Paard likt zand op, is dit slecht en wat kan ik eraan doen?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

ruin_lover

Paard likt zand op, is dit slecht en wat kan ik eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-10 12:25

Ik heb sinds 2 weken mijn eigen paard (paard dat ik al 8 jaar verzorde) en nou valt mij op dat hij sinds een week ofzo zand oplikt. Op sommige plaatsen in de wei zitten hierdoor allemaal van die kuiltjes :?
Hebben jullie enig idee waarom hij dit doet en of het slecht voor hem is? Lijkt mij wel namelijk.. :(:)
Hij heet wel een liksteen in de wei maar daar heb ik hem gisteren pas voor het eerst aan zien likken, heb hem toen ook beter zichtbaar gelegd, misschien dat hij hem eerst niet kon vinden?
Alvast bedankt!

Groetjes Linda

Elles

Re: Paard likt zand op, is dit slecht en wat kan ik eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:26

PP >> OPG

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:27

Is niet goed nee....maar helaas niets aan te doen...ja een muilkorf :+

TIP: Sandclear geven!

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:28

Denk niet dat je er iets aan kunt doen zodat hij het niet meer doet, maar zou wel 1x in de maand een kuurtje psylliumvezels geven oftewel zandweg.
Zodat het zand uit zijn darmen verdwijnt om zo zandkoliek te voorkomen.

Liever verdriet om iets, dan het nooit gehad hebben

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:29

Ik ga dit even volgen, ik heb mijn verzorgpaard dit eenmaal zien doen en als ze het nog een keer doet meld ik het aan de eigenaresse.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:29

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:30

Is niet veel aan te doen. Beste is wel om een kuurtje zandweg.zandclear te geven. Dan gaat het zand zijn lichaam weer uit. Als het blijft zitten kan hij koliek krijgen.

Wie nimmer werd gedragen
Op de veerkracht van een edel paard,
Die kan ook niet gewagen
Van het geluk op deze aard

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:31

Ligt eraan of hij er gevoelig voor is. Mijn paard doet dit ook als hij op zo'n stuk staat en heeft daar vorig jaar zandkoliek van gekregen. Je kunt ook 'Zandweg' kopen, zit in een emmertje. Als je daar elke dag een schepje van geeft over zijn biks heen voorkom je dit. Mijn paard is er alleen niet dol op. (Lees: vind het echt vies)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:31

Idd het is niet goed, ze kunnen hier zandkoliek van krijgen.
Ipv meteen allerlei middeltjes geven zou ik gaan kijken naar de oorzaak, de meeste paarden die zand eten/likken hebben een te kort aan bepaalde voedingsstoffen.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-10 12:32

Dan ga ik de sanclear maar een keer proberen want wil natuurlijk niet dat hij er last van krijgt! Zal ook in de gaten houden of ik het hem vaker zie doen, hoop eigenlijk dat hij de liksteen wat meer in gebruik gaat nemen dan het zand :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:32

Heeft hij een minerale blok? kan namelijk zijn dat hij gewoon opzoek is naar zout en dat in de bodem zit?

Verder is het wel heel vervelend want ze kunnen er erg ziek van worden

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-10 12:33

Nijn schreef:
Ipv meteen allerlei middeltjes geven zou ik gaan kijken naar de oorzaak, de meeste paarden die zand eten/likken hebben een te kort aan bepaalde voedingsstoffen.

Hoe kan ik weten wat hij te kort komt? Hij staat nu in een weide met voldoende gras, krijgt niks bijgevoerd nu maar dat kreeg hij bij zijn vorige eigenaar ook niet op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:35

ruin_lover schreef:
Nijn schreef:

Hoe kan ik weten wat hij te kort komt? Hij staat nu in een weide met voldoende gras, krijgt niks bijgevoerd nu maar dat kreeg hij bij zijn vorige eigenaar ook niet op de wei.

Dat kun je laten testen geloof ik. Maar je kunt hem ook gewoon een vitamine supplement geven. Daar zitten alle vitamines en minerale in die hij nodig heeft. Alleen gras is nu erg weinig.. Aangezien het gras nu hardstikke droog is

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:36

De meeste mineralen die ze te kort komen als ze dit doen zit in een zoutblok (een rode).. Dit heeft bij mij erg goed geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:37

Boterfliegje schreef:
De meeste mineralen die ze te kort komen als ze dit doen zit in een zoutblok (een rode).. Dit heeft bij mij erg goed geholpen!

