Afspenen Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinneke12

Afspenen Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:40

Volgende maand moet ik mijn hengst veulen af gaan spenen.
Ik slaap er nu al niet van!
De merrie is namelijk erg agressief sinds het veulen geboren is en ik heb sinds dien niets meer met haar kunnen doen!
Ik kan de merrie niet eens fatsoenlijk aaien..
Nu is het eigenlijk de bedoeling dat de merrie met de trailer naar een andere wei ongeveer 5 km verderop wordt gebracht, en het veulen samen met een andere jaarling op deze wei blijft staan.

Maar nu ben ik echt bang dat het helemaal mis gaat met die merrie want ze is ook nog eens trailerbang.
Heeft iemand misschien tips hoe ik dit aan moet pakken?
Ik heb zitten denken om de dierenarts te laten komen voor een verdoving ofiets anders kan ik de merrie NOOIT pakken en in de trailer zetten.

Hoor graag van jullie want ik heb nu al slapeloze nachten

Lunalen

Re: Afspenen Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:17

Is het niet mogelijk om de merrie nu al af en toe ietwat af te zonderen van haar veulen ?
Eventueel gewoon met een draadje ertussen. Dan kan dat mannetje ook al een beetje zelfstandig worden zonder dat mams stees op zijn hielen loopt.
Loopt hij nu al eens een beetje verder van haar weg of wijkt hij nooit van haar zijde ?
Heb er zelf eentje lopen van een weekje oud en liep met 2U al voorop, mams moet de hele dag haar best doen om hem bij te benen :-)
Misschien kan je met een volle voerbak haar ook al een beetje over de drempel krijgen..

Succes !

Cinneke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:44

Opzich lopen ze wel vaak van elkaar op de wei.. eigenlijk altijd als ik aankom loopt de merrie ergens op de wei en het veulen staat 9 van de 10 keer lekker rustig op stal.. Maar als ik bij ze op de wei kom veranderd dat meteen..
Ik heb 2 weilanden naast elkaar gescheiden door een betongaas en stroomdraad omheining. zit eventueel ook een deur tussen de weilanden maar ik ben bang dat het helemaal mis gaat als ik ze even apart zet. Mama is namelijk echt sterk en agressief.
Heb op beide weilanden een stal staan dus eigenlijk zou het perfect moeten zijn.. maar aangezien ik bang ben dat het helemaal mis gaat durf ik ze niet apart te zetten..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:10

ik zou dat veulen niet alleen op het land laten als je mamma weg haalt, die gaat uitbreken op zoek naar mamma! Zet m veilig op stal.
Als mamma gaat roepen dan loop je de kans dat hij haar gaat zoeken.

Wat mamma betreft, ik ben geen voorstander van verdoven en de trailer op want hun hele reactievermogen gaat dusdanig achteruit dat ze kunnen vallen op de trailer. Of ontploffen!
Maar in dit geval... tja... je moet wat...

Kunnen dat veulen en die jaarling niet samen naar die andere wei 5km verderop?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:38

Moet je nu al afspenen?

Het mooiste vind ik om dat op stal te doen. Eerst ff paar weekjes samen op stal, zodat ze kunnen wennen aan het op stal staan. Overdag in het land, 's nachts op stal bedoel ik dan. Vervolgens zet je ze vanuit het land ieder in een box en bij voorkeur naast elkaar. Liefst 2 veulens in een grote box. Overdag de wei in met mams. 's Nachts gespeend overdag gewoon met de merrie. Zo heb ik het al een aantal keren gedaan en ik doe het nooit meer anders. Weinig stress voor het veulen, geen merrie die een uier op knappen heeft staan, weinig risico's als ze buiten lopen en voor jezelf makkelijker omdat je niet hoeft te plannen wie wanneer waar buiten loopt. Ik weet het, 't is geen standaard manier maar dit is in mijn ogen wel de meest paardvriendelijke. Ooit ontdekt door een veulen van me die ik traditioneel wilde afspenen. :o

Cinneke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 13:15

Ondertussen heb ik het een en ander geprobeert maar nog geen succes!
De merrie is TE sterk en gevaarlijk..

