Wat kan ik hier aan doen? Laten omvallen in de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Wat kan ik hier aan doen? Laten omvallen in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:51

Ik heb mijn paard nu een aantal keren op de trailer gehad en elke keer als we een bocht door gaan laat hij zich omvallen en schiet compleet in de stress. We hebben een 2-paards trailer en hij staat normaal gesproken aan de rechterkant. We hebben dus ook al eens geprobeerd om hem aan de andere kant te zetten maar dit maakt geen verschil. Ook met een ander paard erbij is hij nog zo onrustig en laat hij zich omvallen.
Verder heeft hij voor zover ik weet geen nare ervaringen met trailers aangezien hij eigenlijk alleen bij mij nog maar op de trailer is geweest en als veulen 1 keer naar de keuring en 1 keer om te verhuizen naar de eigenaren waar ik hem van heb en als er daar iets gebeurd zou zijn zou ik dat wel geweten hebben want dat waren destijds goede vrienden van ons.

We willen dus nu nog eens proberen om hem de hele ruimte te geven in de trailer, dus het tussenschot er uit zodat hij mooi breed kan gaan staan. Alleen ben ik er wel heel bang voor dat hij dan een keer echt gaat liggen en dat we hem er dan niet meer uit krijgen met alle gevolgen van dien.... En ik zat nog te denken om hem een keer zo'n kalmerende pasta of kalmerend poeder te geven zodat hij wat rustiger blijft, kijken of dat werkt.

Mijn vraag is dus of er meer bokkers zijn die hier ervaring mee hebben en mogelijk nog andere tips hebben?
Het is trouwens wel noodzaak dat hij van tijd tot tijd op de trailer gaat i.v.m. met medische behandeling, dus hem er gewoon niet meer opzetten is geen optie ;)

chocobroodje

Re: Wat kan ik hier aan doen? Laten omvallen in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:53

Tja sommige zullen zich nooit lekker voelen in een trailer. Hoe braaf ze er ook ingaan. Probeer hem eens met een andere (kleine) vrachtwagen te vervoeren, vaak als ze dwars staan of achterstevoren hebben ze veel meer evenwicht...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:07

Ik heb begin mei iets soortgelijks meegemaakt met mijn merrie. Die viel ook steeds weg. Aangekomen op de plek van bestemming (wedstrijdterrein) stond ze te druipen van het zweet, met een bebloed achterbeen. Ze is er over haar rug uitgekomen... ;(
Op de terugweg is ze met een anderhalfpaards vervoerd. Ook hierin is ze nog gevallen, maar kon wel weer overeind komen. Thuisgekomen was ze alweer rustig.
Ze stapt nu nog steeds makkelijk de trailer op, en onderweg valt ze ook niet meer.
Heeft jouw 2paards trailer een vast tussenschot, of zo'n flexibele (met zo'n flap)?
Wij denken dat mijn merrie niet genoeg wijd kon staan, en het maar wel bleef proberen, waardoor ze haar been open had gehaald. De trailer waar mijn merrie in stond was een met een vast tussenschot.
Mijn merrie wil ik dan ook alleen nog maar vervoerd hebben in de anderhalfpaards. :)
Sterkte ermee!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:12

Er zijn inderdaad paarden die de helft van een tweepaards te krap vinden. Schot helemaal opzij kan dan voldoende zijn. Probeer het anders gewoon op een heel klein stukje. Kans is groot dat het goed gaat!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:12

Onze pony doet dat ook, ze raakt in paniek en schraapt haar hoeven tegen de zijkant, vaak komt ze met wondjes van de trailer af, na heel veel geprobeert te hebben, zetten we het schot nu schuin, we laten het er wel in dus en dan gaat het prima. Helaas moeten er vaak 2 mee en dan begint het weer,heel heel, rustig rijden en bandages tot over de kroonrand is dan nog het enige

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:19

Ok dus ik moet denk ik toch maar eens mijn angst overwinnen en het proberen om hem zonder tussenschot te vervoeren.. :D
@ Dabo: we hebben zo'n 'flexibel' tussenschot maar wel met een ijzeren stang aan de bovenkant dus die kan hij tijdens het rijden niet echt opzij schuiven, dat geeft niet mee (neem tenminste aan dat dat je gedachte er achter was ;) )

