degene die paard voert doet het fout?....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

McThirsk

degene die paard voert doet het fout?....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:12

gegeven: Paard krijgt voer (hooi en muesli) in de wei, komt aanstormen , denkt eeeh eten, is haantje de voorste ..... }:0 degene die hem voert, is niet gediend van wat dit paard doet en jaagt het paard weg en is boos op het paard,..paard wordt ook boos....... daarna krijgt hij direct wel te eten...?????

gelezen ergens: De handeling/gedrag die een paard 3 seconden voor het gevoerd wordt doet, wordt beloond. Deze handeling, heeft hij dus geleerd en iedere keer dat hij gevoerd wordt, zal hij dit doen.

Zo bereik je dus niet het door jouw gewenste resultaat, je hebt het paard voor het verkeerde beloond en dit verkeerde gedrag juist aangemoedigd. Dit verkeerde belonen komt soms ook voor bij mensen. Wanneer kinderen vragen om een snoepje en ze krijgen dit niet, gaan ze vaak zeuren. Om het gezeur te stoppen zullen sommige ouders het kind dan toch maar zijn zin geven. Op deze manier wordt het kind eigenlijk beloond voor zijn gezeur, dit kan tot het gevolg hebben dat als het kind ooit weer iets wil, hij weet dat hij door zeuren het voor elkaar kan krijgen. Voor je het weet vragen ze alles, zodat je uiteindelijk de regels weer moet aanscherpen.
Laatst bijgewerkt door McThirsk op 03-07-10 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Re: degene die paard voert doet het fout?....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:19

En wat is je punt hiermee?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:21

chocobroodje schreef:
En wat is je punt hiermee?

dat is duidelijk toch?.....leert degene die voert nu het gedrag bij het paard?
dat was de vraag namelijk

ik wil weten of IK het fout doe.....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:25

Niet zo mutsen, het voorbeeld van kind/snoepje is wel even wat anders.

Ik heb ook een paar van die etters, die het liefst een kopstoot geven als je met de voerschep aankomt :'). Die stuur ik ook terug naar achter, terwijl ik in de voerbak de brokken gooi.

Ze zijn slim zat, en niet iedere pas die je maakt in de paardenwereld moet je eraan denken of het wel paardpedagogisch verantwoord is. Wij zijn geen paarden, paarden zijn geen mensen.

Natuurlijk krijgt het paard voer, wat moet ze dan doen, niet voeren?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:27

Je voert dus in de wei?
Ik zette het voer gewoon direct neer, geen gezeur niet moeilijk doen maar neerzetten en weg lopen. Mijn pony had voernijd en hoe langer ik wachte hoe lastiger ze werd. Terwijl als ik het gewoon neerzetten dan was er niks aan de hand.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:30

chocobroodje schreef:
Je voert dus in de wei?
Ik zette het voer gewoon direct neer, geen gezeur niet moeilijk doen maar neerzetten en weg lopen. Mijn pony had voernijd en hoe langer ik wachte hoe lastiger ze werd. Terwijl als ik het gewoon neerzetten dan was er niks aan de hand.

ja ik vind dat je helemaal gelijkt hebt....alleen de paarden eten hier een met emmer die aan de kop wordt gehangen...hoe los ik dat op?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:31

Precies. en als ze op je af komt stormen mag je haar best even op haar plek zetten. En die is niet bovenop je tenen :n.

Dus; Paard komt aangestormt, jij jaagt hem weg, ze gelijk de emmer neer en loopt weg. Prima toch?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:32

Utixo schreef:
Precies. en als ze op je af komt stormen mag je haar best even op haar plek zetten. En die is niet bovenop je tenen :n.

Dus; Paard komt aangestormt, jij jaagt hem weg, ze gelijk de emmer neer en loopt weg. Prima toch?

ja ik vind dat je helemaal gelijkt hebt....alleen de paarden eten hier een met emmer die aan de kop wordt gehangen...hoe los ik dat op?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:36

Geen emmer meer aan de kop het hoofd hangen maar de moeite nemen ze apart te zetten.

