Pony bijt tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Pony bijt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:33

Hallo,
Ik heb een vz-shet genaamd Pipo. Ik ben te groot om erop te rijden, maar de kleinkinderen van de eigenaren niet.
Er is 1 probleem, als je in draf wilt of hulpen geeft met je benen, draait hij zijn nek naar je been en bijt erin.
Dit doet hij constant, ook als je hem een tikje geeft op zijn neus of met de zweep tegen zijn kont.
De kleinkinderen durven er nu amper meer op te zitten, hoe kan dit afgeleerd worden?

intel_1x

Re: Pony bijt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:39

De pony geeft aan pijn te hebben, of is nooit goed beleerd.
Laat zadeltje en rug eens goed nakijken. Geeft de ruiter misschien ook teveel been? Afstraffen is niet eerlijk naar de pony toe, luisteren naar wat hij te zeggen heeft wel!

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:43

De eigenaar zegt dat hij al een keer is ingereden door meisjes, maar ik geloof daar eigenlijk niet veel van. Hij is heel moeilijk met in draf gaan en galop, heb ik gezien. Het zadel is te klein, daar zouden de eigenaren nog wat aan doen (dat duurt waarschijnlijk nog wel even). Ja, de ruiter geeft wel veel been, maar anders wil de pony niet draven/doorstappen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:50

Dat is in mijn ogen toch een duidelijk dat hij z'n ongenoegen uit.
Dus iets is er niet goed. Als het zadel te klein is het zadel niet meer opleggen. Zorgt alleen maar voor pijn en wie weet blijvende schade. Voor de rest kan het zoveel zijn. Dat de ruiter hem te veel stoort en dus pijn doet in combinatie met een slecht passend zadel heel normaal dat hij dat zo doet.

Dus zeker niet afleren zorgen voor goed passende spullen en dat de kinderen goed leren rijden!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:01

Ga gewoon eens gezellig wandelen of fietsen met de pony in de omgeving en dan ruitertje erop zonder zadel (zadel is te klein en knelt). De pony heeft nu absoluut geen plezier in het werk, ook dat vele been geven is erg vervelend voor de pony. Je schopt een pony niet vooruit, maar probeert hem/haar te motiveren en plezier in werk te krijgen. Weer even terug naar begin dus. Als je op deze manier verder gaat, loopt de pony schade op of krijgt misschien gedragsafwijkingen. Nu is het nog bijten, maar het kan zich ook gaan uiten in gevaarlijk bokken.