Gaat jouw paard ook zomaar liggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khalid

Gaat jouw paard ook zomaar liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 18:33

Beste mensen,

Wat ik nu toch mee heb gemaakt. Ik heb een nieuw paard gekocht, rij al paar maandjes op hem ( hij is 3 jaar ) en alles ging goed. In eens na 'n paar maanden tijdens het inspannen. Ik schrik me rot, ging hij in eens liggen. het zadel had ik al opgedaan, hoofdstel moest nog hij stond vast met zijn halster aan halstertouw. Ik schrok me dood. Ik keek of hij geen epileptische aanval had en of z'n ogen wegdraaide of iets maar helemaal niets. Hij lag daar gewoon te liggen. Ik riep m'n moeder! Ma! kijk nou!!!, die dacht ook van... gaat hij dood ofzo? Echt heel vreemd. Ik liet hem 1 min ofzo liggen en zei toen van hup, kom op, omhoog. En ja hoor, hij sprong omhoog. Stond weer op, en er was ineens niks meer aan de hand. Sinds dien wilde hij telkens gaan liggen als ik hem inspan en zijn singel aan doe. Nu zijn we weer paar weken verder en nu gaat het weer goed, maar wat dat nou geweest is?

Prikkeling van zenuwen dat hij moest gaan liggen?
proberen eronderuit te komen om te gaan rijden?
ik weet het niet.

groetjes.

Lowara

Re: Gaat jouw paard ook zomaar liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:07

mjah.. dat kan een keer gebeuren. zo'n dier weet natuurlijk niet dat liggen dan niet mag.
heb zelf een van mijn lespony's ( net 5 jaar geworden) en die heeft het ook een keer of 4 tijdens de les gedaan.
niet om onder het werk uit te komen, maar echt puur van " goh.. even gaan liggen.. leuk"..... inclusief kind erop :=
mjah... gelijk gecorrigeerd en kids er attend op gemaakt wat ze moeten doen, maar pony wist niet wat er fout aan was op dat moment natuurlijk.
ivm de leeftijd van je paard, kan het gewoon een fout van zijn kant zijn geweest. zoalgn het niet met zware regelmaat gebeurt, niets aan de hand :)
anders even bijhouden wanneer hij het doet/in welke situaties, zodat je dan kan ingrijpen en actie ondernemen

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:38

ik heb het wel eens een keer gezien een paard dat uit protest ging liggen
maar als het vaker gebeurt zou ik toch even advies vragen aan iemand die meer verstand heeft
van bv zadels of een veearts
een keer moet geen probleem zijn(tenminste als hij zich niet bezeert)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:41

Hihi onze shet doet het ook, als we buitenrijden en we komen langs een lekker stukje gras/ bladeren/ zand dan gaat meneer ff lekker uitgebreid rollen of liggen :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:43

@nouksjens maar dan is hij al wel opgezadelt neem ik aan?
die van de ts doet het al bij het inspannen begreep ik
blijft toch raar dat zezich zo ineens laten vallen

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:47

Uitproberen denk ik... slim paard haha
Volgende keer zou ik hem echt wel duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
Mocht ie t nou echt vaak doen kan het zijn dat het iets van pijn is en kun je dat uitzoeken. Maar in eerste instantie denk ik aan uitproberen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:49

Grietje wilde een keer gaan rollen met kindje erop. Hans snapte ook niet dat je aan de longeerlijn moet werken en niet gaan liggen. Met rijden heeft hij het ook nog een keer geprobeerd, maar nu snapt hij dat hij dat alleen mag als het zadel en hoofdstel af zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:50

Ik denk meteen dat het een vorm van pijnuiting is. Je zegt dat hij het elke keer doet met zadelen, misschien heeft hij wel heel erg pijn in zn rug.
Laat m asjeblieft nakijken, voor het geval je nog meer schade aandoet...

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:55

Mijn paard ( 6 jr) kan het ook doen met opzadelen. Ze heeft een soort singelangst. Word de druk haar te groot dan gaat ze er bij liggen. Heb er bijv. last van als ik het zadel er op heb liggen en dan nog proppen/kalkoenen in ga draaien. Of als ze net na het aansingelen een paar pasjes achterwaards gaat. Als ze tussen de kettingen staat en je doet het zadel erop en daarna de singel (zachtjes) vast gaat ze staan dribbelen. Als je daarna weg stapt lijkt ze erg onregelmatig. Na een stukje stappen is de druk eraf en loopt ze normaal. Ze heeft dus absoluut geen problemen in de rug. Verder doet ze het super dus maak ik mij er niet zo druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:56

aukv schreef:
Mijn paard ( 6 jr) kan het ook doen met opzadelen. Ze heeft een soort singelangst. Word de druk haar te groot dan gaat ze er bij liggen. Heb er bijv. last van als ik het zadel er op heb liggen en dan nog proppen/kalkoenen in ga draaien. Of als ze net na het aansingelen een paar pasjes achterwaards gaat. Als ze tussen de kettingen staat en je doet het zadel erop en daarna de singel (zachtjes) vast gaat ze staan dribbelen. Als je daarna weg stapt lijkt ze erg onregelmatig. Na een stukje stappen is de druk eraf en loopt ze normaal. Ze heeft dus absoluut geen problemen in de rug. Verder doet ze het super dus maak ik mij er niet zo druk om.

