Ruin kan alleen met merries samen.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Ruin kan alleen met merries samen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:47

Hoi,
Kon er zo snel niks over vinden in de zoekfunctie.
Weet ook niet of het hier goed staat?
Ik heb een Fell pony ruin van 8 jaar, ik heb hem vanaf veulen van 6 maanden oud, met 6 jaar is hij verkocht geworden, bij mij heeft die altijd met andere ruinen, jonge merrie, oudere merries samengestaan in de wei, ook kon hij uitrijden met andere paarden/ponies, merries/ruinen maakte niks uit, hij was dan gewoon braaf.
Ik heb hem een paar maanden geleden teruggekocht, hij is dus precies 2 jaar weggeweest, nou heeft hij op dat ander adres alleen met een Fell pony merrie gelopen waar hij de baas over was. Ook is hij dominant gedrag naar die mensen gaan vertonen, rijden durfde ze volgens mij ook helemaal niet.
Toen hij pas bij mij terug was, was hij zeer dominant, zelfs naar het agressieve toe, ook naar mensen, dat deel heeft die bij mij snel afgeleerd, ook met rijden, hebben een aantal keer mensen opgereden wat hem goed hebben aangepakt, met de koets gaat het eigenlijk super, terwijl die dat dus 2 jaar niet meer gedaan had.
Het enige probleem wat die nog heeft, is dat die op de wei wel met merries samen kan staan, of alleen met een ruin, maar dan staat die er niet samen mee, het grootste probleem is dus dat hij nu met 2 merries samen staat en dat gaat goed, maar als er een andere ruin bij gezet wordt, dan valt die hem aan en moet die uit zijn kudde en uit de buurt van zijn merries.
Dit gedrag is nu nog steeds aanwezig naar al die maanden, ik vraag me af of ik hier iets aan kan veranderen? Kan hij dit gedrag nog afleren? En hoe moet ik dat aanpakken? Ik zie hem het liefste weer in een gemengde kudde lopen met ruinen en merries samen.
Afentoe proberen we er nog wel eens een ruin bij te zetten, maar hij valt ze gewoon direct aan, de wei is groot genoeg, maar jaagt ze echt helemaal naar de andere kant de wei uit.
Met rijden is het ook nog een klein beetje aanwezig, als er merries en ruinen meegaan, dan wil die ook zijn merries beschermen tegen de ruin/ruinen en soms wil die dan de ruin/ruinen aanvallen, maar dit kan je dan corrigeren omdat het ohz is, met rijden is het al een flink stuk minder, alleen dus het gedrag op de wei blijft aanwezig.
Aangezien die bij mij t/m 6 jaar dit gedrag nooit gehad heeft en alleen in die 2 jaar dat die verkocht was dit gedrag aangeleerd heeft gekregen, vraag ik me dus af of dit dan niet met de tijd weer 'normaal' kan worden?
Tips zijn welkom, het gaat met name het probleem op de wei.
Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes,
Simone

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 15:07

Helemaal niemand ook maar een klein tipje?
Op stal heeft ook 1 persoon lijkt wel een hekel aan hem, zegt tegen mij, die van jouw is ook een echte rotzak! Nouja, goed, dat weet ikzelf ook wel, maar als ik dan vraag, wat kan ik er aan doen? Oplossing, dan heeft die dat ook niet...... Beste stuurman staan aan wal......

Sjolvir

Re: Ruin kan alleen met merries samen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:11

Geloof dat hij gewoon van mening is dat het zijn dames zijn....
Op zich niet zo raar, wel heel lastig...

Hoe dominant of onderdanig is de ruin die jullie erbij geprobeert hebben?
En is hij al vriendjes met die ruin? (dus heeft hij daar al mee gestaan zonder merries?, zodat ze elkaar goed kennen?)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:14

Alle ruinen die ik heb gehad vertoonden die gedrag, dus het is wel heel herkenbaar. De oudste had nooit met andere paarden gelopen, maar de andere twee hadden zowel in gemengde als in ruinengroepen gelopen, en de jongste had ik van veulen af aan en heeft ook tijden hier in een gemengde groep gelopen, met één andere ruin erbij. Alledrie de ruinen plus alle merries bij elkaar in één groep heb ik nooit aangedurft.
Uiteindelijk ging het níet goed, na jaren samenlopen knokte de jongste de oudste de wei uit en moest ik ze allemaal een paar merries geven en apart houden.

