Ik kom geen steek verder met hem...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

Ik kom geen steek verder met hem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:23

Ik ben momenteel een beetje wanhopig, weet even niet meer wat te doen.
Ik kom echt niet verder met mijn jonge paard Sox. Ik heb hem sinds november, toen kende hij nog helemaal niets. Inmiddels heeft hij al veel bijgeleerd, maar hij is zo vreselijk lastig. Iedere stap vooruit word gevolgd door 5 stappen terug...
Ik krijg zijn vertrouwen maar niet, alles blijft hij eng vinden en omdat hij zijn eigen kracht te goed kent is hij op sommige momenten ronduit gevaarlijk.

Hoe zouden jullie een groen paard aanpakken dat te goed weet wat hij wil, en ook weet hoe hij dat moet bereikend? (Door je heen rennen, kont naar je toe gooien)

maaikj

Re: Ik kom geen steek verder met hem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:25

hulp vragen van iemand die VEEL ervaring heeft met het beleren van jonge paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:26

Ik zou een groen paard niet "aanpakken" maar zelf in de leer gaan.

Je kunt je gaan verdiepen in NH.
Op het subforum NH vind je al veel info.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:32

Ben je zelf kundig genoeg?
Jonge paarden opvoeden/beleren/inrijden vereist nogal wat ervaring, zekerheid en consequentie...

Als je het zelf niet kunt altijd iemand met kennis (prof) erbij halen....
Zonde als het paard verprutst wordt met alle gevolgen van dien!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 24-07-10 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:32

Clickertraining!
Ben er zelf nu mee begonnen en het is wonderbaarlijk hoe dat werkt :j
En beperk je niet tot clickertraining alleen, gebruik idd dingen door elkaar van b.v. NH e.d. zolang het maar paardvriendelijk is en je paard begrijpt wat je wilt en er plezier in heeft.
Zodra je paard plezier heeft in hetgeen jij wilt zul je met sprongen vooruit gaan. Bedenk: de langste weg is vaak de kortste weg.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:36

Altijd dat NH wat erin wordt gegooit wanneer een paard moeilijk doet. :Z

Breng het paard naar iemand met ervaring, of haal er iemand bij die je helpt. Zou jammer zijn als je zo'n paard zou 'verpesten'. Blijkbaar heeft hij lak aan wat jij wilt, omdat hij weet dat de baas kan spelen. Trek een grens, en geef deze dúidelijk aan. Probeer consequent te zijn. (Dit zul je allemaal wel veeel vaker hebben gehoord..)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:49

ranna schreef:
Clickertraining!
Ben er zelf nu mee begonnen en het is wonderbaarlijk hoe dat werkt :j
En beperk je niet tot clickertraining alleen, gebruik idd dingen door elkaar van b.v. NH e.d. zolang het maar paardvriendelijk is en je paard begrijpt wat je wilt en er plezier in heeft.
Zodra je paard plezier heeft in hetgeen jij wilt zul je met sprongen vooruit gaan. Bedenk: de langste weg is vaak de kortste weg.

Hier ga ik in mee! ik heb een enter die vanuit het wild komt door clickertraining een heel rustig, en braaf paard zien worden. Clickertraining icbm Parelli.
(voor meer info PB).

Ga hier echter zelf niet mee aanklooien, maar haal er professionele hulp bij..

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:52

Mijn merrie was ook een nogal lastig geval, daarvoor heb ik me heel erg verdiept in nh en dat is helemaal goed gekomen. Sinds dien probeer ik alles zoveel mogelijk op de nh manier te doen.

Ik heb ervaring met jonge paarden, anders zou ik hem nooit gekocht hebben. Het inrijden wilde ik sowieso niet zelf gaan doen, maar het gaat nu echt om de omgang. Voetjes geven, netjes meelopen.. Dat is als veulen allemaal nooit met hem gedaan en alles is eng.

Hij heeft inmiddels al heel wat geleerd: Vast staan, poetsen, overal aanraken, halster om doen, touw op zijn hoofd, rug, enz..
maar om even een voorbeeld van vandaag aan te halen: Ik sta hem te poesten en lekker te knuffelen. Dan kom ik aan met de vliegenspray en meneer is niet meer te houden, Raced keihard door me heen en dan word hij dus best gevaarlijk. En vervolgens kan ik de rest van de dag niet meer in zijn buurt komen, want ik ben doodeng.. Hij reageerd zo enorm overdreven. Het is eigelijk een vertrouwens probleem, hij snapt nog niet dat ik het beste met hem voor heb..

