Mijn ruin zijn hengstengedrag word onhandelbaar..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Mijn ruin zijn hengstengedrag word onhandelbaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:42

Beste,

Ik heb mijn paardje nu bijna 2 jaar.Hij staat sinds deze winter samen bij mijn 1 jarig merrieveulen..Sinds dat hij er samen mee staat begint zijn ''hengsten'' gedrag opnieuw naar boven te komen. Hij beschermd haar als een moeder haar kind zou beschermen , Hij dreigt me aan te vallen door op me af te lopen en zich heel struis en breed te maken.Daarna begint hij te kappen met zijn voorbeen als een echte ''hengst''.Als ik eerst naar hem ga en daarna mijn veulen uit de wei wil halen gaat dit wel maar dan moet ik eerst voorbij hem passeren..Ze gaan nu s'avonds of in de middag op stal door de hittegolf die hier al enkele weken aan de gang is.Doordat hun aparte stal nog in opmaak is staan ze samen in een grote stal.Nu zit het zo dat ik hem eerst uit de stal moet halen om mijn veulen er uit te kunnen halen want anders mag ik niet aan haar komen..Hoe los ik dit op? Hij is al 3 jaar ruin.En in omgang is hij echt heel lief..

Anoniem

Re: Mijn ruin zijn hengstengedrag word onhandelbaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:45

Dominantie probleem ;)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:48

Asyaa schreef:
Dominantie probleem ;)

Ja dat zal ze zelf ook wel snappen. Maar ze vraagt hoe ze het op moet lossen.
Wat kun jij haar voor advies geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:49

Tja, moeilijk vanachter een blauw schermpje te zeggen ;)
Om maar gelijk met de dooddoener te gooien, zoek iemand op die je kan helpen.
Daarbij had ie van mij meteen een geweldige knal te pakken als hij mij dreigt aan te vallen, laat staan het daadwerkelijk te doen (en dan bedoel ik ook echt dreigen met aanvallen, breed maken en showen kan ook andere redenen hebben dan enkel aanvallen).

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:50

mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan toen hij net bij 2 merrie's stond . doet ie ook wild als je hem er alleen uit haalt zonder je veulen ? dat was nl ook het probleem bij mijn paard. hoe staat ie in het voer ? (sinds ik mijn paard geen voer meer geef valt ie niet meer aan in de wei) . zodra die iets doet gelijk afstraffen . en hem negeren . zo heb ik het ook gedaan en ik heb nu een braaf paard in de wei staan .:)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:59

Ben je zeker dat hij goed geruind is? En geen klophengst is? Het gebeurd nog dat men enkel de bal die buiten het lichaam is verwijderd... Kan natuurlijk ook een ander probleempje zijn... Mijn merrie is ook dominant! (kan geen klophengst zijn he)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:01

@Asyaa : Er is hier al iemand langs geweest voor grondwerk met hem te doen maar dit heeft niet veel zin meer.Als hij zo dreigend op me afgelopen komt dan krijg ik hem ook echt niet meer van me weg..Hij legt zijn oren plat en dreigt echt me onver te lopen ik maak me dan wel groot en slaag met een touw zodat die niet in mijn buurt komt..Maar ik denk moest ik hem een mep geven dat hij me echt wel onver zou lopen hoor..De manier waarop hij voor me staat is echt om bang van te krijgen ik voel me dan opeens een meter kleiner.Voor de rest is het echt een schatje , Ik kan hem poetsen terwijl hij lekker staat te slapen maar in de wei of in de stal in het bijzijn van een merrie is hij net een moeder die zijn kind beschermd.

@Jscaa : Hij krijgt momenteel geen eten omdat de weide zelf al genoeg gras heeft en hij op dit moment ook niet werkt.Gisteren beet hij in de kont van mijn veulen omdat hij enkel aandacht wou , toen heb ik hem wel een tik verkocht maar ik stond wel veilig achter de poort ^^ Nadat ik die tik heb gegeven heeft hij dat niet meer gedaan..Hij is ook de baas op de weide.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:02

Kay_Kim schreef:
Ben je zeker dat hij goed geruind is? En geen klophengst is? Het gebeurd nog dat men enkel de bal die buiten het lichaam is verwijderd... Kan natuurlijk ook een ander probleempje zijn... Mijn merrie is ook dominant! (kan geen klophengst zijn he)

Nee daar ben ik niet zeker van..Ik weet wel dat zijn fluit veel uithangt en hij echt hengstengedrag vertoont..Bij eender welk paard hij tegen komt begint hij als een gek te brullen en te dansen..Bij een ruin of een hengst? Gaat hij eerst laten weten wie de baas is. :Y)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:02

heb je geen mogelijk heid om tijdelijk een ander paard bij je veulen te zetten ? en kijken wat die van jou dan gaat doen ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:05

Arabiertje* schreef:
Kay_Kim schreef:

