Paard flipt tijdens het van de paddock halen, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shivatjuh01

Paard flipt tijdens het van de paddock halen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:26

Hoi,

Nou ik heb even een vraagje..
Ik zit met een probleempje omtrend het van de paddock halen van mijn verzorgpaard. (eigenaar heeft zelfde probleem)
Ze verveelt zich al snel op de paddock wat zich uit in rondjes lopen en heen en weer lopen
en als ze me dan ziet aankomen rent ze als een gek naar de draad om er zsm af te zijn.

Ik pak haar dan aan de longeerlijn en probeer haar zoveel mogelijk te kalmeren.
Mocht ze niet rustig doen en bv steigeren straf ik dat meteen af uiteraard.

Maar van de week steigerde ze terwijl ik de draad losmaakte, en nog voor ik m goed en
wel los had rende ze er doorheen en stond vervolgens er weer buiten te steigeren.

Ik heb net zolang met dr daar gestapt totdat ze enigsins rustig was, maar dat is ook niet te oplossing lijkt me..

Heeft iemand tips of ideeën?
Een hengsteketting werkt niet, alleen maar tegen.
Laatst bijgewerkt door Shivatjuh01 op 05-07-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Re: Paard flipt tijdens het van de paddock halen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:29

Kan je paard niet samen met een andere in de paddock staan? Misschien dat ze zich dan minder verveelt en ook niet meer zo heftig reageerd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:30

Zou eerder zeggen dat je moet zorgen dat je paard zich niet verveeld in de paddock. Voor de rest zou ze teveel aan energie kunnen hebben(voeding).

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:33

_Tara_ schreef:
Kan je paard niet samen met een andere in de paddock staan? Misschien dat ze zich dan minder verveelt en ook niet meer zo heftig reageerd.

Nou ze is nogal fel naar andere paarden, als ze ernaast staat daagt ze ze ook voortdurend uit.
En ze haalt daarbij regelmatig uit, dus we zijn nogal voorzichtig daarmee.

Tigra_ schreef:
Zou eerder zeggen dat je moet zorgen dat je paard zich niet verveeld in de paddock. Voor de rest zou ze teveel aan energie kunnen hebben(voeding).

Ze heeft nooit graag op de paddock gestaan, de wei gaat nog enigsinds.
Ze staat op een redelijk normaal rantsoen, is pas nog gezakt in hoeveelheid vanwege gedrag en is daardoor met het rijden een stuk rustiger geworden.
Ze heeft dit gedrag ook aan het begin van het seizoen vaak met naar de paddock/wei toe gaan, maar dit wordt steeds minder.
Nu nog een oplossing voor dit gedrag vinden..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:35

Kun je dan niet een keer het hoogste in rang paard bij haar zetten? Die leert haar dat uithalen enz snel genoeg af.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:36

Ik ben toch bang dat je dit gedrag het beste zult oplossen met een verandering van huisvesting.
Hoelang staat je paard op een paddock?
Krijgt hij onbeperkt hooi?
Waarom niet op de wei.
Wat is fel naar andere paarden?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:38

uhm....opvoeden?
dit is gewoon slecht gedrag wat alleen maar erger wordt als je het accepteerd.
en dat doe je door dingen te zoeken om het te ontwijken.

ik zou haar anders eens met de ketting over de neus eraf halen. bij stijgeren naar beneden trekken en vervolgens flink in de achteruit laten rennen, en niet 3 stappen maar eerder 30. of gewoon eens laten staan als ze zo doet.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:39

Tigra_ schreef:
Ik ben toch bang dat je dit gedrag het beste zult oplossen met een verandering van huisvesting.
Waarom niet op de wei.

Ze staat meestal een half uurtje buiten dus geen hele dagen.
Krijgt binnen hooi elke dag.
Waarom geen wei, omdat ze dit niet aanbieden bij deze stalling helaas..
Fel naar andere paarden is gillen, slaan, steigeren, bijten etc..
Laatst bijgewerkt door Shivatjuh01 op 05-07-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:40

