Quarterhengst is brutaal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GiddyUp_

Quarterhengst is brutaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 17:24

Hallo iedereen, :D

Mijn verzorgpaard M. is een Quarterhengst van 2 jaar & is ongelofelijk brutaal! :\
Hij wordt binnenkort gecastreerd,
hij staat continu op de wei ( wel met beschutting),
en hij staat met nog 2 andere ruinen op de wei.

M. bijt altijd en hij loopt je ook gewoon omver!
Het liefst vanal geeft hij je een flinke beet in je achterwerk en loopt hij je dan omver.

Ik heb al geprobeerd van te duwen, tikken geven op zn snuit, zn vel omdraaien in zn nek,
Ik heb zelfs geprobeerd van hem méér aandacht te geven :n
Er is echt niks dat effectief werkt!

M. wrijft ook zn voorbenen langs de hooibalen in de wei en dan schacht hij uit.

Heeft er iemand tips om dit toch af te leren?
Want de andere twee zijn echte schatten en ik wil dat ik de wei op kan lopen,
zonder te vrezen dat ik gebeten zal worden door M. :o

Groetjes,
Marlies B-)

Ik weet dat er wel al onderwerpen over zijn, maar omdat ik écht hopeloos ben,
besloot ik toch een nieuw te openen ;)

mickydo

Re: Quarterhengst is brutaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:27

castratie zal zijn gedrag niet oplossen , misschien deels , maar niet helemaal . Dit paard heeft gewoon opvoeding nodig..
Leef je eens in hoe een paard zich van nature gedraagt, dit is typisch een dominantie probleem.
Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:28

Heeft niks met hengst zijn te maken, puur met (gebrek aan) opvoeding.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:29

Gewoon consequent zijn en laten merken dat jij de baas bent. Het heeft in mijn ogen niet met hengst zijn te maken maar met opvoeding. Je kan wat grondwerk oefeningen met hem gaan doen misschien vind hij dat leuk aandacht en beloond worden voor iets wat hij goed doet, anders is het alleen maar als jij de wei in komt en hij doet iets stouts in jou ogen dat hij weer op zijn kop krijgt. Zou ik ook niet leuk van gaan doen en strontvervelend van gaan doen, begrijp je!?
En als hij straks gecastreerd is zal dat ook al heel veel schelen niet qua respect (dat zit hem in de opvoeding) maar qua rustig worden in zijn gedrag.

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 17:36

Citaat:
castratie zal zijn gedrag niet oplossen

Citaat:
Heeft niks met hengst zijn te maken

Nee, dàt weet ik wel.
De castratie staat al langer gepland bij de eigenares ;)
Ik wou gewoon zoveel mogelijk informatie geven over M.

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 17:40

markies schreef:
Gewoon consequent zijn en laten merken dat jij de baas bent. Het heeft in mijn ogen niet met hengst zijn te maken maar met opvoeding. Je kan wat grondwerk oefeningen met hem gaan doen misschien vind hij dat leuk aandacht en beloond worden voor iets wat hij goed doet, anders is het alleen maar als jij de wei in komt en hij doet iets stouts in jou ogen dat hij weer op zijn kop krijgt. Zou ik ook niet leuk van gaan doen en strontvervelend van gaan doen, begrijp je!?
En als hij straks gecastreerd is zal dat ook al heel veel schelen niet qua respect (dat zit hem in de opvoeding) maar qua rustig worden in zijn gedrag.

Inderdaad, ik merk wel aan hem dat hij een serieus gebrek aan respect heeft.
Vooral als ik kijk hoe de andere paarden met mensen omgaan en dan M.

Ik ga dan maar wat grondwerkoef opzoeken en hem làten luisteren.
Niet meer z'n zinnetje laten doen...

En als hij dan toch weer bijt, ondanks bvb beloningen bij het grondwerk,
wat is dan de beste 'strafmethode'? Blijven zn vel omdraaien?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:15

Als hij bijt een beste schop onder zijn hol. Maar wel binnen 5 seconden en elke keer en iedereen die met M omgaat moet hetzelfde doen. Deze meneer doet blijkbaar niet aan subtiel, leer daarvan en doe het ook niet subtiel bij hem..

