Bang voor vrachtwagens! help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miiejs

Bang voor vrachtwagens! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 13:07

Hoi hoi,

Ik heb een Welsh Cob van net 4 jaar, rij hem ongeveer 4 x per week waarvan 1 x per week prive les.
Nou heb ik ongeveer 3 maanden voor het laatst in de buitenbak gereden, want de laatste x rende hij
constant stuurloos van de ene kant naar de andere kant van de bak, en elke x als er een vrachtwagen
voorbij kwam. Nu is dat nogal vaak want de manege zit naast de veiling en de buitenbak naast de grote
weg.
Nu heb ik mezelf er vorige week toe gezet om toch na een kwartiertje binnen te hebben gereden naar buiten
te gaan in de bak, maar was zo bang dat ik gewoon keihard zat te bibberen! Maar dit wil ik helemaal niet!
Ik wil niet dat mijn pony bang is van vrachtwagens!

Heeft er iemand goeie tips?
Vorige week heb ik dus wel met m'n instructrice in de buitenbak er bij gereden en die zei constant gaat goed
en hielp me met alles maar ik wil het ook alleen kunnen!

Aan de hand buiten lopen met hoofdstel in en een hengstenketting gaat wel allemaal goed langs de weg,
dan kunnen er achter elkaar vrachtwagens voorbij komen zonder dat hij een stap fout zet!

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes Michele

Elles

Re: Bang voor vrachtwagens! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:38

RT-P >> OMG

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:46

ook goed dank je! wist niet of ie goed stond iid :)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:23

Niemand hier ervaring mee? of goeie tips? :(

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:29

Wij mennen met een paard dat bang is voor vrachtwagens, niet helemaal hetzelfde natuurlijk. Maar zelf in paniek raken heeft werkt tegengesteld ga desnoods neuriën of zingen(wel een beetje laag zingen, lage tonen zijn gerustellender voor een paard) om je ademhaling rustig te houden. Wat doe je nu als hij begint te rennen, reageer je voor je gevoel wel goed of word je alleen maar bang en verstijf je?

Misschien is het nuttig om een keer wat schriktraining met je paard te doen. Je leert dan onder begeleiding om goed te reageren op de angst van je paard, dat hoeft in eerste instantie nog niet met groot verkeer natuurlijk. Maar leer je paard op jou te vertrouwen. Uiteindelijk kan het wel handig zijn om ook daadwerkelijk grootverkeer training te doen, maar dan moet je wel iemand kennen met een vrachtwagen of trekker oid die je kan en wil helpen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:33

als jij erop zit en bij elke vrachtauto in de stress schiet, dan breng je dat over op je paard. Ik heb zoiets zelf aan de hand gehad met mijn merrie, die echt bomproof is. Om even wat voorbeelden te geven, ik heb met haar midden in een carnavalsoptocht gezeten (was niet de bedoeling, maar goed het was geen probleem), ben met haar mijn dochter van de trein gaan halen, spoorbomen die naar beneden gaan, rinkelende belletjes, een groot geel gevaar wat voorbij komt en ze verblikte of verbloosde niet. :D

Totdat ik zo'n 3 jaar terug zelf niet lekker in mijn vel kwam te zitten en zelf angstig werd, ik had net een goede vriend verloren die zelfmoord had gepleegd en kon dit niet goed handelen, hier ging zij op reageren door een keer voor een tractor weg te springen. Daarna kreeg ik elke keer angst als ik een tractor zag, want dan zou ze weer wegspringen, ja uiteraard deed ze dat toen ook, ik bracht dat op haar over.

Op een gegeven moment durfde ik niet zo goed meer met haar naar buiten, ik kreeg inmiddels medicatie voor mijn angststoornis, maarja daar was het probleem niet helemaal mee opgelost. Wat mij toen heel goed heeft geholpen was een goede vriendin, die uiteraard ook goed kon rijden, op Vera zetten en naar buiten gaan. We zijn langs een weg gaan staan waar tractors voorbij kwamen, maar waar het geen gevaar kon als Vera er voor weg zou draaien (zat een soort van open land achter). Nou Vera bleef braaf staan bij die tractors, want ze werd niet meer getriggerd.

En tegenwoordig is het zo dat we gewoon weer overal naartoe gaan zonder problemen :D

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:36

heb geen idee hoe oud je bent en of mijn idee daarom verantwoord is.....

maar goed............. aangezien van het feit dat je aangeeft dat je naast een veiling terrein woont waar dus regelmatig vrachtwagens op en af rijden.. is het misschien een idee om met je pony tussen de vrachtwagens in te gaan rijden..... dat er iemand naast loopt die je pony vasthoud zodat hij niet kan gaan rennen.....

vraag gewoon beleefd aan een nederlandse chauffeur of hij zijn wagen wil laten draaien zodat je pony kan wennen aan het geluid... misschien dat dit al een deel scheelt.

mijn pony was bang van tractoren. heb hem ook naast een draaiende tractor gezet en hem er zo aan laten wennen... nu is er niets meer aan de hand...