Eerst heb ik een stroomdraadje over de wei gespannen.. maar tot mijn verbazig sprong het veulen van 16 weken zonder pardon over de draad.. ( jaja een fries ) haha
Ik heb een weiland met een stal erop..
Daarom heb ik toen geprobeert het veulen in de stal te doen met de deuren dicht zodat hij de moeder niet kon zien.. hij was ontzettend onrustig en ik was bang dat hij zich zou bezeren en de merrie vloog ook steeds op de stal af..

Nu moeten ze over 1 week uit elkaar hoe kan ik dit het beste aan pakken?
De merrie moet met de trailer naar een andere wei ongeveer 3 km verderop..
Het veulen blijft op de wei en daar zet ik een andere bij..

Hoe moet ik dit doen?!
Heb dit ook nog nooit eerder gedaan en heb er nu al slapeloze nachten van..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:23

ja dit wil je niet horen maar ik ben zo tegen het vroege afspenen, het is zo traumatisch voor beide, je kan beter wachten tot de merrie en veulen er meer aan toe zijn. en ja ik weet dat dat moeilijker is te regelen .
daarnaast denk ik dat jouw merrie niet helemaal netjes opgevoed is. veulen of niet gewoon luisteren naar de baas is toch wel het eerste . dit is dus mosterd na de maaltijd want je had haar hier al vanaf het begin in moeten corrigeren,dan had je al meer met het veulen en je merrie kunnen doen en had dit ws helemaal geen probleem hoeven worden.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:32

knollentuin schreef:
ja dit wil je niet horen maar ik ben zo tegen het vroege afspenen, het is zo traumatisch voor beide, je kan beter wachten tot de merrie en veulen er meer aan toe zijn. en ja ik weet dat dat moeilijker is te regelen .
daarnaast denk ik dat jouw merrie niet helemaal netjes opgevoed is. veulen of niet gewoon luisteren naar de baas is toch wel het eerste . dit is dus mosterd na de maaltijd want je had haar hier al vanaf het begin in moeten corrigeren,dan had je al meer met het veulen en je merrie kunnen doen en had dit ws helemaal geen probleem hoeven worden.

Ik ben het met je eens.
Ik wacht met spenen tot het veulen niet meer drinken mag. Mijn (nu) 2 jarige hengst heeft bij zijn moeder gelopen tot 8 maand. Het veulen van vorig jaar 6,5 maand. Ik loop met alle veulens elke dag een rondje buiten vanaf dat ze ongeveer 2 weken zijn. Eerst een klein stukje, later wat meer. Het veulen van dit jaar is nu ruim 4 maand oud maar kan prima aan de hand meelopen en vervolgens vastzetten ( uit het zicht van moeders) zodat de smid ermee bezig kan enz enz.
Geen één van mijn veulens ( en merrie ook niet) heeft stress wanneer ze voorgoed uitelkaar gaan.

Ik denk dat jij al veeeeeel eerder had moeten beginnen om wat met het veulen (en gedrag merrie) wat te doen. Maar dat kan alsnog. Kan het veulen er niet wat langer bijblijven zodat je nu met beide flink aan het werk kan gaan?

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:38

Nog even wat.

Het is normaal gedrag als het veulen voor het eerst zonder zijn moeder op stal staat dat hij zo tekeer gaat hoor. Daar moeten ze aan wennen. Je moet alleen even kijken of hij zich nergens bezeren kan of met zijn benen door de spijlen heen komen kan.
In het begin zullen ze erg naar elkaar schreeuwen en zal moeders proberen hem op te zoeken.
Als je merrie te sterk is om er wat mee te doen op zo'n moment kan je evt ook een hengstenketting gebruiken. Dan heb je net wat meer te vertellen.
Want zoals jouw merrie zich gedraagt is totaal respectloos naar de mens toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:45

Ik begrijp een paar dingen niet.

