Shetlander hengst erg dominant tegenover andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mijkee_

Shetlander hengst erg dominant tegenover andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 13:00

Hoi,

Wij hebben een shetlander hengst van 5 jaar. Sinds mei hebben wij een nieuw paard erbij. We hadden al een andere paard en nog een shetlander ruin(ook 5jaar, samen op gegroeid met die hengst)

Sinds we dat nieuwe paard hebben is de hengst erg dominant tegenover de andere paarden. De andere paarden zitten onder de wondjes (soms ook behoorlijk groot en bloedend). De shetlander ruin staat samen met de hengst in een stal (3 bij 3,5), de ruin wordt zowat in elkaar geslagen en de ruin wil daardoor ook niet meer zijn stal in.

Wij zitten nu er aan te denken om hem als nog te laten castreren. Maar we vragen ons af of dat nog wel zin heeft? Is het niet al te laat en dat ie zijn hengsten gedrag blijft houden?

Zoja, dan gaan we opzoek naar een andere adresje voor hem.

Groetjes Mijke

LoveLita

Re: Shetlander hengst erg dominant tegenover andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:06

Ik denk dat je er toch verstandig aan doet om het te laten castreren. Nee heb je, ja kun je krijgen.. :)
Dat hengstengedrag zal er nu wel een beetje inzitten, maar zijn hormoontjes zullen wel duidelijk minder worden!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:45

Ja precies die hormonen spelen een grote rol denk ik, je kan het proberen.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:08

ik zou sowieso laten castreren, dan word ie in zijn hoofd sowieso een stuk rustiger.

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:34

misschien kan je hem beter appart zetten,
als je geen andere ruimtes hebt zal ik hem wel laten castreren,
meestal helpt dat wel, aangezien hun hormonen dan iets veranderen,
maar inderdaad, niet altijd..

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 17:02

we hebben hem al apart gezet, maar hij zit steeds te hininken en ik vind dat paarden gewoon in een groepje moeten leven. dus apart zetten is geen optie voor een langere termijn :)

we gaan morgen de DA bellen voor advies

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 09:57

morgenochtend laten we de hengst castreren

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:06

Houd er rekeing mee dat het na castratie vaak nog wel een tijdje duurt voor het 'hengstengedrag' minder wordt.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 12:29

ja dat weten we, we hebben onze andere shetlander ook laten castreren en daar duurde het ook een tijdje :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:58

Ik ben benieuwd of er meer mensen ervaring hebben met het castreren van een hengst op latere leeftijd.
Ik heb zelf namelijk een shetlander van 5 laten castreren omdat ik hem ook bij mijn merrie wil laten lopen. Echter is het nu 5 maanden geleden dat hij is gecastreerd en tot op heden merk ik geen verandering, hij probeert nog steeds de merrie te dekken.
Voorheen had hij nog nooit bij een merrie gestaan en dus ook nog nooit gedekt.
Zou dit nog over gaan of zal hij altijd zo blijven doen?

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:46

vandaag is ie gecastreerd, dus hopen dat we over een tijdje verbetering zien :)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:47

Ben benieuwd :D Zou fijn zijn!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:16

Hoelang duurt het ongeveer voordat je het verschil kan merken?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:28

Bij die van mij zie ik nu 4 of 5 maanden later nog steeds geen verschil om gek van te worden. Zo zal t moeilijk worden om hem te houden. Flink balen want ben echt gek op dat kleine ding. Nu lijkt hij nog steeds op een grote zwarte hengst verpakt in een mooi barbipaardje......

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:35

Ik denk dat je er toch goed aan gedaan hebt, bij de ene hengst duurt het langer als bij de ander. 6 maanden is zeker niet abnormaal als ze lang hengst geweest zijn.
Is hij naar jullie toe ook dominant?

nog veel succes

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:35

XLeandrosX schreef:
Bij die van mij zie ik nu 4 of 5 maanden later nog steeds geen verschil om gek van te worden. Zo zal t moeilijk worden om hem te houden. Flink balen want ben echt gek op dat kleine ding. Nu lijkt hij nog steeds op een grote zwarte hengst verpakt in een mooi barbipaardje......