Ik gebruik trouwens geen transportbeschermers, omdat mijn paard van zichzelf redelijk dikke sokken heeft, maar zou hem dat ook zekerder kunnen maken als ik die wel gebruik?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:53

met een flexibel tussenschot kunnen ze met de benen wijd gaan staan, dus dat is al een stuk beter ;)
Ik had lage transportbeschermers om, maar die zijn gelijk de vuilnisbak ingegaan. Heb nu hoge. Mijn merrie had dus het been tot het botvlies beschadigd (ter hoogte van spronggewricht)
Zij gaat NOOIT meer zonder goede transportbeschermers mee op reis ;)
Ik moet wel zeggen, ze is uit Frankrijk gekomen, dik 5 jaar geleden, zonder enige vorm van beenbescherming hoor. Maarja, je moet wat meemaken eerst, voor je het licht ziet... (in mijn geval dan) ;) :D

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:23

Dabo schreef:
met een flexibel tussenschot kunnen ze met de benen wijd gaan staan, dus dat is al een stuk beter ;)
Ik had lage transportbeschermers om, maar die zijn gelijk de vuilnisbak ingegaan. Heb nu hoge. Mijn merrie had dus het been tot het botvlies beschadigd (ter hoogte van spronggewricht)
Zij gaat NOOIT meer zonder goede transportbeschermers mee op reis ;)
Ik moet wel zeggen, ze is uit Frankrijk gekomen, dik 5 jaar geleden, zonder enige vorm van beenbescherming hoor. Maarja, je moet wat meemaken eerst, voor je het licht ziet... (in mijn geval dan) ;) :D

Haha, je bent niet de enige die eerst wat moet meemaken voordat je het licht ziet ;) Ik ben er af en toe net zo een hihi.
Maar goed dan denk ik dat ik toch ook maar een setje transportbeschermers aan ga schaffen, zeker als we voor de eerste keer weer op pad gaan...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:53

ik heb juist de transportbeschermers afgeschaft omdat ik het licht heb gezien.... dat kan dus ook..! :)

Paarden kunnen zich om meerdere redenen laten vallen/omvallen in de trailer:
ze weten zich niet te balanceren, ze vinden de ruimte te groot, ze vinden de ruimte te klein, ze willen schuin staan of juist andersom. Sommige trailers hebben van die kussens tegen de wand waar de paarden tegenin gaan hangen en dus omvallen, sommige paarden hebben die kussens juist wel nodig voor hun balans....

Maar de grootste reden is vaak de chauffeur!
Je kunt wel vinden dat je rustig rijdt maar is dat ook echt zo? Kun je een kopje koffie op het dashboard zetten en op plaats van bestemming aankomen zonder geknoeid te hebben? Dan pas rij je rustig genoeg (en is je koffie ook koud als het goed is).
Ik zie zo vaak mensen met een trailerprobleem wat grotendeels ligt aan de rijstijl. Realiseer je dat een paard niks ziet onderweg en dus niet weet wanneer de trailer links of rechtsaf gaat. Ga zelf maar eens in de (stads)bus staan zonder je vast te houden, met je neus in de rijrichting en ogen dicht.... :D

Dus eerst kritisch naar de rijstijl kijken, zit dat wél goed dan eens kijken naar de ruimte en of je paard een balansprobleem heeft misschien. Sommige paarden willen door het raam kunnen kijken, anderen weer niet. Het kan zoals ik al zei van alles zijn.
Dus kwestie van uitproberen, je zou een stang van een 1,5 paardstrailer kunnen lenen en je schot een stuk opzij kunnen zetten en eens kijken hoe dat gaat.

Een paard alleen in een 2 paards hoort overigens niet rechts maar links te staan ivm afronding van de weg en eventueel in de berm moeten rijden en dan te voorkomen dat je paard omvalt....