En heb je dit ook na laten kijken door een veearts? Lijkt me namelijk niet echt gezond.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:00

Misschien iets over na te denken:
Er zijn 3 instinctieve reacties mogelijk in angst- of pijnsituaties. Vechten, vluchten of verstarren. Vechten en vluchten zijn makkelijk te herkennen, maar verstarren kan lijken op lui/koppig/uitproberen. Dit uit zich vaak in simpelweg gaan liggen.
Je pony is nog maar 3, en doet het bij het aansingelen. Kan het vanachter de computer moeilijk beoordelen natuurlijk, maar er gaat wel een belletje rinkelen.

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:09

Ja, heb ik na laten kijken en mijn paardje is super gezond. Ze loopt met dikke winstpunten in de L2 en gaat eerdaags over na de M. Er zijn meer paarden met dit soort gedrag. Rij al meer dan 25 jr paard en zij is niet de eerste met dit gedrag die ik rij. Heb zo´n 10 jaar geleden ook een paard gehad met het zelfde "probleem". Die presteerde ook goed in de sport en had ook geen problemen met zijn rug. Heb mijn paard vanaf haar 4e en als je rustig aan doet met aansingelen is er niks aan de hand. Sommige paarden hebben dit nu eenmaal. Weet dat een neef en een nicht van mijn paard ook dit gedrag vertonen en ook gezond zijn.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:42

ik weet ook 100 % zeker dat mijn pony gezond is, en nu is het ook weer over he. Het was maar 'n periode van 2 weken ofzo. 1 keer echt gaan liggen en paar keer geprobeert, toen heb ik het onderbroken ( tik tegen zijn buik gegeven ) dat hij moest gaan staan. Ik denk gewoon een bepaalde prikkeling die hij krijgt vanuit zijn zenuwen, waardoor hij signaal krijgt dat hij moet gaan liggen ofzo. Het is ook niet dat hij vervelend doet of moeilijk om eronderuit te komen, helemaal niet. Maar wat 't ook geweest was, ben blij dat het nu over is, maar ben wel voorzichtig met aansingelen nu. ( heb mijn singel nooit strak zitten ) en er zit ook bondje omheen dus... het zal allemaal wel meevallen. Het is wat, die gekke paarden !!!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:43

..en het kan niet zo zijn dat hij een vakantieperiode nodig heeft, om al het geleerde te verwerken? 3 jaar is nog erg jong, helemaal als hij al een paar maanden gereden wordt..waarschijnlijk net 3 geworden, dus met 2,5 al onder het zadel..erg vroeg, alles moet nog uitgroeien en ontwikkelen.
Houd dat dus goed in de gaten ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:44

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:51

Je paard is nog erg jong, 3 jaar nog maar, en dan al volop aan het werk.

ooit had ik een paard die ging gewoon zomaar liggen en dan rollen met een medeeigenaar er nog op en die medeeigenaar kijkt er gewoon stom naar en lacht maar wat en aait m daarna op de hals, jaaaaaaaa en dan bleef hij het telkens doen, ik werd woedend toen hij het weer deed maar dan met mij erop, is ie nou helemaal zeg, zadel kan ervan stuk gaan of erger nog ik kan er onder liggen, ik ging er heel snel eraf en gaf m een goeie mep met de zweep en toen was het gauw over en heeft hij het bij mij nooooit meer gedaan. Het was gewoon om je uit te proberen.

Maar jouw paard is nog erg jong, dus moeilijk vanhieraf te zeggen waarom hij dat doet.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 21:17

Nu doet hij het ook al niet meer hoor. En hij is in de maand maart ingereden door 'n prof. ruiter. 28 maart heb ik hem gekocht en is hij bij mij thuis bezorgd. Hij zei dat ik gelijk erop moest zodat hij mij leerd kennen en gelijk door moet met leren om iemand op z'n rug te dragen. Heb paar dagen thuis in de wei gereden, maar dag ging zo goed en had ik al snel gezien. Toen toch maar 't straat op, was natuurlijk wel schrikachtig en zenuwachtig, maar dat ging ook al gauw beter, ik denk 1 week dat hij gespannen was en na 2 weken reedt ik al met lang teugeltje een buitenritje hoor. Hij was niet bang voor vrachtwagens en trekkers dus was erg makkelijk. Ze leren zoooo snel die beesten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:46

