paarden op reenactment

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

paarden op reenactment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:41

hoi,

even iets dat ik kwijt wil.
Ik ben eens gaan kijken op een reenactment van ridders in de middeleeuwen. ergens periode 1700.
Nu waren er daar 2 passante ruiters die kwamen kijken, en die desondanks de waarschuwing bleven staan kijken naar de show.

Ze waren gewaarschuwd dat er kanonnen werden afgeschoten, maar bleven eigenlijk staan in de overtuiging van, de paarde moeten maar rustig blijven.

nu, die schrokken enorm. was het niet vanwege die schimmel die er nog het meeste vertrouwen had in zijn ruiter, had de andere waarschijnlijk het op een lopen gezet. de vos sprong er tegenaan.

ik vraag me echt af hoe onverantwoordelijk ze zich hebben gedragen om dat te doen, blijven staan met die paarden, terwijl er toch wel volk in de buurt was.

is het ook een reactie van een paard om zich te ontlasten als ze geschrokken zijn?

hoe leer je eigenlijk een paard om geen vluchtreactie te hebben in zo'n geval? of iets dergelijks. (niet dat ik er met een paard wil gaan bijstaan)

groeten. T.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:58

Ik ben er vrij zeker van dat mijn paard er niet vandoor gaat op zo'n moment. Ze zal best schrikken, en mogelijk wat wegspringen, maar meer niet. Zolang er dus geen mensen in de direkte omgeving staan, is er niks aan de hand.

ik zou zo'n waarschuwing ook in de wind slaan, zolang er voldoende ruimte is. De enige manier om je paard te leren ermee om te gaan, is ze ermee confronteren. Wanneer je je paard leert bij schrik eerst te kijken en dan pas actie, dan zal het paard er in beschreven geval ook niet vandoor gaan. Ik ben er vrij zeker van wanneer die twee ruiters nog eens komen kijken, de paarden al veel minder reageren. Rond 1700 gingen de paarden in een strijd ook niet op de loop voor kanongebulder, dus waarom kunnen onze paarden dat niet ook gewoon leren.

delerium

Re: paarden op reenactment

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:06

TAO -> OPG

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:48

Een paard leren om geen vluchtreactie te hebben, is door het te oefenen, oefenen, oefenen...
Een paard moet ontdekken dat er niets gebeurt op het moment dat er zo'n knal klinkt. Een manier van dat oefenen kan door bijv. thuis te beginnen met klappen, speelgoedpistooltje, ballonnen die knallen, etc.... Net zolang tot het paard er niet of nauwelijks meer op reageert...
Een paard wat goed getraind wordt, kan uiteindelijk zonder problemen met een reenactment meedoen. Want die paarden zijn er!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:24

als voorbijrijdende ruiters was het misschien niet zo handig om te blijven staan met veel volk eromheen, maar zoals Ikke en Nickas zeggen is het wel een goed leermoment voor je paard.
Maar dan wel in een veilige omgeving oefenen zonder al te veel niet-paarden publiek eromheen.
Politiepaarden oefenen ook op die manier.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:03

Belangrijk is dat de ruiter zich ontspant op het moment dat het gebeurd. Dit is lastig, maar wel te trainen. Eerst moet je je bewust worden van wat je lichaam doet op een schrikmoment. Zodra je je bewust bent moet je een manier vinden om deze reactie niet te tonen. Nog beter is het als je deze reactie om kunt zetten in juist ONTspanning op het moment dat er iets engs gebeurd. (adem uit, maak jezelf zwaar, zet zachte ogen op en ontspan je spieren) Mij lukt het tegenwoordig vaak om te ontspannen op het moment dat mijn paard schrikt. Dit is voor mij nu een reflex geworden, gevoed door het feit dat dit het beste resultaat oplevert. (en het minste gevaar)
Verder ben ik het eens met eerdere reacties dat je best bij iets dergelijks kunt blijven kijken met je paard, zolang er genoeg ruimte is en je de andere mensen niet in gevaar brengt.
Maar ik denk wel dat een hard geluid ook een vorm van pijn is voor paarden. Ik zou ze er dus niet vaak aan blootstellen, maar een keer moet kunnen om ze aan vreemde situaties te wennen.