Nee daar ben ik niet zeker van..Ik weet wel dat zijn fluit veel uithangt en hij echt hengstengedrag vertoont..Bij eender welk paard hij tegen komt begint hij als een gek te brullen en te dansen..Bij een ruin of een hengst? Gaat hij eerst laten weten wie de baas is. :Y)

Ik zou even wat bloed laten trekken dan... dat is best extreem hengsten gedrag :j
Al kunnen sommige ruinen er ook wat van, uni staat ook vaak op 5 benen en is altijd de baas :')
Maar van hem weet ik 100% zeker dat er geen bal meer in zit :j

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:07

Arabiertje* schreef:
Kay_Kim schreef:

Hoe oud is je paardje?
Als je niet zeker bent of hij juist is gecastreerd zou ik dit eens laten nakijken. Je kunt zijn testosteron waarde laten prikken ;)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:20

Mijn paardje had ook een "binnenbal" maar heb hem zelf laten castreren dus ik weet zeker dat hij weg is... Ik denk dat je ze ook kan laten scannen... misschien eens informeren bij de dierenarts... Ik had vroeger een klophengst pony en die kroop op elke merrie in de wei en als er een andere hengst in de buurt was wou hij echt gaan concureren... kan best gevaarlijk worden! voor zowel paard als ruiter... maar is natuurlijk niet zeker dat hij klophengst is maar kan wel een mogelijkheid zijn...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:21

eigenlijk moet je de mogelijk hebben om hem eens goed op zijn plek te laten zetten door een grootere ruin/paard die ook dominant is in de wei dan is dat denk ik zo afgelopen.

Vervelend probleem lijkt me dat

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:22

en daarbij... een klophengst kan ook nog vruchtbaar zijn... nog een extra risico ;)
Daarbij geen reden om hem niet aan te pakken. Ook hengsten moeten respect tonen voor hun eigenaar.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:24

@JSCAA : Ja daar had ik ookal aan gedacht om hem bij een paard te zetten dat hem eens flink inrammeld. want dat heeft hij echt wel eens nodig hoor..Gisteren was ik aan het spelen met mijn veulen en hij vliegt op mijn veulen af zo van '' Gedaan met spelen '' en hij sjotte haar zodanig dat ze niet meer naar me durfde te komen dus ik maak me groot en ga naar mijn veulen hij dreigde me weer aan te valle maar negeerde zijn gedrag. Tot dat ik bij mijn veulen stond en hij viel weer mijn veulen aan! Ik mag echt amper aan haar komen ofterwijl dreigt hij mij aan te valle en anders krijgt ze slaag van hem..

@c_alsemgeest : Goed idee! Dankje

@ Popke : Hij is 14 jaar.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:26

Arabiertje* schreef:
@Asyaa : Er is hier al iemand langs geweest voor grondwerk met hem te doen maar dit heeft niet veel zin meer.Als hij zo dreigend op me afgelopen komt dan krijg ik hem ook echt niet meer van me weg..Hij legt zijn oren plat en dreigt echt me onver te lopen ik maak me dan wel groot en slaag met een touw zodat die niet in mijn buurt komt..Maar ik denk moest ik hem een mep geven dat hij me echt wel onver zou lopen hoor..De manier waarop hij voor me staat is echt om bang van te krijgen ik voel me dan opeens een meter kleiner.Voor de rest is het echt een schatje , Ik kan hem poetsen terwijl hij lekker staat te slapen maar in de wei of in de stal in het bijzijn van een merrie is hij net een moeder die zijn kind beschermd.

@Jscaa : Hij krijgt momenteel geen eten omdat de weide zelf al genoeg gras heeft en hij op dit moment ook niet werkt.Gisteren beet hij in de kont van mijn veulen omdat hij enkel aandacht wou , toen heb ik hem wel een tik verkocht maar ik stond wel veilig achter de poort ^^ Nadat ik die tik heb gegeven heeft hij dat niet meer gedaan..Hij is ook de baas op de weide.

Jijgeeft zelf nu het antwoord, je bent geïntimideerd door hem en dat voelt/weet hij. Je zult heftig op je strepen moeten gaan staan, maar zolang jij ontzag voor hem hebt zal dat niet beter worden. Ik denk dat je opzoek moet naar iemand die jou leert hem op zij plek te zetten. Dit moet je nu de kop gaan indrukken want dit gaat binnekort fout!

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:31

laat inderdaad eerst onderzoeken of het geen klophengst is.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:36

chocobroodje schreef:
Arabiertje* schreef:

Jijgeeft zelf nu het antwoord, je bent geïntimideerd door hem en dat voelt/weet hij. Je zult heftig op je strepen moeten gaan staan, maar zolang jij ontzag voor hem hebt zal dat niet beter worden. Ik denk dat je opzoek moet naar iemand die jou leert hem op zij plek te zetten. Dit moet je nu de kop gaan indrukken want dit gaat binnekort fout!