Misschien dat je kan proberen de paddock binnen te gaan en wat grondwerk met haar te doen voordat je de paddock uitgaat. Als ze steigert en langs je af naar buiten schiet heeft ze niet echt respect voor je. Neem bv een longeerlijn mee en longeer haar even totdat ze haar aandacht bij jou heeft, probeer dan de paddock uit te gaan. Zodra ze weer druk wordt of wil steigeren, weer even aan het werk zetten. Dit herhaal je totdat ze rustig mee naar buiten loopt. Dramt ze door dan zet je d'r eerst een paar passen achterwaarts en longeer je weer even. Dat kost wel even tijd maar op een gegeven moment snapt ze het wel. Als je maar echt pas naar buiten stapt als ze netje naast je blijft lopen, eerder niet anders heeft het geen nut. Ze moet even weten dat ze best druk mag doen in de bak, maar als jij bij d'r bent en je wil haar halster aan doen moet ze op jou letten en naar jou luisteren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:43

Shivatjuh01 schreef:
Tigra_ schreef:
Waarom niet op de wei.

Ze staat meestal een half uurtje buiten dus geen hele dagen.
Krijgt binnen hooi elke dag.
Waarom geen wei, omdat ze dit niet aanbieden bij deze stalling helaas..
Fel naar andere paarden is gillen, slaan, steigeren, bijten etc..

Dat is erg weinig vind ik persoonlijk.
Nouja kan je er verder niet mee helpen tuurlijk kun je ze flink aanpakken maar of dat nu wel zo eerlijk is is ten tweede.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:43

astridklomp schreef:
Misschien dat je kan proberen de paddock binnen te gaan en wat grondwerk met haar te doen voordat je de paddock uitgaat. Als ze steigert en langs je af naar buiten schiet heeft ze niet echt respect voor je. Neem bv een longeerlijn mee en longeer haar even totdat ze haar aandacht bij jou heeft, probeer dan de paddock uit te gaan. Zodra ze weer druk wordt of wil steigeren, weer even aan het werk zetten. Dit herhaal je totdat ze rustig mee naar buiten loopt. Dramt ze door dan zet je d'r eerst een paar passen achterwaarts en longeer je weer even. Dat kost wel even tijd maar op een gegeven moment snapt ze het wel. Als je maar echt pas naar buiten stapt als ze netje naast je blijft lopen, eerder niet anders heeft het geen nut. Ze moet even weten dat ze best druk mag doen in de bak, maar als jij bij d'r bent en je wil haar halster aan doen moet ze op jou letten en naar jou luisteren.

Kijk hier heb ik nou wat aan, iemand die tips en ideeën heeft..

Ik heb haar het trekken etc met naar de paddock lopen afgeleerd, met stoppen en terug lopen inderdaad.
Ze loopt nu overal (bijna) altijd gelijk met mij en stopt wanneer ik stop, draait wanneer ik draai en gaat achteruit wanneer ik dat doe.
Behalve dus wanneer ze van de paddock af komt..
Dit is misschien wel het proberen waard :)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:44

Ik ben het met quarterH eens :j

Daarbij lijkt het me ook verstandig om naar een andere stalling te zoeken.
Ze staat als ik het goed begrijp een half uur per dag in een paddock en dan ook nog eens alleen?
Daardoor creëer je dit soort gedrag ook nog eens.

Weidegang met soortgenoten doet wonderen hoor!
Ook al reageert ze nu zo nukkig (logisch). Maar dat gaat dan vanzelf wel over.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:45

Tigra_ schreef:
Nouja kan je er verder niet mee helpen tuurlijk kun je ze flink aanpakken maar of dat nu wel zo eerlijk is is ten tweede.

Klopt erg weinig, mijn mening ook (maar het is en blijft een verzorgpaard)
En erop laten staan en negeren uit zich in zulk achterlijk gedrag dat andere paarden er gek van gaan doen,
en ze bij te lang staan zelfs door de draad heen loopt. Er af halen op dat moment is ook niet goed, maar rekening
houden met andere stallingsklanten en hun paarden moet natuurlijk wel..
Laatst bijgewerkt door Shivatjuh01 op 05-07-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:46

Winddancer schreef:

Ze staat als ik het goed begrijp een half uur per dag in een paddock en dan ook nog eens alleen?

In de openingspost staat duidelijk dat ze een verzorgpaard is, daar heb ik helaas niks over te zeggen.
Haar eigenaresse is verder zeer tevreden over deze stalling.
Daarom vroeg ik dus tips die ik zelf kan uit proberen, om te kijken of ik dit gedrag veranderd krijg.

