Voedernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Voedernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:24

Er is vast een topic over, maar ik kon het zo snel niet vinden, dus open ik bij deze een nieuwe :D

Voedernijd.

Voorheen nooit problemen gehad als ik mijn 'oude' shetlander (16 jaar nu) moest voeren.
Ze stond netjes op haar voer te wachten en ik was wel eens lang bezig voordat ik alles had verzameld (ze krijgt geen kant en klaar voer). Maar nooit geschraap of gedraai of wat dan ook.
Ook kon ik makkelijk het voer weer uit de bak nemen als ik bedacht dat er nog wat bij had gemoeten oid.
Ze stond het vriendelijk af en wachtte gewoon tot het weer terug kwam.
Voor een shetlander die graag eet, erg netjes dus lijkt mij zo.

Maar nu heb ik er een shetlander bij (2 jarige) en nu is mijn nette 16 jarige pony ineens veranderd in een klein monstertje. Was het eerst nog dreigen met de oren plat in de nek, is het nu over gegaan tot sluipgang richting de ander zijn bak, om die dan ineens al steigerend met maaiende hoeven een soort van te bespringen.
Of zoals daarnet, een fikse rake klap uit te delen, of met de tanden in de borst van de ander gaan hangen.
Ze gaat dit nu ook al doen voor wat aandacht en de ander dreigt inmiddels al net zo hard terug.

Duidelijk geval van voedernijd lijkt mij zo.
Ik weet er alleen even geen raad mee en vraag hier dan ook om tips.

Ik begrijp wel dat de oudere pony, die 13 jaar alleen stond en niets hoefde te delen, zo reageert, maar toch wil ik het wel heel graag oplossen voordat er echt ongelukken van komen.

Ik zet ze nu (uiteraard) uit elkaar om te voeren (schrikdraad ertussen), maar dat is geen blijvende oplossing omdat het stukje wei zich er niet goed voor leent. Een ander kan nu ook eigenlijk niet zomaar voeren zonder eerst met draad en palen in de weer te gaan.

Soortgelijke ervaringen zijn ook welkom (dan weet ik misschien wat mij nog te wachten staat).

Tigra_

Re: Voedernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:22

Nouja opzich redelijk logisch leider eet eerst en de ondergeschikte mogen pas al de leider klaar is.
Probleem ken ik een beetje. Maar sta er altijd tussen zorg gewoon dat de leider uit de buurt blijft. Zolang ik er sta weet hij dat hij niet in de buurt mag komen want ik ben zijn "leider". En dat ben jij als het goed is ook over de shet en zul je het probleem zo het makkelijkste oplossen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 11:32

Ja in principe wel, maar er zijn helaas meerdere mensen die wel eens moeten voeren en die hebben er eigenlijk weinig verstand van (ik zet eten klaar, zij geven het).
Dit gaat nu uiteraard niet op die manier. Sowieso de uitloop in komen met 2 bakken voer is al een hachelijke onderneming op dit moment zonder overwicht :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:46

Ik weet niet of het helpt maar ik doe het al heel lang zo en ze maken nu geen aanstalte meer om naar elkaar bak te gaan als ze eten krijgen omdat ze weten dat het niet mag als onervaren mensen het doen weet ik natuurlijk niet of ze dan ook nog zo braaf luisteren. Maar anders denk ik toch dat je ze zeker in het begin elke keer apart moet houden als ze dat in de gaten hebben als ze er niet bij kunnen houden ze op een gegeven moment wel op met proberen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:41

Laten we dat hopen :D
Vandaag met hooi geven ging goed.
Althans de oudste gaat eten, de jongste had nog weinig trek en bleef wat rondkuieren. Ik vermoed nu dus dat de oudste dubbele portie hooi op heeft. Hmmm ... is nog niet zo eenvoudig 2 paardjes onderhouden :+

Anwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:43

Doet ze het ook als je met je hand in zijn bak komt?
Zo ja, kan je misschien als je met je hand in zijn bak gaat er een snoepje in leggen zodat hij denkt 'Hee lekker je pakt dus niks weg' ook kan je je hand er een tijdje inlaten als hij gaat eten ( pas wel op dat je vinger er naderhand nog aan zit :+ ) en zo verder.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 16:11

Het probleem is niet dat ik niet in of aan de bak van de pony mag komen als ze eten heeft. Ik kan zelf haar bak makkelijk afpakken, er ook gerust mijn hand in steken, want er zal weinig gebeuren.
Maar als de andere al naar haar bak kijkt, dan vliegt ze die pony aan. Oren plat in de nek en tanden ontbloot. Ook voor een lekker polletje vers gras doet ze dat. Ook voor aandacht doet ze dat. Mijn aandacht, mijn gras, mijn bak. Ook wel logisch als je altijd alleen hebt gestaan natuurlijk ; zal deels zeker ook jaloezie zijn :o