Dominant gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Girassol

Dominant gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 14:40

Ik ken een pony die niet bij je weg wil gaan als je gaat longeren. Of je nou echt gaat longeren of het los doet (dus zonder iets), ze komt op je af en wil niet weg. Als je haar weg probeert te drijven, gaat ze juist degene die wil longeren opdrijven. Ik heb dat nou eens gezien en eerst vroeg ik me af of ze misschien gewoon niet snapt wat de bedoeling is, maar omdat ze toch wel opdringerig doet als iemand haar weg probeert te drijven heb ik eerder het idee dat het dominant gedrag is. Zou dat kunnen kloppen? En zo ja, wat zou je kunnen doen om haar jouw ruimte te laten respecteren en ervoor te zorgen dat ze zich wel laat longeren?

Het is trouwens niet mijn pony, maar ik heb het eens bekeken en ik was nieuwsgierig naar de meningen en eventuele oplossingen van Bokkers.

Palmera

Re: Dominant gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:54

De wedervraag is nu eerst of de pony het ooit wel goed geleerd heeft? Longeren moeten ze leren. Eerst leer je je pony aan een halster bij je te blijven en niet weg te springen en als hij dat snapt doe je hem weer een halster om en stuur je hem weg! Het beste de eerste paar keer met zijn 2-en. De ene staat in het midden en de ander loopt naast het hoofd van de pony

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:56

Het kan zo zijn dat die pony het niet begrijpt, maar verwacht dat het eerder dominand gedrag is.
(moeilijk te beoordelen als je het niet kan zien)

Ik heb een paard beleerd die het ook niet begreep. Na lang oefenen is het me gelukt.
Door eerst met de pony mee te lopen en steeds meer afstand te gaan nemen begrijpen ze het vaak wel.
Ik heb zovaak het grondwerk met haar geoefend dat ik uiteindelijk alles met haar kon doen. Tijd en geduld is een schone zaak.

Is de pony nou heel dominand, dan zal ik ook dominand naar de pony optreden.
Stel dat de pony dominand is, is het probleem al eerder geschiet.
Probeer er achter te komen wat er is gebeurd, en dit op de tegenovergestelde mannier op te lossen.

Hoop dat je begrijp wat ik bedoel

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 19:59

Tja ik vroeg me dus ook af of het echt niet begrijpen is of dominant gedrag. Van wat ik zie, denk ik toch meer aan dominant gedrag omdat ze echt naar de persoon toe loopt (soms draaft) en met haar hoofd schudt en het lijkt alsof zij de persoon probeert op te drijven. Of de eigenaresse van de pony in kwestie verder wat wil doen qua longeren, weet ik niet maar ik vind het wel interessant om te kijken hoe dat nou in elkaar steekt zeg maar. In ieder geval bedankt voor de reacties :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:10

Het lijkt me haast dominant gedrag, maar als degene die longeerd het niet goed aangeeft is het weer anders natuurlijk.
Ik ken ook wel een pony die weet dat als hij recht voor je neus gaat staan je eigenlijk niets meer kan(dat is dus dominant van hem ;) ) maar je moet gewoon handig genoeg zijn om dat aan te geven.

Ze doet het ook zonder longeerlijn?
dan lijkt het me echt dominant :j
Als jij je eigen ruimte aangeeft moet ze gewoon daaruit blijven, punt uit.(of de eigenaar moet zo "raar" bezig zijn)
Met de lijn kan ik me voorstellen dat ze niet begrijpt of ze nog weg moet(de zweep/wat jij wil) of dat ze naar je toe moet(de lijn)
Zonder lijn kan ze doen wat ze zelf wil, maar ze kiest er dus voor om jou te domineren.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:17

het lijkt mij zo ook wel dominantie.
ik denk dat het beste idd met 2 personen kan worden gewerkt.
zodat ze in ieder geval leert wat de bedoeling is en wat er wel en niet van haar word verwacht.
degene die naast het paard meeloopt moet alleen geen stem gebruiken en alleen het paard meeleiden als het fout gaat...

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 22:01

Inderdaad, zonder lijn doet ze hetzelfde. Als de eigenaresse er wat mee wil doen dan zou ik het zeker met haar hebben over de meningen en tips die jullie hebben gegeven. Voor nu is het gewoon handig voor mij om te weten als ik zoiets mee maak als ik zelf bezig ben met een paard dus bedankt!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:31

