mijn paard bijt ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moosvv

mijn paard bijt ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 08:38

Hallo

Ik heb nu 1 1/2 jaar een paard. In die tijd heeft hij 3 keer (dat wij weten) een paard gebeten. Hij bijt dan ook echt flink en houd vast. De laatste keer is hij ook blijven bijten en jagen en was het alleen te stoppen door het andere paard ( het was gewoon zielig voor anndere paard) vanuit de wei de stal in te laten lopen.

We hebben alle keren niet gezien of er een aanleiding was.

Het paard is verder heel makkelijk in de omgang zowel met rijden als met poesten, bij dierenarts en hoefsmid.

Hoe kan dit. Ik zou het heel erg vinden als mijn paard straks niet meer naar buiten kan bij andere paarden en alleen maar op stal staat.

grzz moos

juval

Re: mijn paard bijt ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:48

hallo,
welkom op bokt.

Lastig probleem heb je. Hoe staat je paard, met 1 of met meerdere paarden in de wei. Heeft hij echt de pik op een paard, of doet hij het tegen ieder willekeurig paard?

Als hij zich niet leert te gedragen zal hij misschien toch beter alleen kunnen staan om verdere ongelukken te voorkomen.

Paard van een vriendin van me heeft vorig jaar een paar maanden stil gestaan omdat hij door een ander paard precies op de plaats van het zadel is gebeten, dat was een heel vieze wond geworden die is gaan ontsteken. Ik neem aan dat je stalgenoten daar niet op zitten te wachten.

succes ermee!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:49

Ik denk dat hierbij dominantie een rol speelt. Mijn pony en een pensionpaard konden de eerste tijd bijelkaar. Na een 3/4e jaar ging het niet meer. Het pensionpaard beet mijn pony niet zo zeer, maar jaagde het wel voortdurend op. Dus nu staan ze niet meer bij elkaar. Het gekke is dat mijn paard en pony wel rustig bij elkaar kunnen staan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:54

Dit paard zou in een grote groep moeten met een rechtvaardige leider.
1 op 1 word in dit geval niets, of je moet er een zeer dominant paard bij zetten die die van jou een keer terug pakt.
Daar zit natuurlijk wel een risico aan vast als het echt op vechten aankomt kunnen ze elkaar flink verwonden.
Zijn het trouwens 2 ruinen? Een merrie en ruin samen gaat vaak beter.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:04

grote groep wil ook niet alles zeggen , ze staan bij ons met 8 op het land variende paarden leeftijden merrie en ruinen door elkaar.

heb je al aan voernijd gedacht??
doet hij hetb op stal ook ?

vriendin van mij heeft ook zo'n bijter/jager.
deze heeft nu een muilkorf(te koop voor 30 euro bij divoza)
hiermee kan hij grazen en drinken maar niet bijten!
moch je dit willen proberen let erop dat je een bijt muilkorf(ijzer met bont ondelegd) pakt en geen graasmuilkorf

moosvv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:46

Hallo

Ik weet niet of ik zo goed reageerd heb op alle mensen die me een reactie hebben gestuurd. Ik ben net nieuwe op bokt en weet niet waar ik iedereen tegelijk kan antwoorden.
Maar...
Het is een ruin en hij staat met een hele groep pony's samen in een wei. Het paard wat hij gebeten heeft is een merrie, die wat ik ervan weet de baas is/was in die wei. Ik zou het verschrikkelijk vinden als een ander paard mijn paard zo zou toetakelen en ik voel me kei rot naar die andere mensen toe.
Op stal is hij gewoon lief tegen mij en tijdens het rijden ook. Zal eens kijken waar zo'n muilkorf te koop is.

aerdenhout1 schreef:
Dit paard zou in een grote groep moeten met een rechtvaardige leider.
1 op 1 word in dit geval niets, of je moet er een zeer dominant paard bij zetten die die van jou een keer terug pakt.
Daar zit natuurlijk wel een risico aan vast als het echt op vechten aankomt kunnen ze elkaar flink verwonden.
Zijn het trouwens 2 ruinen? Een merrie en ruin samen gaat vaak beter.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:55

hoi, hoi
ik ben die vriendin die het bijtende paard heeft met muilkorf inmiddels. muilkorf klinkt heel martelend, maar is niks mis mee, die van mij is er al helemaal aan gewend en begint nu minder (proberen) te bijten. hoe langer die hem om heeft hoe minder ik het hem zien doen. het is wel dat die van mij het uit voernijd doet. als die van jou de dominante merrie aanvalt, wilt hij misschien dominant zijn samen met die merrie. maar 3 keer in 1,5 jaar is niet veel, die van mij had alles al toegetakeld. alle paarden hadden meer dan drie wonden in vier weken tijd.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:50

hoi,
heb mijn muilkorf te koop staan, want die van mij heeft het afgeleerd. dus mocht je interesse hebben...
mocht je geen interesse hebben dan kan het misschien schelen als je hem in een kleinere groep neerzet. die van mij stond voorheen in een kudde van 8 en nu staan ze met zijn drieen, gaat goed nu. hij heeft niet meer gebeten of vreemd gedrag vertoond. sterker nog, hij wordt er alleen maar socialer van en speelt en kriebelt nu ook met ze.

gr angela

lecreuset

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:17

Hoi,
mijn paard is ook zo lief en heeft geen problemen dan bij wat dan ook, maar is wel de dominante bij mijn andere paard.
Ze bijt ook als de ene in haar richting komt.
Ik heb niet het idee dat ze elkaar haten, want ze staan vaak genoeg hals tegen hals en als we de ene bij de andere weg willen halen en er mee gaan werken raken ze alle bij in paniek en worden heel erg gestrest...
Mijn paard heeft ook plekken waar er geen haar meer is door dat mijn andere paard bijt...
Ik vind het hartstikke zielig voor de anderen, maar ik weet niet wat ik moet doen...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:05

Uit elkaar halen?

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:41

Mijn paard deed/doet dit ook... :j

Een echte kant-en-klaar oplossing is er niet. Het is zoeken totdat je een harmonieuze kudde hebt gevonden waar jouw paard bij past. Wat ook zeker niet onbelangrijk is, is dat de paarden iets te doen hebben. Zoals nu staan ze bij ons op een paddock in groep, maar daar valt eigenlijk niets te beleven behalve elkaar wat lastig te vallen. In de zomer zijn er nooit problemen, maar zoals nu wil het nog wel eens gebeuren dat hij hapt, of de dekens vast pakt en niet los wil laten waarop hij enkele flinke trappen krijgt maar het nog steeds niet wil leren... ^)

Mijn paard is ook een hele dominante, maar heeft heel lang als ruin tussen de hengsten gestaan, om de volgende dag bij de merries te staan en weer terug. Hij heeft dit bijten dus eigenlijk aangeleerd gekregen van de hengstengroep lijkt mij. Ik probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zou het kunnen dat dit bij jouw paard ook het geval is geweest?

Het enige wat je kunt doen is volgens mij blijven proberen totdat je een gepaste kudde hebt met duidelijke rangorde. Zet dit paard nièt alleen, dat verergert het enkel maar.