1 korte pas en 1 lange pas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mang

1 korte pas en 1 lange pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 00:11

hoi,
het paardje dat ik misschien ga kopen loopt een beetje vreemd.
niet mank of kreupel ofzo.
maar in draf en stap zet zij haar voorbenen verschillend neer.
het lijkt of ze haar ene been verder zet.
in draf en galop doet ze dit niet. en volgens mij is dit dus gewoon haar manier van lopen.
kan dit ?

GRoetjes Elles

chocobroodje

Re: 1 korte pas en 1 lange pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 00:14

Een paardje wat niet rad loopt is niet goed. Als je haar echt perse wilt hebben zou ik haar volledig laten keuren inclusief foto's! Heeft ze dit altijd of niet?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 00:16

chocobroodje schreef:
Een paardje wat niet rad loopt is niet goed. Als je haar echt perse wilt hebben zou ik haar volledig laten keuren inclusief foto's! Heeft ze dit altijd of niet?

ze heeft dit volgens mij altijd ja, ze is pasgeleden gekeurd en toen is ze helemaal oke bevonden.
rontgenologisch keuren is te duur voor ons ;)
het is wel een draver, ze heeft ook op de baan gelopen enzo, ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 00:20

Vat dit niet verkeerd op, maar als je een paard wilt kopen, maar rontg keuren te duur vind..... Waar ben je dan mee bezig?
Als je geen foto's laat maken, is de kans groter dat je binnekort hoge DA rekeningen krijgt.
Dan ben je er niet op voorbereidt dat er iets mis kan zijn. Laat je haar keuren, kan je dan bepalen of je er toch voor kiiest, of dat je afhaakt.

Zou het persoonlijk sneu vinden als het diertje over een half jaar weer op internet staat met 1 of ander mankement, omdat jullie de DA kosten niet konden betalen.

Denk hier AUB goed over na

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 00:51

kimmie88 schreef:
Vat dit niet verkeerd op, maar als je een paard wilt kopen, maar rontg keuren te duur vind..... Waar ben je dan mee bezig?
Als je geen foto's laat maken, is de kans groter dat je binnekort hoge DA rekeningen krijgt.
Dan ben je er niet op voorbereidt dat er iets mis kan zijn. Laat je haar keuren, kan je dan bepalen of je er toch voor kiiest, of dat je afhaakt.

Zou het persoonlijk sneu vinden als het diertje over een half jaar weer op internet staat met 1 of ander mankement, omdat jullie de DA kosten niet konden betalen.

geloof me, er is genoeg overna gedacht.
ront keuring is gewoon te duur. dat is bijna net zo duur als een paard zelf ?
en da zijn we op voorbereid en kunnen we echt wel betalen, maar niet als we nu al 1000 euro voor een keuring moeten betalen. het feit dat ze dit altijd doet en er zelf geen last van heeft lijkt mij duidelijk dat het niks medisch is. het is gewoon haar manier van lopen volgens mij...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 00:56

mang schreef:
kimmie88 schreef:

geloof me, er is genoeg overna gedacht.
ront keuring is gewoon te duur. dat is bijna net zo duur als een paard zelf ?
en da zijn we op voorbereid en kunnen we echt wel betalen, maar niet als we nu al 1000 euro voor een keuring moeten betalen. het feit dat ze dit altijd doet en er zelf geen last van heeft lijkt mij duidelijk dat het niks medisch is. het is gewoon haar manier van lopen volgens mij...

Sorry hoor maar dit vind ik raar. Een paard wat korter loopt doet dat met een reden! Daar zit altijd iets achter en dat kun je maar beter uitzoeken voordat je haar koopt. Het kan ook uit de rug komen en dan begin je al met een zwak paard. Ik zou zeggen lekker verder kijken.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 00:59

Lekker laten staan, dit kan een klein probleem zijn maar zeker ook een blijvend probleem! Dus voordat je weet wat het is gewoon laten staan.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 01:29

