Verveling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 17:13

Daisy heeft soms dat ze de wei niet meer in wilt.....
wanneer we bv met haar gewandeld hebben of lekker hebben gepoetst....
Het maakt niet uit of haar vriendje erbij is of niet. Die kan doorlopen ze blijft gewoon staan.....
Ze lopen normaal gesproken 24/7 op het land en gaan alleen met onweer op stal (alleen met de nacht dan, want overdag geven ze er niet om)
Opstal is ze vrij onrustig omdat ze haar vriendje niet kan zien. Maar zodra ze weer de wei op mag gaat ze de ene keer blij naar buiten en de andere keer gaat ze geen stap verder....

Nu wordt ze dan wel 'smorgens buiten gezet door de eigenaresse van haar vriendje.

Maar eenmaal in de wei is er niets meer aan de hand. Gaat lekker grazen of ff gek doen (rollen, racen etc)
Ze is wel op haar gemak in de wei, want ze gaat heerlijk languit liggen slapen :z

Ik heb het idee dat ze zich wel eens verveeld. Haar vorrige eigenaresse longeerde haar wel eens. Wij doen dit niet omdat ik haar te jong vind ( is 2 jr en 2mnd).
En Daisy is een merrie die bij de vorrige eigenaresse gewend was dat wanneer ze iets deed er altijd wat lekkers voor kreeg.
En daar begin ik niet aan, want ik wil niet dat ze alleen werken/wat doen voor eten. Moet zeggen dat ze daar nu redelijk aan gewend is. Alleen met op stal gaan is ze wel eens dwars. Dan staat ze echt te stijgeren totdat ze een snoepje krijgt.......Redelijk verwend dus, al is ze al aardig gewend dat het hier niet zo werkt.

Iemand nog ideeen wat we kunnen doen met d'r?
Ze krijgt dagelijks voldoende aandacht en beweging etc.
#Ze kan netjes vast staan om te poetsen. Maar je kan haar ook los zetten en d'r dan uitgebreid poetsen. Ze blijft netjes staan.
#afspuiten en wassen
#Hoeven krabben etc gaat prima
#Langs de weg wandelen gaat prima en is ook echt niet bang
Zelfs onze kinderen kunnen bijna alles met d'r doen (kinderen zijn 5 en 9 jr). Kijk ze mogen het alleen als wij erbij zijn hoor!

Amaretto27

Re: Verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:15

Ik vind dat een paard van 2 jaar eigenlijk in een gemengde kudde moet staan en niet met 1 paard. Ze moet kunnen spelen en gek doen.

Saraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:39

Hoevaak per dag gaat ze de wei uit? Want (ik weet niet of je haar biks/hooi geeft) anders kan je gewoon zorgen dat haar eten klaar staat in de wei, zodat ze na verloop van tijd zonder mokken de wei ingaat omdat ze weet dat er iets leuks gebeurt als ze er is?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:38

Ze gaat in principe 1 x per dag de wei uit (soms 2x). Omdat ze 24/7 op de wei staan krijgen ze altijd hun eten in de wei. En als we klaar zijn en ze weer terug is in de wei krijgt ze altijd wat lekkers of eten

hrisning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:10

Ook een handige manier om een paard makkelijk mee te laten lopen in naar de zijkant "trekken". Het klinkt namelijk als een beetje vervelen. Gewoon doorzetten en niet opgeven.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:52

kiki1976 schreef:
En Daisy is een merrie die bij de vorrige eigenaresse gewend was dat wanneer ze iets deed er altijd wat lekkers voor kreeg.
En daar begin ik niet aan, want ik wil niet dat ze alleen werken/wat doen voor eten. Moet zeggen dat ze daar nu redelijk aan gewend is. Alleen met op stal gaan is ze wel eens dwars. Dan staat ze echt te stijgeren totdat ze een snoepje krijgt.......Redelijk verwend dus, al is ze al aardig gewend dat het hier niet zo werkt.

En waarom wil je dit eigenlijk niet? Werk jij wel altijd zonder dat je er iets voor krijgt? Je paard is nog een klein kind, en die ontzeg je nu alles wat het leuk voor hem maakt om iets voor je te doen. Staakgedrag is vrij normaal voor paarden van die leeftijd, en kan gewoon het beste doorbroken worden door het belonen van elk stapje wat wel in de goed richting gaat, en idd kun je daar een begin mee maken door het paard een beetje uit balans te trekken, en het stapje wat ze dan doet direct te belonen. (En braaf roepen en op de hals slaan begrijpt een 2jarige echt nog niet hoor, dus ja dan heb je echt snoep nodig). Succes

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 23:37

De reden dat ik dat niet wil is omdat ze soms narrig reageert op snoepjes. Als ze het idee heeft dat ze snoepjes zijn dan vergeet ze alles en loopt dan het liefst zo dwars door je heen.
Het is niet zo dat ze nooit snoepjes krijgt hoor. Wanneer we wat met haar gedaan hebben en ze is terug in de wei dan krijgt ze altijd een snoepje.

En ze kan juist prima mee lopen etc. dat is ook juist het probleem niet. Ze gaat meer in staking als ze terug de weide op moet.

Maar het gaat al een stuk beter. We blijven gewoon geduldig staan. Het liefst wilt ze dan ter plekke gras eten wat niet mag. Ze gaat dan staan te schrapen met haar voorbeen, wat ze ook weer niet mag (ach die arme dame mag ook niets hihi)
En op een gegeven moment loopt ze zo de weide op. Dan doen wij de stroomdraden weer dicht en krijgen ze wat lekkers/eten