Twee maand geleden is er iemand langs geweest om ons te helpen maar dit neemt niet zijn hengstengedrag weg..Hij heeft iets van '' ik moet haar beschermen '' en doet dat dan ook in alle man en macht..Zardo en ik hebben enorme ups en downs gehad die kan je lezen in mijn profiel.Hij werd verkocht omdat hij onberijdbaar was , Hij was en is nog steeds een gevaar op zich zelf. Maar ik zie dat dier ongeloofelijk graag dat ik hem nooit zou kunnen weg doen ookal is hij gevaarlijk.In omgang heb ik er echt zoveel liefde van..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:36

Kan je hem niet opsluiten in de stal terwijl jij met je veulen bezig bent in de weide?
Verder ga ik mee met de anderen, jij bent gewoon niet dominant genoeg naar hem toe. Van mij zou hij een flink pak rammel kunnen krijgen als hij dit gedrag vertoont. De zweep zou bij mij ook niet ver weg zijn...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:39

Paard is gewoon ontzettend dominant, klophengsten komen niet zo heel vaak voor. Het is namelijk verboden om eenzijdig te castreren. Meid dit is een probleem gebaseerd op angst, daarbij heb jij een heel slim paard die precies weet hoe hij jou bang moet maken.
En het is prachtig dat je een paard red, maar hij maakt gewoon misbruik van je en het werkt! Iemand anders grondwerk laten doen lost jouw probleem niet op. Neem eens contact op met het ballinghof, die hebben ervaring met moeilijke paarden.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:40

Dat kan ik zeker , maar dan breekt hij het kot af. als hij daar alleen moet blijven en stressen mag hij niet dat moet ik voorkomen omwille van zijn rugprobleem en snel koliek aanvallen.Een zweep? Nee daar vergis je je in. dan maakt hij je kapot Zardo is een enorm gevoelig paard en daarmee bereik je niets door er op te slagen oké het hoort niet dat een paard dreigt aan te vallen maar ik ken hem door en door en ik weet dat slagen geen enkel nut heeft.Ik heb twee jaar lang geknokt om hem geen bang te doen krijgen van een zweep om hem op zijn minst te kunnen longeren..Dus ga ik hem nu niet terug inkappen met een zweep hij heeft vroeger slaag genoeg gehad.Ik moet een manier vinden waarop ik toch nog ''groter en sterker'' kan zijn als hem zonder dat ik hem pijn hoef te doen.Kan ik niet een zweep nemen met plasstiek aan? Of zo een soort natural horsemanchip stick?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:43

chocobroodje schreef:
Paard is gewoon ontzettend dominant, klophengsten komen niet zo heel vaak voor. Het is namelijk verboden om eenzijdig te castreren. Meid dit is een probleem gebaseerd op angst, daarbij heb jij een heel slim paard die precies weet hoe hij jou bang moet maken.
En het is prachtig dat je een paard red, maar hij maakt gewoon misbruik van je en het werkt! Iemand anders grondwerk laten doen lost jouw probleem niet op. Neem eens contact op met het ballinghof, die hebben ervaring met moeilijke paarden.

Je hebt volledig gelijk hoor. Hij weet hoe hij me bang moet maken , maar als hij op me afloopt blijf ik ook staan en begin ik met mijn arme te zwaaie :Y) Hij heeft me nog nooit onver gelopen maar wel al echt zo razend op me aflopen en op het nippertje voor me stoppen en steigeren , of naast me door schieten en bokken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:48

staan ze alleen maar met z'n 2-tjes??
denk dat hij de merrie als zijn bezit beschouwt en jou er dus niet bij wil hebben.
een grotere groep zou beter zijn waar hij zijn energie meer in kwijt kan en waar hij ook leert omgaan met andere paarden.

heb je de mogelijkheid om er meer paarden bij te zetten?
denk zelf toch een beetje dat daar je probleem ligt.
en niet te bang zijn he, als je hem es een keer een flinke dreun verkoopt komt dat lange niet zo hard aan dan wanneer hij jou een schop verkoopt hoor.
zou toch kijken of je niet iemand anders er bij kunt krijgen die je helpt weer met hem samen te werken in plaats van bang van hem te zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:50

het klinkt een beetje als groeistreken. Zijn zelfvertrouwen wordt ontzettend omgekrikt doordat hij een mindere in de weide heeft lopen. Het zou hem goed doen in een groep te zetten met een paard dat leidinggevend is. Het klinkt mij meer dat hij zich kudde leider waant en tegen jou zegt dat je achter aan de groep moet aansluiten.
De rollen zouden opgedraaid moeten worden en zolang jij onder de indruk bent van zijn gedrag zal je op de ranglijst onder hem blijven staan!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:05

@Ellepel : Ja ze staan met zijn tweetjes , omdat ik bang heb dat hij andere paarden iets gaat aandoen. Mijn veulen zit met een snee van 4 cm op haar borst door hem..
@LecyTinker : Zo had ik het nog niet bekeken!