Ik weet dat het veel geld is, ik heb het niet (opnieuw) gedaan.
Maar bij mij was er ookm geen reden toe, om een maand laten opnieuw te laten keuren.
in jou geval ligt het anders.
Jij vraagt hier of het kwaad kan, wij zeggen van wel.
Een paard loopt niet, zonder reden, stijf/kreupel/onregelmatig.

maar goed, als jij er voor kiest om een paard te nemen met een gebrek, is dat natuurlijk je eigen keus en kan ik alleen maar duimen dat het niet ernstig is, je veel plezier krijgt en je veel plezier en succes wensen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:28

toevallig heb ik laatst geinformeerd, bij onze dierenarts kost het 250 euro excl btw.
Aan huis komt er nog 60 euro bij, zelf vond ik dat erg mee vallen. het gaat dan om zo'n 20 foto's.

latere kosten van een eventuele blessure, lopen vaak hoger op hoor, met als voorbeeld, 1 van onze paarden heeft een klein ongelukje gehad, de dierenarts is een paar keer geweest, totaal 350 euro.
dus tja, dierenarts kosten horen helaas bij paarden houden, je kunt daar geluk en pech mee hebben maar ik vind dat je er wel rekening mee dient te houden als je paarden hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:30

Jij vraagt: kan dit? En het antwoord is: nee.

Als een paard écht één been korter wegzet dan de andere, is er iets mis. Maar weet je het wel zeker en is het geen gezichtsbedrog? Want als je in één gang kreupelheid/stijfheid/kort lopen goed ziet is het wel in draf, en daar zie je niets zeg je (hoewel je jezelf tegenspreekt in je OP, eerst lijk je te zeggen dat-ie zowel in stap als in draf een andere pas maakt).
Als het paard in stap een kortere pas maakt móet-ie dat bijna ook wel in draf tonen, en daar zie je het dan altijd meteen als onregelmatig/kreupel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:33

joyfordogs schreef:
toevallig heb ik laatst geinformeerd, bij onze dierenarts kost het 250 euro excl btw.
Aan huis komt er nog 60 euro bij, zelf vond ik dat erg mee vallen. het gaat dan om zo'n 20 foto's.

latere kosten van een eventuele blessure, lopen vaak hoger op hoor, met als voorbeeld, 1 van onze paarden heeft een klein ongelukje gehad, de dierenarts is een paar keer geweest, totaal 350 euro.
dus tja, dierenarts kosten horen helaas bij paarden houden, je kunt daar geluk en pech mee hebben maar ik vind dat je er wel rekening mee dient te houden als je paarden hebt.

TS???? lees dit ff.. ik wist dat een draver niet veel kost maar vast wel meer dan 250 euro, dus dan zou je ook een R.K kunnen doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:41

ik heb het zeker bij dravers wel vaker gezien, stappen kunnen ze niet echt goed, is vaak wat onregelmatig.
laat je ze keuren dan komt er niks uit.
denk dat het vast met het trainen te maken heeft dat "gewoon"stappen voor ze erg moeilijk is.
zijn ze wat langer onder het zadel en komt er meer rust in dan word het stappen ook weer normaal.

keuren is natuurlijk het beste,zodat je zeker weet dat er echt niks fout zit

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 10:09

bedankt voor alle tips, hier kan ik zeker wat mee.

joyfordogs schreef:

oke bedankt! ik had van iemand gehoord dat dat 1000 euro kan kosten, of zelfs meer. maar dit is al een stuk beter. zelf kan ik niet beslissen of we het doen maar ik ga proberen mijn ouders zo ver te krijgen :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 10:10

ellepel schreef:
ik heb het zeker bij dravers wel vaker gezien, stappen kunnen ze niet echt goed, is vaak wat onregelmatig.
laat je ze keuren dan komt er niks uit.
denk dat het vast met het trainen te maken heeft dat "gewoon"stappen voor ze erg moeilijk is.
zijn ze wat langer onder het zadel en komt er meer rust in dan word het stappen ook weer normaal.

keuren is natuurlijk het beste,zodat je zeker weet dat er echt niks fout zit

heel erg bedankt. zo'n idee had ik namelijk al.
het ziet er ook gewoon duidelijk uit als haar manier van lopen, en in draf of galop zie je er niks van.
maar ik ga toch proberen mijn ouders zover te krijgen om haar te laten keuren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:24

Ik moet zeggen dat een heleboel dravers dat hebben. Het is moeilijk om te zeggen of het iets medisch is of niet.
Sommige dravers kreupelen als ze kwikkelen(rustige draf) maar als ze op topspeed zijn zie je er niks meer van.