Ik zou hem zeker niet sederen! Dan worden zijn reacties alleen maar langzamer en ligt ie dus sneller onderuit!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:01

Sederen is inderdaad het slechtste wat je kunt doen.
Probeer eerst inderdaad zonder tussenschot. Lijkt het daarmee iets beter te gaan, dan kun je ook een 1,5 paards trailer proberen.
Gaat het niet beter, dan paard (op de meest veilige manier) in de trailer pakken en op naar het Balingehof. Zij kunnen je hier sowieso mee helpen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:39

cissy schreef:
ik heb juist de transportbeschermers afgeschaft omdat ik het licht heb gezien.... dat kan dus ook..! :)

Paarden kunnen zich om meerdere redenen laten vallen/omvallen in de trailer:
ze weten zich niet te balanceren, ze vinden de ruimte te groot, ze vinden de ruimte te klein, ze willen schuin staan of juist andersom. Sommige trailers hebben van die kussens tegen de wand waar de paarden tegenin gaan hangen en dus omvallen, sommige paarden hebben die kussens juist wel nodig voor hun balans....

Maar de grootste reden is vaak de chauffeur!
Je kunt wel vinden dat je rustig rijdt maar is dat ook echt zo? Kun je een kopje koffie op het dashboard zetten en op plaats van bestemming aankomen zonder geknoeid te hebben? Dan pas rij je rustig genoeg (en is je koffie ook koud als het goed is).
Ik zie zo vaak mensen met een trailerprobleem wat grotendeels ligt aan de rijstijl. Realiseer je dat een paard niks ziet onderweg en dus niet weet wanneer de trailer links of rechtsaf gaat. Ga zelf maar eens in de (stads)bus staan zonder je vast te houden, met je neus in de rijrichting en ogen dicht.... :D

Een paard alleen in een 2 paards hoort overigens niet rechts maar links te staan ivm afronding van de weg en eventueel in de berm moeten rijden en dan te voorkomen dat je paard omvalt....

Ik zou hem zeker niet sederen! Dan worden zijn reacties alleen maar langzamer en ligt ie dus sneller onderuit!

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :D
Onze rijstijl ligt het zeer zeker niet aan, we rijden echt ontzettend rustig helemaal in bochten waar het probleem zich het meest voordoet, vooral ook omdat we weten dat, dat zijn moeilijke punt is. Dat kopje koffie blijft wel staan en die is ook wel koud tegen de tijd dat we op plaats van bestemming zijn ;) Om je even een voorbeeld te geven, voorheen ging hij altijd mee naar de manege voor les. Een stukje wat wij normaal in vijf minuten rijden, op normale snelheid (80 km wegen). Met hem achterin doen we er ruim twintig minuten over.
Dat van die linkerkant vind ik wel een goede, had ik eigenlijk nooit bij nagedacht, hoewel je dat probleem natuurlijk wel ook hebt als je 2 paarden moet vervoeren... Maar dan is het gewicht denk ik wel beter verdeeld over de trailer. Ik ga het in elk geval nog eens proberen misschien helpt het ook wel! :)

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:19

ik heb eens gehoord van mensen waarvan het paard het ook deed dat er op een 1 paards trailer niks aan de hand was

Rowan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:06

als je het schot er tussen uit haalt kan hij wijdbeens gaan staan, meestal zijn ze dan stabieler.
als hij dan gaat liggen kun je hem het best helemaal losmaken, halster af enzovoort.. heb ik ook eens meegemaakt en losmaken werkt goed :)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:16

mijn haf gooit zichzelf tegen de wand aan ,zo erg dat ik het aan de buitenkant van de trailer ziet en niet alleen in de bocht maar ook gewoon op een recht stuk
ik rij super rustig en hij staat in een tweepaards trailer met een tussenflap
ik rij nu geen lange stukken meer met hem in de hoop dat het nog een keer overgaat
hij loopt wel makkelijk op en af de trailer

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:43

Mijn paard maakte ook een hoop kabaal in een 2 paards trailer incl zich zelf tegen de wand aan laten vallen. Als we het tussenschot opzij zetten was er niets meer in de hand. Nu vervoer ik hem al jaren in een 1 1/2 trailer. Geen centje pijn. Alleen erop zetten, rustig onderweg en er ook weer alleen van af te halen. Zalig.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:46

mijn paard doet dat ook als ze in een tweepaard staat en één kant tot haar beschikking heeft. wanneer ik haar alleen in de trailer zet zonder tussenschot gebeurd en niks; ze gaat dan wijdbeens staan en houdt prima haar evenwicht........maar zodra ze met tweeen staan is het een gedoe van jewelste