Waarom moet het veulen nu al afgespeend worden? Naar mijn mening is dit nog véél te vroeg.
Waarom moet de merrie weg? En waarom moet dat met de trailer, waar ze zo bang voor is?
Waarom heb je de afgelopen maanden niets gedaan om de merrie te leren dat ze zich niet agressief hoeft te gedragen?
En waarom heb je het uit elkaar halen niet geoefend?

Er is nu een probleem gecreëerd waar niet zomaar een oplossing voor is.
Het is 't beste om moeder en veulen gewoon bij elkaar te laten. En neem dan ruim de tijd om de merrie tot rust te laten komen. Tevens kun je een andere manier van afspenen gaan bedenken.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:51

Ik denk dat je vanaf dit moment moet beginnen waar de meeste mensen al met een paar weken oud veulen mee beginnen.

Zet moeders op stal, neem het veulen mee om er 5 min mee te wandelen. Zet hem daarna terug bij moeders. En doe dit elke dag.
Alleen moet je wel rekening houden dat een hengstveulen van 4 maand oud die nog niks kent ook al heeeeeel sterk kan zijn.

Daarna kun je moeders evt vast zetten in stal en gaan poetsen. Zodat je ook weer wat met de merrie kan doen. Na een paar keer zal ze ook gaan snappen dat je het veulen niks doet als je in stal bent. Evt kun je ook een rondje met moeders gaan maken, maar dan moet je zeker weten dat je stal veilig is voor het veulen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:27

@TS, als je wilt luisteren naar de goede adviezen die hier gegeven worden, kun je weer lekker slapen. En mag je veulentje nog ff veilig bij zijn moeder blijven.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:09

TS is hoop dat je hier nog reageert.

Cinneke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:56

Ik denk dat er een aantal mensen mij niet goed begrepen hebben,
Ik had de merrie nog maar erg kort toen ik ineens een veulen had ( waar ik niets van wist )
Ik had toen ook nog maar weinig met haar gereden omdat het in het begin wat stoef liep met stalling.
Nadat ik een goede stalling gevonden had en er achter kwam dat ze drachtig was en lang ook moest ik van die stal eigenaar meteen vertrekken omdat ze daar niet op een veulen zaten te wachten..
Weer al die stress om een goede plek voor haar te vinden.
Na lang zoeken een weiland met stalling gevonden en haar daar heen verplaats.
Toen ging het allemaal nog goed tussen mij en de merrie..
Toen het veulen er eenmaal was konden we gewoon helemaal niets meer met haar doen.
2 mensen ( ik en een verzorger ) zijn minimaal 2 x per dag bezig geweest met de merrie maar wou niet baten.
Overigens.. als ik de merrie eten had geven kon ik bij het veulen komen en zo heb ik ook al een goede band met het veulen op gebouwd. Hij is halstermak en loopt rustig mee aan de hand.
Ook poetsen gaat prima..

Ik heb afgelopen weekend het veulen afgespeend en alles is perfect verlopen.
Ik had dit totaal niet verwacht omdat de merrie zo agressief was.
Maar 2 weken voor het afspenen is te totaal omgeslagen.

En voor de mensen die niet begrijpen waarom ik het veulen zo vroeg heb afgespeend is dat de merrie al naar hem begon te slaan en ze werd erg mager.. het veulen is nu 18 weken en 1.32 m.
Hij doet het prima met een ander maatje op de wei..

Ook de moeder staat nu in een andere wei met een maatje en dat gaat erg goed, ze heeft zelfs geen poging gedaan om het veulen te zoeken..

Alles dus toch gelukkig op zn pootjes terecht gekomen

nonatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:59

dat heb je super goed gedaan :D