Ervaringen en tips gevraagd voor paard met singelangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Ervaringen en tips gevraagd voor paard met singelangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:06

Hoi bokkers,

Mijn paard heeft singelangst, dat is elke keer weer te merken bij het opzadelen.
Zo doe ik het: Ik leg het zadel erop (dat is opzich geen probleem) en maak de singel vervolgens vast aan de linkerkant. Daarna maak ik de singel lichtjes vast aan de andere kant. Ik moet op dat moment nog 2 gaatjes aansingelen aan beide kanten. Ik ga mn laarzen aantrekken en loop telkens een stukje voordat ik weer een gaatje aansingel. Normaal, als ik er een paar keer per week op zit, gaat dit zonder problemen. Voorzichtigheid is een pré maar met geduld is het goed te doen.

Totdat ik afgelopen maandag ging rijden. Ik was een week op vakantie geweest en weet dat ze het dan even flink spannend vindt om opgezadeld te worden. Extra rustig aan gedaan, extra gestapt tijdens het aansingel en extra rustig in het zadel gaan zitten. Zodra ik ging zitten bolde ze haar rug enorm op en liep tot in de bak, daarna ging ze enorm aan de kletter uit angst. Het was absoluut geen gemenigheid! Ik voelde haar haar hele lijf aanspannen, ze maakte haar rug bol en ging als een rodeopaard door de bak. Ik ben er toen van afgevallen met een paar gekneusde wervels tot gevolg, maar dat terzijde.

Ik vind het voor mn paard erg vervelend, ik doe mijn best maar weet geen andere oplossingen dus daar ben ik naar op zoek!
Ik heb de volgende dag gelongeerd met zadel op, na 20 minuten ging ze een beetje ontspannen en liet ze haar rug weer wat losser. Eigenlijk wil ik er vandaag weer op stappen, ook al is het maar een kwartiertje alleen maar stappen. Ik ben van plan om haar eerst te longeren en er vervolgens, met iemand ernaast, op te stappen. Is dit een goed idee?

Ik wil graag weten wie er raad voor me heeft en ik wil graag ervaringen en ideeen horen hoe ik mijn paard meer op haar gemak kan stellen en we dit allebei niet meer hoeven meemaken. Singelangst gaat zelden tot nooit meer over, maar ik kan er wel zoveel mogelijk aan doen om het voor haar niet onnodig angstig te maken.

Ik heb een klein jaar geleden een nieuw zadel laten aanpassen, dit is gecontroleert door uiteraard de zadelmaker en ook de osteopaat heeft ernaar gekeken. Ook heeft de osteopaat verklaart dat ze geen rugproblemen heeft. De singelangst heeft ze al een aantal jaren, ik ben ooit eens te vlug geweest met aansingelen...

Ik hoop dat jullie bij kunnen helpen!
Bedankt alvast!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:13

er zijn speciale singels te koop voor zulke paarden ,met wat schuimrubber erin die de druk beter verdelen
dan alsnog gaatje voor gaatje aansingelen ,maar de druk is dan wel veel minder erg :j

edit:
Afbeelding

Elastische singel Eric le Tixerant

Ossie96

Re: Ervaringen en tips gevraagd voor paard met singelangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:38

Bedankt voor de tip, daar ga ik even naar kijken!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:46

Wat je ook kunt doen is het paard een keer vanaf de andere kant aansingelen.
Dit heeft mij en mijn paard enorm geholpen

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:08

Claudia78 schreef:
Wat je ook kunt doen is het paard een keer vanaf de andere kant aansingelen.
Dit heeft mij en mijn paard enorm geholpen

Bedankt voor je reactie. Ik singel eerst een gaatje rechts aan, dan links, dan rechts en dan weer links. Dus daar kan het niet aan liggen denk ik :)

boottj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:42

Misschien kan je ook 1 gaatje singelen links dan rechts idd en weer 1 gaatje etc.

