Tips gevraagd: paard gaat liggen tijdens longeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1705

Tips gevraagd: paard gaat liggen tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:55

Hallo,

Mijn paard, KWPN'er, ruin, 5 jaar, 185 cm groot. Na de winter begon hij plotseling met bokken en stijgeren, met als gevolg dat ik in het zand belande. Maar ok, je hebt 2 maanden stil gestaan, dan begrijp ik best dat je wat veel energie hebt. De volgende dag aan de longeerlijn probeert hij te gaan liggen.

Eergisteren begon het opnieuw, weer uit het niets bokken en stijgeren. Toen ik eraf lag probeerde hij te gaan liggen, met zadel erop. Ik stond gelukkig snel genoeg weer en kon hem overeind jagen. Vandaag met longeren probeerde hij weer te gaan liggen. Gisteren met rijden deed hij helemaal niks.

Nu zijn er veel verschillende ideeen over dit probleem. Dus ik zou graag jullie mening hierover willen hebben. Is het paard aan het puberen? Heeft hij last van zijn rug? Komt overigens denk ik niet door het zadel, is pas nagekeken. De zadelmaker komt zaterdag op stal dus laat hem voor de zekerheid wel weer even kijken.

Graag jullie mening!

kehdra

Re: Tips gevraagd: paard gaat liggen tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:57

wat doe jij tijdens, én direct na het liggen?

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:58

Het is moeilijk om iets dergelijks op afstand te beoordelen, maar ik denk dat je paard je iets wil vertellen. Ik zou hier toch even een dierenarts naar laten kijken. Succes.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:58

Hmmm, is natuurlijk geen normaal gedrag. Ik heb ooit een merrie gehad die ging liggen met opzadelen, die bleek achteraf een baarmoederontsteking te hebben. Dat zal die van jou niet hebben :+ , maar als dit gedrag zo uit de lucht komt vallen en zich herhaalt is mijn eerste gedachte wel iets lichamelijks, toch?

Voor puberen vind ik dit wel extreem, bokken etc, ok, maar er bij gaan liggen?

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:59

Als hij steeds wil gaan liggen lijkt het mij dat hij last van Koliek ofzo heeft...

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:26

als hij gaat liggen met het zadel op wordt ik natuurlijk heel boos, wil mijn zadel niet kapot hebben. Als hij het doet tijdens het longeren geef ik hem een mep met de zweep. Ik ben zelf dierenartsassistent en mijn collega dierenarts heeft kort geleden nog naar zijn rug gekeken, niks aan de hand zei hij.

Overigens keert het gedrag wel terug, maar met ongeveer 4 a 5 maanden ertussen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:30

je geeft hem een mep, en dan?
Wanneer krijgt hij die mep? Wanneer hij gaat liggen, wanneer hij al ligt?
En na die mep? gaat hij dan staan? blijft hij liggen?
Wanneer hij weer staat, ga je dan direct verder, check je hem, wat doe je?

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:45

die mep krijgt hij zodra ik merk dat hij gaat liggen, maar was vandaag moeilijk dat moment in te schatten. Opeens lag hij, na een mep te hebben gegeven stond hij direct weer. Daarna ga ik gewoon door, hij loopt dan ook weg alsof er niks aan de hand is.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:58

Moeilijk om zo vanachter de computer te beoordelen...
Ik denk eerst aan iets medisch,maar kan ook iets zijn dat hij heeft het per toeval heeft uitgevonden en en het fijn vond en het vaker is gaan toepassen.
Kun je het niet eens filmen,dan kun je precies zien wat er gebeurt en kun je er echt wat van zeggen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:03

Dominantie, duidelijk.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:09

@Setteke: dominantie? Kan je dan nader verklaren?

Ja ik vind het zo vanachter een PC ook lastig. Hij doet dit dus maar 1 keer in de zoveel maanden?
Filmpje kan wellicht voor duidelijkheid zorgen....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:26

Een paard is zovele malen sterker...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:43

setteke schreef:
Een paard is zovele malen sterker...

Maar wat heeft dat met dominantie te maken?

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:14

nutella schreef:
Het is moeilijk om iets dergelijks op afstand te beoordelen, maar ik denk dat je paard je iets wil vertellen. Ik zou hier toch even een dierenarts naar laten kijken. Succes.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mijn paard heeft ook vreselijk gepuberd tot levens gevaarlijk toe.
Ik heb altijd goed naar mijn paard gekeken en geprobeerd aan zijn lichaamstaal te kijken wat hij mij wil vertellen. Elke keer zij ik dan maar "Er klopt iets niet, hij heeft ergens lanst van". Soms verklaarde ze mij voor gek, want mijn paard was toch niet normaal en was aan het puberen. Nou kan je vertellen, ik heb er nog geen 1 keer naast gezeten. En ik ben echt geen helderziende, maar als je weet hoe je paard is, kijk naar hem en probeer hem te begrijpen.

Ik denk ook dat jou paard iets aan wil geven. Laat je paard voor de zekerheid even nakijken, dat kan nooit geen kwaat. ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:16

Je zegt dat je paard 2 maanden heeft stil gestaan, waarom is dat?

Misschien voorlopig rijden met iemand erbij, dat je voorwaarts blijft rijden en zodra hij maar iets terug komt iemand anders hem voorwaarts kan drijven.

Wel zal ik eerst al het medische uitsluiten.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:21

Hoe longeer je? Met hulpteugels? In een longeerring of in een grote bak?

Mijn paard liet zich toen hij net zadelmak was ook omvallen tijdens het longeren. Klapte gewoon op zijn zij. Dit was longeren in een 20x60 bak en longeerlijn aan een halstertje. Nu is hij ouder, heeft hij meer balans en longeren we in een longeerring. Nooit meer voorgekomen.

Als het niet fysiek is kan het ook zijn balans zijn. Vind hij het longeren moeilijk?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:39

Klinkt eerder dat het paard last heeft van het zadel of de singel. Heb je ook zijn borstspieren etc. onderzocht/laten onderzoeken? Gaat hij ook liggen met longeren als hij geen singel/zadel om heeft?
Om medische redenen uit te sluiten zou je ook een fysiotherapeut of osteopaat de spieren/banden/etc. na kunnen laten lopen.
ik laat mijn sportpaarden jaarlijks controleren en losmaken door een osteopaat en heb daar goede ervaringen mee.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 15:02

heb nog geen filmpje kunnen maken, aangezien hij het niet meer heeft gedaan. Hij ging trouwens ook liggen zonder iets om zijn lijf.

Inmiddels is de zadelmaker en de dierenarts even wezen kijken. Zadel ligt helemaal perfect, kan hij geen last van hebben aldus de zadelmaker. Volgens de dierenarts lijkt het erop dat hij een beknelde zenuw in zijn rug heeft. Is niet heel ernstig volgens hem, hij reageert er dan wel extreem op. Maar ben nu dus op zoek naar een masseur die het los kan masseren, wie weet iemand?