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:53

Niet tot het uiterste gaan maar bij het eerste het beste al een klopje verkpoen en kláár voor die dag. ?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:10

Bekijk het eens van de andere kant:
Je hebt hem sinds november, toen kende hij nog helemaal niets en inmiddels heeft hij al heel veel bijgeleerd.
Da's toch een heel dik compliment voor je paard waard? Ben trots op je paard, vertrouw erop dat hij het kan, maar luister naar zijn grenzen.

Vraag je niet teveel in een te korte tijd? Als iedere stap gevolgd wordt door vijf stappen terug ga je waarschijnlijk een grens van je paard over. Als je die grenzen weet te herkennen en respecteert zal hij je meer gaan vertrouwen en vanzelf dingen aan gaan reiken als hij eraan toe is.
Het is een kwestie van geven en nemen; als jij teveel neemt, zal je paard niet willen geven. En alles wat hij geeft is een kadootje voor jou en verdient 1000 complimentjes voor hem.

Grondwerk is goed om de band met je paard op te bouwen. Als hij op de grond bereid is je te vertrouwen en zich laat leiden kun je van daaruit ook onder het zadel makkelijker verder werken. Gewoon stukjes wandelen en dergelijke horen hier ook bij imo.

Als hij door je heen rent en z'n kont naar je toegooit zou ik echt zo snel mogelijk zoeken naar een instructeur die je hierbij verder kan helpen. Het is echt geen schande als je dit niet in je eentje op kan lossen, iedereen heeft baat bij goede les en een groen paard alles leren komt heel wat meer bij kijken dan 'aanpakken'.

edit: bij mijn eigen jonge paard ga ik er altijd vanuit dat als hij niet doet wat ik vraag hij het niet snapt of er nog niet aan toe is. Dan is het aan mij om het op een andere manier te vragen zodat hij het wel snapt, of om simpelweg te wachten tot hij het uit zichzelf aanreikt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:40

Margoot schreef:

Breng het paard naar iemand met ervaring, of haal er iemand bij die je helpt. Zou jammer zijn als je zo'n paard zou 'verpesten'. Blijkbaar heeft hij lak aan wat jij wilt, omdat hij weet dat de baas kan spelen. Trek een grens, en geef deze dúidelijk aan. Probeer consequent te zijn. (Dit zul je allemaal wel veeel vaker hebben gehoord..)

Waarom zou het slaapverwekkend zijn je in de psyche van je paard te verdiepen en te leren met hem te communiceren zodat je elkaar beter begrijpt?
Het 'de baas willen spelen' is zo ongeveer de meest gemaakte misopvatting die mensen met paarden maken over paarden.
Als jij d.m.v. grondwerk, clickertraining, nh, vrijheidsdressuur e.d. met je paard werkt worden de regels heel snel duidelijk voor beide partijen.

Als jij in Spanje zou gaan wonen ga je toch ook de taal leren?

nouksjens schreef:
Mijn merrie was ook een nogal lastig geval, daarvoor heb ik me heel erg verdiept in nh en dat is helemaal goed gekomen. Sinds dien probeer ik alles zoveel mogelijk op de nh manier te doen.

Ik heb ervaring met jonge paarden, anders zou ik hem nooit gekocht hebben. Het inrijden wilde ik sowieso niet zelf gaan doen, maar het gaat nu echt om de omgang. Voetjes geven, netjes meelopen.. Dat is als veulen allemaal nooit met hem gedaan en alles is eng.

Hij heeft inmiddels al heel wat geleerd: Vast staan, poetsen, overal aanraken, halster om doen, touw op zijn hoofd, rug, enz..
maar om even een voorbeeld van vandaag aan te halen: Ik sta hem te poesten en lekker te knuffelen. Dan kom ik aan met de vliegenspray en meneer is niet meer te houden, Raced keihard door me heen en dan word hij dus best gevaarlijk. En vervolgens kan ik de rest van de dag niet meer in zijn buurt komen, want ik ben doodeng.. Hij reageerd zo enorm overdreven. Het is eigelijk een vertrouwens probleem, hij snapt nog niet dat ik het beste met hem voor heb..

