Uitproberen. Tips ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Uitproberen. Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:29

Hoi allemaal,

Sinds vorige week heb ik een paard! Mijn eerste eigen paard. Ik heb wel al wat jaartjes rij ervaring, maar dus altijd paarden bijgereden en vooral recreatief. Vooral in het opvoed aspect ben ik niet zo thuis, ik doe wel erg mijn best maar het gaat niet helemaal zoals ik wil en dat ligt denk ik aan mij :o

Laat ik beginnen met het feit dat het op stal echt een enorm lief paard is. Echt een knuffel, laat zich netjes uit de wei halen. Merk wel dat ze steun bij me zoekt als het even spannend wordt. Als ze iets "engs" ziet dan kruipt ze bijna achter me ( is 1.73 dus erg effectief is dat niet hahah).

Het eerste probleem heb ik bij het longeren. Ik vind het erg moeilijk om haar aandacht vast te houden, ze is gisteren ontsnapt en terug gestormd naar de wei :\ Rustig erheen gelopen en geduld bewaard en haar mee terug genomen. Nu maar even in de bak verder gelongeerd zodat het ontsnappen niet meer mogelijk is. Ze wordt echt cranky van het longeren. Het uit zich in bokken, oren plat leggen en me zuur aankijken. Ik vind het eigenlijk wel grappig, maar dat probeer ik niet te laten merken. Soms wil ze dan niet van hand veranderen. Ze staat dan recht tegenover me en blijft haar achterhand wegdraaien ipv de volte op te lopen. Als ik sneaky steeds een stukje meer richting haar achterhand schuifel en dan ver genoeg ben dan kan ik haar met een luide DRAF! wel de volte op krijgen. Alleen krijgt ze dit trucje ook door waardoor ik steeds minder makkelijk sneaky richting haar achterhand kan schuifelen.

Het tweede probleem uit zich in het rijden. Ze bokt en bokt en bokt en bokt... ik blijf tot nu toe wel zitten :P maar het begint een beetje een rodeo te worden. Als ik haar rustig in een draf heb en van hand wil veranderen begint ze weer opnieuw. Ik weet buiten dat ik moet blijven zitten niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik dit afstraffen? Heeft iemand hier tips voor? Ik ben er niet bang voor maar ik wil graag met haar naar buiten, en dat gaan we natuurlijk pas doen als ze zich netjes gedraagt. Hoe zorg ik ervoor dat ze dit gaat doen?

Het hoort allemaal bij het grote uitproberen, ze is wel redelijk dominant maar ik heb haar bij de vorige eigenaar ook een aantal keer gereden en dat ging prima, ik heb haar ook zien longeren en dat vond ik fantastisch omdat ze heel goed op de stemhulpen reageerde. Ik weet dus wel dat ze me in de zeik neemt. Hoelang gaat dit nog duren? En wat kan ik het best doen zodat het voor haar ook snel duidelijk wordt dat ik er toch niet af te bokken ben :D ?

Squawk

Re: Uitproberen. Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:30

Weet je zeker dat het een kwestie is van uitproberen en niet dat er iets medisch aan de hand is?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:32

Ja, zo goed als zeker. Ze is twee weken geleden nog klinisch goedgekeurd door de D.A. en vorige week naar de H.S. geweest. En bij de vorige eigenaar deed ze dit ook niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:38

Bij de klinische keuring wordt niet gekeken of er iets in de rug oid vast zit. Het klinkt mij alsof jouw paard ontzettend scheef is, dan wel last heeft (pijn!) ergens.

Wat is een H.S.?

Heb je ook een bloedmonster laten nemen? Het zou kunnen zijn dat je paard licht gesedeerd was tijdens de keuring het proefrijden en dat ze daar niets gemerkt hebt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:41

Wanneer word ze precies zuur, tijdens scherpe bochten, versnellen? Mischien verteld dat wat meer;)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:47

H.S. = Hoefsmid. En nee geen bloedmonster laten nemen. Is ook niet rechtsgeldig mochten ze haar wel hebben gesedeerd, maar dit geloof ik ook absoluut niet. En hoezo klinkt het alsof ze ontzettend scheef is? Ik heb niet de kennis om dit goed vast te kunnen stellen namelijk. Maar ben benieuwd waarom je dit denkt. Ik heb haar bij de vorige eigenaar gelongeerd zien worden en daar deed ze het zo keurig dat ik zelfs zoiets had van, Wauw, wat reageert die netjes op stemhulpen... Dus kan me niet voorstellen dat ze in twee weken tijd scheef geworden is? Maar misschien vergis ik me daar wel in hoor?