Wat je zou kunnen proberen is eerst de 2 ruinen bij elkaar zetten, en dan echt een paar weken of misschien wel maanden een 'kudde' laten vormen. Daarna pas de merries erbij en hopen dat ze niet alsnog gaan knokken. Maar ik geef je eigenlijk weinig kans.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:20

er is een kans dat dit gedrag over gaat, maar dit kan enkele en alleen wanneer hij een sterkere en dominantere ruin tegen krijgt, waar hij helaas enkele rake klappen en beten van zal moeten incasseren.
Of het je dit waard is, is een andere zaak. Bij ons op stal gaat het ook niet.
ruinen samen, ok
merries samen, ok
merries en 1 ruin, ok
ruinen en merries=> rel op leven en dood en het erge is dat die ponys voordeel hebben tov de grotere paarden. Die "kleintjes" (C/Dponys in ons geval) zijn veel wendbaarder en slaan om de een of andere reden altijd op borst of bil van de grotere...

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 15:47

Hij heeft niet alleen met de ruin gestaan, enkel eerst met een merrie en daarna is hij bij de andere merrie en ruin gezet. Andere ruin is wel de baas (grote bwp van 1m in de 70, terwijl hij een kleine opdonder van1m35 is) maar niet overtuigend genoeg, dus als ze met z'n 2-en staan en de merries stonden verderop, ging het best goed, al hebben ze nooit echt kortbij elkaar gestaan en gekroelt of iets dergelijks, maar zodra de merries in de buurt komen dan wil hij ze beschermen tegen de andere ruin en valt hij aan, andere ruin is de baas, en gaat het gevecht aan, gevolg, ruzie en vol op elkaar in stampen en bijten, uiteindelijk loopt hij dan weg, maar hij geeft zich niet helemaal over aan de andere ruin, want het spelletje begint dan gewoon weer van voren af aan. Hij heeft 2 maanden bij de 2 merries en andere ruin gestaan, maar na 2 maanden nog steeds ruzie, heb ook geen zin dat 1 van de 2 ernstig gewond raakt. Vandaar dat we de andere ruin eruit genomen hebben.
Wat ik dan wel raar vind, is dat die 6 jaar lang bij mij dit gedrag nooit heeft gehad en met alles kon samenstaan, hij heeft na verkoop dus 2 jaar bij een merrie gelopen waar die de baas over was en sinds die dus 2 jaar later bij mij terug is heeft hij dit gedrag.
Ik herkende hem ook helemaal niet, wel natuurlijk qua uiterlijk, maar karakter was echt helemaal veranderd. Kan hij dan niet meer de 'oude' worden hoe die vroeger bij mij was?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 12:45

Aangezien bij mij op stal geen dominante ruin aanwezig is, valt die optie af.
Kan ik niet bijv. zijn dominantie probleem aanpakken, dmv oefeningen?
Het is nl. best lastig dat die niet in een gemengde groep kan lopen, aangezien het een kleine privestalling is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:18

Zijn dominantieprobleem kan alleen een andere ruin oplossen. Jouw ruin is volwassen geworden en heeft in die 2 jaar een dominante rol gekregen. Die laat hij zich maar zo niet weer afnemen. Hij en z'n rivaal moeten dat echt samen uitknokken. Dat kan er best hard aan toe gaan en ook lange tijd duren. Het is aan jou (en de eigenaar van de andere ruin) of je de risico's daarvan wilt nemen.

Is het niet mogelijk dat hij in een kleiner groepje met een paar merries loopt ipv een grotere gemengde groep? Dit levert in elk geval het minste risico op.

Enne, trek je niks van opmerkingen aan dat je een rotzak hebt. Een rotzak gedraagt zich heel anders (spreek jammer genoeg uit ervaring). Hoe vervelend ook jouw pony heeft normaal gezond gedrag, alleen zijn wij daarmee niet blij en veel paardeneigenaren weten niet eens wat gezond gedrag is.
Er kan maar 1 kaptein op een schip zijn en die kapitein is jouw pony. Betwijfelt de andere ruin dat, dan maakt jouw pony hem heel duidelijk hoe de verhoudingen liggen. De manier waarop is mss wat grof, maar ik heb ook een paar alfamerries die dat niks te vriendelijk doen hoor. Ook mijn ruin is niet aardig tegen andere ruinen, tenzij ze direct onderdanig zijn. Dan gaat het goed. Zijn ze niet onderdanig, dan deelt hij een (eerlijke) mep uit en jaagt er veel achteraan. Maar dat maakt een paard nog geen rotzak! Overigens doe ik bij mijn ruin geen andere ruinen meer bij in. Het risico op blessures of verwondingen is mij te groot.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:52