Maar toch is het altijd beter om te laten keuren in dit geval, desnoods alleen aan de voorbenen?

Welke draver is het trouwens?

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:12

Zou me niet al te sappel maken hoor. Als je haar straks hebt, gewoon lekker bij de basis beginnen, lessen in rechtrichten zijn heel goed om mee te starten. Paard wordt dan soepel aan alle kanten en wordt dan echt voorbereid een ruiter op de juiste manier te dragen. En als je eenmaal een fijnlopende draver hebt, dan wil je nooit meer anders. <3 <3 :7

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:07

geert100 schreef:
Zou me niet al te sappel maken hoor. Als je haar straks hebt, gewoon lekker bij de basis beginnen, lessen in rechtrichten zijn heel goed om mee te starten. Paard wordt dan soepel aan alle kanten en wordt dan echt voorbereid een ruiter op de juiste manier te dragen. En als je eenmaal een fijnlopende draver hebt, dan wil je nooit meer anders. <3 <3 :7

Jij praat even simpel, Wat als ze haar strax heeft en ze wel iets mankeerd ;) Dan komen er torenhoge rekeningen. heeft ze een paard waar ze niets mee kan en uiteindelijk een hoop verdriet.

Ik zou lekker verder kijken er zijn genoeg pony's die even leuk zijn en zelfs misschien nog wel leuker.Nooit de eerste de beste zomaar kopen omdat je hem zo graag wil hebben.
En ten alle tijden keuren waar je zelf bij bent. Ken verhalen van vervalste keuringsraporten.

Op de baan lopen is wel een hele zware belasting voor de benen. met name de voorbenen. En ken veel dravers die daardoor problemen/ blessures aan de voorbenen hebben. Dus kijk ermee uit. Dit kan serieuze gevolgend hebben waardoor je binnen de korste tijd niets meer met je paard kan en deze alleen paar pijn gaat lijden.
Mijn idee is dat ze op de baan gewoon kapot gelopen worden. In volle snelheid over het harde is een hele belasting.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:18

Bubble_Gum schreef:
geert100 schreef:

Jij praat even simpel, Wat als ze haar strax heeft en ze wel iets mankeerd ;) Dan komen er torenhoge rekeningen. heeft ze een paard waar ze niets mee kan en uiteindelijk een hoop verdriet.

Ik zou lekker verder kijken er zijn genoeg pony's die even leuk zijn en zelfs misschien nog wel leuker.Nooit de eerste de beste zomaar kopen omdat je hem zo graag wil hebben.
En ten alle tijden keuren waar je zelf bij bent. Ken verhalen van vervalste keuringsraporten.

Op de baan lopen is wel een hele zware belasting voor de benen. met name de voorbenen. En ken veel dravers die daardoor problemen/ blessures aan de voorbenen hebben. Dus kijk ermee uit. Dit kan serieuze gevolgend hebben waardoor je binnen de korste tijd niets meer met je paard kan en deze alleen paar pijn gaat lijden.
Mijn idee is dat ze op de baan gewoon kapot gelopen worden. In volle snelheid over het harde is een hele belasting.

hmm ik vind het een beetje raar dat er mensen zijn die zeggen dat ik gelijk moet verder kijken.
mag ik deze pony geen kans geven ? wij weten echt wel wat we doen en kopen geen zieke paarden...
bedankt voor de tips van sommige in ieder geval
GRoetjes elles

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:20

Je moet niet perse verder kijken en natuurlijk is het geweldig als je dit paard een kans wilt geven, maar als je later geen onverwachte kosten wilt krijgen van iets wat je eerder had kunnen weten, raad ik je echt aan om te keuren. Zeker bij een draver die al op de baan heeft gelopen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:21

Citaat:
hmm ik vind het een beetje raar dat er mensen zijn die zeggen dat ik gelijk moet verder kijken.
mag ik deze pony geen kans geven ? wij weten echt wel wat we doen en kopen geen zieke paarden...
GRoetjes elles

Waarom open je dan een topic als je het zo goed weet? Je mag de pony elke kans geven die je zelf wilt, maar reliseer dat het niet normaal is, ook niet voor een draver! Die horen net zo goed rad te lopen.