Ik ben blij met dit commentaar maar zou graag tips willen horen mbt het uitproberen, omdat dit voor zover ik het zelf kan beoordelen nu aan de hand is . Welke medische oorzaken dit allemaal zou kunnen hebben daar sta ik ook wel voor open. Maar aangezien het een 6 jarig dominant paard betreft en een redelijk groene :P nieuwe eigenaar denk ik eerder dat het een kwestie van uitproberen is. Hier zou ik dan ook graag wat tips over krijgen of wat ervaringen willen horen van andere mensen die hier ook ff doorheen moesten.

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Piloetje op 05-07-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:50

galley schreef:
Wanneer word ze precies zuur, tijdens scherpe bochten, versnellen? Mischien verteld dat wat meer;)

Nou het viel mij op dat ze op haar linker hand steeds precies op hetzelfde stukje op de volte zuur keek en een bok maakte, dit was voornamelijk in draf en dat vanuit die bok springt ze dan over in galop, waarin ik haar dan wel weer makkelijk terugkreeg naar draf. En op de andere hand was het willekeurig in draf en galop en het ontsnappen gebeurde tijdens de galop.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:53

Op 2 kanten lijkt het me sterk dat het de rug is, maar sluit het niet uit. Is er iemand in je omgeving met veel kennis van paarden op dat gebied, mischien kan die even kijken. Fysio/DA word hier altijd heel snel geroepen, maar als het niet nodig is kan je je geld beter sparen :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:06

Lijkt mij toch geen normale reactie van een paard tijdens 't longeren... Stel je jezelf niet te agressief op? Dat je te veel druk op haar legt? Kan zijn dat ze zich daar dan helemaal niet lekker bij voelt. Of er zit iets niet lekker in d'r lijf waardoor dat rondje constant lopen vervelend is.
Paarden die je in de zeik nemen geloof ik echt niet in. Alles wat een paard doet, doet 'ie alleen maar om er beter van te worden. Niet om jou te pesten of wat dan ook.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:14

Als ik mijn stalgenoten moet geloven vanaf de zij lijn dan is het juist een probleem dat ik mezelf niet streng genoeg opstel.Ik ging in eerste instantie ook uit van angst/pijn/nieuwe omgevinge, A gossie arm paard, waarop mensen grinnikend geageerden van :

"Heb je dan niet door dat dat paard een loopje met je neemt. Je laat je toch niet in de maling nemen door dat paard, je moet echt strenger zijn hoor..."

Vandaar dat ik dacht, laat ik de situatie eens voorleggen op bokt, want er zullen vast veel mensen zijn, die net als ik ooit aan hun eerste eigen paardje begonnen zijn en ze zullen vast niet allemaal een lief mak bombroof paard hebben aangeschaft.

En ik begrijp van andere mensen dat een paard de eerste tijd bij een nieuwe eigenaar de grenzen zal opzoeken/ overschrijden juist om je uit te proberen? Dus door er vanuit te gaan dat je paard iets niet snapt of kan terwijl hij dat wel kan, maar net doet alsof om te kijken of jij erin trapt zodat hij het niet hoeft te doen, dat is toch precies wat uitproberen inhoudt? Volgen jullie het nog :S

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:19

Ik volg je, mijn voet is nog steeds blauw van die knol van mij, ze draait om in het bos, plet me tussen de muur bij het afspuiten en nog meer van die leuke dingetjes die je moet leren voor te zijn.

Er is alleen een lijn tussen uitproberen en signalen afgeven. Een bok kan uitproberen zijn, of een 'gadsie, wat je doet wil ik niet/doet pijn'. Het is dus eigenlijk onmogelijk iets zinnigs te zeggen vanachter de computer..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:26

Natuurlijk moet je duidelijk en consequent zijn. Dat is 't allerbelangrijkste als je met paarden bezig bent. Getut en geknuffel hebben ze niks aan.
Een paard zal misschien ook wel kijken hoe ver 'ie kan gaan inderdaad. Als 'ie 't longeren niet leuk vindt (dat lijkt mij namelijk wel zoals jij 't vertelt) en hij merkt dat 'ie weg kan rennen en zo dus niet meer hoeft te longeren dan zal 'ie dat de volgende keer weer proberen. Zelfde met dat omdraaien. Paard vind 't longeren niet leuk/doet 'm pijn, dan gaat 'ie dus dingen zoeken om ermee te kunnen stoppen. Of je dat dan jou uitproberen kunt noemen... Denk ik niet. Zoals ik al zei, paard doet alles om er beter van te worden.
Misschien is dat met 't rijden dan ook wel zo? Hij vindt 't moeilijk, vind 't niet leuk in die bak en dan gaat 'ie bokken.
Ik denk niet dat een paard kan doen alsof. Zo slim zijn ze volgens mij niet :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:29

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard!

