Mijn vorige paard was ook brutaal en ook dominant maar die deed dit niet dus ik zoek even nieuwe tips
Feline komt constant in mijn gebied.
Als ik haar sta te poetsen draait ze spontaan opzij en beukt me dan echt opzij, zelfs als ik haar tegenduw of een tik geef. Ik zet haar dan weer terug op haar plek, elke keer opnieuw. Elke keer weer wil ik duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
Als we buiten een rondje wandelen en ze ziet iets dan gaat ze "in" mij lopen. Ze zet haar hoeven op de achterkant van mijn voeten als ik niet uitkijk en ze springt me gewoon omver als ze schrikt.
Als ik naast haar sta met bijvoorbeeld opstappen etc. dan zet ze soms ineens uit het niks haar voet opzij en staat ze dus (als ik niet snel weg ben) gewoon bovenop mijn voet, in MIJN gebied dus!
Dit totaal-pakket van respectloosheid ben ik een beetje beu, wie heeft er tips voor me? Want als het hier al niet duidelijk wordt gesteld voor haar, heb ik natuurlijk binnen de kortste keren op alle vlakken gedoe

Wat ik haar probeer te zeggen is: IK sta hier, dus hier ligt de grens van JOUW gebied.

En dan dus de eerste paar keren even flink zwabberen als ze dreigt in jouw gebied te komen. Achteruit dwingen e.d.
Ze moet echt wel leren dat ze jouw ruimte moet respecteren en dat jij de leider bent.