@nouksjens, met clickertraining wordt bange paarden geleerd dingen die ze eng vinden te 'targetten' = aanraken met de neus voor een beloning. Zo maak je er een spelletje van en verdwijnt het probleem. Bovendien leer je je paard nadenken over hoe hij z'n beloning kan krijgen en daar willen ze ver voor gaan :D
Het stimuleerd je paard tussen z'n orgen en is voor beide partijen erg bevredigend. Je leert er allebei van relaxen en bouwt gewoon een heel andere band op dan dat je je puur richt op het rijden.

I.m.h.o. maakt je paard je nu heel duidelijk dat hij dingen niet leuk vind. Hij is gespannen en niet op z'n gemak.
Je zult zien dat als hij leert z'n energie te verschuiven van het alles bang vinden naar 'hoe krijg ik een beloning? Wat vraagt mijn mens van mij?' hij leert ontspannen en leert jou te vertrouwen.
't Is echt de moeite waard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:57

Klinkt inderdaad als een probleem met vertrouwen.
Een paard kan agressief gedrag laten zien om twee redenen:
Omdat agressief gedrag wordt beloond (bv... met rust gelaten worden, als eerste eten krijgen etc....)
of
vanuit angst/wantrouwen. Als het paard dan niet weg kan (omdat het in de stal staat of vast staat ed) is de enige optie die openstaat vechten.

Vergis je niet... een paard wordt wel als vluchtdier aangemerkt, maar prooidier is een beter optie. Het vlucht of vecht.

Er zijn vele observaties gedaan door de wetenschap mbt graseters. Grote groepen dieren bepaalden vrij snel een rangorde, die ervoor zorgde dat de agressie terug werd gevoerd naar het minimum. Belangrijk gegeven daarbij was het feit dat ieder dier een 'eigen' ruimte heeft en die ruimte in veel situaties vrij wilt houden. Wordt de ruimte echter beperkt, dan neemt evenredig de agressie toe. Omdat dieren dan niet meer kunnen voorkomen dat soortgenoten e.d. in 'hun' ruimte komen door het te ontwijken, blijft alleen de optie agressie over.
(Misschien dat sommigen nu idd de link naar agressief stalgedrag?)

In dit geval heeft het paard onvoldoende vertrouwen in jouw en de spuit om je toe te laten. Het kan niet weg en heeft als enige optie door je heen denderen of vechten.
Simpel.

Dat het vertrouwen er nog niet is, kan komen omdat je te snel gaat/te veel wilt. paarden hebben tijd nodig. Heel erg veel tijd. En ruimte.
Hoe meer je een paard vast zet/korter zet des te eerder zal het in paniek raken. Ook logisch (prooidier,...weet je nog? instinctief overleeft het door zich niet klem te laten zetten... geen uitweg=vechten -of bevriezen-)

Tips...
Om te beginnen veel tijd doorbrengen met je paard zonder iets te willen. Gewoon er te zijn.
Verder je paard ruim de tijd geven voor ieder nieuw ding wat het moet leren. En de ruimte. Geef het altijd de kans om weg te gaan bij angst/te ontwijken, zodat het zich niet gevangen/klem gezet voelt.
Straal rust uit en besef dat morgen ook weer een dag is.
Een band opbouwen kost nu eenmaal tijd.

Wat de spuit betreft....
Neem iets met hetzelfde geluid, maar bv gevuld met water.
Laat het eerst wennen aan de fles en neem daar de tijd voor.
Hou hem in de hand bv als je met het paard bezig bent, zet het dichtbij dat het onderzocht kan worden etc.
Als je begint met het spuiten, neem je je paard aan een zeer lang touw zodat het ver genoeg achter je kan lopen en loop maar eens een eind weg. Spuit voor je uit.
Iets wat van het paard af beweegt is heel wat minder eng dan iets wat erheen beweegt.
Weglopen dus, paard de ruimte geven en zelf heel rustig, zonder ergens een punt van te maken, van het aflopen, spuitend.
Vandaaruit kun je de afstand tussen jou en het paard verkorten.
Vergeet niet iedere keer een rustpauze en beloning (kan ook gewoon krabbel zijn... wat je maar wilt en zolang het paard het als beloning ervaart) in te voeren exact op het moment dat het paard ontspant.
Bouw van hieruit vertrouwen met de spuit op, neem de tijd, totdat het dier het durft aan te raken en eraan gewend raakt
Als je overal om je paard heen kunt puffen met dat ding, ga je combineren, krabbelen (lekker plekje zoeken, spuitje, ff krabbelen etc) Kijk gewoon naar je paard, zoek de grens op waar het comfortabel is, ga daar ietsje (absoluut niet teveel) overheen totdat het weer comfortabel is etc.
Gebruik je creativiteit en fantasie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:01