Om hier even op in te gaan: Mijn paard heeft dit dus ook!
Longeren is altijd een probleem geweest. Ze ontplofte om de haverklap aan de longe, probeerde keihard weg te rennen, omdraaien enz. Dit is vanaf het begin altijd zo geweest en heb het de eerste paar keren (voor het inrijden) altijd alleen moeten doen, dus heb niet snel genoeg dit op kunnen lossen. Na een aantal keer met z'n tweeen gedaan en toen ging het na een tijdje prima. Maar sinds een half jaar is ze dus weer zo aan het spoken... Nu spring ik daar elke keer op in door als ze gaat rennen en bokken rustig blijven en terug nemen naar draf en weer verder gaan. Als ze van me weg rent, terug trekken en dan rustig blijven, gewoon verder gaan waar we gebleven waren. Als ze omdraait idem. Als ik haar nl erg op haar kop gaf, kwam dit vaak net te laat en werd ze helemaal hysterisch en werd het nog niets. Vaak als ik dit tijdens een longeer sessie zo deed, werd ze na een kwartier wel rustig en ging het goed...
Tot gisteren.... Eerst ging het eigenlijk wel (op wat bokken en rondgalloperen en patserig draven na) totdat ik voor de 3e keer van kant ging wisselen. Toen ik haar weer van me af wilde laten lopen, liet zij mij eerst niet naast zich komen door rondjes te gaan draaien. Toen ik wel naast haar stond en haar de gebruikelijk hulp gaf, ging ze rondjes om me heen lopen en wilde ze niet bij me weg... Daar stonden we dan, rondjes om elkaar heen aan het draaien... :S
Toen ik haar een klein prikje met de zweep tegen haar billen gaf, met de gebruikelijke hulp, ging ze staan steigeren. Dus ik denk: ik doe het eens zonder zweep, want daar is ze nog wel eens rillerig voor (god mag weten waarom, ik gebruik hem nooit in de zin van dat ik haar sla ofzo). Maar weer het zelfde verhaal. Toen ik een paar passen achteruit liep en het uiteinde van de lijn naar haar (zonder te raken) billen gooide, kwam ze met de oren in de nek op me af, met de voorbenen in de lucht en vanuit een keiharde draf!!
Ik wist niet wat ik zag!!
Ze heeft dat zo nog 2 keer gedaan en ik wam niet verder, dus ik dacht op een gegeven moment: en nu?? Want elke keer als ze op me af kwam rennen/vliegen trek je op een gegeven moment aan de lijn en staat ze weer bij je. Krijg haar dan maar weer eens van je af...

Dus ik heb een stuk van de bak door midden gezet met een lijn en heb haar alles afgedaan. Toen ben ik in het midden gaan staan met een touw en heb ik een stuk grondwerk gedaan. Elke keer als ik haar op wilde drijven van stap naar draf of als ze van me af moest, van halt naar stap dus, dan viel ze me weer aan. Eerst schrok ik natuurlijk want ik zag een aantal benen voorbij komen en een boos paard, dus stapte ik opzij. Maar toen dacht ik: nee, dit is de reactie die ze wil! Dus toen elke keer als zij mij aanviel omdat ik een drijvende hulp gaf, stapte ik juist heel hard naar haar toe (wel oplettend natuurlijk dat ik geen benen tegen mijn hoofd kreeg). Zij reageerde daar op door van mij weg te draven (meestal wel met een bok) maar daar ging ik dan direct achter aan (niet jagen, gewoon snel lopen) om haar door te laten draven op de hand die ik wenste. Zo heb ik dat een half uur gedaan, door elke keer van hand te laten veranderen , van stap naar draf van halt naar stap van draf naar stap enz. en door mij niet te laten intimideren, luisterde ze op een gegeven moment zonder te bokken, aan te vallen of wat dan ook!!
Vanmiddag en morgen ga ik lekker rijden (wat wel heel goed gaat trouwens) en dan zaterdag weer longeren. als ze dan weer zo doet, ga ik het weer proberen op te lossen met grondwerk op die manier.

Hebben mensen nog andere tips voor mij?

Roos62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:39

Mijn paardje deed dit ook, het is dominant gedrag, een paard hoort je te volgen en bij je te blijven, maar wel als jij dat wil, en zeker niet te dichtbij!
Rustig elke dag oefenen met afstand houden, terugduwen, achteruit laten lopen, netjes stil blijven staan als jij dat wil en je niet mee laten slepen, etc.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:28

Roos62 schreef:
Mijn paardje deed dit ook, het is dominant gedrag, een paard hoort je te volgen en bij je te blijven, maar wel als jij dat wil, en zeker niet te dichtbij!
Rustig elke dag oefenen met afstand houden, terugduwen, achteruit laten lopen, netjes stil blijven staan als jij dat wil en je niet mee laten slepen, etc.

Dit doe ik altijd al, heb haar vanaf veulen en het is geen paard waar iedereen mee overweg kan, maar naar mij luistert ze prima!
Ze vertoont alleen ongewenst gedrag bij het longeren....

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:04

met de zweep naar buiten drijven, desnoods een paar keer flink slaan, leren ze het binnen een paar dagen af. had een paard dat stil ging staan met longeren om dominant te zijn. dit werkte perfect. mocht ze het idd niet snappen, dan gewoon geduld hebben.