Verder heeft ze als ze buiten staat natuurlijk wel tig buren naast zich in de andere paddocks.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:50

Een half uur per dag naar buiten is idd weinig. Maar als het niet anders kan, en het is je verzorgpaard, dan kan je het er hoogstens met de eigenaar over hebben. Als deze tevreden is met de situatie zul je het ermee moeten doen en zal je het probleem van het uit de paddock rennen moeten oplossen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:50

Shivatjuh01 schreef:
Tigra_ schreef:

Klopt erg weinig, mijn mening ook (maar het is en blijft een verzorgpaard)
En erop laten staan en negeren uit zich in zulk achterlijk gedrag dat andere paarden er gek van gaan doen,
en ze bij te lang staan zelfs door de draad heen loopt. Er af halen op dat moment is ook niet goed, maar rekening
houden met andere stallingsklanten en hun paarden moet natuurlijk wel..

Dat is wel zo maar je moet er ook rekening mee houden dat een paard niet kiest voor z'n huisvesting en als daar bepaald gedrag uit voort komt vind ik het persoonlijk toch wel moeilijk om ze daarom te straffen of wat dan ook. Bedoel je kunt het ze dan eigelijk niet kwalijk nemen dat ze dat gedrag vertonen. Zo zie ik het tenminste.
Ik snap dat het niet je eigen paard is en dat praten met de eigenaar er waarschijnlijk ook niet in zit. Maarja ik weet het ook niet.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:54

Shivatjuh01 schreef:
Winddancer schreef:

In de openingspost staat duidelijk dat ze een verzorgpaard is, daar heb ik helaas niks over te zeggen.
Haar eigenaresse is verder zeer tevreden over deze stalling.
Daarom vroeg ik dus tips die ik zelf kan uit proberen, om te kijken of ik dit gedrag veranderd krijg.

Verder heeft ze als ze buiten staat natuurlijk wel tig buren naast zich in de andere paddocks.

Ik zeg ook niet dat JIJ een andere stalling moet zoeken, maar lijkt me wel verstandig om haar te verplaatsen, ze is duidelijk niet happy.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:55

Dit gedrag vertoonde ze op de vorige stal ook, waar ze vaker en langer naar buiten ging, dus dit is niet iets van de afgelopen tijd.
(verzorg haar bijna 2 jaar)
Laatst bijgewerkt door Shivatjuh01 op 05-07-10 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:55

Verder oogt ze happy in dr stal en tijdens het rijden/longeren/wandelen enz. 't is puur alleen het van de paddock halen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:56

Dan inderdaad gewoon opvoeden...simpel...

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:57

Winddancer schreef:
Dan inderdaad gewoon opvoeden...simpel...

Uiteraard wordt daaraan gewerkt :)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:58

Mocht er iemand nog tips hebben, graag.
Verdere verwijten/tips over verplaatsen en dergelijke heb ik niet zo heel veel aan..
En als ze echt ongelukkig was had haar eigenaresse haar uiteraard ergens anders gestald.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:06

Ze is ook niet ongelukkig, ze vind de paddock gewoon niet leuk en wil er daarom gewoon snel uit. Dus het is dan normaal gedrag dat ze er snel uit wil, alleen mag ze dat niet, ze moet naar jou luisteren. Net zoals ze op de heenweg netjes naast jou moet lopen, met het opstappen stil moet blijven staan, enz. En dit hoeft dus niet met geweld, aan het werk zetten helpt echt, kost wel wat meer tijd dan grof geweld maar is wel paardvriendelijker. :D
Je moet met het aan het werk zetten echter wel kordaat en streng zijn, dramt ze of let ze nog niet op gewoon achteruit zetten. Maar niet gaan slaan of iets dergelijks, dat levert alleen maar meer weerstand op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:07

Shivatjuh01 schreef:
Mocht er iemand nog tips hebben, graag.
Verdere verwijten/tips over verplaatsen en dergelijke heb ik niet zo heel veel aan..
En als ze echt ongelukkig was had haar eigenaresse haar uiteraard ergens anders gestald.

Er wordt je helemaal niet verweten als je op mij doelt. Ik wijs je alleen op de dingen hoe ik ze zie.
Voor de rest zul je haar gewoon strenger aan moeten pakken. Als je dit zelf niet kan, kan een sterk persoon die je aantal keren helpt een groot deel van het probleem oplossen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:10

Je hoeft niet persé sterk te zijn, als je maar op de juiste momenten goed reageert.....