Dat is nog eens een duidelijk antwoord, dank je wel.
Hij staat nu ook met mijn eigen merrie en nog een jaarling merrie en dat gaat wel heel goed.
Maar het is handiger op die stal als er grotere groepen samen kunnen staan, vandaar dat ik dat wilde proberen, maar heb er ook geen zin in als mijn ruin of van iemand anders straks gewond raakt met alle gevolgen van dien.
Aan de hand doet die het overigens niet meer, als ik hem aan een halster heb, zweepje in de hand en dan langs een 2 jarige Tinker hengst loop, dan laat ik ze ruiken aan elkaar (staat wel gewoon een stroomdraad tussen) eerst begon die dan te brullen en wilde die uithalen, nu staat hij gewoon wel te ruiken maar doet voorderest niks. Maar als ik hem loslaat begint die dan weer opnieuw naar die hengst te rennen en aantevallen, meestal doet die dat als 'zijn' merries in de buurt van dat andere paard komen.
Hij kan ook niet in een wei staan met alleen maar merries en in de wei ernaast staat dan bijv. een ruin of hengst, dan valt hij ook aan. Dat vind ik dan wel jammer, dat hij ook niet naast een ruin op de wei kan. Ik zal me er dus maar bij moeten neerleggen dat hij zo is, gewoon accepteren, want ik wil geen dominante ruin erbij zetten, vind ik gewoon vragen om problemen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:57

Zet hem eens een tijdje met een grotere dominante ruin samen.
Als die rangorde is bepaald, dan eens een ander paard erbij en bouw dat dan uit naar de groep waar hij in zou moeten staan.
Het mooiste is een ruinen groep voor dit dier en geen merries erbij.

Ik heb een ruinen groep, altijd spelen en de grootste maatjes, is ooit eens een merrie tussen gezet en OORLOG!!!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:05

Mijn merrie heeft ook een dominantie probleem.
Toen ik haar ging verhuizen naar een andere stal deed ik dat met knikkende kniën.
Allemaal nieuwe paarden waar zij wel even zou laten weten dat zij de baas was.
Ze was gewent in een wei met alleen maar merie`s te staan en op de nieuwe plek loopt alles door elkaar.
Ze is eerst in een aangrenzende wei alleen gezet.
Daar vandaan kon ze de groep eerst een week observeren en de rangorde bekijken.
Aan het eind van die week liep de aan de andere kant van de draad steeds met de groep mee naar achteren en weer naar voren in de wei. Hiermee liet ze zien dat ze vond dat ze bij de groep hoorde.
Pas daarna is ze bij de groep in gegaan en het ging gelijk goed!! :D
Ik had verwacht dat ze als een idioot om zich heen zou gaan meppen en alles op alles zou zetten om de leider te worden.
Maar ze accepteerde de leider en nam rustig de tweede plek in beslag :+
Als ze direct in de groep had gemoeten waren er zeker gewonden gevallen. Ik zou hem niet zomaar bij een dominantere in zetten.

Ik denk dat jouw paard te veel te vertellen heeft gehad bij de vorige eigenaar en nu kan jij de rommel opruimen.
Vervelend hoor maar misschien heb je wat an de manier zoals het bij mijn merrie is gegaan.

succes er mee, ik hoop dat het goed gaat komen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 22:24

Dank je voor je antwoord.
Daar had ikzelf ook al aan gedacht, om hem in een wei alleen te zetten, met de wei ernaast een ruin of hengst. Geen merries in de buurt, als dat dan goed gaat ze samen zetten.
Even overleggen met de staleigenaar.

huppeltje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:42

Sylvester en Rock maken ook nog steeds 'ruzie'! Niet meer zo fel als in het begin (doodsangsten uitgestaan soms), maar ze staan toch ook al sinds begin mei samen!
Vooral in de vroege ochtenduren of late avonden hoor ik ze met regelmatig! Dikke kans dat ik 's ochtends weer ergens een dikke pluk staart vind van Rock! Sylvester zit onder de bijtwonden bij nek en borst, Rock heeft welgeteld 1 wondje bij zijn manen en een flink uitgedunde staart! En dat terwijl Rock onder Sylvester door kan lopen! :D
Ik laat ze maar...Ze gaan niet hard tegen hard (niet meer), ze weten vast wel tot hoever ze kunnen gaan!
Eigenlijk wel 'jammer' dat je ze dan op stal hebt staan, denk niet dat iemand zomaar haar ruin bij die van jou zet, een weekje of langer, om het uit te vechten! Hier staan ze achterom, dus lekker laten gaan!
's Ochtends eventuele wondjes insmeren, meer kan ik er niet aan doen! Het houdt vast wel een keer op!