Op zich is het principe "paard dat voedernijd vertoont terugzetten en weghouden bij het voer" een goede manier om jouw dominantie aan te geven.

Dus: paard dat denkt wel even de wereld te regeren apart zetten. Emmer voer neerzetten, paard wegjagen, jij staat bij emmer en bent hoger in rang, dus jij 'eet'. Dat volhouden tot paard geen poging meer doet jou bij die emmer weg te jagen, dus tot paard accepteert dat jij hoger in rang bent. Daarna toestaan dat paard eet.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:38

mijn paard is de laagste in rang orde, is het dan mss beter om hem als laatste te voeren..en hem gewoon te laten wachten?....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:41

Ibbel schreef:
Geen emmer meer aan de kop het hoofd hangen maar de moeite nemen ze apart te zetten.

Op zich is het principe "paard dat voedernijd vertoont terugzetten en weghouden bij het voer" een goede manier om jouw dominantie aan te geven.

Dus: paard dat denkt wel even de wereld te regeren apart zetten. Emmer voer neerzetten, paard wegjagen, jij staat bij emmer en bent hoger in rang, dus jij 'eet'. Dat volhouden tot paard geen poging meer doet jou bij die emmer weg te jagen, dus tot paard accepteert dat jij hoger in rang bent. Daarna toestaan dat paard eet.

Het zou niet mijn manier zijn, maar mijn pony had geen nijd naar mij maar naar de andere dieren in de wei. Ik zou losse emmers invoeren en op de grond zetten of aan het hek hangen. Voerzakken zijn gewoon niet zo handig zeker niet bij zulke dieren.
Als je voert gewoon alle emmers (een flink stuk) uit elkaar zetten. Ik liep een rondje door de wei met 5 emmers en zette er steeds 1 neer. Voor mij werkte dat prima. Alle dieren begonnen dan in eigen rangorde te eten. Degene die het laagst in rang stond moest het verst met mij mee lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:47

tinkermina schreef:
mijn paard is de laagste in rang orde, is het dan mss beter om hem als laatste te voeren..en hem gewoon te laten wachten?....

Als jouw paard als eerste aan komt stormen is-ie niet de laagste in rang. De andere paarden in de kudde zouden dat niet toestaan als dat zo was.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:49

chocobroodje schreef:
Ibbel schreef:

Het zou niet mijn manier zijn, maar mijn pony had geen nijd naar mij maar naar de andere dieren in de wei. Ik zou losse emmers invoeren en op de grond zetten of aan het hek hangen. Voerzakken zijn gewoon niet zo handig zeker niet bij zulke dieren.
Als je voert gewoon alle emmers (een flink stuk) uit elkaar zetten. Ik liep een rondje door de wei met 5 emmers en zette er steeds 1 neer. Voor mij werkte dat prima. Alle dieren begonnen dan in eigen rangorde te eten. Degene die het laagst in rang stond moest het verst met mij mee lopen.

dit ga ik voorstellen aan de anderen.....we staan met 2 andere paarden in de wei en voeren per toerbeurt..
ik wil dit gewoon veranderen...doorbreken

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:51

Ibbel schreef:
tinkermina schreef:

Als jouw paard als eerste aan komt stormen is-ie niet de laagste in rang. De andere paarden in de kudde zouden dat niet toestaan als dat zo was.

dat dacht ik al.....pff...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:51

Probleem is dan wel dat paard dat het snelste eet de anderen bij hun emmer wegjaagt. Ook verschillende hoeveelheden voeren of medicijnen geven is dan moeilijk.

Ik voer hier ook met emmertje met touwtje achter de oren. De een weet dat achterwaarts de methode is om aan zijn voer te komen. De ander nog niet, dus dan duw ik zacht met emmer tegen de borst. Om zijn neus erin te kunnen steken moet hij daardoor achterwaarts, dan kan ik veilig emmertje omhangen zonder dat hij over mij heen loopt. Ook voer ik de hoogste in rang altijd als eerste en stuur ik een paard dat klaar is met eten weg, of ik laat alle emmers om tot iedereen klaar is.
Verder is voer altijd van mij totdat ik het vrijgeef.

elaine21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:54

Hallo!