Maar dat zijn alleen minerale. Vitamine kunnen ze ook tekort komen. En dat kunnen ze nu niet uit gras halen. En zo'n liksteen ook niet

Ik zou zoiets bij gaan voeren. Zelf geen ervaring mee(de mijne krijgt namelijk veel krachtvoer). Maar daar zitten wel veel vitamines en minerale in.
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... t-stimulan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:39

Als het paard alleen gras krijgt (wat goed is hoor :) ) dan zou ik er een zout/mineralen blok bij gaan geven.
Ik zou wel voor een himalaya blok gaan, en niet voor snoepsteen zoals likits e.d.
Eventueel kun je nog een vitamine spuit geven, maar ik denk dat je met het blok al op de goede weg bent.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:45

Je kunt een mest test doen, mest in een emmer water doen en wanneer er nou zand naar onder zakt kun je beslissen een extra zandclear kuur geven.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-10 12:48

Hij heeft inderdaad zon rode liksteen in de wei liggen ( in plastic houder ) Wil hem ook niet te veel bijvoeren omdat hij momenteel beetje aan de dikke kant is, omdat hij net verhuisd is rij ik nog niet zoveel met hem omdat hij nog erg aan zijn nieuwe omgeving moet wennen. Hij staat nu in het laatste stuk waar nog hoog gras stond, daarna komt hij dus gewoon op kort gras te staan, wat zou ik dan het beste bij kunnen gaan voeren hooi en basisbrok of is dit niet voldoende? Heb niet zo heel veel verstand van paardenvoeding, waar hij vandaan komt at hij gewoon met de koeien mee dus geen "paardenvoer" zeg maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:51

ruin_lover schreef:
Hij heeft inderdaad zon rode liksteen in de wei liggen ( in plastic houder ) Wil hem ook niet te veel bijvoeren omdat hij momenteel beetje aan de dikke kant is, omdat hij net verhuisd is rij ik nog niet zoveel met hem omdat hij nog erg aan zijn nieuwe omgeving moet wennen. Hij staat nu in het laatste stuk waar nog hoog gras stond, daarna komt hij dus gewoon op kort gras te staan, wat zou ik dan het beste bij kunnen gaan voeren hooi en basisbrok of is dit niet voldoende? Heb niet zo heel veel verstand van paardenvoeding, waar hij vandaan komt at hij gewoon met de koeien mee dus geen "paardenvoer" zeg maar..

Daarom zou ik ook zo'n koek geven. Basis brok zit niet alles in. Dan moet je ook een goede musli geven. En basis brok zet wel aan. En zo'n koek denk ik niet/minder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:30

leg er ook zo'n grote witte naast, dat is puur zout, wel zorgen dat hij ook genoeg kan drinken.
Je kunt gewoon gaan rijden hoor, des te sneller is hij gewend, uiteraard aangepast aan de warmte maar ga maar gewoon je dagelijkse dingen doen.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:57

het is inderdaad niet goed maar er zitten mineralen in het zand

die van mij doen het ook , heb geprobeert ze te stoppen lukt alleen niet

Zanthino (Equador x Kelvin) B+13 L1+11 L2+12 M1+1

Arie (Atoll x Wendelinus van schafferden) & Tuschinski (Inspekteur x Farrington)Voor altijd in mijn gedachte! 

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:25

Ik weet niet hoe je dit kan stoppen, maar wij voeren onze paarden
ook lijnzaad, omdat onze paarden hooi eten in de bak, en soms dus ook wat zand.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:22

Bontfire schreef:
Je kunt ook 'Zandweg' kopen, zit in een emmertje. Als je daar elke dag een schepje van geeft over zijn biks heen voorkom je dit. Mijn paard is er alleen niet dol op. (Lees: vind het echt vies)

woow. Ik gebruik ook zandweg maar dat moet bij mij eerst een dag weken, omdat die zaadjes 3x zo groot worden.

Ik doe het ook door de brokjes, omdat ze het anders niet wil eten ... Ze smeert haar mond ook af aan de muren, haha :))

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:29

Ik heb ook een paard dat zand at, kreeg hier op Bokt de tip om OilMega van Cavalor bij te geven en idd ze doet het nu helemaal niet meer.
Misschien kan je eens een kuurtje proberen, van zand kunnen ze erge problemen krijgen.
Die van mij had daardoor tekorten in het bloed, omdat haar darmen door al dat zand de voedingsstoffen niet meer goed op konden nemen.

Have I Gone Mad? I'm Afraid So. You're Entirely Bonkers. But I'll Tell You A Secret. All The Best People Are.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:30

wij hebben het vorig jaar met ons veulen gehad die kreeg koliek en op de kliniek kwamen ze er dus achter dat het zandkoliek was. Het schijnt dat veulens alles eten het zijn net babies. Bij ons staan ze gewoon in wei maar er ligt ook een zand plek als wij merken dat ons veulen zand eet wat dus nu ook weer het geval is dan geven we lijnzaadolie door de brokken en doen wij om de paar weken een test met de mest van het veulen.