Het eerste wat je uit je hoofd moet zetten is dat paarden je "uitproberen" of "een loopje met je nemen". Als je je een beetje verdiept in aard en wezen van het paard dan kun je al snel tot de conclusie komen dat paarden dergelijke menseneigenschappen niet hebben, ze praten niet, bedenken geen valsigheidjes om jou dwars te zitten. Wat ze wel doen is op hun manier uiten dat er iets niet in orde is of dat ze iets niet begrijpen.

Een paard kan uit joligheid of frissigheid natuurlijk wel 's bokken maar wat jij hier beschrijft doet toch denken dat er iets anders aan de hand is. Je eerste opdracht is dus om te zorgen dat het paard fysiek goed in orde is: haal de DA erbij, laat hem bekijken of het een fysiek probleem is. Als je paard dit gedrag ook al onder zadel vertoond heeft dan is ook zadel en tuig aan een grondige inspectie op pasvorm en onvolkomenheden toe.

Zoals gezegd: het paard reageert zelf met lichaamstaal en hij verwacht dat ook van zijn omgeving. Dat betekent dat je - in het opvoedingsproces - net zo goed kritisch naar jezelf moet kijken. Wees consequent en duidelijk. Er zijn talloze cursussen en boeken die je wijs kunnen maken op dat gebied. Je hoeft echt niet op een macho-manier van 'flink aanpakken' met je paard om te gaan, met rust en duidelijkheid kom je er ook.

En een laatste goede raad: stalgenoten zijn leuk om te hebben maar de beste stuurlui staan altijd aan wal, of in dit geval aan de bakrand.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:36

Heb je het zadel van de vorige eigenaar overgenomen of rijdt je met een andere?
Buiten medische oorzaken om, kan dat ook een reden zijn voor het gebok, niet passend zadel.

Zou haar na laten kijken door dierenarts.
Als die niets kan vinden, wordt het lastiger.
Ik zie hier nergens staan dat je les hebt?
Kan wel handig zijn als jonge combinatie met niet gigantisch ervaren ruiter.
Lost niet al je problemen op, maar die kan je allicht hier en daar tips geven.

En als je 10 stalgenoten hebt, hebben die vaak 10 verschillende ideeen.

Vorige eigenaar al eens gebeld of ze dit van haar kennen?
Toen je haar kocht zat ze toen vol in het werk of had ze tijd stil gestaan?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:00

Ze is gewend 5 dagen in de week aan het werk gezet te worden. Dus dat doe ik ook. Verder heb ik niet het zadel van de vorige eigenaar over genomen, maar een nieuw zadel aangeschaft. Een barefoot zadel, omdat ze de komende jaren nog wel een boommaatje zou kunnen groeien en ik tot die tijd een zadel wilde wat mee zou groeien. Dit zadel is nagekeken en ligt goed. Longeren doe ik zonder zadel, dus als het aan het zadel zou liggen dan zou ze tijdens het longeren ander gedrag moeten laten zien.

En ik wil wel graag op les. Op een 10 a 15 minuutjes rijden heb je een club heb ik me laten vertellen. Maar daar moet ik dus wel heen rijden. En voordat ik dat doe wil ik graag een paar keer netjes hebben gereden. Het is verder niet echt een gevaarlijke route ofzo , maar toch.

Vorige eigenaar gesproken en die zegt, ze is je aan het uit proberen, dit heeft ze bij mij ook gedaan. Streng en consequent blijven.

Ik ben er nou niet echt super van onder de indruk, dat gebok . Maar het zou toch wel leuk zijn als daar binnen kort een eind aan komt en we kunnen beginnen met een buitenritje.

