Paard blijft door de draad gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Paard blijft door de draad gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:04

Hallo

Ik zit weer eens met een probleem.
Sinds bijna 2 weken nu heb ik een nieuw paard, een veulen van 10 maand oud.
Helaas is ze wat verwaarloosd ect waardoor ze veel dingen niet kent en ontzettend bang is voor bepaalde dingen.
Maar meestal na een 5 - 10 min is dat over.

Echter wilden we haar bij de rest van de groep zetten ( eergister). Op het eerste zicht ging dit goed maar een uurtje later komt Joella me roepen dat Loena door de draad is gegaan. Wat blijkt mijn shetruin die blijft haar opjagen totdat ze dus door de draad gaat en ook de andere paarden jagen wat op haar ( die corrigeren haar meer) maar de shet is echt extreem, die valt aan zonder reden.
Goed geen probleem we besloten om haar apart te zetten met de zachtaardigste ruin en dat ging goed.

Gisterenmorgen sta ik op en zie ik dat de hele draad naar de knoppen is. De draad in de inloop stal was vernield, de draad langs de palen ect.
Flink aan het balen natuurlijk maar alles terug gemaakt. Nog geen minuut nadat alles gerepareerd is zie ik dat Big mac ( de ruin) naar haar toe wilt gaan ( niet dreigend maar gewoon) en ze wordt helemaal panisch en gaat weer door de draad.
Big mac deed echt helemaal niets en ze werd compleet panisch. Ze kon de ander kant op rennen, met gemak zelfs, maar dat deed ze niet ze ging gewoon door de draad. Met gevolg dat ik haar gisteren maar apart heb gezet en dan doet ze dus niet uitbreken.

Vandaag was ik de konijnskooi aan het verzuiveren en dan zet ik de konijnen altijd even op een ander stukje buiten.
Ik ga buiten kijken zie ik weer de draad kapot liggen en loopt ze bij de andere paarden. Dus ik de draad weer gerepareerd en haar teruggezet maar het scheelde niet veel of ze rende er terug uit. Dus ik met haar in haar stukje wat gewandeld met haar en toen zag ik dus dat ze schrik had voor de konijnen ( echt voor de konijnen alleen want voor de kooi dus niet). De konijnen stonden trouwens op een afstand van 15 - 20 meter van haar af.

Ik weet dus niet wat ik hiermee moet. Het is een schat van een beest, wel angstig.
Iemand tips wat ik kan doen met dit gedrag? Want zo kan ik draden blijven repareren en zo kan ze hier ook nooit bij de andere paarden als ze om het minste beetje door de draad gaat.
We zijn aan het denken om een 2de stroom apparaat aan te schaffen zodat er echt flink veel stroom opstaat ( staat nou al flink stroom op maar dat deert haar niet).
Ik hoor graag wat jullie vinden.

Groetjes
Hanne

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:15

Extra stroom lost het probleem niet op.
Ze is angstig, dus zal ook met extra stroom weg proberen te komen.

Kan je niet proberen haar met 1 van de groep te zetten?
Dan kan ze eerst aan dat paardje wennen, want de hele groep is haar duidelijk te veel op het moment.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:17

MarvanTom schreef:
Extra stroom lost het probleem niet op.
Ze is angstig, dus zal ook met extra stroom weg proberen te komen.

Kan je niet proberen haar met 1 van de groep te zetten?
Dan kan ze eerst aan dat paardje wennen, want de hele groep is haar duidelijk te veel op het moment.

Hebben we dus geprobeerd met die ruin maar als die naar haar toekomt dan flipt ze ook helemaal uit. Terwijl die ruin echt geen vlieg kwaad doet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:21

Is heel vervelend, maar het enige wat je kunt doen is heel veel geduld hebben!!
Het is al een moeilijke leeftijd en als ze dan ook nog eens verwaarloosd is geweest, gaat dit niet 1, 2, 3 over. 2 weken is helemaal niets!
Is er een mogelijkheid om haar met 1 van de paarden/pony's op stal te zetten zodat ze daar goed aan kan wennen en dan tesamen met haar 'maatje' het land in kan??

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:24

Kentaro schreef:
Is heel vervelend, maar het enige wat je kunt doen is heel veel geduld hebben!!
Het is al een moeilijke leeftijd en als ze dan ook nog eens verwaarloosd is geweest, gaat dit niet 1, 2, 3 over. 2 weken is helemaal niets!
Is er een mogelijkheid om haar met 1 van de paarden/pony's op stal te zetten zodat ze daar goed aan kan wennen en dan tesamen met haar 'maatje' het land in kan??