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:31

Nouja een kans geven is in dit geval wel heel complex.
Want die kans betekend wel ten ergste een paard met pijn wat blijvend is waardoor je voor eeuwig afscheid moet nemen. Dan doe je jezelf een hoop verdriet + dat je alles bij elkaar wel een paard van 5000 euro aan had kunnen schaffen.

Ik zou nooit en te nimmer een paard wat niet100% is aanschaffen. De kosten zijn niet te overzien.
En waarom zou je je zelf een hoop verdriet willen doen? Nu is het nog eenvoudiger om je hart aan een ander paard tegeven. Maar als je het eenmaal gekocht hebt en je moet dan afscheid nemen is wel heel erg snap je?

Waarom een paard met mankementen als je ook voor een gezond paard kan gaan?En die heb je ook zeker voor hetzelfde geld als waar je dit paard voor kan kopen.

Wees verstandig in je keuze zou ik zeggen

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:36

In meeste gevallen duidt een korte hoge pas en een lange vlakke pas op scheefheid in het bekken. Dit wordt zelden tot nooit geconstateerd bij een standaard keuring, maar vaak ook niet rontgenlogisch. Het kan onder het zadel echter wel degelijk problemen geven. Vaak is het te zien door een scheve bespiering van de achterhand en moeilijk vierkant willen staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:00

Je mag dit paard best een kans geven maar beding dan een proeftijd bijvoorbeeld en realiseer je dat je als paard binnen zoveel tijd kreupel loopt dat je dan geen poot hebt om op te staan want je hebt niet gekeurd.
Een koper heeft nl onderzoeksplicht en als je daar niet aan voldoet dan heb je kans dat je nu een hele dure grasmaaier hebt gekocht...

Een paard hoort rad te zijn, dat ie al eerder klinisch gekeurd is zegt geen bal, kan zich daarna verstapt hebben of een peesbeschadiging hebben opgelopen... of inderdaad hartstikke scheef zijn.
Het kan met rijden verbeteren maar dan moet je zelf wel een heel kundig ruiter zijn (en ben je dat?), maar het kan dus ook verslechteren en als je geen kundig ruiter bent kun je het zelf juist verklooien.

Goedkoop een paard kopen kun je overal en ja er zijn dravers die het heel erg goed doen, maar er zijn er net zoveel die kapot gereden zijn en zo de handel ingaan in de hoop er meer voor te vangen dan voor de dood.

Maar het is en blijft je eigen keuze, maar zeg niet later dat je niet gewaarschuwd bent.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:04

mang schreef:
GRoetjes elles

Als dit paard wel iets heeft koop je dus mogelijk wél een ziek paard, en de kosten worden dan nog hoger dan een keuring tenzij je het dier laat slachten/inslapen

Heeft niet zo veel met een kans geven te maken, dit paard mankeert bijna zeker iets, persoonlijk zou ik ook daar ook nooit aan beginnen.
Als ik een paard koop wil ik een goede start hebben

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:58

Ik weet niet wat jouw (of je ouders) ervaring is met paarden en kopen. Maar ik krijg het idee dat dat nog niet zoveel is. Je weet duidelijk niet het verschil tussen een rad en een niet rad paard, als je er op bokt een topic over moet open.

Als keuren te duur is, neem dat op z'n minst een zeer ervaren paardenkenner mee. Iemand met oog voor een paard, die kan zien wat voor vlees 'ie in de kuip heeft. Hij heeft natuurlijk ook geen röntgenogen, dus het is niet 100%, maar je hebt dan wel iemand mee met verstand van zaken.