nikkeia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:51

Ik heb er ook eentje met enorme singeldwang, werd op dezelfde manier als jij omschrijft opgezadeld en aangesingeld. Daarna moest ze nog aan de longe voordat je erop kon zitten. Toen kwam ik de Equilibrium Therapy massage pad tegen... het heeft echt een wereld van verschil gemaakt. Ondertussen singel ik nog steeds geleidelijk aan, maar kan daarna meteen opstappen zonder enig probleem. Ik heb 't ook aan meerdere mensen aangeraden, eigenlijk altijd met een super resultaat.
Je doet de massage pad op, zet 'm aan, programma duurt 30 min. Het ontspant de rugspieren waardoor ook de singeldwang ontzettend afneemt. Het is ook wetenschappelijk getest, met goede resultaten.
O.a. te vinden bij de paardendrogist.
Hopelijk is't voor jou ook de oplossing!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:50

Ik heb het uiteindelijk -héél fout ja- met brokjes opgelost.
Na elk gaatje krijgt ze een paar brokjes. Ze draait niet meer, gaat niet meer op mijn tenen staan, hoeft niet meer lopend en is niet meer nijdig. Ze staat nu op het gemakje te wachten tot ze na elk gaatje 'Goed zó' hoort en dan neemt ze haar belonging in ontvangst.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:53

Is ze wel buiten geweest toen je weg was? Heeft ze haar energie kwijt kunnen raken voor je erop stapte?

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 07:36

wizewo schreef:
Is ze wel buiten geweest toen je weg was? Heeft ze haar energie kwijt kunnen raken voor je erop stapte?

Jep, dat wel. Ze is elke dag gelongeerd of gestapt en daarnaast nog in de wei geweest. Dat is voor haar zeker voldoende en ze heeft eerder geen zin in rijden en wil nog even lekker vakantie vieren (dus ik moet hard aan de bak als ik er weer op ga haha!) dan dat ze een bommetje is.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 07:43

@ nikkeia: Bedankt voor je tip, heb meteen even op de site van de paardendrogist gekeken! Ik had niet verwacht dat zo'n pad zo duur zou zijn zeg, € 325,-! Dat vind ik nogal wat... Ik ga erover nadenken aangezien ik het wel belangrijk vind dat mijn paard zich op haar gemak voelt maar het is wel een rib uit m'n lijf...

nikkeia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:32

Ik vond het eerlijk gezegd wel meevallen, zeker als je vergelijkt met dingen als magneetdekens die al snel €6000 zijn ;)
Maar inderdaad, het is niet niks. Voor mij is het wel z'n geld al dubbel en dik waard geweest... misschien eens rondvragen of er toevallig niet iemand is die er 1 heeft die je uit kan proberen?
Ik had 'm toen van iemand met een rijdende winkel, en mocht het eerst 2 weken uitproberen. Was heel snel overtuigd :) Helaas is die winkel er ondertussen mee gestopt, maar misschien is er nog wel zoiets te vinden... Succes ermee in ieder geval!

skippertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:17

Misschien doe je het te ruw?

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:36

skippertjee schreef:
Misschien doe je het te ruw?

Nee, dat zeker niet. Heb je mijn berichten gelezen welke ik in dit topic heb geplaatst? Dan zou je nl kunnen weten hoe ik normaliter aansingel en dan zou je deze vraag niet stellen :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:41

Ik heb zoals iemand hier boven ook met eten opgelost, normaliter doe ik dat niet. Maar ik zag ook geen andere optie meer. Dit paard was heel haar leven met een verkeerd zadel en een oude rotte touwsingel gereden. Niet gek dus dat ze niet meer gezadeld wou worde.

Bij de nieuwe eigenaar is een nieuw zadel en Gelsingel met bont aangemeten (banaansingel)
Nog deed ze het, wel iets minder. Daarna zijn gewoon met een bak muesli voor haar gaan staan, per gaat een paar happen muesli.. Maandje zo gedaan en nu kan je haar gewoon aansingelen. Ze staat nog steeds met de oren naar achter, maar ze slaat niet meer!

