mijn paard wordt opgejaagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

mijn paard wordt opgejaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:09

net was ik bij de wei en ik stond zo een kwartiertje te kijken en ik zag dat 1 paard van de groep mijn paard constant achterna holde. echt erop af holde met oren in de nek en zo de hele wei door joeg.
en dit een kwartier lang. smiddags staat dat paard meestal niet in die wei dus dan zie ik het niet maar nu zag ik het toevallig! ik heb mijn paard meteen eruit gehaald. ik heb haar op stal gezet(het is toch al vies weer) en er een melding van gemaakt. ik ben hier echt niet blij mee omdat mijn paardje al niet in orde is, moet dinsdag naar de kliniek voor een endoscopie. bij de vorige stal werd ze ook zo opgejaagd, alleen zij. hoe kan het toch dat ze altijd haar moeten hebben? komt dat omdat ze zo verschrikkelijk lief is of is het puur toeval? en wat moet ik nu doen? niet meer die wei in? andere wei?

44Myrthe44

Re: mijn paard wordt opgejaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:12

Gewoon zo laten.
Blijkbaar heeft jouw paard een lage rangorde in de kudde, en hier kan je niks aan doen. Je moet hier ook zeker niet tussenkomen.
Je paard zal dit wel accepteren, en ik denk dat ze het fijner vindt om gewoon in de groep te blijven staan waar ze bij hoort dan in een andere wei oid. ;)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:46

maar ze zat vol wonden.. en ze wordt constant gepakt en zo opgejaagd dat ze ook heel hard moet rennen waardoor ze nog meer afvalt.. ik vind het zo erg om te zien. moet ik het echt zo laten?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:52

is er geen mogelijkheid om je paard in een andere kudde te zetten?
Op veel stallen worden kuddes bij elkaar gezocht.

ook helpt het denk ik een hoop wanneer de paarden gewoon 24 uur bij elkaar staan. het telkens toevoegen en verwijderen van paarden in de kudde kan veel onrust geven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:52

Ik zou het zo laten.
Van binnen staan zal ze zich echt niet beter gaan voelen.
Als je haar apart zet is ze alleen, lijkt me zeker niet fijn.
Je kan de dieren beter in hun eigen taal laten spreken, die weten beter hoe het zit dan wij mensen.
Je kan je DA de situatie uitleggen en vragen wat hij het beste vind voor haar gezondheid.
Misschien is verandering van stal wel nodig voor voldoende rust?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:56

het kan natuurlijk zijn dat ze niet helemaal in orde is en dat merken de andere paarden. kan ze niet in een wei waar ze andere paarden ziet maar ze niet bij haar kunnen. of in een paddock. continu nagejaagd worden is geen pretje voor haar. en ik denk dat als ze een paar dagen op stal staat dat absoluut geen kwaad kan met uiteraard de nodige beweging bv wandelen. lekker de rust erin krijgen.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:56

ik ga morgen met de staleigenaar overleggen want het lijkt me ook zeker niet de bedoeling dat het beestje de hele nacht moet hollen voor dr leven. misschien kan ze inderdaad in een andere groep, daar voelt ze zich misschien wel veilig. ze zit ook vol wonden dit kan toch niet de bedoeling zijn? ze had echt duidelijk stress toen ik haar eruit haalde.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:57

ja mijn ouders zeiden ookal, apart in een paddock en dat ze wel paardjes kan zien..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:58

ze staat ook zeker niet de hele dag op stal, alleen vanacht, morgenochtend de paddock in en dinsdag naar de kliniek.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:00

ja dat wil ik wel geloven, gewoon niet meer in de wei zetten want dat werkt dus niet hebben ze een paddock waar ze gewoon hooi kan eten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:01

dat dus hoop dat de kliniek helpt

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:01

we hebben paddockjes ja met drinkbakken bomen en hooibakken. ik was zelf ook echt van mening gewoon erbij laten maar dit gaat wel ver hoor. ze is al niet in orde en moet echt keihard rennen ze ging zowat onderuit. echt diepe wonden ook.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:03

in die paddock kan ze ook andere paarden zien en aanraken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:04

Mijn paard is juist het tegenovergestelde.
Die jaagt de andere paarden en pony's op.
Ik vind dat best wel banketstaaf, maar een paard kan veel hebben hoor.
Het is vaak ook alleen dreigen.