Wat dan wel weer leuk is, is dat Rachaelle dus uit de voeten gaat...Zij laat zich beschermen door Sylvester, ze verbergt zich echt achter hem! :D

Groetjes Tamara

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:13

Hij staat wel 24/7 buiten met 2 merries. Maar er kan in de wei en ook naast de wei geen ruin of hengst staan, vandaar.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:31

sorry dat ik even inbreek. :D
maar hij stond rustig toen hij alleen bij de merriegroep stond. daar werd hij naar zijn plaats gewezen wat je graag wilde. Waarom zet je hem daar dan niet terug ipv weer te willen wisselen, dat is ook niet goed voor hem. Jij wilde hem graag met je eigen merrie hebben staan, terwijl hij tussen die andere perfect stond.
toch?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:28

Daar gaat het topic niet om, ik vraag of mijn ruin ooit nog in een gemengde kudde kan staan of niet en hoe ik dat kan oefenen etc.
En tuurlijk wil ik hem bij mijn eigen merrie, dan kunnen ze in de winter samen 1 stal delen, veel socialer dan maar alleen in een stalletje.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:31

En even antwoord te geven op wat je zegt, bij de andere merrie kudde stond die ook niet 'op zijn plaats' hij was daar niet de baas, dat was wel fijn, maar fokte zich net zo hard op over andere paarden naast hem in de wei, daarbij stond hij ook nooit met de andere merries samen maar altijd alleen. Nu staat die gewoon lekker bij de merries, dus wat is dan beter?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 12:36

Om het nog even erger te maken, dekt die mijn eigen merrie.
Ik heb hem nu alleen staan, voor de duidelijkheid, hij is geen klophengst, maar echt ruin.
Mijn merrie heb ik laten nakijken door mijn da, hij heeft er wel ingezeten, volgende week krijg ik de uitslag van het lab.
Maarja, wat nu? Als die niet met ruinen samen kan en dan nu ook niet met merries, moet die dan maar alleen blijven staan? Dat is toch ook geen paardwaardig leven, tenminste ik heb mijn paarden altijd samen in een kudde, tot nu dan.

Kan ik de vorige eigenaar aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken?
Dit hebben ze nl. mij niet verteld, en niet van zijn dominantie en ook niet dat hij zomerexceem had.
Ik heb hem teruggekocht uit Engeland en weet niet of daar dezelfde wetten zijn als hier.
Hij is ook alweer 4 maanden bij mij.

Daarbij heb ik met een paar NH trainers en gedragstrainers contact gehad, maar ook al zou ik hem daar in training zetten, kans dat die zo blijft is erg groot. Tsja, moet je dan 200 euro uitgeven voor 1 week training, daar 1 maand of langer laten met het risico dat je dezelfde pony terugkrijgt, maar wel 1000-1500 euro lichter bent?

Ik weet me nu echt even geen raad hiermee.........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:19

De enige manier om het te leren is al een paar keer gegeven en dat is een dominante ruin erbij zetten die hem op zijn plek zet.
Jammer genoeg zit daar wel een risico aan vast en dat is dat een van de 2 gewond kan raken.
IK heb momenteel ook een staan die nergens tussen kan, is met 5 pas geruind en voelt zich nog steeds hengst.
we hebben het al met div. paarden geprobeerd, hij heeft zelfs een tijdje met 4 merrie's gestaan tot hij er 1 op begon te jagen.
Vorige week bij een net zo oud nieuw (En ook laat geruind) pension paardje geprobeerd, maar hij wil geen eens kennis maken en valt direct aan.
Tja, jammer voor hem, dan maar alleen staan, al heeft hij er gelukkig weinig last van.
Niemand zit er op te wachten dat zijn of haar paard kreupel geslagen word natuurlijk.
Hij krijgt nog 1 kans met een shetland hengstje wat binnenkort komt.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 09:42

Tsja, dat is nu net het probleem, ik heb geen andere ruin en op de stalling staan eigenlijk ook alleen maar merries. Met die ruinen wat er staan hebben we het geprobeerd, maar ook zonder succes.
En ik wil niet dat een andere ruin dadelijk kreupel staat, vind het dan toch mijn verantwoording, is toch paard van iemand anders.
Dus dan voorlopig maar alleen.

Had nog op internet gezocht naar voeding.
Ik vond Provarium breeding van de groene os, iemand daar ervaringen mee?
Ik wil die wel gaan bestellen en proberen, kan nooit kwaad.