Is Nappie ineens zwart geworden Tanja? :D ;)
Ik dacht dat je hem bij je andere Shetruin had staan en niet bij de merrie's?

Maar probeert hij ook echt te dekken of doet hij dit, zoals hij altijd bij Niek deed, zoals in het begin van dit filmpje te zien
http://www.youtube.com/watch?v=4eFuAC2sAWE
Hier komt geen 'piem' aan te pas maar wel de hengst proberen uit te hangen. Mijn Haflinger is er niet echt van onder de indruk.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:37

Ik had Nap eerst alleen bij kwintus staan. Toen clarissa en fabian thuis kwamen heb ik ze samen gezet. Nap bleef maar achter op springen bij clarissa. Ze had er echt rug klachten aan over gehouden. Nu heb ik ze weer gescheiden en staat hij met kwintus. Hij blijft echter erg roepen en schreeuwen naar clarissa. Het is ook moeilijk om kwin uit de wei te halen en Nap alleen achter te laten. Hij staat dan echt te stuiteren en is dan zeiknat binnen een mum van tijd.
Clarissa en fabian gaan naar de zomer weer weg. Ik hoop dat t dan weer beter gaat met NAP, want hij maakt het ons nu wel heel lastig. Ook naar ons is hij erg dominant en loopt enorm te draaien en te stieren. Ik hoop zo dat t beter gaat worden, want ik geloof niet dat hij zich zo lekker voelt. Ik zie een bonk frustratie in de wei staan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:57

Dat hij roept nu hij weer met Kwintus staat zou ik me niks van aantrekken. Dat gaat vanzelf weer over, als hij haar maar niet kan zien/horen!
We hebben hier een keer een pensionshet gehad waar hij dikke vriendjes mee was. Toen die weg ging heeft hij ook een paar dagen geroepen maar dat was ook snel weer over.
Je moet niet vergeten dat er in een korte tijd heel veel is gebeurd in zijn leventje. Dat heeft hij mss toch niet goed kunnen verwerken. Je weet soms niet wat er allemaal in zo'n paardje omgaat.

Hij is toch eind maart gecastreerd? dus nog geen 4 mnd. Dat lijkt mij nog erg kort, ik zou zelf een half jaar aanhouden.Volgens mij duurt het even voordat al die hormonen weer op orde zijn. Wat zegt je DA er van?

Dat hij dominant is naar jullie kan ik niet plaatsen. Ik heb nooit last met hem gehad.
Je vertelde pas dat het zo goed ging, zelfs met de kinderen en dat hij van knuffelen/tutten hield. Is dat ineens veranderd?

Weet natuurlijk niet wat je zoal met hem doet. Maar mss is het een idee om hem even helemaal met rust te laten en hem met Kwintus te laten staan zodat hij tot rust kan komen? Mss gaat het hem allemaal te snel. Het is een heel gevoelig paardje. Hij lijkt wel stoer en doet stoer maar hij heeft een heel klein hartje ;)

Ik mis hem trouwens nog steeds... sorry, is even off-topic.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:48

Hij is dominant geworden naar ons toe sinds clarissa er bij is. Klopt idd, had zelf het idee dat t veel langer geleden was. Ik heb hem nu alleen met kwintus staan en laat hem idd een beetje met rust. Ik geef hem even de tijd om alles weer te plaatsen, ik weet dat hij erg gevoelig is. Het zal vast even duren, maar ik verwacht dat t goed gaat komen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:27

Op zich is het gedrag dan wel te plaatsen als hij zo doet sinds Clarissa er is. Hij ziet haar natuurlijk als zijn merrie en beschermd haar wss voor buitenstaanders.
Ik weet nog dat Nappie ook heel bezitterig was naar die pensionshet die hier stond. Ik mocht er wel bijkomen maar Niek niet.

Als ik met Niek op stap ging zette ik Nappie in zijn stal met wat hooi en daar heeft hij nooit moeilijk over gedaan. Tis denk ik ook een kwestie van gewenning.

Fijn dat je hem samen met Kwintus hebt gezet en hem nog de tijd geeft!