Maar als je paard echt onder de wonden komt te zitten, zou ik wel proberen een andere oplossing te zoeken. :j

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:04

Ik reageer niet vaak maar maak nu even een uitzondering voor jou. Ter geruststelling: ik ben de hele middag op stal geweest en al die tijd heeft Tigranta gewoon rustig op de wei gestaan en werd ze zeker niet opgejaagd! Ze ziet er inderdaad slecht uit en ik hoop voor jou dat je deze week meer weet en dat ze snel opknapt.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:06

ik was er net vanavond en stond te kijken vanuit de auto, zeker een kwartier lang werd ze opgejaagd door die bonte.. ik vind het echt erg om te zien. ze zit ook vol wonden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:06

rosja1 schreef:
we hebben paddockjes ja met drinkbakken bomen en hooibakken. ik was zelf ook echt van mening gewoon erbij laten maar dit gaat wel ver hoor. ze is al niet in orde en moet echt keihard rennen ze ging zowat onderuit. echt diepe wonden ook.

Ziek paard trekt roofdieren aan, voor sommige paarden is dat inderdaad de reden om zulke dieren uit de kudde te jagen.
Bij een gezond paard zou ik zeggen : lastpak eruit, maar hier zou ik ook jouw paard apart zetten.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:07

ze is zeker niet gezond nu nee..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:08

Als die optie er is zou ik je paard met een ander paard in een andere wei/paddock zetten.
Ik lees een beetje mee met je topics, en zeker omdat je paard zo zwak is zou ik niet teveel risico nemen.
Als het zo zou zijn dat je paard goed gezond is dan zou ik het langer aanzien.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:10

ja ze is al zwak, dus ookal gebeurd het niet de hele dag, wat ik heb gezien is al genoeg voor mij om te zeggen dat dit niet kan. beestje gaat hier nog meer van afvallen en het is al een graatje.. ik ga even overleggen morgen met de baas of er een mogelijkheid is t paardje apart te zetten want stress is het laatste wat we nu willen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:12

Lekker apart zetten, of eventueel met een dier die niet jaagt.
Wat een onzin zeg om je paard maar te laten opjagen.
Even rangorde bepalen is niet erg, maar dat is met een 10min echt wel over.
Dit klinkt niet als 'even' opjagen en zeker niet als ze onder de bijtwonden zit :n
Daar heb je tenslotte ook je paard niet voor, neem aan dat ze langer mee moet dan vandaag :)

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:13

Ik denk dat het komt omdat Gipsy uit de wei is geweest ontstaat toch even onrust als meneer weer terug komt bij zijn dames. Wel vervelend dat Tigranta daar het slachtoffer van is. De uren daarvoor heeft ze lekker staan suffen.

In dit geval is het inderdaad vrij moeilijk om de de "lastpak" eruit te halen. Tigranta is inderdaad echt niet fit. Een andere kudde lijkt mij ook geen optie op dit moment daar ze niet in staat is om een plekje te veroveren.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:15

ik heb ookal van mede stalgenoten gehoord dat ze vaker weg gejaagd werd en toen dacht ik ook , beetje rangorde bepalen, is niet zo erg. maar ik heb het nu gezien net en ik schrok er echt van. heb haar ook meteen eruit gehaald. we willen dat ze beter wordt, niet nog meer stress wat eigenlijk niet nodig is

tikara, iig bedankt! ik ga even overleggen morgen, desnoods in een paddock

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:19

Een paddock zal dan geen slecht plan zijn, maar probeer wel een maatje voor d'r te regelen.

als ik het goed begrijp is het dus 1 paard wat zo vervelend is?
Kan die niet in een andere kudde?

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:19

Is er nog een van de kleine weitjes vrij? Dat lijkt mij fijner voor haar? Desnoods samen met Franka of zo? De andere groepen zijn ongeschikt voor haar denk ik. Was de onrust er ook al voor Gipsy erbij kwam?