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:45

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb zoals iemand hier boven ook met eten opgelost, normaliter doe ik dat niet. Maar ik zag ook geen andere optie meer. Dit paard was heel haar leven met een verkeerd zadel en een oude rotte touwsingel gereden. Niet gek dus dat ze niet meer gezadeld wou worde.

Bij de nieuwe eigenaar is een nieuw zadel en Gelsingel met bont aangemeten (banaansingel)
Nog deed ze het, wel iets minder. Daarna zijn gewoon met een bak muesli voor haar gaan staan, per gaat een paar happen muesli.. Maandje zo gedaan en nu kan je haar gewoon aansingelen. Ze staat nog steeds met de oren naar achter, maar ze slaat niet meer!

Maar is het dan wel singelangst bij dat paard? Mijne is namelijk echt een beetje bangig, ze kan enorm in de stress raken van verkeerd of iets te vlug aansingel... Als jouw paard sloeg met zijn benen, zou het dan niet kwaaiigheid zijn ipv angst?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:49

Ik ken er ook zo eentje. Die liet zich doodleuk gewoon vallen op de stenen als de singel te snel vast ging :=

Wat helpt is inderdaad rustig en met stapjes aansingelen, rondje door de bak wandelen voordat je het laatste gaatje aansingelt en vervolgens met een opstapje opstappen (nooit zo vanaf de grond).

Met dit paard gaat het nu behoorlijk ok. Voorheen had ze nog weleens dat ze er dan gelijk in draf vandoor wilde zodra je zat, maar tegenwoordig is dat ook weg :-)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:57

Tja kwaadheid of angst, het was bij dat paard gewoon een combi. Ze sloeg omdat ze bang was voor de pijn natuurlijk. En ja boos ook, en dat is ook logisch. Maargoed het heeft gelukkig geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:06

Paarden met echte singeldwang slaan vaak niet hoor. Als ze dat willen doen moeten ze juist hun borstkas uitzetten en buigen en dat willen ze zeker niet.

TS, je doet al veel goed, maar je moet nog langzamer gaan en pas een gaatje aansingelen als ze het toelaat. Zorg ook dat ze altijd meteen weg kan stappen en niemand voor haar staat of op haar af komt lopen terwijl je net de singel in je handen hebt. Zorg ook dat anderen haar niet aanhalen of afleiden, anders vergeet ze weer op jou te letten.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 19:04

Ik blijf er, net als Lovely, bij dat geen singelangst heeft. Mijn paard wordt niet boos als ik aansingel, daar is haar angst te groot voor....

Ik zal de tips van Lovely meenemen, ik zal het nog rustiger aan doen en zal ervoor zorgen dat ze niet afgeleid wordt, misschien wil het helpen!

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:38

ik denk ook dat je goed op weg bent. Wat je nog kan proberen is je paard te leren haar buik te ontspannen. (dit kan in het begin het beste met 2 mensen) Pak bv een sjaal, onder de buik van het paard door zonder druk. beide personen hebben uiteinde van de sjaal vast en tegelijkertijd 4 seconden lang langzaam de sjaal wat omhoog trekken, zodat er druk onder de buik van het paard komt. Daarna deze druk net zolang vast houden en dan 2X ZO LANGZAAM laten zakken. Het paard zal uiteindelijk haar buik in de sjaal laten hangen = dus ontspannen.
Op deze manier de hele buik doen, vanaf voorbenen en dus steeds een stukje opschuiven.

Ook altijd voordat de singel komt eerst even onder de buik van je paard aaien.

Hopelijk heb je er wat aan :)

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 22:31

Bedankt angelblood voor je reactie!
Ik aai idd ook altijd even haar buik op de plek waar de singel komt, eerst even zacht aaien en daarna iets druk geven zodat het alvast een beetje 'went'.
Je tip over de sjaal is zeker de moeite om te proberen, baadt het niet dan schaadt het niet!