Ranna... clickertraining kan een zeer goede manier van trainen zijn, maar heeft nogal wat consequenties wil je het goed doen. Het is niet iets wat je ff moet gebruiken om een probleem op te lossen.
Clickeren is iets wat je alleen moet gaan gebruiken als je je voldoende in de wetenschap erachter hebt verdiept, weet welke specifieke situaties er bij kijken komen bij cickertraining bij paarden, en als je 100% zeker weet dat je alleen met positief reinforcement wil gaan werken, ook op ieder ander trainingsgebied.

In ieder ander geval kan het bij een aantal paarden averechts werken door frustratie en verwarring

Clickertraining is nooit een quick-fix.
Nja... quick fix bestaat eigenlijk helemaal niet in paardentraining, al willen veel mensen dat graag geloven omdat het zo makkelijk zou zijn.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:30

liljebo schreef:
Nja... quick fix bestaat eigenlijk helemaal niet in paardentraining, al willen veel mensen dat graag geloven omdat het zo makkelijk zou zijn.

Je zegt het zelf al; een quick fix bestaat niet. Heb ik ook nooit beweerd ;)
Uit mijn omschrijving is volgens duidelijk op te maken dat het gaat om de totale omgang met je paard/dier.

Als er al een waarschuwing voor clickeren gegeven moet worden is het wel dat het zeer verslavend is omdat het zo goed werkt :D
Dus TS, je bent gewaardschuwd, net als ieder ander die dit leest. :7

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:40

blijkbaar heeft het paard toch al veel geleerd? niet onderschatten dat een veulen normaal gezien al een jaar of 3 gewoon is aan al die dingen en dus ruim te tijd heeft gehad om dat allemaal te laten bezinken voor mensen echt met hem 'aan het werk' willen.
de ene is helaas wat minder stressbestandig of wat minder snel dan de andere... toen ik nog paarden beleerde voor mensen heb ik beiden gehad... paarden waar je zo mee wegreed en die het allemaal supperinteressant vonden en paarden die je elk klein stapje moest overtuigen of ze werden gek...

ik zou er geen tijd proberen op te pinnen; neem het gewoon zoals het komt en dwing het paard niet over een lijn waar hij (nog) niet over wilt. Is vliegenspray een reusachtig probleem? dwing hem dan niet om zich helemaal te moeten laten insprayen, maar leer bewust bv met clickertraining dat hij om te beginnen al niet zenuwachtig moet worden als hij een flesje in je hand ziet...
ook op tijd en stond eens een periode rust geven om alles te laten bezinken kan helpen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:05

ranna schreef:
liljebo schreef:

Je zegt het zelf al; een quick fix bestaat niet. Heb ik ook nooit beweerd ;)
Uit mijn omschrijving is volgens duidelijk op te maken dat het gaat om de totale omgang met je paard/dier.

Als er al een waarschuwing voor clickeren gegeven moet worden is het wel dat het zeer verslavend is omdat het zo goed werkt :D
Dus TS, je bent gewaardschuwd, net als ieder ander die dit leest. :7

Ik clicker zelf ook dus ik weet wat het inhoudt.
Maar ik weet ook dat er heel wat meer bij kijken komt dan het idee wat veel mensen van clickeren hebben.Zeker bij paarden
(de wetenschap achter de clicker is universeel, maar succes hangt af van manier van toepassing bij specifieke diersoorten, gebruik makend van natuurlijk gedrag van de betreffende dieren)

Persoonlijk ben ik van mening dat het niet voor iedereen de juiste trainingsmethode is, omdat het consequenties heeft voor de hele omgang met het paard.
Positieve reiforcement combineren met straf (ook toepassing van de fases van bv parelli kunnen in deze zin dusdanig worden opgemerkt omdat het niet reageren van het paard tot onaangename consequenties leidt)kan voor een aantal paarden tot verwarring en frustraties leiden.
En dat is een afweging die men moet maken want niet iedereen is bereid om alleen nog maar te trainen met positief reinforcement omdat het veel meer tijd kost, meer geduld en vooral meer werken aan jezelf.
En in dat opzicht moet de eigenaar eerlijk zijn ten opzichte van zichzelf en zich afvragen of clickertraining werkelijk iets voor hem of haar is, alvorens zich erop te storten.
Kortom... het is iets waar je bewust wel of juist niet mee moet beginnen.
En niet nu even omdat er een probleem is, om hem vervolgens op zijn mieter te geven als je je dag niet hebt of het paard iets anders in jouw ogen vertikt.

