hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 16:26

ik had em paard van de week aan het hek vast gezet ..
maar toen ging hij hangen en was hij los de weg opgerent..
dat was eng maar gelukkig rende hij het weiland op .
toen deden we er wel nog 20 minuten over om hem te vangen .
toen hadden we hem weer vast gezet en deed hij precies het zelfde !!!!
met rijden hadden we hem heel erg aan het werk gezet :P
hebben julie hier opmerkingen over ?

ZusJacobs

Re: hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:29

Is het niet mogelijk het af te zetten waar je poetst etc?
Verder, een paard begrijpt na al dat gedoe echt niet waarom hij zo hard moet werken. Volgende keer dus anders aanpakken.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:31

zorgen dat er iemand achter staat. als hij gaat hangen, dan geef je hem een mep naar voren. en nee dat is niet zielig

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:33

robbedoes schreef:
zorgen dat er iemand achter staat. als hij gaat hangen, dan geef je hem een mep naar voren. en nee dat is niet zielig

Sommige paarden flippen dan alleen maar, zou dat dus niet doen. Of je moet weten dat hij dat niet doet...

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:28

Mijn paard die had dat ook altijd.
Zelfs een keer zo hard dat de hele voorkant van de stal meeging.
We hebben dit opgelost door het paard los te houden en dat er iemand bij stond die haar vast hield.
(wel alsof het leek dat ze vast stond) maar als ze weer ging hangen was het touw gewoon los en had iemand haar vast.
Dit hielp prima, nu doet ze het niet meer ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:37

Probeer te ontdekken hoe het komt. Mijn paard is in verleden aan schrikdraad vastgezet, maar hij kan wel aan lang touw vastgezet worden na wat oefenen. En anders gaat hij los in paddock ;)

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:47

ZusJacobs schreef:
robbedoes schreef:

Sommige paarden flippen dan alleen maar, zou dat dus niet doen. Of je moet weten dat hij dat niet doet...

volgens mij flipt hij al op het moment dat hij gaat hangen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:50

robbedoes schreef:
ZusJacobs schreef:

volgens mij flipt hij al op het moment dat hij gaat hangen

Maar dan helpt een mep toch al helemaal niet ;)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:07

Wat ik wel vaak heb zien helpen is zorgen dat hij niet kan hangen. Inderdaad dus niet vastzetten, maar vast laten houden. Als het paard wil gaan hangen dan dus wel druk geven, om aan te geven dat het fout is, maar wel meegeven.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:29

Ik zal wel heel pietluttig zijn, maar mijn paard heeft exact hetzelfde en ik zet haar gewoon niet meer vast. 5 jaar geleden is ze losgeschoten en is ze via haar kont op haar nek achterover geslagen. Ik heb toen een engeltje op mijn schouder gehad, want ze had gelukkig niets. Maar dit gaat me geen 2e keer gebeuren.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:49

Maak eens een longeerlijn vast aan het halster naast je halstertouw. De longeerlijn hou je zelf aan het uiteinde vast, het touw haal je losjes door de ring/over het hek of waar je hem ook aan vastmaakt. Paard denkt nu vast te staan, gaat hangen, krijgt geen weerstand (want het touw is immers los) en jij hebt hem toch nog vast omdat je de longeerlijn vast hebt. Het is zo minder gevaarlijk omdat de longeerlijn veel langer is en jij veel meer ruimte (en dus tijd) hebt om je paard te kalmeren.

Hoe zet je je paard vast? Heb je het al eens tussen twee palen geprobeerd, dus aan elke kant van het halster een touw? Dat kan ook vaak helpen. Sommige paarden kunnen ook niet goed met hun neus tegen de muur aan staan, maar wel aan een hekje bijvoorbeeld, dat ze nog hun omgeving kunnen zien.
Probeer gewoon eens wat uit :)

En anders kun je je paard altijd nog los poetsen en zadelen. Het is in het begin veel corrigeren maar na een paar keer krijgen ze door dat ze gewoon stil moeten blijven staan.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 09:03

ja we doen het nu zo : we zetten hem bij het hek en dan doen we het halstertouw er 2 keer om heen en als hij dan gaat hangen kan je het touw gewoon los laten.en we doen nu het hek dicht zodat hij geen derde keer de weg op kan rennen !
maar op die mannier van mij gaat het wel al beter we hebben hem ook al een keer vast gezet maar toen wou hij het weer doen . en als hij braaf is en tog niet gaat hangen geef ik hem een snoepje.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 09:05

(ons paard heeft het gezien bij een ander paard en daarom doet hij het nu ook)

ons paard wist nog hardsrtikke goed wat hij gedaan had met rijden want hij deed het daarna gewoon zowat nog een keer

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:10

Hangt je paard omdat hij bang/angstig is.
Of hangt hij omdat hij het leuk vindt dat hij achteraf weg kan rennen?
Dat moet je direct merken als je hem bezig ziet.
De ene gaat in paniek tekeer, de andere trekt gewoon tot de touwen het begeven.
In het eerste geval, moet je oplossen zoals hier al aangegeven wordt, met geduld, een longeerlijn, elke keer een beetje langer vastzetten, niet alleen laten,....