Ze staan hier op een grote paddock ( als je het zo kan noemen tenminste :+ ) met inloopstal. Apart zetten op een stal is dus geen optie.
Ik hoop alleen dat dit gedrag overgaat.
Vandaar ervaringen gevraagd van mensen die nog zo eentje hebben gehad. Natuurlijk hebben we geduld maar ze mag haar eigen natuurlijk ook niet bezeren bij haar acties.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:24

is het schrikdraad???

zo ja het geleidestroom werkt ni niet goed meer door de droge grond de paarden hebben daardoor niks van het stroom wat er nog op staat

wat je eraan kan doen is de grond bij de palen goed nat maken is een hoop werk maar t helpt wel

hoe dat precies zit met dat stroom weet ik ook niet helemaal maar weet wel dat dit werkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:25

sprozee schreef:
is het schrikdraad???

zo ja het geleidestroom werkt ni niet goed meer door de droge grond de paarden hebben daardoor niks van het stroom wat er nog op staat

wat je eraan kan doen is de grond bij de palen goed nat maken is een hoop werk maar t helpt wel

hoe dat precies zit met dat stroom weet ik ook niet helemaal maar weet wel dat dit werkt

Het is inderdaad schrikdraad.
Bedankt voor de tip, ga ik zeker eens bekijken.

Stephanie_86

Re: Paard blijft door de draad gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:28

alsjeblieft hoop dat je er wat aan hebt het is veel werk maar t helpt echt

je kan t merken dat t draad amper 'tikt" als t op de grond komt als de grond natter is hoor je het echt tikken dan geleid t goed

Dionnevdkaal

Re: Paard blijft door de draad gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:39

Doe ze allemaal tegelijk in een andere wei en alle problemen zijn opgelost.
In een heel andere wei en niet een stukje afzetten.

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:04

Dionnevdkaal schreef:
Doe ze allemaal tegelijk in een andere wei en alle problemen zijn opgelost.
In een heel andere wei en niet een stukje afzetten.

Als dat mogelijk is, zal dit misschien wel de oplossing zijn.
En als de shet het grootste probleem in de groep is, zal ik deze even een weekje scheiden.
Dan kan ze rustig wennen aan de hele groep. Is ze hier aan gewend, zet de shet er dan weer bij.

succes

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:18

staat ze ook op stal s'nachts?
zoja gaat dat wel goed? als je nog niet geprobeert heb,, moet je maar even proberen. staat ze namelijk wel helemaal veilig in een hok maar ook met de paarden (of je deot het overdag dat je even in de gaten houd dat het goed gaan ;) )
veel succes ermee!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:27

Ken het probleem maar al te goed. Een Fjordenmerrie en een Shetveulen. Liepen overal doorheen ( op de draden stond 8 joule, ofwel je krijgt een opdonder en je gaat gewoon gestrekt) Heb gewoon een helebooel draden boven elkaar gespannen ( 5 op 1.20 m). Dat hielp. Een fysieke barriere bouwen. Of alles bij elkaar.... Ligt aan de situatie en beschikbaar land

horsgirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:47

ik denk dat je haar elke dag overkleurrijke voorwerpen ofzo moet laten lopen , dat ze wend aan kleuren en lawaai. dat help ookal want dan schrikt ze minder als ze in het buitenlucht is. en volgens mij moet je haar gewoon eens aan de hand nemen en iemand anders die ruin vasthouden. en zelf met haar aan de hand rustig naar de ruin stappen hou lang het ook duurt vooraleer ze toegeeft, dat maakt niet uit. als ze eraan heeft geroken enzo is ze al een pak rustiger. ik heb dat ook gehad met een hengstveulen. het stroom harder zetten gaat in haar geval niet helpen want dan loopt ze miss niet meer door de draad maar dan is ze er zo bang van dat ze er niet eens meer bij durft en dat maakt dan ook alles erger! als je haar elke dag bij die ruin laat stappen en ruiken ga ze het na een paar dagen veel minder schrik van hebben en dan kan je haar samen met hem op de wei zetten (of eerst kan je ook proberen van de ruin naar haar te laten stappen nadat zij het heeft gedaan)
ik ehb dit allemaal gedaan en vandaag gaat hij er niet meer door en is hij bijan nooit meer bang!;)

veel succes ermee !

mvg, Tess

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:04

hoi,even een reactie op het antwoord van sprozee,
je hoeft alleen maar water bij je aardpen te gieten,
dus niet bij al je palen. groetjes...

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:00

elise t. schreef:
hoi,even een reactie op het antwoord van sprozee,
je hoeft alleen maar water bij je aardpen te gieten,