Wat moet ik doen met het bokken ervanuitgaand dat dit geen medische reden heeft maar dat ze dit doet om mer eraf te krijgen? Moet ik dit corrigeren? Of even laten uitrazen zoals ik nu doe?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:17

Prive les iemand thuis laten komen?
Is het snelst en het handigst nu op dit moment denk ik.
Probleem is, zoek maar eens een goeie die ook nog bij jou en je paard past.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:48

Sommige paarden vinden boomloos irritant, omdat alle ruis en beweging van de ruiter rechtstreeks doorkomt. Kijk eens of je het zadel van de vorige eigenaar alsnog kan lenen/overnemen. Of kijk of een wintec past, die hebben verwisselbare bomen (voorkant) en kunnen dus een maatje groeien.
En als je de vorige eingenaar zover kan krijgen om langs te komen en keertje met jouw paard te werken zou ik dat zeker doen. Dan heb je een betere indruk of het probleem bij jouw ligt of dat je paard iets mankeert.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:09

Als het paard bokt om jou eraf te krijgen, zul je eerst vanaf de grond ervoor moeten zorgen dat je paard meer vertrouwen in jou krijgt en het leuk gaat vinden om met jou aan het werk te gaan.
Verder ga ik ook mee met Tamary. Kan best zijn dat jij in je zit bv heel onduidelijk bent en dat dit paard daar heel gevoelig op reageert. Dat komt dan via een boomloos zadel veel duidelijker door dan via een zadel met boom.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:14

Ik heb net gereden en het ging alweer beter dan de vorige keren. Ik heb niet gelongeerd maar gelijk gereden. Ze heeft wel een beetje gebokt maar niet zo heftig. En we hebben zelfs een galopje gedaan. :o Ben trots,

En heb een advertentie gezet voor priveles. Misschien dat mijn rijkunsten haar idd wel dwars zitten hihi.

skippertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:13

Op het eerste probleem weet ik echt niks.
Maar het 2e, misschien heb je een verkkeerd zadel??

Moeilijke vragen :')

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:28

Misschien wil ze gewoon kijken wie er de baas is, of ze vertrouwt je niet helemaal maar aangezien ze in de wei gewoon naar je toe komt lijkt dat me sterk. Ik zou haar tijdens het rijden zoveel mogelijk naar voren rijden en als ze maar een paar seconden niet bokt belonen. Maar ik ben ook niet zo ervaren hierin hoor :o

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 01:43

Wat vind ik het ontzettend goed van je dat je in je openingspost de 'schuld' van je problemen niet direct bij het paard legt, maar eerst bij jezelf gaat kijken!

Het is altijd goed om medische problemen uit de laten sluiten.

Een paard mag je misschien geen menselijke eigenschappen toekennen, maar ik snap je omschrijving van 'uitproberen' heel goed. Het kan heel goed zo zijn dat ze jou (nog) niet als leider ziet, wat helemaal niet zo gek is na pas een week, en kijkt waar zij staat en wat ze kan/mag.
Een paard heeft ook tijd en ruimte nodig om te wennen aan jou en aan de nieuwe plek waar ze naartoe verhuist is.

Met mijn eigen paardje heb ik de eerste drie maanden dat hij bij mij was alleen maar grondwerk gedaan en wandelingen gemaakt om hem de tijd te gunnen aan alles te wennen, om onze band vanaf de grond te versterken en om elkaar beter aan te leren voelen.
Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen de manier is, maar ik vond het zelf enorm prettig en het heeft een hele goede basis gelegd.

Wat Sjolvir zegt, 10 stalgenoten en 10 meningen, is ook zeker waar. Het is altijd makkelijk om vanaf de zijlijn een mening te vormen, maar meestal ook een momentopname en het geeft ook zeker niet altijd de beste oplossingen.

Belangrijk is denk ik dat je iemand vindt die jou hierin kan begeleiden. Iemand die je vertrouwt en je verder kan helpen. Als de club die je noemt prettig is en maar 10 a 15 minuutjes rijden kun je er misschien ook heen wandelen met je paard en daar pas opstappen? Anders inderdaad een instructeur aan huis laten komen.
Heel veel succes!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 22:40

Hoi Allemaal,

Zojuist gelongeerd en dat ging helemaal super ( nu aan hoofdstel ipv halster, scheelt enorm :+ ) Wat sneller overgangen gemaakt op advies van stalgenoot en dat hielp erg goed op haar aandacht erbij te houden.

En de pommel ff uit mijn barefootje gepulkt om te kijken of die wel goed lag op mn peerd, maar die is perfect, lijkt wel alsof hij gemaakt is speciaal voor haar.

Ik heb het idee nu ik weet waar die pommel het beste ligt op haar schoft dat ik het zadel te veel naar voren had gelegd de eerste paar keer. Met het idee van , dat hoort zo. Ik denk dat als ik hem iets naar achter leg hij veel beter aansluit, dus dat gaan we morgen ff proberen.

En contact opgenomen met iemand die mij een paar lessen wil geven in grondwerk en voor mijn houding/rijvaardigheden. Misschien dat dat ook wat scheelt.

Bedankt voor de tips allemaal. Ik hou jullie op de hoogte!