dat alsie het tijd vindt voor de andere kant, hij zich alleen maar hoeft om te draaien. Zo geef je het draaien een doel en betekenis, die van mij kan intussen al heel netjes stilstaan tijdens het poetsen :) En als ik vind dat we door moeten gaan aan dezelfde kant loop ik gewoon om, maar is zelden nodig :)

Mochtie weer gaan draaien kun je het allicht proberen :)

En idd, slaan is niet echt de allerbeste optie, zijn vaak betere manieren en die heb je gevonden, top! :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:24

zet hem/ haar maar los :) elke keer weer op zijn plaats terug zetten dat helpt echt

xestherxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:53

het handigst is denk ik aan twee kanten vastzetten, dan kan hij niet de hele tijd draaien enzo :)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:04

ik hou absoluut niet van een paard slaan maar er zijn verschillende manieren van even om op sommige te reageren.

als paarden in elkaars ruimte komen aaien ze elkaar niet hoor maar geven ze als het nodig is een trap. een normale tik van een mens haalt het daar lang niet bij.

niet dat ik zeg dat iedereen zijn paard een tik moet geven maar ik weet dat er verschil zit in het geven van een tik.

mijn paard geef ik b.v geen tik maar moet dat anders oplossen , dit doordat hij heel gevoelig is en snel onzeker word. hij weet dat als ik nee zeg of op een dwingende toon zijn naam zeg dat hij iets niet mag .

maar er is ook een paard bij ons op stal ( heel lief paard daar niet van ) die niet je eigen ruimte respecteerd , dus jezelf voorstellen dat je in een cirkel staat en het paard mag pas over de lijn als jij toestemming geeft.

dit paard is heel lief maar heeft totaal geen respect voor jou lijn. behalve bij de andere paarden in de kudde waaronder die van mij omdat die gewoon een trap geven als hij er ongevraagd inkomt.

en geloof me dit paard reageert niet op lieve woordjes en verplaatsen dus deze heeft dan toch een tik nodig ik ga op zo'n moment met dat paard om zoals een ander paard ook zou doen

sorry dit was misschien een beetje off-topic maar ik probeer duidelijk te maken dat elk paard anders is en dat bij elk paard NH ook anders zal zijn

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:13

toen ik mijn pony net had was hij ook steeds aan het draaien tijdens het poetsen
maar nu doet ze het bijna nooit meer!
maar ik heb niet geslagen!
(dat helpt bij mijnes ook niet echt denk ik!) ;)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 00:17

bedankt voor nog meer reactie's :D

maar het probleem is wel al opgelost, lekker los laten staan, rustig blijven en terug duwen totdat ik wil waar hij staat.

@ Savannah

okee!
maar bij mijn pony is dat niet zo ;)