Fijn dat het alweer zo goed gaat :)
Funeste is wel, dat ze zoooo snel leren, dat je ze echt in bescherming moet nemen voor zichzelf..maargoed, ieder zn eigen mening ;)

vivaldi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:43

ik weet er alles van hihi
mijn oude vz paard deet het ook. elke keer als ik ging opzadelen, ging hij eerst een beetje buigen. en dan ging ik trekken, en dan werd het nog erger, dan ging hij al verder liggen. heel raar wij moesten altijd lachen.
maar ik weet waarschijnlijk al wat daar het probleem van was. ze had een veulen en die mocht niet bij haar weg, van haar ,maar dat wilde ik wel, dus ze werd elke keer gek, als ik ging rijden haalde ze vanalles uit, zodat ik zou stoppen en dat ze naar haar veulen mogt. maar ik bleef doorgaan met waar ik mee bezig was. dus op t laatst kon ze niks meer uithalen, en moest ze haar maar lief gedragen. en toen is ze begonnen met gaan liggen naast de stal van haar veulen. en als ik ha dan eindelijk overeind had bleef ze staan en geen stap.
maar mijn vz pony wie ik nu heb die liet hem paar maanden geleden zo vallen met het hoofdstel in doen. dat vond ik best eng, ik weet nog niet wat dat was heel raar. en vanmiddag toen ik het hoofdstel in deed, zou hij hem weer bijna laten vallen. hij gaat niet liggen zoals die anderen maar hij laat hem vallen. maar er zijn nog meer bij ons op de manege wie gaan liggen bij het opzadelen

xxxx

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:03

Ik heb dit ook n keer mee gemaakt, was op mijn toenmalige verzorg pony.
Was altijd gebruikt om te mennen maar naderhand werd ze ingereden, na een tijdje had ze ook zoiets van ik ga lekker liggen ( inclusief mij erop)
Maar achteraf bleek dat ze koliek had.
Maar dat is denk ik bij elke pony/paard anders, denk omdat hij zo jong is nog niet in de gaten had dat het niet mocht of zo.
Maar wel intressant om het hier te lezen, zo leer je nog eens wat ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:10

PP --> OPG

anissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:50

Mijn paard deed dat ook een tijdje. Heel raar heb toen ook een dierenarts laten kijken en de rug na laten kijken. Helemaal niks. Heb ook een zadel die op maat gemaakt is dus leek me al raar. Maar ze deed het elke keer net na het opzadelen. Het leek dan alsof ze gewoon in slaap viel. Eerst door haar voorbenen zakken en zich dan laten vallen. De dierenarts wist ook niet wat het was. Heb het toen op internet opgezocht. En het leek op sleeping down syndrome. Komt er iig op neer dat ze in de kudde teveel de wacht houdt en daardoor weinig slaapt. En als ze dan bij mij is ze zich veilig genoeg voelt om even te liggen. Waarom dat dan met opzadelen is... maargoed het is ook vanzelf weer opgehouden. Ze heeft nu ook een vast maatje in de kudde. Ik denk dat het daarmee te maken heeft.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:10

Oke, maar ja heel vreemd dat liggen. Ik had met de dierenarts gebelt en hij zei misschien 'n prikkeling die ik hem geef als ik de singel aandoe en hij daarvan een prikkeling krijgt, een signaal dat hij moet gaan liggen. Heel vreemd. Maar ook heel vreemd dat het nu helemaal over is en hij het nu nooit meer doet.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:17

Ik vind het eerlijk gezegd klinken als zadel- of singeldwang aangezien het bij het aansingelen gebeurt. Het is dan van belang om rustig op te zadelen en in stappen aan te singelen. Hieronder een linkje, maar op Bokt kan je er ook wel informatie over terugvinden.
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... ew=article

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:29

Ik ben het met BrankaZ eens. Fijn dat het nu niet meer gebeurd, maar ik zou toch extra rustig zadelen of inspannen en goed letten op de reactie van je paard. Signalen kunnen heel subtiel zijn zoals; sneller ademhalen, grote neusgaten, beetje oogwit laten zien etc. Zodra je ziet wanneer het gebeurd kan je in ieder geval je harnachement goed controleren of het wel echt goed past en niet knelt. Of weer een paar stappen terug doen met het opzadelen zoals in de bovenstaande link wordt omschreven. Gewoon om te voorkomen dat dit gedrag terug komt of erger wordt. Ik ken ook een paard die zich laat vallen als je hem wilt afspuiten met water of met vliegenspray of iets dergelijks in de buurt komt. Het is in mijn ogen een manier van angst uiten. Je kunt dit gedrag dan veranderen door stapje voor stapje de angst weg te nemen. Een effectieve methode is desensibilisatie zoals ook beschreven wordt in de link hierboven. Succes!