onbekende paarden samen in de wei, hoe laten slagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bnalover

onbekende paarden samen in de wei, hoe laten slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 11:45

Ik ga morgen mijn paard bij mijn andere 2 pony's zetten in de weide, voor een dagje.
Maar, ze gaan ruzie maken,
hoe pak ik dit het beste aan?
want, mijn ene pony ( 17jr) is de moeder van mijn veulen, en mijn paard is een ruin.
Dus dit kan denk ik tot problemen zorgen? x
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 24-07-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Marigold

Re: lees even ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:52

dat ligt eraan hoe dominant de ruin is.
de merrie zal hem in het begin wel bij haar en het veulen weghouden.
als de ruin daarnaar 'luisterd' zal het wel goed gaan.
het is ook in de wei waar de merrie en veulen al staan toch?

dit hoort niet bij AP, dus ik tem even dan wordt het verplaatst,
je kan in je eigen berichten dit topic altijd terug vinden.
(zeg ik er even bij omdat je volgens mij vrij nieuw bent op het forum).

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:53

Waarom zet je ze bij elkaar dan als het toch niet goed gaat? Hoe oud is het veulen, want als het nog een jong veulentje is probeert de moeder haar natuurlijk te beschermen. Vooral met een paard wat ze niet kent. Als ik jou was zou ik in de wei dan een draad er tussen doen. Zo kunnen ze wel contact hebben met elkaar. Maar kan je paard niet bij moeder met veulen.

Nicole288

Re: onbekende paarden samen in de wei, hoe laten slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:26

AP -> OPG

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:28

Waarom span je er niet eerst even een draadje tussen zodat ze elkaar even leren kennen. Of staan ze normaal al bij elkaar in de buurt?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:28

Gewoon bij elkaar gooien zeg ik.

Mijn vorige paarden (lees, 1 paard en minishet altijd samen) konden eigenlijk ook niet met andere. De ruin (paard) beschermde de merrie (minishet) door de rest ervan af te trappen.
Hiervoor waarschuwde ik de nieuwe eigenaren, en die hebben erop gelet.
Ze hebben ze na een dag of 2 (volgens mij) bij de rest op het land gegooit. In de ochtend stonden ze apart van de kudde, maar 's middags stonden ze al in de kudde.

Denk dat het echt gewenning is. Bescherming van bepaalde paarden blijf je altijd houden, maar zodra de rangorde is bepaald heb je nergens meer problemen mee.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:59

bnalover schreef:
Ik ga morgen mijn paard bij mijn andere 2 pony's zetten in de weide, voor een dagje.

Wil je ze voor "een dagje" bij elkaar zetten? Daar zou ik dus niet aan beginnen. Dat is al dat risico niet waard. Dan zou ik ze gewoon naast elkaar zetten met een draadje er tussen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:28

Aukelizzy schreef:
bnalover schreef:

Wil je ze voor "een dagje" bij elkaar zetten? Daar zou ik dus niet aan beginnen. Dat is al dat risico niet waard. Dan zou ik ze gewoon naast elkaar zetten met een draadje er tussen.

Ben ik het mee eens. Als het nu voor een hele lange tijd is. Maar inderdaad een dagje vaak duurt het al langer voordat ze een beetje bepaald hebben wie waar staat en zou er dus ook zeker voor de paarden niet aanbeginnen. Is meer stress als je ze bij elkaar zet en daarna weer uit elkaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:20

Niet doen voor 1 dag. Als het voor langere periode is, dan gewoon bij elkaar zetten en je er niet mee bemoeien tenzij het echt noodzakelijk is.