eerste kennismaking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

eerste kennismaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 16:36

hoi,

ik ben nieuw hier en ook met het verzorgen van paarden. ik heb een tijd recreatief gereden op een manege, maar de diepere zorg is mij niet zo bekent.
ik ga nu op zaterdagen 2 therapiepaarden verzorgen en had bij de eerste keer verzorgen alleen een wat rare reactie ervaren bij de paarden.

Ze kwamen op me toe en een ervan begon met haar hoofd tegen me duwen en wrijven.
Wou ze daarmee iets zeggen. of duidt het erop dat ze me geen respect toont.

het leek alsof ze kwamen zeggen "we hebben honger, want ze vlogen wel vrij erg op het voeder.

op het einde was 1 ervan ook tegen de schutting aan het stampen, alsof om te zeggen dat ze nog meer hooi wouwen. ze kunnen het hooi zien.

hoe kan ik de relatie verbeteren?

groeten, T.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:48

Tja, dat duwen en wrijven betekent waarschijnlijk dat het paard je als krabpaal gebruikt. Het is niet onvriendelijk bedoeld, maar ook niet echt respectvol.
Veel paarden die op een manege- of pensionstal staan reageren sterk als er gevoerd wordt; dat is op zich niet zo bijzonder. Stampen is vaak aandacht trekken; omdat ze weten dat er voer aan komt, omdat ze zich vervelen, omdat een ander aandacht krijgt en zij niet.. etc.
Gezien je vragen weet je nog niet veel van paarden. Ik raad je dan ook aan om te beginnen met het lezen van een paar goede boeken over paardengedrag en -verzorging.
Je kunt natuurlijk op dit niveau starten: Paarden voor Dummies, van Audrey Pavia.
Maar dit is echt heel goed boek om mee te beginnen: Het tevreden paard, van Machteld van Dierendonck, Eric Laanakker & Emiel Voest
Dit is geen makkelijk boek (nogal wetenschappelijk), maar wel heel compleet waar het gaat om paardengedrag: Gedrag van het paard; Dick Mills & Nankervis, K.