Enter komt te dicht bij met aan touw lopen: tips gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

enpuro_

Enter komt te dicht bij met aan touw lopen: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 16:13

Hoi!
Allereerst bedankt dat je komt kijken.

Ik zal de situatie even specifieker uitleggen.
We hebben een enter hengst van 15 maanden waarmee wij regelmatig lopen aan het halstertouw. Wij hebben hem sinds dat hij 5 maanden was. We kunnen goed merken dat het lopen aan het halstertouw steeds beter gaat en het lijkt wel alsof hij het in soort fases doorloopt. In het begin was het natuurlijk wennen en moest hij leren begrijpen wat de bedoeling was, daarna ging hij nog wel eens in verzet, nu is dat er helemaal af en vind ik hem over het algemeen heel goed meelopen. Maar hij heeft de neiging om heel dicht bij je te lopen en bij je te gaan 'hangen'.

Wat wij hierop doen, is op het moment dat hij te dichtbij komt hem opzij duwen. In eerste instantie drukt hij natuurlijk terug, maar zodra hij een stap wel opzij zet, belonen wij hem uitgebreid door simpelweg te stoppen met duwen, te belonen met de stem en door hem te aaien.
Nu is mijn vraag of jullie dit een goede 'methode' vinden en of er nog andere oplossingen zijn.

Ons 'kleintje':
Afbeelding

Ik lees graag jullie eigen ervaringen en tips hierover!

_Tara_

Re: Enter komt te dicht bij met aan touw lopen: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:25

Als hij je echt voorbij loopt, kun je zelf 180 graden draaien zodat je vanzelf weer voor je pony komt te lopen. Als hij wat te dichtbij komt, met 't uiteinde van je leadrope/halstertouw zwaaien om afstand te creeren. Hoop dat je er wat aan hebt!

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 00:51

Bedankt voor de reactie en de tip! Ik ga er zeker wat mee doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:28

Zo te lezen ben je goed bezig met dat wijken voor druk.
Dat hij graag 'in je staat', kan ermee te maken hebben dat hij nog geen respect heeft voor jouw cirkel.
Daaraan werken zal hem helpen leren afstand te bewaren.

Maar goed; mijn jonkie wist heel goed waar zijn plaats was.
Alleen met wandelen zwabberde hij soms mij kant op.
Tip: help hem een beetje om de goede afstand te bewaren tijdens het wandelen.
Dat doe je door je rechterarm (als je links loopt) opzij uit te strekken richting hem.
Daarmee stuur je 'm een beetje je en leert hij wat de juiste afstand is.
Goed oefenen en uiteindelijk hoef je alleen maar even opzij te wijzen.

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 14:50

@ Rumpleteaser: Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad ook het idee dat hem geleerd moet worden respect te hebben voor onze zogenaamde cirkel wanneer hij aan het touw loopt.

Ik kan mij goed herkennen in jouw eigen ervaring die je beschrijft. Zonder touw weet hij goed wat zijn plek is. Hij is daarin wel typisch een jong paard (en typisch een hengst?) dat hij wel probeert in je persoonlijke ruimte te komen, maar met één waarschuwing weet hij weer waar hij staat.

Aan het touw loop hij gauw tegen je aan en moeten we hem leren er naast te lopen op een gepaste afstand.
Daarbij kan ik jouw tip heel goed gebruiken, bedankt!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:13

Graag gedaan! :)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:51

Toen wij ons paard net hadden liep hij om de haverklap over ons heen, vooral op weg naar zijn box (of beter gezegd: naar de volle voerbak in de box :9 ). We zijn begonnen om hem consequent hem 'op zijn plaats te zetten'. D.w.z.: elke keer als hij te dicht achter of naast ons probeerde te komen, zetten wij hem een pasje achteruit, alvorens verder te lopen. En als hij direct langs ons heen denderde maakten we een rondje, zodat hij weer achter ons liep. Verder hebben we hem geleerd om voor zijn box te pauzeren tot hij toestemming krijgt om naar binnen te gaan. Bleef hij niet stilstaan, dan liepen we nog een rondje (ofwel: duurde het nog langer voor hij naar z'n voer kon). Het heeft even geduurd, maar nu krijgen we van iedereen die wel eens met hem loopt te horen dat we een fantastisch goed opgevoed paard hebben :o :D .

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:31

je kan ook proberen om te wandelen met een zweepje. je denkt nu zeker dat je het moet gaan slaan maar dit is niet zo. je kan hem dan als hij te dicht in de buurt komt een zacht corigerent tikje geven op zijn schouder. hierdoor kan hij gaan snappen dat hij niet te dicht in de buurt moet komen en dat jij de baas bent. als hij dwars door het tikje heen loopt dan kun je hem natuurlijk een ietsjes harder tikje geven. zelf moet je dan kijken hoeveel hij nodig heeft om te luisteren.

ik zelf ben er niet voor om paarden te slaan maar als je een hengst hebt die geen respeckt voor je heeft dan moet je hem duidelijk maken dat hij wel respect voor je moet hebben. anders heb je dadelijk een hengst die een gevaar voor je leven is omdat hij dan kontinu in je nek zit.

ik hoop dat je iets hebt aan mijn tip.

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 23:22

@ ElsB: Leuk om jouw ervaring te horen, want wij doen het ongeveer ook op die manier als het gaat om het 'drammen' om naar binnen te gaan naar zijn voerbak. Hij is nu zo ver dat hij netjes wacht op toestemming voordat hij naar binnen of buiten mag, daarbij heeft hij respect voor onze persoonlijke ruimte doordat hij niet te dichtbij komt en als hij voor de deur staat, zet hij eerst een stap achteruit en draait een rondje. Nu dit nog koppelen naar het lopen aan het touw, maar ik heb er alle vertouwen in dat dit goed komt aangezien hij dingen heel gauw oppakt. Daarbij komen jullie tips goed van pas, super! +:)+

@ IloveLiranda: Bedankt voor het meedenken! Echter hebben wij al zoiets geprobeerd, ik heb er niet aan gedacht dit te vermelden. In plaats van een zweepje hebben wij een stokje gebruikt. Maar al gauw kwamen we erachter dat hij zich dan alleen maar focust op het stokje. Dat komt doordat hij heel gauw speels is. Zonder stokje houdt hij beter de aandacht erbij. Wel ziet hij ook het touw nog steeds als 'speelgoed', maar hier zijn we erg consequent in. Zodra hij er probeert in te bijten geeft diegene die er mee loopt (mijn vader of ik) er een slinger aan en verheffen de stem. Stug volhouden en dan komt dat vast helemaal goed!