verstoorde verhoudingen in de kudde, hoe verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

verstoorde verhoudingen in de kudde, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:55

Ik kan wel wat tips gebruiken. :o
Ik heb ruim een week geleden mijn ruin verhuisd samen met nog een stalgenoot die een ruin en een merrie heeft van de ene stal naar een andere. Mijn paard stond al samen met hun ruin bij de vorige stal maar de merrie was nog vreemd voor hem. Ze hebben een week met zijn 3-tjes apart gestaan om ze te laten wennen. Dat ging niet zonder slag of stoot want de kleine merrie was nogal fel op mijn ruin, hij heeft aardig wat klappen gekregen. Maar goed, dat hoort erbij en na een paar dagen waren ze weer aardig rustig.

Nu zijn de gisteren bij de kudde (van 4) gezet die daar al liepen. Ik had verwacht dat de kleine merrie flink aan het knokken zou gaan met de 'vaste' leider. (en dat zou haar verdiende loon zijn O:) ) Maar tot onze verbazing werd ze na 1 harde trap helemaal bang. En verschool zich achter mijn ruin. :roll:
Die ineens helemaal macho werd en haar in bescherming ging nemen. Heel lief en schattig maar de verhoudingen zijn nu helemaal zoek...De merrie kleeft aan mijn ruin en mijn ruin aan de merrie. Hij draait de hele tijd rondjes om haar heen en jaagt de andere paarden weg. De leider van de andere groep staat er maar verbaasd naar te kijken en probeert af en toe die 2 uit elkaar te halen, maar dat lukt niet :+ Het vervelende is dat het ons ook niet lukt.

Nu staan er dus 2 kuddes en ziet mijn ruin er na een dag al uit als een hengst tijdens het dekseizoen :Y)
We willen dat dit niet te lang gaat duren en ze met welke leider dan ook gewoon 1 groep vormen.

Kunnen we het beste de merrie zonder mijn ruin in de groep plaatsen zodat ze zich er toch even doorheen moet slaan of kunnen we beter mijn ruin ertussen plaatsen zonder de merrie? Zodat hij eventueel met de huidige leider de nieuwe rangorde kan bepalen?

Ik hoop dat iemand goede tips heeft :)

joyce83

Re: Euhm, tja wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:59

Ik heb geen flauw idee mir wat je het beste kunt doen maar ik wens je veel succes met een goede kudde te maken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:05

Ik zou het nog even wat langer aankijken, ze staan dus net 1 dag bij elkaar in de nieuwe kudde. Zo te horen is het nog niet zo ver dat er elk moment vreselijke ongelukken kunnen gebeuren en de wei is vrij groot. Laat ze het lekker onder elkaar uitzoeken zolang het geen bloedbad wordt, waarschijnlijk accepteren ze elkaar van de week wel als de merrie inde gaten krijgt dat het allemaal toch veel minder spannend is dan ze dacht en de ruin wordt dan ook minder beschermend. Vind het wel een goede les voor de merrie eigenlijk.
Houd in je achterhoofd dat eht wel paarden zijn en ga niet teveel tutten of luisteren naar horrorverhalen van andere mensen. Het komt hoogstwaarschijnlijk heel snel goed en anders kan je altijd nog iets bedenken.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 12:20

Het is zeker een goede les voor de merrie. ;)
Waarom ik er niet veel voor voel om dit een tijdje aan te kijken is omdat de merrie nogal een verleden heeft. Ze is nogal apart in de omgang naar andere paarden, ze is als jong ding nooit op haar plek gezet vermoeden wij. Verder waren er nogal wat mensen op de vorige stalling die de merrie-wei niet in durfden omdat zij ze gewoon aanviel := Vandaar dat we het de kop willen indrukken. ;)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:26

Je zal het toch even een paar dagen aan moeten kijken, het heeft nu eenmaal wat tijd nodig. Er is pas reden tot zenuwachtig worden als het na een dikke 2 weken nog niet lekker loopt onderling. Ik denk dat ze de hemel dankt als je haar nu komt halen en zo te horen is het gewoon hoog tijd dat deze dame zowel wat mensen- als paardenmanieren leert. Het zal haar ongetwijfeld vies tegenvallen in de nieuwe situatie maar als je haar nu weghaalt krijgt ze helemaal nooit de kans op een normale manier met andere paarden om te leren gaan. Lijkt mij ook niet de bedoeling dat je er een soort kluizenaarspaard van gaat maken voor de rest van haar leven. Hoe ouder hoe moeilijker het voor haar wordt om in een groep te leren inpassen.

Piepiekuiken

Re: Euhm, tja wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:33

Bij ons op de manege hebben we ook een ruin en een paar merries. Maar die ruin beschermt altijd die merries. En als ze in hun stal staan, (Ze staan naast elkaar) en als 1 van die merries weg is, flipt die ruin helemaal. Allemaal rondjes rennen in zijn stal. Hinniken,. Heen en weer springen.

Niet dat t een oplossing is, maar t kan ook zo worden dat die ruin ook gaat flippen als die merrie weg is. Daar moet je even voor oppassen.

Ik zeg niet dat t bij alle paarden zo is natuurlijk. Maar hou t even in je achterhoofd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:35

doordat jullie die drie paarden eerst apart hebben gezet om te wennen hebben ze nu hun eigen kudde gevormd en nu komen ze dus met 3 weer in een vaste kudde van 4.
Jouw ruin vindt nu dat 'zijn' kudde beschermt moet worden tegen die 4, heel logisch en ook normaal paardengedrag.

Je zou het kunnen aankijken hoe het gaat en anders er een draadje tussen doen tot ze over het draad heen aan elkaar gewend zijn.

Het lijkt vaak erger dan het is en zolang ze de ruimte hebben zou ik het lekker aankijken, goed voor ze om te leren wat het is om paard te zijn.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 16:10

@Daniella74 het is absoluut niet de bedoeling om de merrie alleen te zetten hoor! Ik denk alleen dat ze haar eigen boontjes moet leren doppen zonder de bemoeienis van mijn paard. :o
@Cissy jij verwoord het precies goed, het is een kleine sub-groep :+
Ze hebben de afgelopen week al over het draad kennisgemaakt met elkaar. De andere nieuwe ruin wil wel graag vriendjes worden, die staat er echt een beetje tussenin :(:)

Het is trouwens machtig mooi om naar al die verhoudingen te kijken, ik kan er uren naar kijken.
Op de vorige stal was het heel simpel met een nieuwe in de groep: 3 rondjes rennen en weer verder grazen :D

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:58

Kan je geen aparte merrie- en ruinengroepen maken?
In een gemengde kudde is het heel moeilijk om koppeltjes- en machogedrag te laten ophouden. Straks krijgt de ruin nog het idee dat hij moet gaan dekken, en dan heb je nog veel meer kans op verwondingen bij alle betrokkenen. Als de merrie nu duidelijk respect/angst heeft voor de leidster hoef je niet bang te zijn dat ze weer de wei gaat terroriseren. Ik zou de dames en heren gewoon uit elkaar halen.