Appaloossa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wamhorse

Appaloossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:23

Hoi Allemaal,

Ik hoop dat ik hier het onderwerp goed heb geplaatst zoniet sorry

Ik ben aan het overwegen om een appaloossa erbij aan te schaffen. Nou zou ik wel graag iets van jullie ervaringen met dit soort willen weten. Zoals hoe zijn ze in de omgang zijn ze voor bepaalde ziektes aandoeningen gevoelig en uiteraard ook persoonlijke verhalen. Nou ik ben benieuwd.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:27

Heyyyy das nog eens mooi nieuws!
Op mijn vorige stal stond een appaloossa, zij fokte er ook mee en dat was de grootste schat die je maar voor kan stellen.
Merel reed er ook op.
Ze zijn over het algemeen die niet zo groot he? ;)
deze viel zelfs nog in de pony maat.
Onassa stond naast haar in de stal daar.
En Onassa met haar mega voedernijd toendertijd....Appa gaf er niets om, keek hooguit een beetje verveeld van "ppffff peerd, maar je niet zo druk!!"" :D

spyro

Re: Appaloossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:56

Hey

Zelf heb ik een kruising appaloosa x new forest. Vader chewane v/d langenieuw.
Hij heeft ontzettend droge, mooie en dus sterke benen.
Zijn hoeven zijn sterk. Daar staan de appies om bekend

Qua karakter is hij eerlijk, betrouwbaar en een tikkeltje eigenzinnig.

Verder staan de appaloosa's naar mijn weten niet bekend om bepaalde ziekten.

De orginele appaloosa is een gesterkt en gehard ras.
Het verhaal gaat dat de indianen met de appies fokte en zij wilden snelle en sterke paardjes. De Spanjaarden kwamen in optocht en roeiden de Indianen uit. De overgebleven indianen vluchtten en namen de overgebleven appies over. Het was een hele barre tocht. Een hoop appies redden het niet. De sterkste bleven over en hier fokten zij verder mee.
Uiteraard zullen er door onze fokprogramma's bepaalde eigenschappen verminderd zijn.

Wat ik wel eens heb gehoord is dat de Nederlandse appaloosa wel eens wat moeilijker kan zijn dan de Amerikaanse. De Amerikaanse schijnen wat meegaander te wezen.
Of dit waar is???

Het is een prachtig ras!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:52

Wat voor Appaloosa zou je willen dan?
De Nederlandse Appaloosa is geen ras maar een kleurenstamboek, dus de diversiteit is groot.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:26

Ha allemaal,

Ik kijk natuurlijk weer veel te laat maar bedankt voor de reacties ik zie en hoor om me heen vooral positieve reacties en dat ze sterke hoeven hebben is mooi meegenomen. Ook ben ik bekend met het verhaal van de indianen des tijds. Leuk om te lezen dat dat hier ook weer word vermeld.

Het liefst wil ik een Amerikaanse Appaloosa. (Ja Onassa ik weet dat ze vaak niet zo groot zijn, maar dat maakt in deze niet uit. Een groot paard heb ik al hahaha).

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:40

Wilje dan de Appie voor jezelf of voor je lief?? :D ;)