Ben zelf ook vrachtwagen chauffeur en er zullen vast wel chauffeurs zijn die hun wagen 5 minuten voor jou willen laten lopen zonder weg te rijden....

ze zijn natuurlijk wel behoorlijk indrukwekkend voor een pony...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:50

Ik zou eerlijk gezegd niet zomaar met een angstig paard tussen de vrachtwagens gaan lopen. Een vrachtwagenchauffeur die je kent of regelmatig langskomt zou je nog wel een eens kunnen vragen of hij je wil helpen met het wennen aan vrachtwagens. Maar zomaar tussen het verkeer je wilt er niet een keer een tussen hebben die zichzelf heel grappig vind en met een extra dot gas passeerd oid. Daar schiet je niets mee op als je het rustig wilt opbouwen.

Het heeft imo trouwens ook best nut om met andere 'enge' dingen te trainen. Zo leer je ontspannen in een enge situatie en leer je hoe te reageren op de angst van je paard voordat je met een enge situatie die echt gevaarlijk kan zijn (zoals met vrachtwagens) aan de slag gaat. Ik bedoel is hij bijv ook bang van paraplu's of plastic zeiltjes ga dat eerst eens oefenen, dat kan je gewoon in je vertrouwde bak doen en die situatie kan je zelf beter controleren. Dan voel je je waarschijnlijk ook wat veiliger wat de situatie alleen maar goed zal doen!
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-07-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:52

ik mag aan nemen dat dat veiling terrein geen scheurbaan is......

de meeste nederlandse chauffeurs zijn daarin heel loyaal hoor....
jammer dat je zo slecht over chauffeurs denkt....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:24

Ik zeg ook je hoeft er maar 1 tegen te komen. Wij komen ze ook niet vaak tegen vooral vrachtwagenchauffeurs zijn vaak heel sociaal maar als je er een tegen komt en je reageert niet adequaat kan dat gewoon goed misgaan! Bovendien kan een chauffeur nog zo sociaal zijn iedere ruiter wil weer dat ze anders reageren en dat weet men lang niet altijd op tijd te communiceren (vanuit de ruiter dan) waardoor het imo veel handiger is om in je omgeving een chauffeur te vragen oid, misschien zijn er zelfs wel bedrijven die dit organiseren?

Daarom vind ik het niet wijs om nu onvoorbereid naar vrachtwagens op zoek te gaan, vooral omdat ik het idee heb dat de angst meer vanuit de TS komt dan vanuit daadwerkelijke angst van het paard. Omdat zij zolang de instructrice maar bij haar is de situatie wel onder controle kan houden, dat is IMO eerder een probleem met angst/(zelf)vertrouwen dan een paard dat echt moet gewennen.

EDIT: Hier is laatst ook een paard flink geschrooken omdat de vrachtwagenschauffeur die passeerde net iets meer herrie maakte toen hij naast het paard was. Het was niet zo dat hij extreem hard ging of extreem dicht langs kwam het was gewoon een extra schrikmoment voor een gespannen paard, misschien schakelde hij wel juist naar beneden om op een rustig tempo te passeren maar dat was in die situatie niet het handigst en dat kun je als je echt een vrachtverkeer training wilt doen dan ook aan de chaffeur doorgeven waarmee je werkt, bovendien denk ik gewoon dat het een veilig gevoel geeft als je zelf meer controle hebt over de situatie wat me in het geval van de TS een goed idee lijkt!

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:38

Dank jewel voor al jullie tips! :D
Maar het punt is denk ik dat ie mij gewoon in de maling neemt want op het erf bij ons zijn heel vaak vrachtwagens en als ik daar tussen loop en ze draaien gewoon en maken geluid vind ie niks eng! En kan hij er gewoon naast staan/ lopen maar zodra ik erop zit begint de ellende!
Maar we blijven proberen want met deze temperaturen is het niks in de binnenbak!

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:04

dan ligt het niet aan de angst van je pony, maar van jezelf.
waarschijnlijk ben je zelf wat te gespannen en geeft je pony daar door een reactie.

ik heb dit probleem zelf ook, vanwege een vorige pony die echt als een gek op de loop ging.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 17:16

Ik weet ook dat ik het zelf ben ja :) Helaas...
Maar het lastige is er vanaf zien te komen! hihi
Want stuurloos als ee gek door de bak gaan en met een noodrem voor een hek stoppen waar je bijna tussendoor gaat is niet echt fijn

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:55

niet banketstaaf bedoeld maar gef je het zelf niet een beetje over op haar als je erop zit?kan ook onbewust zijn hoor