Ik denk dat een voerder het paard leert kennen!
Jij hebt dus niks fout gedaan!En kijk als het paard de
voerder ziet word het gek!Dus ik weet niet goed wat
je bedoelt maar dit is mijn punt!

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:58

tamary schreef:
Probleem is dan wel dat paard dat het snelste eet de anderen bij hun emmer wegjaagt. Ook verschillende hoeveelheden voeren of medicijnen geven is dan moeilijk.

Ik voer hier ook met emmertje met touwtje achter de oren. De een weet dat achterwaarts de methode is om aan zijn voer te komen. De ander nog niet, dus dan duw ik zacht met emmer tegen de borst. Om zijn neus erin te kunnen steken moet hij daardoor achterwaarts, dan kan ik veilig emmertje omhangen zonder dat hij over mij heen loopt. Ook voer ik de hoogste in rang altijd als eerste en stuur ik een paard dat klaar is met eten weg, of ik laat alle emmers om tot iedereen klaar is.

ik hoorde dat mn paard, boos werd en zn dikke kont liet zien en zn been optrok ,...ik heb het zelf niet meegemaakt en niet gezien......ik schrok ervan en wil dat mijn paard ook luistert naar de anderen die voeren..dat is mn probleem

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:17

tinkermina schreef:
tamary schreef:

ik hoorde dat mn paard, boos werd en zn dikke kont liet zien en zn been optrok ,...ik heb het zelf niet meegemaakt en niet gezien......ik schrok ervan en wil dat mijn paard ook luistert naar de anderen die voeren..dat is mn probleem

Samen met die persoon paar keer voeren en laten zien hoe die moet reageren op (wan)gedrag van jouw paard. Bij een vreemde zal vrijwel elk paard wat testen, zeker als dat testen nog al eens voer opleverd.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 18:04

oh ik ben erg blij dat jullie met me meedenken en vooral me positief steunen....ik vind dit een lastig probleem......bedankt allemaal....ik ga veel dingen aanpassen, en de aangegeven adviezen uitproberen... :D

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 10:50

noad schreef:
Utixo schreef:
Niet zo mutsen, het voorbeeld van kind/snoepje is wel even wat anders.

Ik heb ook een paar van die etters, die het liefst een kopstoot geven als je met de voerschep aankomt :'). Die stuur ik ook terug naar achter, terwijl ik in de voerbak de brokken gooi.

Ze zijn slim zat, en niet iedere pas die je maakt in de paardenwereld moet je eraan denken of het wel paardpedagogisch verantwoord is. Wij zijn geen paarden, paarden zijn geen mensen.

Natuurlijk krijgt het paard voer, wat moet ze dan doen, niet voeren?

><
O

><
O[/quote]
??.....
_O- _O-

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:58

Ibbel schreef:
tinkermina schreef:

Jawel hoor, de anderen zijn alleen niet zo bezeten van eten en komen op hun gemakje aanlopen. Mijn ruin komt meestal zelfs als laatste, maar als hij bij de voerplek aankomt is 1 oor naar achter al genoeg om de rest aan de kant te doen gaan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:39

Gaat het nu al beter of niet? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk :)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:53

Zijn reactie is zo ie zo wat milder dan in de winter omdat ze nu de hele dag door kunnen eten.
Na een paar keer flink aanpakken weet hij eindelijk dat hij minstens een armlengte van me af moet blijven, maar subtiel zal ie nooit worden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:57

toen ik er vier tegelijk los in de wei moest voeren, ging ik met alle emmers tegelijk en mijn stick de weide in. ik dirigeerde echt wie waar moest staan en de bak ging pas op de grond als ze keurig op een meter of 2 van mij bleven staan. koste de eerste weken wat oefening, maar dan weten ze het goed genoeg hoor (en neen je moet ze daarvoor niet eerst bij mekaar gemept hebben met die stick, even porren in de borstkas was bij 3 van de 4 al meer dan voldoende. enkel de vierde heeft 1 keertje een tik tegen de billen gehad en daarmee was het dan ook weer over)

edit: ik let wel steeds op de rangorde op de weide bij het voeren, anders komt het niet goed!