Persoonlijk ben ik trouwens ook van mening dat dat voor iederen trainingsmethode geldt.
Je zult altijd moeten zoeken naar een weg die zowel bij het dier, maar vooral ook bij de eigenaar past en dat wat hij of zij ervoor wil doen.

Maar goed... dat is mijn persoonlijke mening en daarover kunnen en mogen de meningen verschillen. ;)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:11

Margoot schreef:

_O- Exactly my thoughts. Wat is er mis met gewoon een "ouderwetse" gedegen opvoeding? Consequentie. Nee is nee, dat soort grappige basisbeginselen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:15

In de training van een paard krijg je met twee dingen te maken: sensibiliseren en desensibiliseren. Een paard moet leren bepaalde prikkels te ignoreren, en hij moet ook leren om bepaalde prikkels op te volgen. Verder moet hij ook leren om jouw persoonlijke ruimte te respecteren en niet over je heen te walsen. Hij moet leren nadenken, en niet steeds klakkeloos zijn vluchtinstinct te volgen.

Desensibiliseren en sensibiliseren moet goed gedaan worden, je moet weten wanneer je kunt stoppen of moet stoppen, en je moet weten wanner je kunt doorgaan of juist moet doorgaan.
Als je je paard wilt desensibiliseren, maar je stopt te vroeg omdat je paard een schrikreactie toont, ben je hem eigenlijk aan het sensibiliseren. Dus de uitwerking is compleet contra aan wat je wilt.

Om te beginnen zou ik er toch voor zorgen dat je paard je persoonlijke ruimte respecteerd en niet op je schoot wil springen als hij ergens van schrikt. Dat kun je doen met behulp van grondwerk.
Verder kun je ook je paard gaan desensibiliseren, dat kan ook met behulp van grondwerk.
Het sensibiliseren dito.

Dus ik ben het met degenen eens die zeggen dat je je eens zou kunnen verdiepen in Natural Horsemanship, want daar wordt in eerste instantie heel veel vanaf de grond gewerkt. Jij leert waar je moet staan, waarom je er moet staan en hoe je er moet staan, het paard gaat je vanaf de grond leren vertrouwen.

Uiteindelijk kun je vanaf de grond een schrikparcours meenemen.
Als je er voor zorgt dat de basis vanaf de grond goed is, is het uiteindelijke werk vanuit het zadel maar een klein stapje extra.

Probleem is dat er zoveel mensen of niet weten wat grondwerk inhoudt (en dat is echt meer dan alleen longeren of aan de hand mee laten lopen) of als ze het al weten, de neiging hebben om dit over te slaan.

Parelli is hierboven al een keer genoemd. Hij geeft je een duidelijk stappenplan hoe je dit probleem aan kunt pakken. Ik zou eens gaan kijken wat dat programma inhoudt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-07-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:22

Een filmpje van een leerling van Clinton Anderson, die zijn programma van het grondwerk op zijn eigen Quartermerrie toepast.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

Voor degenen die bekend zijn met Parelli, dit onloopt het allemaal niet zoveel.

Clinton Anderson met zijn eigen merrie Mindy

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfK ... re=related

Clinton Anderson over het probleem dat een paard over je heen walst en je persoonlijke ruimte niet respecteerd:

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_Nb ... re=related

En sacking out/desensibiliseren

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2 ... re=related

En zoals hij zegt: Heartattacks are free. Maar als je verkeerd reageert, als je te vroeg stopt, desensibiliseer je het paard niet, je sensibiliseerd.

Grondwerk is de sleutel tot je probleem. Succes met je paardje!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:56

Bedankt voor de reacties! Hier heb ik echt wat aan :)

Kunnen jullie me ook nog iemand bij mij in de buurt aanbevelen die me zou kunnen helpen? Het liefst iemand die zich vooral richt op nh.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:55

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:42

Erg is al een hoop gezegd, maar NH of een ander professioneel persoon kan je hier mee helpen.
Is hij al lichamelijk onderzocht?
*edit excuses als het beetje als mosterd na de maaltijd komt.