Maar als je paard het met opzet doet is een goede tik of serieus kwaad stemgebruik wel op zen plaats.
Paard mag gewoon niet gaan hangen, een tik langsachter geeft gewoon een voorwaartst impuls waardoor hij stopt met hangen.
Een eng hard geluid werkt ook goed, elke keer hij gaat hangen een geluid maken, zonder dat paard weet waar het van komt, een geluid waardoor zijn aandacht getrokken wordt, hij een beetje schrikt,...
Paard gaat de link leggen dus hangen en een hard niet aangenaam geluid, dus stopt ook met hangen.

Doet je paard dit al heel zijn leven of is er iets gebeurd en doet hij het sindsdien?
Ik lees net je andere post; volgens mij leren paarden zoiets echt niet over door het te zien bij een ander.
Paard loopt toch ook niet ineens 3 keer beter als je hem een uurtje naar een topper laat kijken ;)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:35

nee maar , zijn vriendinnetje silvana , die deed het en heeft het daar van afgekeken.
hij doet het niet omdat hij bang is maar omdat hij dan naar het weiland kon dnek ik .
maar awel bedankt voor de tips

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:38

Tja niet meer vast zetten. Ben zelf ook niet zo voor het vastzetten. Houdt ze het liefst gewoon zelf vast.
Een paard leert dit niet door een ander paard. Dit is een handigheidje dat hij nu zelf uitgevonden heeft. En het werkt. Dus dat is het lastige omdat het hem al gelukt is zal hij het nog een tijdje proberen. Daarom zou je hem nu beter gewoon door iemand vast laten houden zo kan hij niet zomaar weg.

Om hem daarom harder aan het werk te zetten helpt niet een paard denkt niet zover. Dus dat heeft gewoon geen zin.
Probeer er voor te zorgen dat het hem niet nog een keer lukt en dan zal het probleem zichzelf oplossen.

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:46

ik zou hem inderdaad gewoon vasthouden, en als er niemand bij is hou je hem gewoon zelf vast aan een halstertouw. mischien leert die uiteindelijk stil te blijven staaan, of vind hij het niet meer eng

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:01

Ik neem aan dat je hem vastzet aan een hek? Anders zou je het eens kunnen proberen om het touw daar gewoon overheen te hangen en níet vast te maken. Als hij dan probeert te hangen kan je hem zo vastpakken zonder dat hij iets kapot maakt.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 14:30

je we doen ook nu dit :

doen het touw om het hek 2 keer en als hij dan gaat hangen laat je het touw los en dan is het toue los .

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:00

Uit je posts begrijp ik dat die dit als trucje geleerd heeft om los te komen, dus niet uit angst?

Dan zou ik niet met lieve koekjes en snoepjes en eindeloos geduld aan de slag gaan. Nee, hij heeft altijd gewoon vast gestaan begrijp ik? Dan moet ie ook gewoon vast kunnen blijven staan (MITS HET GEEN ANGST IS!), dus zodra die gaat hangen mogen ze best een goeie tik van achter krijgen o.i.d. Een bezem tegen de kont duwen werkt vaak wel goed, zorg wel dat je niet binnen trapbereik staat. Met een longeerlijn een tik geven zal ik dan weer niet snel doen. De tip van het geluid vind ik ook een goede!

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:20

Mijn paard heeft daar ook last van gehad, ik heb haar toen een tijdje gewoon los laten staan en na halfjaartje kon ik haar gewoon weer vastzetten (en dat lukt nu alweer zo'n 4 jaar).
Corrigerende tik kan je doen, zolang het maar niet op trappen gaat lijken. Onze hoefsmid heeft de mijne een keer getrapt, omdat ze niet goed stilstond en daardoor is dit gekomen.
Met een te hard optreden maak je ze dus alleen maar bang.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:47

maar ik doe niet een te harde optreden :P

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:54

Oefenen Oefenen Oefenen

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:07

als mijn paard zou gaan hangen dan zou ik hem een mep(je)naar voren verkopen,als er geen aanleiding is tot hangen(dus als er iets gebeurd waarvan hij schrikt)hoeft hij dat niet te doen

sammyjo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:27

ik doe longeer lijn aan halster vast en haal die door de ring en houd hem vast als die wil gaan hangen geef hem een standje en rukje aan de longeer lijn werkte bij mij erg goed