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:23

Elk paard loopt over je heen als je geen grenzen stelt, hengst of niet. Hengsten zoeken alleen wat vaker de grens op.
Wat troi zegt is waarschijnlijk de beste oplossing. Consequent en flik afstraffen, het beste is niet te slaan naar het hoofd, daar worden ze kopschuw van.
En als je erg bang bent in de wei, een zweepje of touw meenemen en zodra hij je probeert te bijten een flinke tik geven. Hij moet gewoon leren dat het niet mag. Wanneer jullie dat met z'n allen doen leert hij het snel genoeg af.
En wat misschien wel het belangrijkste is, is het belonen wanneer hij het wel goed doet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:06

Dit paard is gewoon niet opgevoed, en castreren zal misschien de scherpe kantjes er vanaf halen, maar het probleem niet oplossen dat hij je personal space niet respecteerd.

Een dergelijk dier behoort een goede opvoeding te krijgen door grondwerk met hem te gaan doen. Als het je verzorgpaard is, moet je jezelf afvragen of jij daar verantwoordelijk voor wilt en moet zijn...

Je vroeg naar de goede correctie? De goede correctie is een correctie die hij serieus gaat nemen. Al het andere leert het paard dat hij sterker is dan jij, en helemaal als er bij een jonge hengst hormonen bij komen kijken, kan hij je flink bezeren.
Dus ik blijf bij: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. En als dat "zo hard als het moet" betekent dat je een bezem moet gebruiken en die desnoods op zijn rug stuk moet slaan, moet je dat kunnen en durven doen. Hoeft maar een keer...als die de intensiteit van de correctie is die nodig is om door te dringen, mag en moet je hem gebruiken.

Ergens vermoed ik echter dat je niet de kennis in huis hebt om dit probleem aan te pakken. Dus mijn advies is: stoppen met dit verzorgpaard. Geen paard, geen enkel paard is het waard om in het ziekenhuis of erger, een meter onder de graszoden te belanden. Echt geen enkel paard.
Het opvoeden van deze hengst is een probleem dat de eigenaar op moet lossen en niet jij....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:11

Altijd met een zweep of touw de wei in gaan. Als je aangevallen dreigt te worden, dan zeer direct toeslaan. Liever te hard dan een keertje te laat of te zacht. Maar hou het wel kort. Dus niet doorslaan.
Verder moet hij meer in handen komen, zou hem dus liever 's nachts op stal zetten. Hij is nu aan het leren wat hij de rest van zijn leven kan (mis)bruiken. Waarschijnlijk is hij ook de baas over de 2 andere paarden, zou mooi zijn als er een dominanter paard bij kon. Hij voelt zich namelijk de koning.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:39

En een verzorger heeft daar inspraak over? (Dat er een dominanter paard bijkomt?) En een verzorger moet zijn leven riskeren voor het paard van een ander?

@ TS: trek je terug, dit is niet aan jou om het op te lossen.

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:30

Cassidy schreef:
En een verzorger heeft daar inspraak over? (Dat er een dominanter paard bijkomt?) En een verzorger moet zijn leven riskeren voor het paard van een ander?

@ TS: trek je terug, dit is niet aan jou om het op te lossen.

Van de 2 paarden staat Y. nog boven M.
Ondertussen staat N. al heel wat lager :\

&het zijn alledrie mijn verzorgpaarden, dus als ik stop vanwege M. ,
geef ik de andere 2 ook op ;(

Ik ga allereerst es met de eigenares praten, want zij lijkt het helemaal niet zo een probleem te vinden.
Bij haar is hij een klein engeltje, die gewoon een beetje komt sabbelen aan de kleren :(

Ik merk wel dat ik best wat kan leren van Y,die dominanter is dan M.
Want van zodra dat M. te ver gaat, gaat Y. in de verdediging :D
Ik ga gewoon een dag op de wei doorbrengen als observator, haha :Y)

Toch bedankt iedereen voor de reacties ! :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:05

Eigenlijk zou ik ook het advies van "Cassidy" opvolgen, jij bent niet opgewassen tegen dit probleem met het paard.
Ofwel moet je privéles nemen van een trainer, en dan de hele week zelf verder trainen op hetgeen je samen gedaan hebt en zo telkens verder opbouwen en eventuele foutjes zo veel vlugger corrigeren.
Maar doe zeker niet verder zoals je nu bezig bent, want dit is vragen om moeilijkheden.
Je leert het paard eigenlijk net de dingen die je niet wil hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:07

Punt is dat iedereen consequent moet zijn tegen zo'n dier en als de eigenaresse het probleem nite inziet is de meest belangrijke persoon dus al niet goed bezig en zal het geheid een groot probleem blijven. Ik zou hem dus smeren..