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:09

hallo, ik denk dat je ruin even tijd nodig heeft, je hebt hem nog niet zo lang terug, weer nieuwe omgeving, eerst verkocht 2 jaar geleden, toen naar Engeland?, toen weer naar jou,,,

jullie zoeken alleen maar in ruinen bijelkaar met dominantie uitvechten... aha... ik verzorg paarden van iemand en die heeft ook hengsten, en die heeft een hele eigen kijk op paardegedrag. De merries zijn het probleem, en niet de ruinen, je moet een dominante oude merrie samen plaatsen met je ruin, een oudere merrie, geen jonkie snappie? Is je eigen merrie onderdanig en nog jong? Zo ja dan kan je ruintje lekker de baas spelen en wordt hij macho. Bij een oudere dame is je ruin klein manneke...

opties,

2 ruinen en 1 oudere dominante merrie, of eerst een andere ruin met een dominante ouwe merrie en na een week je ruin er bij en kijken wat ze doen, meestal accepteert een oude dominante merrie geen ruzie, een kuddeleidster wil geen geruzie. als je zoveel geld uitgeeft aan NH training, stuur hem dan maar naar ons en we zetten hem samen met een merrie van 18 jaar en je ruin is kleine man.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:33

Waar woon je ergens in NL?
Het moet wel redelijk in de buurt bij Maastricht zijn, aangezien ik geen auto en trailer heb.
Kan wel iemand vragen maar dan geen uren rijden, helaas.

Oke, stel dat ik hem bij een dominante oudere merrie zou zetten en dat gaat goed, kan ik dan mijn eigen merrie er wel weer bij zetten? (na een tijdje?) Of gaat die dan weer hetzelfde gedrag naar vertonen, ondanks dat hij dan onderdanig aan de oudere merrie is?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:35

Mijn ruin staat nu ongeveer 4 maanden hier, maar het gedrag op de wei, lijkt alleen maar erger te worden. Tijd geven dat snap ik wel, maar zijn gedrag wordt gewoon met de dag (lijkt wel) erger.
Niet qua omgang, maar puur op de wei met andere paarden.

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:05

In Drenthe joh, jeetje maastricht dat is ver weg,,, ja natuurlijk kan je dan je eigen merrie er weer bij zetten. Die merrie van jou kan het probleem zijn, te zachtaardig is ze denk ik. Merries kunnen ook uitdagen en uitspelen zijn als ze hengstig zijn en dingen om de gunst van een hengst,,, de ene merrie meer dan de andere,,, zien we hier wel vaker,,, je ruin maakt misschien wat meer dan andere ruinen testosteron aan in de bijnierschors,,, er kan ook iets aan de hand zijn met een bijnier zegt de baas hier, een ontsteking of tumor, ook kan de castratie niet goed gegaan zijn... ik heb gegoogled en vond een aantal sites en artikelen, ,,, haha de baas hier had weer gelijk! Hij heeft echt een goede kijk op hengstengedrag en zo

laat zijn testosterongehalte prikken, misschien is er een testikel blijven zitten (nog niet goed ingedaald) en is alleen de bijbal verwijderd. Of zit er nog een bal. Of je ruin produceert wat hoger dan gemiddeld testosteron in de bijnierschors,,, of heeft iets aan een bijnier, baas hier zegt: eerste stap is testosterongehalte in bloed bepalen, wijs je da hierop,,,

kijk hier effe http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=965092

en hier http://www.agro.nl/vtc/particulier/paarden/therapie/2001-026.pdf

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:45

Ik weet zeker dat hij goed gecastreerd is. Hij was 3,5 jaar oud. En de da heeft me alles laten zien, wat er af moest en of dat er ook bij zat, zal ik maar zeggen.
Dus hij is 100 % ruin, anders had hij dit gedrag ook al bij mij moeten hebben, hij heeft van 3,5 jaar tot 6 jaar ook bij mij gestaan met andere paarden, ponies, merries, ruinen, ook samen uitrijden ed, waren nooit een probleem.
Alleen die 2 jaar in Engeland, de waarheid zal ik toch nooit te weten komen, helaas.
Maar bloed laten testen is wel een goed idee. Kan nooit kwaad en misschien is er idd wat anders aan de hand.
Mijn da zei zelf dat er 1 op de zoveel ruinen zijn die dit gedrag hebben en dat er weinig aan te doen is.
Hij gaf alleen als advies om hem uit de wei te halen als de merrie hengstig was en meer niet.

Ik denk persoonlijk zelf dat het echt gewoon zijn gedrag is, dat die 2 jaar in Engeland heeft kunnen doen en laten wat die wilde, zowel met die mensen als met 'zijn' merrie.
En dat hij zich nu een hele macho voelt daardoor.