Hoe vaak "train" je best een jong paard + hoe lang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Hoe vaak "train" je best een jong paard + hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:19

Wij hebben zopas een 2de arabiertje bijgekocht. Eleona is net 4 geworden, en van nature uit heel nieuwsgierig en vriendelijk. Toch heeft ze ook best wel karakter, als ze iets niet wil laat ze dat duidelijk merken door een lelijk gezicht te trekken, en met haar staart te zwiepen. Even streng toespreken helpt voldoende om haar te doen luisteren. Ze is ook nog volop op zoek naar haar rangorde, want ze durft bvb mijn honden verjagen of tegen je te komen duwen, of in je billen bijten als je haar voeten verzorgt.

Onze andere arabier, Tasmani, is 14 en super wantrouwig. We hebben haar nu enkele maanden, maar slagen er pas enkele weken in ontspannen met haar bezig te zijn. Daarvoor kon je haar nauwelijks pakken, en een veeartsbezoek was een regelrechte ramp. Enkel onder totale verdoving kon hij haar onderzoeken. Tasmani's karakter is echt als bloednerveus te omschrijven. Sinds enkele dagen staat ze halsterloos (voor het eerst in 14 jaar!), ook op het weiland, en tot nu toe gaat dit goed.

Ik zou graag beginnen met Eleona onder zadel te brengen, en Tasmani leren dat met haar bezig zijn, geen angstaanjagende ervaring hoeft te zijn (onder zadel doet zij het trouwens prima, zolang de ruiter zelf rustig en ontspannen is). We gaan meermaals per dag de weide in, soms met snoepje, soms gewoon wat krabbelen. De ene dag loopt Eleona aan de longe en krijgt het zadel even op haar rug, de andere dag Tasmani, maar met haar is het ook meer leren gewassen worden, voetjes verzorgen etc...
Dit voor ongeveer een 20 minuutjes. Als beloning krijgen ze altijd wat biks in een emmer.

Mijn vraag is nu, is dit te veel voor een jong paard, om de dag? Of is dit net te weinig? Ik wil vermijden dat ze gaat denken van "o nee, daar zijn ze weer". Na het "werken" crosst Eleona meestal met de staart omhoog door het weiland, maar ze komt wel nog steeds naar je toe. Is dit spelen of meer iets van frustraties loslaten? Tijdens het "werken" is ze ontspannen en soms koppig, maar nooit angstig.

Tasmani wil ik graag leren alleen te kunnen zijn, dan raakt ze namelijk helemaal in paniek (Ter plaatse dansen, hinniken, constant mesten) maar ze blijft wel bij je. Zal nooit bvb aan het halstertouw trekken. Hoe pak ik dit het beste aan? Want het opgebouwde vertrouwen wil ik niet terug kwijt!

Alvast bedankt!

JoCo

Re: Hoe vaak "train" je best een jong paard + hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:18

Oefeningen wat ik kan doen zijn ook altijd welkom?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:38

volgens mij doe je zeker niet teveel.
Waarom ben je zo bang dat ze het vertrouwen verliezen? 'Werken' kan toch ook heel leuk zijn voor je paardjes en jullie vertrouwensband vergroten?

Voor Tasmani lijkt me grondwerk heel goed. Daarmee kun je ook werken aan vertrouwen, en vervolgens ook aan het alleen zijn.
Ook voor Eleona kan dat zeker geen kwaad (voor geen enkel paard trouwens, het is altijd leuk en goed om ook zonder op je paard te zitten er mee bezig te zijn) zodat zij leert dat jij degene bent die uitmaakt wat er gaat gebeuren en dat ze niet in billen mag bijten.

Ik ben (net als jij geloof ik ;)) ook iemand van de rustige aanpak; één stapje per keer en zo verder. Zowel in de gewone omgang als onder het zadel. Maar om verder te komen is dat 'zo verder' ook belangrijk. Grenzen zijn er om verlegt te worden, als jij je paard genoeg vertrouwen kan geven om met jou nét dat stapje verder te gaan wordt jullie band alleen maar sterker.